Flixbus biedt vanaf vandaag diverse nieuwe verbindingen aan. Op een aantal bestaande lijnen is de frequentie echter gedaald. Ook zijn de bussen op sommige routes langzamer geworden. De bussen rijden op verschillende routes, maar nooit vaker dan 4x per dag. Steeds meer bussen rijden door van en naar buitenlandse bestemmingen.
Nieuw zijn bijvoorbeeld de busverbindingen Nijmegen – Amsterdam, Nijmegen – Den Haag, Groningen – Arnhem en Groningen – Nijmegen. Op de bestaande routes Enschede – Eindhoven en Rotterdam – Nijmegen rijden de bussen nu minder vaak. Bij de lancering ruim een half jaar geleden reed de bus Rotterdam – Nijmegen bijvoorbeeld nog 8x per dag, dat werd later gehalveerd naar 4x per dag. Nu is de frequentie teruggebracht naar 2x per dag. En op dinsdags rijdt de bus zelfs helemaal niet.
Rotterdam – Amsterdam
In het voorjaar startte Flixbus een nachtbus Rotterdam – Kopenhagen, waarmee bovendien binnenlandse reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam konden reizen. Tussen Rotterdam en Amsterdam wordt de frequentie nu verhoogd van 1x per dag naar 3x per dag. De bussen rijden via Den Haag.
Minder snel dan de trein
Bij de lancering in december lag het accent vooral op de snelheid. Flixbus was op diverse binnenlandse routes sneller dan de trein, zo bleek uit een vergelijking die het bedrijf zelf toonde. Maar dat doet Flixbus nu niet meer. Niet raar, want op veel plekken is de bus nu juist iets langzamer dan de trein. Het voordeel in de bus moet vooral zitten in de prijs, het comfort en het reisgemak van een rechtstreekse verbinding.
Tot 50 minuten langzamer
Bij de introductie was de bus Enschede – Eindhoven bijvoorbeeld 2 uur en 10 minuten onderweg. Nu is dat 3 uur: 50 minuten langzamer. De vier bussen Groningen – Eindhoven zijn ook langzamer geworden. Was de reistijd eerst voor alle bussen 3 uur en 15 minuten, nu varieert deze tussen de 3 uur en 35 minuten en 3 uur en 50 minuten.
Amsterdam – Nijmegen
De nieuwe busverbinding Nijmegen – Amsterdam is ook behoorlijk traag: 3 uur en 20 minuten. Ter vergelijking: de trein doet er 1 uur en 24 minuten over. Dat komt doordat de bus Nijmegen – Amsterdam eerst naar Rotterdam Lombardijen, Zuidplein en Rotterdam Centraal rijdt, en vervolgens via Den Haag naar Amsterdam. Ook op het traject Rotterdam – Amsterdam is de bus trager dan de trein, zeker in vergelijking met Intercity Direct.
Reistijd minder belangrijk
Dat Flixbus minder inzet op snelle reistijden valt te begrijpen, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Bij hoogfrequente lijnen is de reistijd erg belangrijk. Maar als de bus toch maar een paar keer per dag rijdt, dan is 10 minuten meer of minder veel minder belangrijk. Je moet waarschijnlijk toch een poosje op de bus wachten.”
Buitenlandse bestemmingen
De binnenlandse routes lijken nu vooral een strategie om meer internationale lijnen te openen. De binnenlandse markt trekt nog geen volle bussen, maar de grensoverschrijdende bussen doen het erg goed, zeker als daar nog een paar stoelen gevuld kunnen worden met binnenlandse reizigers. De bestaande buslijn Groningen – Eindhoven gaat daarom 3x per dag doorrijden naar Antwerpen en Brussel. Ook de lijn Groningen – Enschede wordt doorgetrokken, en rijdt nu tot het stadsgebied van Keulen.
Wijzigingen in hoog tempo
Flixbus wijzigt het netwerk in rap tempo. Het netwerk en de frequenties lijken niet meer op die van een half jaar geleden. Er worden nieuwe lijnen geïntroduceerd, andere worden gewijzigd of zelfs opgeheven. En soms lijkt iets alweer te veranderen voordat de wijziging is doorgevoerd. Zo werd er eerder een nachtbus Rotterdam – Berlijn aangekondigd, maar die bus is er toch niet gekomen of al heel snel weer opgeheven. Ook werd er eerder een bus Den Bosch – Brussel aangekondigd, die er niet gekomen is.
Concurrentie
Gezien de reistijden en frequenties vormt de bus voorlopig geen bedreiging voor de trein op korte afstanden. Het zal vooral een aanvulling zijn, die door een beperkte groep reizigers gebruikt zal worden. Op grensoverschrijdende lijnen is de bus een grotere concurrent van de trein.
This post was last modified on 30 april 2017 22:10
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…