Buschauffeurs staken vanaf maandag 25 juni rijden in vrijwel heel Nederland. Ook regionale treinen van Arriva, Blauwnet en Connexxion kunnen uitvallen. Dat heeft vakbond FNV aangekondigd.
CNV Vakmensen rept van ‘een (vooralsnog) driedaagse staking’. Dat gaat dus om maandag 25 juni, dinsdag 26 juni en woensdag 27 juni. Reden is een al langer lopend conflict met de werkgevers in het streekvervoer over werkdruk en lonen. Met name elke 150 minuten een plaspauze van 5 minuten is een harde eis van de vakbond. Volgens FNV is de verharding van de acties het gevolg van ‘onwil’ bij de werkgevers.
Bij de staking van onbepaalde tijd zullen de metro’s gewoon blijven rijden. Ook de trams in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam rijden zoals gebruikelijk. In die steden zullen over het algemeen ook de stadsbussen rijden, al kunnen bij de Rotterdamse vervoerder RET wel bussen uitvallen, met name bij de bussen die de stad verlaten en naar bijvoorbeeld Ridderkerk rijden.
Connexxion heeft bij eerdere stakingen geprobeerd om op de meest drukke lijnen zoveel mogelijk een beperkte dienstregeling aan te bieden. Arriva besloot tot nu toe vaak de bussen in de garage te houden. Ook de chauffeurs van Qbuzz, Keolis en EBS worden opgeroepen om het werk neer te leggen. Bussen rijden in sommige regio’s onder andere merknamen, zoals R-NET, U-OV, Breng en Bravo. Ook die bussen zullen naar vanaf maandag 25 juni naar verwachting niet of minder vaak rijden.
Behalve buschauffeurs vallen ook sommige machinisten onder de CAO streekvervoer. De treinen van NS zullen geen hinder ondervinden van de staking. In Noord-Nederland zullen de treinen van Arriva naar verwachting gewoon rijden. Bij een eerdere landelijke staking reden ook de Arriva bussen in de Achterhoek, omdat die vallen onder de CAO Multimodaal. Daar is recent een CAO akkoord bereikt. De trams in Utrecht zullen naar verwachting niet of minder vaak rijden. In die stad zullen ook de meeste stadsbussen niet rijden. Dat geldt ook voor stadsbussen in de meeste andere steden.
Dat de CAO-onderhandelingen zijn vastgelopen is opvallend. Nog maar enkele dagen geleden werden twee bemiddelaars aangesteld om een uitweg uit de impasse te vinden. “Zij krijgen dus in ieder geval deze week de tijd om met name de werkgevers te bewegen om concrete en goede afspraken te maken over werkdruk en loon”, aldus FNV. De werkgevers zijn ‘oprecht verrast’ door de aangekondigde staking. “De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan”, reageert werkgeversorganisatie VWOV.
De werkgevers beraden zich op vervolgstappen met betrekking tot de aankondigde staking. “Alle bedrijven nemen nu al concrete maatregelen om de werkdruk aan te pakken. We zorgen er in alle bedrijven voor dat er in de nieuwe roosters, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Ook nemen we per regio en bedrijf aanvullende maatregelen. Daarnaast ligt er een loonbod van 2,75% per jaar voor drie jaar”, zeggen de werkgevers.
De vakbonden vinden de loonsverhoging te laag, die eisen 3,5% per jaar. Eerder zeiden de vakbonden dat een betaalde plaspauze iedere 150 minuten onbetaalbaar zou zijn. Dat zou in combinatie met eerder afgesproken lonen neerkomen op een stijging van de loonkosten van 20% in drie jaar.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:38
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…