fbpx
Foto: Arriva

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

06 dec 2024 11:16

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vrijdag geoordeeld dat ProRail onterecht extra ritten op het traject heeft afgewezen, maar Arriva heeft er nog geen ritten bijgekregen en vindt de huidige dienstregeling te onrendabel.

Arriva had bij de ACM een klacht ingediend tegen ProRail die alle spitstreinen van Arriva op het traject Leeuwarden – Heerenveen heeft afgewezen. Op het traject Groningen – Zwolle werd de vervoerder maar een fractie van de ritten toegelaten van wat is aangevraagd. ProRail wees de treinen af vanwege ‘baanstabiliteit, overwegveiligheid en energievoorziening’. In de dienstregeling is er voor de aangevraagde treinen wel plek naast die van concessiehouder NS.

ProRail niet open genoeg

Volgens de ACM is de spoorbeheerder niet open genoeg geweest in het afwijzen van de aangevraagde treinen. Zo wijst de ACM erop dat ProRail nog geen onderzoeken heeft uitgevoerd naar risico’s. Volgens de ACM moet ProRail duidelijker en opener zijn. De spoorbeheerder moet ook eerder duidelijkheid geven over de beschikbare ruimte op het spoor. ProRail moet nu voor 31 december opnieuw besluiten nemen over de verdeling van ritten op de trajecten Zwolle – Groningen en Leeuwarden – Groningen.

‘Werken aan verbetering’

ProRail laat in een reactie weten de ‘aanwijzingen’ van de ACM serieus te nemen en aan verbetering te werken. ”Het is voor ons nieuw dat een tweede reizigersvervoerder op deze trajecten wil rijden. We realiseren ons dat dit extra uitdagingen met zich meebrengt. We blijven daarom nauw samenwerken met Arriva en andere partijen om de capaciteit op het spoor te verdelen”, aldus ProRail in een verklaring.

Arriva wacht af

Bij Arriva heersen dubbele gevoelens. De vervoerder is blij deels in het gelijk te zijn gesteld, maar heeft nog geen zekerheid dat er meer treinen gereden kunnen worden. ”Het biedt uitzicht op meer”, zegt Arriva-woordvoerster Nikki Smit. Toch gaan de al geplande sneltreinen vanaf 2 januari nog niet rijden.

Arriva kreeg voor maandag tot en met donderdag één rit in de ochtend in beide richtingen, op vrijdagochtend drie en vrijdagmiddag vier ritten. Volgens Arriva is dat niet rendabel genoeg. De vervoerder hoopt nu meer ritten te kunnen krijgen zodat er wel gereden kan worden. De beslissing vanaf 2 januari niet te rijden ziet Arriva als uitstel. ”We zijn al een jaar bezig met de voorbereiding. We wachten nu eerst eind december af en nemen dan volgende stappen.”

Als Arriva wel op dit traject gaat rijden, wordt de vervoerder de eerste directe concurrent van de NS. Dat wil zeggen, de eerste vervoerder die op hetzelfde traject tijdens dezelfde periode als de NS rijdt.

ProRail had ook een verzoek voor stoptreinen van Arriva op beide trajecten afgewezen. Volgens de ACM was dit wel terecht. Voor deze treinen was geen ruimte naast de treinen van de NS, die de concessie heeft voor deze trajecten. Omdat de concessiehouder volgens de regels voorrang heeft, heeft ProRail hier goed gehandeld, aldus de ACM.

(c) Treinreiziger.nl 

3.7 7 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dutchn00b
1 maand geleden

Ligt het aan mij of dit contrariërend t.o.v. alle (recentelijke) berichtgeving dat de flessenhals Zwolle – Meppel niet genoeg capaciteit heeft om meer treinen te laten rijden en dat er aanpassingen benodigd zijn en dat er uitbreidingen moeten komen. Maar blijkbaar is er dus wel een hoop mogelijk (volgens de ACM?) nog voordat er überhaupt iets is uitgevoerd. Het is nu vaak al een chaos in Meppel bij een verstoring omdat de treinen Lwd/Grn elkaar in de weg zitten, laat staan als we nog meer treinen gaan rijden.

Verder als veel gebruiker van dit traject ben ik enerzijds blij dat Arriva de capaciteit flink verhoogd en NS op scherp zet dat ze het noorden toch wat serieuzer moeten nemen. Anderzijds echter wel bang dat de NS wellicht hierdoor denkt “laat maar zitten” en hun gedeelte versoberd en hierdoor directe lange routes worden geslachtofferd en de vraag of Arriva het OV-chipkaart systeem gaat hanteren of net als de nachttrein met een apart ticketsysteem waardoor bestaande abonnementen en business cards niet werken.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dutchn00b
Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

Op Groningen-Zwolle rijdt NS al grotendeels in de week 4x per uur een trein (alleen op zondagochtend rijdt de Sprinter slechts 1x per uur) en ook op Leeuwarden-Zwolle is de frequentie flink verhoogd geweest. Dat de NS nog lange tijd slechts 3 treinen per uur liet rijden tussen Groningen en Zwolle kwam door het gejengel uit Hoogeveen, waardoor de NS langetijd geen tweede Intercity kon laten rijden. Ik denk ook niet dat er markt is voor zes treinen per uur tussen Groningen en Zwolle.

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

Het probleem van die flessenhals speelt vooral bij treinen die in de knoop moeten vallen bij Zwolle omdat die elkaar zo kort mogelijk moeten opvolgen en bij een zelfde perron opvolging zoals in Meppel is dat 4 minuten. De Arriva spitstrein zou juist buiten de knoop vallen in Zwolle, dan zit er gat van 18 minuten tussen twee opvolgende treinen in Meppel waar alleen af en toe een goederentrein rijdt. De reden voor afwijzen is dan ook niet dat het niet in de dienstregeling past maar vanwege zaken als energievoorziening, baanstabiliteit en overwegveiligheid. En dat zijn wat vage begrippen waar ProRail naar mening van de ACM onvoldoende onderbouwing voor gegeven heeft.

Martinistadjer
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

Die energievoorziening is dan ook vreemd. De energievoorziening is goed genoeg om twee IC’s en twee boemels in korte tijd van stroom te voorzien. Dan moet een treintje van Arriva, helemaal alleen buiten de knoop, toch ook wel lukken.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

Als het gaat om baanstabiliteit moet je op de eerste plaats dubbeldekkers gaan verbieden.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

Volgens mij gaat dit vooral over de toewijzing voor Leeuwarden-Heerenveen, en dan wordt meppel niet aangedaan.

Maar een ander punt is dat arriva treinen lichter zijn dan de treinen die ns nu inzet, en daarmee minder stroom verbruiken. Dus het zou ook een klacht kunnen zijn dat prorail dat niet heeft meegenomen.

Maar de tekst is inderdaad verwarrend geschreven.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Bij Leeuwarden -Heeerenveen zijn de brugopeningen de beperkende factor.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Al die bruggen mogen niet open in de spits. Hoezo past de spitstrein die arriva aanvraagde dan niet?

Chris
1 maand geleden

Bij open access denk ik aan vrij ondernemerschap. Niet een beheerder die even op basis van criteria beslist of afwijst. Open access betekent ook echt unlimited open. Noem het anders geen open access.

Lodewijk Entrop
1 maand geleden
Antwoord aan  Chris

Hoewel ik meega met het bericht dat ProRail vaag is, kan natuurlijk niet zonder beoordeling plaatsvinden wie over het spoor mag rijden. Veiligheid zal moeten worden getoetst om treinongelukken te voorkomen.

Bert
1 maand geleden

Stoppen met al die verknipte treinritten, tussen Zwolle en Groningen.
De treinen alleen laten rijden door de NS en de rest opheffen, door heel Nederland.
De reiziger weet onderhand niet waar ze aan toe zijn. Verkeerd in of uitchecken kost zo wie zo, al €20,00 boete, dat noemen ze correctie. Zelf al meegemaakt. Ik ben voor een vervoerder voor heel Nederland. Het spoor en treinen waren vroeger van de staat. Nu een grote chaos en veel te duur voor de reiziger.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

Vervoerders als Arriva hebben wel in de regio voor een flinke kwaliteitsimplus gezorgd. NS zette vaak op de nevenlijnen het oudste materieel in, waardoor Arriva met een beetje steun van de provincies modern materieel inzet en tevens hogere frequenties aanbiedt, waardoor het aantal reizigers fors is gegroeid. Dat betreft mogen vervoerders als Arriva in de regio blijven rijden en kan NS zich beter concentreren op de Randstad en Intercitylijnen.

Kesss
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Heb je gezien hoe het in Limburg is? Al jaren een puinhoop ook dit weekend weer kijk maar in de app ZE RIJDEN NOOIT

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Kesss

Afgelopen zondag nog in Zuid-Limburg geweest, ook met Arriva gereisd. Geen last gehad van vertragingen en zelfs de RS15 Sittard-Heerlen rijdt weer ieder half uur. Alleen de sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen zijn geschrapt. En de Flirt van Arriva is echt heerlijk materieel.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Kesss

Nee, maar ik weet wel hoe arria in friesland is. Leeuwarden groningen is van een trein per uur naar 4 treinen per uur gegaan.
Er gaan straks zelfs 4 treinen oer uur rijden tussen sneek en leeuwarden, (als prorail ooit de beloofde/door friesland al betaalde passeersporen aanlegd) dat zou onder de ns nooit gebeurd zijn.

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Leeuwarden-Groningen is in 1970 van één naar twee naar twee treinen per uur gegaan.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Maar rijdt dankzij Arriva nu 4x per uur.

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Niet alleen dankzij Arriva. De frequentieverhoging is mede mogelijk gemaakt door infrastructurele aanpassingen, i.c. dubbelspoor i.p.v. enkelspoor van de trajecten Feanwâlden-Grijpskerk en Zuidhorn-Hoogkerk, en verhoging van de baanvaksnelheid.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Klopt, maar die pas toen er een vervoerder was die vaker wou gaan rijden (arriva in dit geval) konden friesland en groningen meer druk zetten op prorail om ze te gaan uitvoeren.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De Wadlopers waren nieuwe treinen.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Nieuwe troep ja, gebouwd om goedkoop te kunnen rijden.
De lijnen bestaan nog met dank aan dat goedkoop te rijden materieel, maar om het nu nieuw/modern voor zn tijd te noemen…

Ik vergelijk liever een GTW met een SLT/SNG, dan zie je pas wat voor een sprong er gemaakt is.

Gelijkvloers instappen, vergelijkbaar zitcomfort en herrie, etc etc. De nevenlijnen hadden met dank aan de privatisering nb. gelijkvloers instappen voordat het hoofdrailnet dat heeft!

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Klopt, helaas waren ze technisch al redelijk ouderwets toen ze werden aangeschaft. Wat ook niet hielp was het zeer slechte onderhoud door NS waardoor ze na 20-25 jaar volledig afgeragd waren.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

25 jaar is de normale levensduur voor een dieseltrein. De motor slijt nou eenmaal.

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

De technische levensduur van dieselmaterieel is langer dan 25 jaar. De diesel-elektrische twee-rijtuigstellen (DE-II) van het type “Blauwe Engel” hebben circa 45 jaar dienst gedaan (de DE-I motorrijtuigen circa 30 jaar), en de DE drie-rijtuigstellen Plan U ruim 40 jaar. De meeste van de diesel-hydraulische “Wadlopers” zijn na in de periode 1981-2008 bij NS, en ook kort bij Arriva en Veolia, te hebben dienst gedaan, verkocht aan spoorwegmaatschappijen in Polen, Tsjechië, Roemenië en Argentinië. Mij is niet bekend of ze daar nu nog steeds gebruikt worden, maar in 2022 (d.w.z. 40 jaar na de eerste ingebruikname) was dat nog wel het geval in Polen, Roemenië en Argentinië.

KarimB
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

Poh heb je enig idee waar je t overhebben of raaskal je gewoon

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  KarimB

Over raaskallen gesproken. Heeft u nooit van Wadlopers gehoord?

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

NS is niet in staat om op regionale lijnen te rijden. Door hun verplichte conducteurs zijn ze daar veel te duur voor.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Zebje
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Laat NS blijven met de ic Leeuwarden- Rotterdam. En wat belangrijk is dat NS abonnementen overal geldig moet blijven ook op de huidige arriva lijntjes.

Dries Molenaar
1 maand geleden

Als ze het materieel hebben zouden ze de ritten beter toch gaan rijden. Het is ook reclame en een altenatief.