Home

‘Besluit schrappen OV-chipkaart Westerschelde ferry ongeldig’

Het besluit van de provincie Zeeland om per 1 mei te stoppen met de OV-chipkaart Vlissingen – Breskens is onrechtmatig genomen. Dat meldt vakblad OV-Magazine

Geen adviesaanvraag

De Westerschelde-ferry maakt onderdeel uit van het OV-kernnet van de provincie. Voor openbaar vervoer geldt dat de provincie niet zomaar de tarieven mag aanpassen: daarvoor moet de overheid eerst advies vragen aan consumentenorganisaties. Dat is in dit geval niet gebeurd. Dat is opmerkelijk, want in het verleden deed de provincie dat wel, zo weet OV-Magazine. Als Zeeland dit keer ook het Overlegplatform OV Zeeland (OPOV) had geraadpleegd, dan was er een negatief advies gevolgd. De consumentenorganisaties zijn ontstemd over de gang van zaken, maar zeggen tegenover het vakblad niet naar de rechter te zullen stappen.

Wet Personenvervoer

De provincie Zeeland stelt tegenover OV-Magazine dat de Westerschelde-ferry niet valt onder de Wet Personenvervoer 2000. “De letter van de wet hebben ze mee, de geest echter tegen,” concludeert OV-Magazine. In de wet staan veerverbindingen namelijk niet expliciet gespecificeerd als openbaar vervoer.

OV-chipkaart te duur

Vorige week kwam naar buiten dat Zeeland per 1 mei heeft besloten te stoppen met de OV-chipkaart op de veerverbinding. Volgens de provincie gebeurt dat op initiatief van Connexxion. Tegenover OV-Magazine liet Connexxion eerder al weten dat die opmerking niet klopt. Het besluit kwam van de provincie. Zeeland stopt daar met de OV-chipkaart omdat de beheerkosten te duur zijn. De provincie stelt dat het behouden van de chipkaart eenmalig 450.000 tot 900.000 euro had gekost, en vervolgens jaarlijks tussen de 130.000 en 230.000 euro. “Dit is minimaal een verdubbeling van de jaarlijkse kosten, naast een aanzienlijke investering, terwijl de opbrengst uit OV-chip in 2016 slechts 288.000 euro bedroeg”, schreef gedeputeerde Harry van der Maas vorige week in een brief.

b-tag

In plaats van de OV-chipkaart wordt er een ander betaalsysteem geïntroduceerd: b-tag. Dat systeem kost eenmalig 45.000 euro en jaarlijks 76.000 euro, volgens de provincie in lijn met de prijs waarvoor de Westerschelde-ferry het systeem nu bij Connexxion inkoopt. Reizigers kunnen gratis een b-tag aanvragen; ook los een kaartje kopen is nog mogelijk. De Westerschelde-ferry kost jaarlijks 6,7 miljoen aan exploitatiekosten, terwijl er maar 1,7 miljoen aan opbrengsten binnenkomt. Ieder jaar moet er dus 5 miljoen worden bijgelegd.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

This post was last modified on 12 april 2018 23:23

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug