De stiptheid van de treinen is de absolute topprioriteit van Jo Cornu, de nieuwe grote baas van de Belgische spoorwegen (NMBS). Om treinen stipter te maken, zullen de treinen wel een iets ruimere dienstregeling krijgen waardoor reizigers iets langer onderweg zullen zijn.
De nieuwe tragere maar stiptere dienstregeling moet volgend jaar ingaan. Het huidige dienstregelingsontwerp en komt uit 1998. Sindsdien zijn er vele treinen bijgevoegd, waarop de dienstregeling niet ontworpen was.
Nederland wijzigde in 2007 het dienstregelingsontwerp fors, naar een systeem met een vaste interval en routes. Daarvóór was er in Nederland ook nog een ouder principe met een minder ´logische´ dienstregeling. De punctualiteit is echter nooit half zo slecht geweest als nu in België.
De Belgische treinen zijn nu zeer vaak te laat. Zo was in oktober bijna 20 procent van de Belgische treinen zes minuten of meer te laat. Ter vergelijking: slechts 5 procent van de NS treinen had in het tweede kwartaal vijf minuten of meer vertraging.
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…