De Beneluxtrein Amsterdam – Brussel is vorig jaar ter hoogte van Antwerpen bijna verongelukt. Een machinist negeerde twee stoptonende seinen. Pas na een noodoproep van de treindienstleider stopte de trein alsnog. De trein was het rode sein toen al twee kilometer gepasseerd.
"We zijn in november aan het ergste ontsnapt," zegt een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) in de Belgische krant De Morgen. In Nederland grijpt het beveiligingssysteem ATB in als een trein met een snelheid van 40 kilometer per uur of meer een stoptonend sein mist. Veel seinen zijn bovendien uitgerust met ATB-vv, waardoor er ook bij lagere snelheden wordt ingegrepen. De Beneluxtrein heeft in België niet zo´n systeem.
Andere Belgische treinen zijn na een eerder ernstig Belgisch treinongeluk uitgerust met TBL1+, dat ingrijpt bij snelheden boven de 40 kilometer per uur. Maar de Beneluxtrein is daarmee niet uitgerust. "Dat is ook niet verplicht," aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. Voor de Beneluxtrein is er namelijk een uitzondering gemaakt.
Treinreizigers kwamen vorig jaar bij het incident met de schik vrij. De machinist werd vervangen. Naar hem loopt nog altijd een onderzoek.
This post was last modified on 22 december 2016 10:29
Het treinverkeer in Spanje heeft op dinsdag nog veel hinder van de stroomstoring van maandag.…
De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…
Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…
Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…
Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt…