Brandbrief voor meer en snellere internationale treinen

Er moeten meer en snellere treinen rijden tussen Nederland en Duitsland. Nu zijn er nog te hoge drempels om reizigers te verleiden auto en vliegtuig te laten staan. In een brandbrief manen vijf provincies dinsdag staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en haar Duitse collega tot actie, meldt De Telegraaf.

Gebeurt niks

Het gaat om Overijssel, Gelderland, Brabant, Limburg en (vanwege de handel) Zuid-Holland. “Er is nu een internationale aanpak nodig in beide landen om knelpunten op korte termijn weg te werken. Tot nu toe zijn het alleen woorden, maar er gebeurt niks”, aldus een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland).

De provincies willen dat het aanbod hogesnelheidstreinen tussen Duitsland en Nederland wordt verbeterd. Ook het regionale grensoverschrijdend vervoer moet beter. In een werkagenda van Nederland en Noordrijn-Westfalen staat bijvoorbeeld een directe trein Zwolle – Münster op de agenda. Een directe trein Eindhoven – Düsseldorf wordt aanbesteed (en gaat per 2025 rijden).

Meer reizigers mogelijk

De belangen zijn groot. Volgens NS reizen jaarlijks zo’n drie miljoen mensen per trein over de grens tussen Nederland en Duitsland. Dat zou met betere verbindingen op termijn verdubbeld kunnen worden. Ter vergelijking: NS verkoopt naar Brussel elk jaar 800.000 kaartjes, naar Parijs 500.000 en naar Berlijn slechts 100.000. “Parijs laat zien dat er met een snelle trein veel meer reizigers getrokken kunnen worden”, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster.

De vraag naar internationale treinkaartjes is de afgelopen jaren fors gestegen, maar in maart abrupt ingestort door de uitbraak van het coronavirus. NS verwacht dat de vraag terug zal komen. “Voor nu hebben we tijd gekocht en gaan we gewoon door met het verbeteren van het aanbod”, legt Koster uit. De voorbereidingen voor de introductie van de nachttrein naar Wenen, München en Innsbruck gaat bijvoorbeeld gewoon door. Ook de directe Eurostar Amsterdam – Londen gaat door, ook al is de introductie uitgesteld.

NS liet eerder weten een directe trein Aken – Amsterdam niet te zien zitten. Koster: “We zijn nu andere opties aan het onderzoeken. Concreet wordt er nu onderzocht of de intercity van Den Haag naar Eindhoven door kan rijden naar Heerlen en Aken”.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 10 juni 2020 06:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug