Boek: De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd

Het is de Zwarte bladzijde uit de 180 jarige geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen: de Jodentransporten vanuit Westerbork. Toch werd NS vlak juist na de oorlog juist als held gezien. Op 17 september verschijnt het boek De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd die de omslag beschrijft.

17 september

Dat het boek op 17 september verschijnt is geen toeval. Het is dan precies 75 jaar geleden dat in Nederland de Spoorwegstaking begon. Op bevel van de regering in ballingschap legden meer dan 30.000 mensen van de Nederlandse Spoorwegen het werk neer. Dat bevel werd gecommuniceerd met een speciale codeboodschap: “De kinderen van Versteeg moeten allen onder de wol.”

160 pagina’s

Het 160 pagina dikke boek toont op indrukwekkende wijze de geschiedenis uit de periode 1939 – 1945. Het boek komt er op initiatief van historicus David Barnouw, oud-medewerker van het Niod. Hij wilde met het boek afrekenen met alle broodjeaapverhalen. Het boek is geschreven met hulp van Guus Veenendaal (spoorweghistoricus) en Dirk Mulder (voormalig directeur herinneringscentrum Kamp Westerbork).

Onderzoek

De schrijvers hebben in de spoorwegarchieven gegraven, en daarin bijvoorbeeld een telegram van de Deutsche Reichsbahn gevonden waarin de Nederlandse Spoorwegen opdracht krijgt om wagons klaar te zetten voor een transport vanuit Westerbork. Uit onderzoek blijkt ook dat er een hoger aantal transporten was dan tot nu toe werd aangenomen. Die gingen niet alleen maar met goederenwagons, maar ook met personenrijtuigen 3e klas (al gebeurde dat maar weinig).

Beeldend boek

Het verhaal van de Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd is er ook een van beeldvorming. Het eindigt, via fotomateriaal, onderzoek en de recente bevindingen die daar uit voort zijn gekomen, bij de afspraken met de commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WO2.

Actie Treinwebshop

Wie het boek voor of op 17 september bij Treinwebshop reserveert, krijgt gratis ook de dubbel-dvd “Sporen naar het Front” erbij. De combideal kost 24,95 euro. Meer weten over het boek? Luister dan naar het interview met mede auteur David Barnouw op NPO Radio 1.

This post was last modified on 15 september 2019 09:35

Share
Tags: Historie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug