Beneluxparlement: Behandel Benelux als binnenlands spoornet

Het Beneluxparlement wil dat er een Benelux Railagenda wordt opgesteld waarbij de hele Benelux als binnenland wordt behandeld. Een aanbeveling van deze strekking werd maandagavond unaniem door het parlement aangenomen.

Het Beneluxparlement wil niet alleen een grensoverschrijdende stoptrein tussen Maastricht en Luik, maar ook een snelle doorgaande verbinding. Ook de verbinding met de Benelux moet beter: die trein is nu veel te traag.

Het parlement wil dat de nationale spoorwegbedrijven uit de Benelux (NS, NMBS en CFL) onder druk worden gezet om daadwerkelijk werk te maken van een grensoverschrijdend netwerk. 

Foto: Het Nederlandse parlement

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug