Boek: De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd
13 sep 2019 13:38
Het is de Zwarte bladzijde uit de 180 jarige geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen: de Jodentransporten vanuit Westerbork. Toch werd NS vlak juist na de oorlog juist als held gezien. Op 17 september verschijnt het boek De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd die de omslag beschrijft.
17 september
Dat het boek op 17 september verschijnt is geen toeval. Het is dan precies 75 jaar geleden dat in Nederland de Spoorwegstaking begon. Op bevel van de regering in ballingschap legden meer dan 30.000 mensen van de Nederlandse Spoorwegen het werk neer. Dat bevel werd gecommuniceerd met een speciale codeboodschap: “De kinderen van Versteeg moeten allen onder de wol.”
160 pagina’s
Het 160 pagina dikke boek toont op indrukwekkende wijze de geschiedenis uit de periode 1939 – 1945. Het boek komt er op initiatief van historicus David Barnouw, oud-medewerker van het Niod. Hij wilde met het boek afrekenen met alle broodjeaapverhalen. Het boek is geschreven met hulp van Guus Veenendaal (spoorweghistoricus) en Dirk Mulder (voormalig directeur herinneringscentrum Kamp Westerbork).
Onderzoek
De schrijvers hebben in de spoorwegarchieven gegraven, en daarin bijvoorbeeld een telegram van de Deutsche Reichsbahn gevonden waarin de Nederlandse Spoorwegen opdracht krijgt om wagons klaar te zetten voor een transport vanuit Westerbork. Uit onderzoek blijkt ook dat er een hoger aantal transporten was dan tot nu toe werd aangenomen. Die gingen niet alleen maar met goederenwagons, maar ook met personenrijtuigen 3e klas (al gebeurde dat maar weinig).
Beeldend boek
Het verhaal van de Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd is er ook een van beeldvorming. Het eindigt, via fotomateriaal, onderzoek en de recente bevindingen die daar uit voort zijn gekomen, bij de afspraken met de commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WO2.
Actie Treinwebshop
Wie het boek voor of op 17 september bij Treinwebshop reserveert, krijgt gratis ook de dubbel-dvd “Sporen naar het Front” erbij. De combideal kost 24,95 euro. Meer weten over het boek? Luister dan naar het interview met mede auteur David Barnouw op NPO Radio 1.
Het verzet van na de oorlog weet hoe het had gemoeten.
Lachwekkend is dat iemand op de radio suggereerde dat machinisten zich hadden moeten ziek melden (zeker met een sms-je). En alsof bedrijven in Nederland een keus hadden om opdrachten niet aan te nemen. De bakker moest bakken en de aannemer moest bouwen. Je kwam om niks in het gevang en om niets kon je kogel voor je kop krijgen. Een schoolkameraad van mijn vader werd op de tuinderij zonder duidelijke noodzaak doodgeschoten.
Gelukkig zijn er nu veel dapperen en een volgende overheersing kunnen we met vertrouwen tegemoet zien. Gezien de dagelijks getoonde bangigheid en blindheid heb ik zeer weinig vertrouwen.
NB Wie de documentaire Shoah gezien heeft (9 uur) is het al bekend dat transporten uit de rijke landen ook met passagierstreinen werden gedaan. Een Poolse burger wist nog te vertellen dat zo’n trein een stop maakte bij klein stationnetje en dat hij had getracht de mensen duidelijk te maken dat ze moesten vluchten. Ze gaven de voorkeur aan het nog een keer poederen van het gelaat in de veronderstelling te werk gesteld te worden.
vraag
is er ook een isbn nr bekent
Ja. Volgens de website van bol.com is het ISBN 9789462583337
In 2001 is een soortgelijk boek verschenen met als titel “Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-1945”. Schrijver is wijlen Cees Huurman, een voormalige officier van de koninklijke Luchtmacht. In dit boek wordt ook aandacht besteedaan de deportatie van Joden. De uitgever van dit boek was Uquiliar te Rosmalen. Is dit boek ook bekend bij het NIOD?
Ook interessant in dit verband is het boek; “Goudriaan in botsing met NS” van voormalig hoogleraar Arie van der Zwan. Dit boek gaat over het afzetten van de toenmalige ‘verandermanager’ bij NS op het moment van de inval van de Duitsers en het buiten de deur houden van deze man na de oorlog.
En dan is er ook nog het dikke boek van Rüter over de Spoorwegstaking. Wat brengt dit nieuwe boek voor info die nog niet bekend was en weet dat met de info uit de boeken van Huurman (wanneer verschijnt het indertijd aangekondigde deel 2 met de spoorwegen in de wederopbouwtijd?)en dat van Rüter in slechts 160 blz. te stoppen?
Ben benieuwd naar de feiten en meningen over feiten.Komt er nog een officiële presentatie bij boekhandel Scheltema o.i.d.?
Presentatie voor genodigden morgen 17 september in het Spoorwegmuseum.
wanneer wordt het gereserveerde boek opgestuurd?
Dat had bij mijn weten al moeten gebeuren. Ik laat uitzoeken wat er fout is gegaan en zorg dat het opgelost gaat worden. Ik hou je op de hoogte via de e-mail.