Arriva krijgt veel meer ritten Groningen – Zwolle en kan nu wel diensten gaan rijden

Arriva heeft voor de dienstregeling van 2026 het merendeel van de aangevraagde ritten tussen Groningen en Zwolle toegewezen gekregen en gaat nu wel rijden. Daarmee krijgt concessiehouder NS voor het eerst een directe concurrent op het hoofdspoornet.

Vorig jaar kreeg Arriva ook een aantal ritten toegewezen, maar het aantal van vier ritten op doordeweekse dagen met een paar extra ritten op vrijdagen was voor het vervoersbedrijf onvoldoende voor een rendabele treindienst. Nadat bezwaren van Arriva tegen het afwijzen van het merendeel van de ritten niets opleverde, restte de vervoerder niets anders dan af te zien van de wel toegewezen ritten.

Met tijden geschoven

Arriva heeft voor 2026 opnieuw alle ritten aangevraagd en heeft nu het merendeel wel toegewezen gekregen. Volgens Arriva-woordvoerster Nikkie Smit heeft de vervoerder 24 van de 26 aangevraagde ritten gekregen door wat met de tijden te schuiven. “We zijn daar uiteraard hartstikke blij mee en gaan nu kijken hoe we het operationaal gaan regelen.”

Sommige ritten vanuit Assen

Vanuit Groningen gaat Arriva vanaf 6.27 uur eens in het uur naar Zwolle. Vanuit Zwolle vanaf 6.33 uur eens in het uur naar Groningen. Nog niet alle ritten zijn 100 procent zeker en een aantal aangevraagde extra ritten in de spits kunnen niet over de hele lengte, maar gaan tussen Assen en Zwolle, met uitzondering van de vrijdagen.

De dienstregeling voor 2026 gaat op maandag 14 december in. Of Arriva vanaf dan al gaat rijden tussen Groningen en Zwolle is nog niet bekend. Smit noemt die startdatum ’erg ambitieus’. “We hebben het laat te horen gekregen, maar we zijn druk bezig.”

Arriva wil nog meer

Sinds 2019 gelden de Europese regels voor open toegang tot het spoor. Dat betekent dat iedere vervoerder toegang heeft tot het spoor, mits er plek is en de aangevraagde dienst een concessiehouder voor het spoortraject niet dwars zit. Arriva werd in 2022 met de nachttrein Maastricht – Schiphol de eerste vervoerder die in open toegang een trein ging rijden op het hoofdspoornet. Maar deze trein rijdt eens in de week in de nacht wanneer NS niet rijdt op dit traject. Tussen Zwolle en Groningen rijden Arriva-treinen straks wel naast die van NS. Arriva heeft de ambitie om op 26 trajecten van het hoofdspoornet diensten te rijden.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 29 augustus 2025 12:53

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

5 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug