youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Bussen en deel regionale treinen staken vanaf 27 juni voor onbepaalde tijd

Buschauffeurs staken vanaf maandag 25 juni rijden in vrijwel heel Nederland. Ook regionale treinen van Arriva, Blauwnet en Connexxion kunnen uitvallen. Dat heeft vakbond FNV aangekondigd. 

OV-staking gaat door vanaf 27 juni: dit zijn de gevolgen

CNV Vakmensen rept van ‘een (vooralsnog) driedaagse staking’. Dat gaat dus om maandag 25 juni, dinsdag 26 juni en woensdag 27 juni. Reden is een al langer lopend conflict met de werkgevers in het streekvervoer over werkdruk en lonen. Met name elke 150 minuten een plaspauze van 5 minuten is een harde eis van de vakbond. Volgens FNV is de verharding van de acties het gevolg van ‘onwil’ bij de werkgevers.

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terug krijgen

Wel OV in drie grootste steden

Bij de staking van onbepaalde tijd zullen de metro’s gewoon blijven rijden. Ook de trams in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam rijden zoals gebruikelijk. In die steden zullen over het algemeen ook de stadsbussen rijden, al kunnen bij de Rotterdamse vervoerder RET wel bussen uitvallen, met name bij de bussen die de stad verlaten en naar bijvoorbeeld Ridderkerk rijden.

Gevolgen OV-staking

Connexxion heeft bij eerdere stakingen geprobeerd om op de meest drukke lijnen zoveel mogelijk een beperkte dienstregeling aan te bieden. Arriva besloot tot nu toe vaak de bussen in de garage te houden. Ook de chauffeurs van Qbuzz, Keolis en EBS worden opgeroepen om het werk neer te leggen. Bussen rijden in sommige regio’s onder andere merknamen, zoals R-NET, U-OV, Breng en Bravo. Ook die bussen zullen naar vanaf maandag 25 juni naar verwachting niet of minder vaak rijden.

Utrechtse trams en regionale treinen

Behalve buschauffeurs vallen ook sommige machinisten onder de CAO streekvervoer. De treinen van NS zullen geen hinder ondervinden van de staking. In Noord-Nederland zullen de treinen van Arriva naar verwachting gewoon rijden. Bij een eerdere landelijke staking reden ook de Arriva bussen in de Achterhoek, omdat die vallen onder de CAO Multimodaal. Daar is recent een CAO akkoord bereikt. De trams in Utrecht zullen naar verwachting niet of minder vaak rijden. In die stad zullen ook de meeste stadsbussen niet rijden. Dat geldt ook voor stadsbussen in de meeste andere steden.

  • Heb je een abonnement? Dan kun je bij een staking van langer dan 24 uur je abonnementskosten terug vragen. Helaas kun je geen vervangend vervoer claimen. Meer info op: stopdestaking.nl.

Bemiddelaars

Dat de CAO-onderhandelingen zijn vastgelopen is opvallend. Nog maar enkele dagen geleden werden twee bemiddelaars aangesteld om een uitweg uit de impasse te vinden. “Zij krijgen dus in ieder geval deze week de tijd om met name de werkgevers te bewegen om concrete en goede afspraken te maken over werkdruk en loon”, aldus FNV. De werkgevers zijn ‘oprecht verrast’ door de aangekondigde staking. “De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan”, reageert werkgeversorganisatie VWOV.

Plaspauzes al geregeld

De werkgevers beraden zich op vervolgstappen met betrekking tot de aankondigde staking. “Alle bedrijven nemen nu al concrete maatregelen om de werkdruk aan te pakken. We zorgen er in alle bedrijven voor dat er in de nieuwe roosters, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Ook nemen we per regio en bedrijf aanvullende maatregelen. Daarnaast ligt er een loonbod van 2,75% per jaar voor drie jaar”, zeggen de werkgevers.

Loonkosten

De vakbonden vinden de loonsverhoging te laag, die eisen 3,5% per jaar. Eerder zeiden de vakbonden dat een betaalde plaspauze iedere 150 minuten onbetaalbaar zou zijn. Dat zou in combinatie met eerder afgesproken lonen neerkomen op een stijging van de loonkosten van 20% in drie jaar.

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terug krijgen

 

© ANP / Treinreiziger.nl

145 gedachten over “Bussen en deel regionale treinen staken vanaf 27 juni voor onbepaalde tijd”

  1. Arno schreef:

    Valt de merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen, Arriva) wel of niet onder deze staking?

    1. henk schreef:

      Ja,t is ook een trein van een busmaatschappij(Arriva)

      1. Heimen Stoffels schreef:

        Het gaat erom dat het onder de CAO Streekvervoer valt. Arriva is niet alleen een busvervoerder, ze rijden ook treinen in Friesland, Drenthe en op de Merwede-Lingelijn en in het buitenland rijden ze ook op behoorlijk wat spoorlijnen. Dus het heeft niks te maken met dat ze een busvervoerder zouden zijn want dat zijn ze dus niet alleen.

        1. Heimen Stoffels schreef:

          En in Limburg…

        2. Peter schreef:

          Sterker nog: Arriva is van Deutsche Bahn (DB) en Deutsche Bahn is in Duitsland wat de Nederlandse Spoorwegen (NS) is in Nederland, maar dan nog stukken groter.

          Arriva hoeft echt niet de rol van Calimero te spelen, want dat is gewoon niet zo.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bij een eerdere regionale staking reden de treinen wel, omdat Arriva toen meldde dat (meeste) machinisten onder multimodaal vielen.

      1. Astrid Verhaar schreef:

        Hildebrand, tijdens de staking van 30 april en 1 mei staakten de Arriva treinen op het Geldermalsen/Linge district wél. En reden bovendien de stadsbussen (en uiteraard streekbussen)in Dordrecht niet. Er reed toen dus niets.
        Bij de staking van een paar weken terug reden de Arrivatreinen weer wel en de stads/streekbussen niet. Geen touw aan vast te knopen.

        1. Ruud schreef:

          30 april werd er zowel gestaakt voor de CAO streekvervoer als voor de CAO Multimodaal. Die laatste CAO is inmiddels echter rond.

          Alleen de machinsten van Arriva Limburg en die van Connexxion Vallelijn vallen onder de CAO Streekvervoer en zullen dus eventueel staken. Bij eerdere stakingen staakte een fors deel van Connexxion machinisten echter niet mee. De voorspelling is daarom: geen treinen bij Arriva Limburg en trein uitval bij Connexxion. Alle andere treinen zullen rijden.

  2. henk schreef:

    Pfoe,houdt t dan nooit op

  3. G schreef:

    Fijn voor degene die afhankelijk zijn vd bus zoals mijn dochter van 15 pffff

    1. F schreef:

      Ja, erg jammer dat mensen die noodzakelijk gebruik moeten maken van het openbaar vervoer hier altijd het slachtoffer van worden! Ik word dubbel gedupeerd: reis naar het werk wordt lastig en reis naar familie met een regionale trein wordt onmogelijk. Waarom niet degenen aanpakken die hieraan schuldig zijn?

      1. Peter schreef:

        Volgens mij zijn de regionale vervoerders zelf en de provincies als concessieverleners de enige twee schuldigen

        1. Tim schreef:

          U bent echt de weg kwijt, net als de chauffeurs die 20% eisen.

      2. Monique schreef:

        ja! waaom zijn wij reizigers de gedupeerden?

  4. Marijke schreef:

    Het is echt schandalig. Wat gebeurd er met de dagen dat ik geen gebruik kan maken van mijn dure abonnement, worden deze dagen gecompenseerd?

    1. Erwin Wessels schreef:

      Meer info over het declareren vind je hier: https://www.stopdestaking.nl/

      1. Jan schreef:

        Dat geld alleen voor eizigers met een abonnement, de rest van de reizigers die een anonieme ov kaart kunnen verrekken, fijn geregeld dit systeem.

        1. Michiel schreef:

          Als je dan geld gaat claimen ben je niet meer anoniem.

      2. Erwin Wessels schreef:

        @Jan, Klopt. Maar dit is ook een reactie op iemand die een abonnement heeft.

        Maar, als je geen abonnement hebt en je kunt niet reizen, dan betaal je ook niet voor die reis. Dus valt er ook geen geld terug te vragen.

        (Ik weet het, het klinkt lullig, want je maakt natuurlijk wel kosten voor ander vervoer of een noodgedwongen vrije dag.)

    2. Marc van W. schreef:

      Het is schandalig hoe de werkgevers met buschauffeurs omgaan, ze gaan echt niet voor niks staken.

      1. Marijke schreef:

        het ergste vind ik dat de buschauffeurs hier zelf klagen over de stakingen die volgens hun onzin zijn, want alles wat de chauffeurs wilden hebben ze al aangeboden gekregen. het zijn de bonden die er het uiterste uit proberen te slaan

        1. Peter schreef:

          Dat is natuurlijk wel een beetje vreemd niet? Buschauffeurs die staken onzin vinden zullen niet staken lijkt me.

  5. Peter van Lieshout schreef:

    Hoog tijd dat de landelijke politiek – de Tweede Kamer – en ook de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat ingrijpen.

    Hoog tijd dat deze vervoerders als concessiehouders en de concessieverleners – de provincies – waarvan Provinciale Staten gekozen worden door de kiezer, van wie een groot aantal óók ov – reiziger zijn – “teruggefloten” worden; nu en tijdens de volgende verkiezingen voor Provinciale Staten.

    Hoog tijd dat de provincies en de regionale vervoerders het begrip “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” in praktijk brengen voor de ov – reizigers en voor hun personeel als belangrijkste “stakeholders”.

    Hoog tijd dat de Autoriteit Consument en Markt eens nagaat of hier geen sprake is van uitwassen van de marktwerking (Of is deze “waakhond” eigenlijk meer een Autoriteit MARKT en Consument?

    Ten slotte ook hoog tijd dat de reizigersorganisaties de belangen van de ov reiziger stukken beter gaan verdedigen en ophouden met gaan zitten “polderen” met concessieverleners en concessiehouders.

    1. Camille schreef:

      Reizigersorganisaties proberen daadwerkelijk hun mening te verkondigen en invloed uit te oefenen op het beleid van provincies/vervoerders. Het nadeel is alleen dat ze adviesrecht hebben. Het hoeft niet overgenomen te worden en regelmatig zijn politische standpunten belangrijker dan meningen van reizigers.

      De vervoerders moeten zo goedkoop mogelijk inschrijven om een kans te maken de concessie te winnen. Nog steeds gaat vaak meer dan de helft van de punten in een aanbesteding richting prijs/DRU. Financieel is enorm belangrijk voor opdrachtgevers. Zolang dat blijft, zullen vervoerders moeten concurreren op allerlei kosten om te kunnen winnen. Het politieke landschap is dus grotendeels oorzaak van deze staking. Zolang in Den Haag de politiek bezuinigt op OV, zal een provincie en vervoerder moeilijkere keuzes moeten maken. Veel lijnen keren op eindpunten in 2 minuten zonder reistijdbuffer. Het verhogen van de buffer kost extra personeel/materieel en dus extra kosten. De provincies wil dat niet, want goedkoop is beter.

      Neem daarbij dat veel gemeentes anti-OV maatregelen (meer drempels, busbanen openstellen voor auto’s en lagere maximumsnelheden) uitvoeren en de ramp is compleet. Vaak is extra reistijd ten koste van andere momenten. Ook de groei in verkeersdruk werkt negatief door in de rijtijden.

      Het opzoeken van randen (wettelijk hoeft per 4,5 uur 45 minuten pauze, dus meestal 4,5 uur rijden aaneengesloten en dan 45 minuten pauze) wordt hierdoor ook gedaan. Elke pauze extra kan een extra dienst zijn met personeel en dus meer kosten. Opdrachtgevers kunnen ook met eisen komen aangaande het concessiebeleid, bijvoorbeeld elke kering is minimaal 5 minuten ter opvanging van vertragingen. Daarmee kan ook gehaald worden dat chauffeurs in een regio minder stress ervaart.

      Blijft natuurlijk over dat stakingen negatief werken op klanten. Dit gaat werkelijk klanten kosten, zoals ook in 2011 gebeurde. Nadeel is wel dat door de staking straks personeel ontslagen kan gaan worden, doordat veel reizigers de bus de rug keren.

      Vervoerders kunnen maar zoveel doen in dit gebeuren, maar ook de politiek heeft hierin een grote rol. We weten echter ook dat de politiek regelmatig de andere kant opkijkt als het gaat om problemen.

      1. Peter van Lieshout schreef:

        Gelukkig zijn er bij de NS en bij het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht GEEN acties!

        Gelukkig – ook voor de reizigers – heeft het personeel van de Nederlandse Spoorwegen en het Amsterdamse, Rotterdamse, Haagse en Utrechtse stadsvervoer (blijkbaar) een betere CAO met betere arbeidsvoorwaarden.

        Jammer genoeg weigeren de provincies als concessieverlener en de regionale vervoerders als concessiehouders deze CAO’s over te nemen.

        Ik herhaal het voor de zoveelste keer: het openbaar vervoer is een basisvoorziening en een nutsvoorziening – waarvoor ov – reizigers trouwens voor betalen via hun ov – chipkaarten en hun ov – abonnementen – dat in handen is gelegd van de overheid en als de provincies als overheid met in hun kielzog de regionale vervoerders daar niet voor kunnen zorgen, dan moeten ze HEEL GAUW maar iets anders gaan doen!

        1. Simone Schut schreef:

          Peter, jij schrijft da ter in Utrecht géén acties zijn…. Maar in het bericht erboven staat dacht ik van wel. Weet jij meer? Ik organiseer een internationaal congres op de Uithof vanaf maandag en er moeten 300 man vanaf hun hotels naar mij kunnen komen! Dus als jij weet dat het meevalt hoor ik dat heel graag.
          Simone

        2. Peter schreef:

          @Simone Schut

          Volgens mij gaat het om (weer) een staking in het streekvervoer. Ik weet niet of het stadsvervoer in Utrecht – net als in A’dam, R’dam en Den Haag – niet staakt en dus wel rijdt, weet ik niet.

      2. Janny Fekkes schreef:

        Deze reactie geeft wat duidelijkheid waar alles mee te maken heeft. Hoop dat veel mensen je stukje zullen lezen. De meeste mensen beginnen direct met “ach en wee ” want wat krijgen ze het nu zwaar zonder OV. Nu kunnen ze niets meer. Ik begrijp de chauffeurs wel, maar…..voor de mensen met een beperking en ouderen is de bus inderdaad vaak het enige vervoermiddel om ergens te komen. Taxi’s zijn vaak te duur en niet iedereen heeft een achterban die ze ergens kan brengen. Voor die mensen is het inderdaad een probleem. En dat is jammer. Vreemd genoeg hebben juist zij begrip voor de stakingen.

  6. M schreef:

    Kan ik mijn declaratie van mijn treinkaartje indienen bij EBS? (€11,- per dag)
    Ik heb namelijk een bus abonnement 🙂

    1. Erwin Wessels schreef:

      Meer info over het declareren vind je hier: https://www.stopdestaking.nl/

    2. henk schreef:

      Eigenlijk zou je eens moeten proberen om wat te claimen by de Fnv,die loopt immers zyn leden op te jutten.

  7. kuijper schreef:

    En hoe kom ik dan naar mijn werk ik heb geen ander optie financieel is voor mij niet haalbaar voor taxi ander vervoer mogelijkheid heb ik niet

  8. S. schreef:

    Fijn hoor… Ik heb die dag 3 examens waarvan 2 herkansingen die ik niet meer op nieuw kan doen, en geen andere vervoersmogelijkheden.

  9. darel schreef:

    hoe zit het met bussen/treinen van ns op traject heerlen kerkraden rijden die wel ?

    1. Reiziger1 schreef:

      Tussen Heerlen en Kerkrade rijdt niet NS maar Arriva. Waarschijnlijk staken zij net als de vorige keren.

  10. Pe schreef:

    Belachelijk wat moeten kinderen die afhankelijk van zijn en voor proefwerkweek zitten

  11. de jong schreef:

    Allemaal het openbaar vervoer links laten liggen en een alternatief naar het werk. lekker in de file met zijn allen, wedden dat de kamer hierop reageert.
    Dit is gewoon weer te schandalig voor woorden.

  12. Desiré Vermeeren schreef:

    Die Paula moet eens over zich zelf spreken
    en niet altijd ons reizigers er bij betrekken net alsof zij iets voor ons wil betekenen als dat zo was dan zou ze ons niet alweer laten uitzoeken hoe we ergens komen, het zal dr echt een zorg zijn zij stapt het s ochtends in haar grote bolide en daar gaat ze!

  13. Jaline schreef:

    Waarom moeten de stakingen de reizigers treffen. Doe het zoals in België en Japan. Rij wel maar laat de reizigers gratis meereizen. Dan tref je wel het busbedrijf op alle mogelijke manieren maar de reizigers niet

    1. Leny schreef:

      Ik ben het helemaal met Jaline eens! Waarom moeten onschuldige reizigers nu de dupe zijn. Gewoon gratis laten reizen!

    2. Marc van W. schreef:

      Goed idee, helemaal mee eens.

  14. n.jongste schreef:

    LEUK,😭 ALS JE GEEN AUTO HEBT.

    WANT WIE ZIJN DE DUPE ?? PRECIES : DE REIZIGER.

    OF BETAALT U MIJN TAXI- KOSTEN ??

  15. patty schreef:

    Het is vreselijk deze akties, ik kan niet goed lopen en ben afhankelijk van de bus, hoe moet ik nu naar het ziekenhuis? Deze afspraken kan je niet zomaar verzetten.

  16. MAJ schreef:

    Sorry, maar dit loopt de spuigaten uit. Ik kon tot nu toe heus wel begrip pobrangen voor de eisen van de chauffeurs, maar door alwéé’r te gaan staken, en dit keer dagenlang, tref je een hele hoop mensen die echt geen enkele andere keuze hebben.

    Ik vind het inmiddels te smerig voor woorden dat de ruzie die de chauffeurs hebben met un werkgevers over de ruggen van onschuldige passagiers uitgevochten wordt.

    Nu moet ik gvd weer Joost mag weten hoeveel vrije dagen opnemen! Neem aan dat dat niet vergoed gaat worden! Je wordt gvd weer bedankt!!!

  17. P.Heesakkers schreef:

    Het FNV organiseert stakingen niet de overheid. Kunnen we daar onze vergoedingen, en overige êxtra kosten declareren. Zij blijken zoveel geld in kas te hebben gezien aantal stakingsdagen per jaar, dat ze toch wel zo klantvriendelijk kunnen zijn de klanten te vergoeden! Kan me heel goed voorstellen dat de klant het onderhand voor gezien houdt en in de auto stapt. Misschien moeten klanten in de verdediging voor hun vervoersonzekerheid . En voor tegengeluid zorgen. Het gaat per slot van rekening ook over ons geld aan de vervoerders. De werkgevers hebben al meermalen te verstaan gegeven niet op alle verzoeken in te kunnen gaan, omdat men de klanten niet extra op kosten wil jagen. Wat een eerbare zet is. Want per slot van rekening bestaat het vervoer bij de gratie van de klant-reiziger.

    1. henk schreef:

      Dat opperde ik eerder al,declaraties naar t Fnv sturen,hun zyn t die de hun achterban opjutten,soms schaam ik my dat ik lid van de fnv ben.

      1. Peter schreef:

        Blijkbaar hebben de regionale vervoerders ook genoeg kasgeld. En de provincies ook (maar dat wisten we al).

  18. hardwerkende reiziger schreef:

    Kunnen wij als reizigers ook wat doen? In feite gaat het ons allemaal aan. Het zijn niet de busschauffeurs die worden uitgeknepen, maar ook de rest van de hardwerkende mensen, die een normale baan hebben. Kom op menesen wees solidair. Alle ouderen zullen het beamen, koopkracht is een stuk slechter geworden en tegenwoordig moeten we twee verdieners zijn om het hoofd boven water te houden.

    1. Desiré Vermeeren schreef:

      solidair met wie?!

  19. P.Heesakkers schreef:

    Vervoersmaatschappij De Lijn in België { de vlaamse}, ondervindt nu al na diverse stakinsacties tegenslag door sterk teruglopende aantallen passagiers. Zal in Nederland niet veel anders worden.

  20. Dinie schreef:

    Maandag een hele belangrijke afspraak gepland! Ga weinig met de trein, maar met dit vooruitzicht zal het ook niet vaak gebeuren.
    Waarom zijn de reizigers de dupe!!

  21. Kees schreef:

    Echt heel fijn, volgende week hebben heel veel kids toetsweek, hoe moeten die naar school ??

    1. Jan schreef:

      @Kees, tja jou kids zijn geen studenten want daar houden de ratten van FNV, sorry voor de benaming, maar kan geen andere naam meer bedenken voor deze club, namelijk wel rekening mee terwijl de rest van Nederland kan verrekken, ik hoop echt dat van dit FNV niets meer overblijft en dat de leden massaal gaan lopen, ik zal van deze club nooit en te nimmer lid worden, mensen opnaaien, dat is wat ze kunnen.

  22. Bep schreef:

    Hoe ga ik naar mijn werk ( nachtdiensten ) ?

    Komt een van jullie me halen arriva ? Mijn baas zal dit niet grappig vinden en ook vervanging is niet mogelijk .

    1. Anoniem schreef:

      Misschien heeft de CEO van Arriva wel een auto met chauffeur…

  23. Sjoerd schreef:

    Waarom zijn wij reiziger wéér de dupe. Beter gratis laten reizen, dan tref je wel het busbedrijf op alle mogelijke manieren maar de reizigers niet.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is helaas niet waar. Is in verleden gebeurt, en vervoerders hebben de schade toen via de rechter succesvol geclaimd bij de vakbond.

  24. karin schreef:

    Wij zouden maandag op vakantie gaan, maar of we moeten een hele dure taxirit gaan nemen of de vakantie verplaatsen/opzeggen. Wie betaalt dit taxirit? Ik baal ervan!

  25. Marlijn schreef:

    Ik ben slecht ter been en heb volgende week 3 tentamens in Tilburg ben helemaal afhankelijk van het OV.
    En waarom moeten wij wéér de dupe zijn?

  26. Anneke schreef:

    Rijden de treinen van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) wel??

    1. Reiziger1 schreef:

      Waarschijnlijk wel. Dit personeel valt onder een andere cao (multimodaal)

      1. Klaas-Jelle schreef:

        Ja die rijden zeker wel

  27. netty schreef:

    rijdt er wel een trein van Rosmalen naar s’Hertogenbosch ??

    1. Reiziger1 schreef:

      Ja NS zal wel rijden

  28. Linda Overboom schreef:

    Nu gaan de bussen en deel regionale treinen voor onbepaalde tijd staken.En dat 3 dagen lang.
    Ik weet ook dat de chauffeurs koffie en toilet pauze nodig hebben.Maar om nu steeds te gaan staken de reiziger,s zijn de dube zeggen ze tegen de reiziger,s ook van stapt u maar in u mag gratis reizen hoop toch nu dat ze eruit komen ze kunnen toch niet steeds blijven staken

  29. Haydar schreef:

    Rijdt Allgo Almere nog wel?

    1. Nikki. schreef:

      Nee, Allgo is Keolis…en die staken. wij Ameerders moeten dus fietsen of lopen. Of geluk hebben dat iemand ons kan brengen.

  30. s.oppersma schreef:

    dan zegen ze ook nog als een een maand kaart of jaar kaart heb kun je de reis kosten terug krijgen ja dan moet de staking wel twee dagen zijn wand met de laast staking kreeg je niets tereug wij zijn weer de dupe je ziet maar hoe je op het werkt kom nou daar gaan je vrijdagen ondig weg gooien heb dan ook niet een andere oplossing om op het werk te komen mijn reis geld kreeg ik niet tereug heb net een email ontvangen van arriva

  31. Helen schreef:

    In alle eerlijkheid weet ik niet wat de FNV aan het doen is…de bond voor de werkende mens zorgt er nu dus voor dat een groot deel van de werkende mens niet kan werken. Verplicht worden door een vakbond om vrije dagen op te nemen is beneden peil. Persoonlijk vind ik dat een rechter deze staking moet verbieden, want vrijwel het hele ov platleggen is mijns inziens namelijk misbruik maken van de stakingswetten. Ik hoop dat de FNV kan uitleggen aan alle ouderen waarom hun zorghulp niet komt, aan alle kinderen/jongeren waarom ze hun proefwerken/ herexamens niet kunnen doen. Alles voor 0.75 procent bovenop de al toegekende salarisverhoging. Bij de eerste stakingen werd duidelijk aangegeven door de medewerkers van de vervoerders “wij willen niet zeiken, wel plassen”. Helaas zijn ze nu wel aan het zeiken. Doe verdulleme gewoon je werk..

  32. Zebbie schreef:

    Alle regiotreinlijnen weer teruggeven aan de NS . Dat is t beste voor de reizigers. Dan kan er alleen door buschauffeurs getaakt worden en geen gedoe meer met uit- en opnieuw inchecken .

    1. Opa schreef:

      NS heeft veel te hoge personeelskosten Om de regionale spoorlijnen rendabel te exploiteren zodat de kans groot is dat die lijnen dan alsnog gesloten worden.

  33. Charlotte schreef:

    Het is mij nog niet duidelijk of er wel of geen treinen in de regio twente rijden? via blauwnet

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Naar verwachting niet of minder vaak.

  34. Marco schreef:

    Het is voor eenieder een recht om te staken, maar de FNV slaat de plank geheel mis voor wat betreft de gekozen datums !!!

    FNV wat hebben jullie je huiswerk toch slecht gemaakt, prutsers zijn jullie.
    Waarom?
    Heren en dames van de FNV, er zijn volgende week nog examens en niet iedereen met een studenten-OV-kaart kan een beroep doen op zijn/haar ouders om op tijd aanwezig te zijn voor het examen.
    In mijn geval betreft het de OV-reis Maastricht Heerlen, maar ook in andere provincies zijn er volgende week nog examens!

  35. Marcel schreef:

    Dus mensen die met het openbaar vervoer van en naar het werk moeten zijn weer zwaar de lul …. als dit zo door gaat zijn mensen hun banen kwijt door dit soort gedoe… en waar kunnen we dan een shade claim in dienen?

  36. Manon schreef:

    Rijden de bussen en treinen van Doetinchem naar Arnhem wel? ik heb maandag een belangrijke toets op school en kan die absoluut niet missen!

    1. Ruud schreef:

      De Arriva-treinen rijden, de treinen van Breng en de bussen grotendeels niet.

  37. Rick Zuiderduin schreef:

    Schandalig, ik gun buschauffeurs en dergelijke best hun pauze, maar niet ten koste van de klant. Laat die FNV een andere vorm van staken bedenken, zoals hierboven gezegd wordt, gewoon gratis mee laten rijden of toch pauze’s inlassen. Liever wat minder bussen dan helemaal geen bussen. De NS rijdt, maar wie met een andere vervoerder gaat, kan wellicht ook niet met de trein. Dit gaat nu echt te ver.

  38. Jan-Hein schreef:

    Ben er mee eens dat de buschauffeurs staken om die reden.
    Maar moeten de passagiers hier van de dupe worden???
    Ik vindt het schandalig.
    Niet iedere heeft een auto!!!

    Wanneer de busmaatschappijen ons ~De Reiziger~ tegemoet willen komen met bijvoorbeeld een aantal gratis dagkaarten die dan wel een paar maanden geldig zijn.
    Maakt dat wel niet goed… Maar er wordt wel aan de gedupeerde reiziger gedacht.

  39. Arjan schreef:

    wil je als bus chauffeur de werkgever duperen en juist niet de reiziger dan zou ik zeggen: laat de bussen gewoon rijden maar doe de in/uit check paaltjes van de bus gewoon uit

  40. Daphne schreef:

    Ik ga elke dag naar school met de bus en ben hier altijd de dupe van. Ik kan dan ook helemaal niet o school komen omdat de bussen dan niet rijden. En nu heb ik de 25,26 en de 27 juni dus een toetsweek en moet ik mij hier weer aan aanpassen. Ik vind dat de chauffeurs wel een punt hebben maar het moet niet zo zijn dat de reizigers de dupe van deze staking worden.

  41. Zoee schreef:

    Ja hoor en we gaan weer staken! En dan wel voor 3 dagen! Echt schandalig!!! Terwijl alles rondom plaspauze al is geregeld. War heb je dan nog te zeiken? Denk eens aan verpleegkundigen neem daar eens een voorbeeld aan. Zij hebben ook een hoge werkdruk en kunnen vaak 8 uur lang HELEMAAL NIET PLASSEN!!! Als het je niet zint in je branche KIES DAN VOOR EEN ANDERE LOOPBAAN!!!!! Zo dat is gezegd. Ene BTW je ziet mijn declaratie van de taxi wel tegemoet hè. We houden contact!

    1. Peter schreef:

      Schandalig,… juist verpleegkundigen zouden moeten weten dat het ophouden heel slecht is. Ik zou direct staken met die arbeidsvoorwaarden.

  42. nvegmond schreef:

    treinen van zwolle naar enschede(blauwnet), vallen die ook onder noord, dus die multimodaal-cao???

  43. karin schreef:

    Zoee, niemand betaalt de taxikosten terug! Dan doen ze dus niet! De betreffende busdienst niet en de FNV dus ook niet. Wij gaan dus, als maandag de bussen niet rijden, of naar Nijkerk en dan met de taxi naar Centerparcs (kosten 27 euro) of met onze fietsen (12 euro extra treinkosten) en een OV fiets huren voor de derde persoon (ook nog eens zoveel euro). Ik ga het wel declareren, maar ik ben bang dat ik nul op request krijg.

  44. Jo Lemmens schreef:

    Reizigers worden wederom de dupe van ondoordachte acties Arriva. De Provincie Limburg zal nu moeten gaan overwegen om de concessie verleend aan Arriva in te gaan trekken. Niemand maar ook niemand begrijpt hoe het mogelijk dat de concessie aan Arriva gegund is. Abellio was als 1e uit de bus gekomen. Abellio had eigenlijk de concessie voor Limburg gewonnen. Met Abellio had geheel Limburg een mooi lijnnennet gehad. Het is gewoon een lachertje met wat voor een waardeloos bussenmateriaal in Limburg door Arriva gereden wordt. M.n. de elektrische bussen is een gigantische flop. Vooral in Maastricht! Wordt het niet eens tijd dat de macht van de vakbonden totaal wordt afgebroken. De eisen die de vakbonden stellen zijn echt absurd!!!

    1. Zebbie schreef:

      Helemaal gelijk! Laat Abellio / NS maarkomen in Limburg. Arriva had hier nooit mogen rijden. Ze scoren VEEL slechter dan die achtelijke Veolia daarvoor. Vooral de bussen. Treinen hebben ongeveer dezelfde dienstregeling gehouden. Op de heuvellandschaplijn is zelfs ongeveer nog dezelfde dienstregeling als ns periode.
      Hier omgeving Venlo is t ronduit triest gesteld sinds Arriva rijdt. Avondvlinders die niet rijden en die rot chauffeurs van de avondvlinders weten niet eens waar ze naartoe moeten rijden en gaan koffie leuten op station venlo en zijn altijd bot als je iets vraagt waar welke bus naartoe gaat. Normale bussen rijden niet meer na 18:00 uur. En streekbussen rijden doordeweeks ‘s avonds 1 keer per uur. En zoiezo geen goede aansluitigen op trein of andere bus. En rare eenrichtingsroute stadsbussen .
      Alleen op Terschelling en de treinlijnen in Friesland scoort Arriva beter. Op Terschelling ook veel vriendelijkere chauffeurs dan in Venlo.

      1. Jo Lemmens schreef:

        Hoi Zebbie,

        Ben blij dat ik niet de enigste bent die dit vindt! Weg met Arriva. Heb het daar wel mee gehad!!!

        1. Peter schreef:

          Dit verhaal gaat ook op voor de provincie Noord Brabant.

          In mijn woonplaats Helmond is al jaren sprake van een afbraak van het busvervoer: geen stadsbussen ‘s avonds en op zondagen (waardoor het plaatselijke/regionale (Helmondse) Elkerliek – ziekenhuis, bijvoorbeeld voor ziekenbezoek, niet bereikbaar is met de bus; de laatste stadsbussen stoppen doordeweeks rond 19.00 uur en tot overmaat van ramp rijdt er sinds december 2017 Bravoflex, waarbij een kaartje voor een enkele busrit maar liefst 3 Euro kost!) OV – reizigers laten trouwens deze vorm van flexvervoer mooi links liggen, met andere woorden: een permanente staking door de ov – reizigers!

          Het busvervoer in zuidoost Brabant wordt verzorgd – het is beter om te zeggen “wordt NIET verzorgd”- door Hermes van Connexxion.

          In de andere helft van Brabant rijdt Arriva, dat ook in Limburg het openbaar vervoer NIET verzorgt. Arriva en Hermes/Connexxion rijden samen onder de naam Bravo wat staat voor Brabant vervoert ons – een dom ideetje van het provinciebestuur van Brabant als concessieverlener.

          Het is beter om te spreken van BravoN (= Brabant vervoert ons NIET). Bovendien is hier misschien wel sprake van kartelvorming in het openbaar vervoer tussen de provincie Noord Brabant, Hermes/Connexxion en Arriva.

          Autoriteit Consument en Markt: aan het werk!
          Niet alleen met een onderzoek naar “kartelachtige” afspraken in het openbaar vervoer, maar ook naar de negatieve effecten van de marktwerking – veroorzaakt door aanbestedingen – in het openbaar vervoer!

  45. Ben het helemaal zat nu. Ons geld schreef:

    Zo massaal als mogelijk alle eraan verbonden kosten, dus niet allen derving van vervoer, claimen bij de organisator van de stakingen. Men mag ook verwachten, dat de reizigersorganisaties, en consumentenbond de handen ineen slaan. En doen waar zij voor staan, de belangen van reizigers, O.V. gebruikers. Om maatregelen te nemen.

  46. M Kamerman schreef:

    Mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de bus naar werk of naar ziekenhuis zijn de dupe.
    Vooral ouderen die naar het ziekenhuis moeten.

  47. SPRINKHAAN schreef:

    IK HEB VANDAAG MIJN BUSABONNEMENT PER DIRECT OPGEZEGT.IK WAS EEN ZEER TROUWE BUSREIZIGER.ELKE DAG GING IK MET DE BUS MEE.IK BEN HET NU ZEER BEU.HEB EEN ANDERE OPLOSSING GEVONDEN.EINDELIJK RUST.MAAR VOOR DE BUSMAATSCHAPPY;EEN TROUWE KLANT KWIJT.HELAASSSS.

  48. doortje schreef:

    IK HEB VANDAAG MIJN BUSABONNEMENT PER DIRECT OPGEZEGT.IK WAS EEN ZEER TROUWE BUSREIZIGER.ELKE DAG GING IK MET DE BUS MEE.IK BEN HET NU ZEER BEU.HEB EEN ANDERE OPLOSSING GEVONDEN.EINDELIJK RUST.MAAR VOOR DE BUSMAATSCHAPPY;EEN TROUWE KLANT KWIJT.HELAASSSS.

  49. Jeanet schreef:

    Ik moet dinsdag(-avond) naar familie om met hen op vakantie te gaan.
    Ik heb geen enkele mogelijkheid hiervoor, wanneer de bus mij daar niet brengt! Hoe moet dit nu???!!!
    Ik heb begrip voor de werknemers, maar niet voor deze manier van doen!

    1. Muchelle schreef:

      Ik begrijp ook dat je soms op moet komen voor je rechten. Door de aangekondigde stakingen gaan er echter heel veel reizigers en bedrijven gedupeerd worden. Ook leerplichtige scholieren zoals mijn dochter kan hierdoor niet naar school. Mijn voorstel is om als er actie nodig is het vervoer wel door te laten gaan, maar dat e niet hieft ingecheckt te worden.

  50. Goede Student schreef:

    Top, herkansingen maandag en woensdag. Daahaaag opleiding x’D

  51. Janneke 1 schreef:

    Bij deze zoveelste staking merk je aan de reacties hierboven dat het begrip voor de stakers minder wordt. Logisch. Als je er dagelijks mee te maken hebt baal je natuurlijk en raak je opgefokt.Nou wordt er o.a. gestaakt voor minder werkdruk, maar ik denk niet dat een bus vol getergde en opgefokte reizigers daaraan bijdraagt. De plaspauzes zijn al geregeld, dus ik zeg ,, Neem die 2.75% en hou zo het reizen leuk voor de reiziger en jezelf,,

    1. De Haan schreef:

      Dus de stakers moeten alles maar slikken, want de reizigers hebben een dunne huid? Wat dacht je van te klagen bij degenenen die hen stront voert en zweert dat het kaviaar is?

      De reizigers zijn niet de dupe van de stakers. De reizigers zijn de dupe van de werkgevers die hun werknemers uitknijpen. Toon je solidariteit, steun de stakers!

      1. Liza schreef:

        Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Staken kan op een veel vriendelijkere manier. Door bijvoorbeeld iedereen gratis te laten reizen. Dat is prima voor de chauffeurs en de reizigers hebben er ook nog wat aan. Dus ja ik vind het wel de schuld van de stakers, dit is gewoon haat zaaien. Om even de machtspositie van hen te uiten naar de reizigers.

  52. CJ schreef:

    Vind je het gek dat het aantal nieuwe verkochte personenauto’s sinds 2017 is toegenomen. Nou, nu zie je waarom dus.
    En de overheid ons maar aanmoedigen om met OV te reizen, omdat er een ernstige toename is van files op de snelwegen en CO2 uitstoot als gevolg van auto’s.
    Conclusie: koop (in de toekomst) gewoon een auto, want dat biedt veel meer voordelen dan het OV. Sneller, makkelijker en vooral veel betrouwbaarder zoals op dagen wanneer er eens weer een staking is.

  53. Andries schreef:

    IK WORD HIER ZO MOE VAN AL MIJN VAKANTIE
    DAGEN RAKEN OP DIT MOET NU ECHT OP HOUDEN

    1. Teus Otten schreef:

      Ik wordt dit zo zat. Wat een zielige mannetjes en vrouwtjes met hun zwakke blaas. En 2.75 loonsverhoging is zat, dat krijgt verder ook niemand. En die chauffeurs van u-ov krijgen er wat mij betreft helemaal niets bij zijn over het algemeen chagrijnige gasten die hun werk gewoon niet leuk vinden. Word toilet juffrouw kan je de hele dag zeiken. Geen goed woord voor over.

      1. De Haan schreef:

        Als je denkt dat het zo’n luxe baantje is, waarom ruil je dan niet? En voor het geval je geen rekenwonder bent: 2,75% mag voor jou veel zjn, maar dat zegt meer over hoe luxe jij het hebt. Want sls je al niet veel verdient, is 2,75% van niet veel: helemaal niet veel! En zelfs dat willen de bazen niet geven!

        Donder op met je getrap naar beneden. Als je te klagen hebt, trap naar boven. Ga bij de bazen klagen die iedereen uitknijpen. Niet de werknemers. Solidariteit!

        1. Kees schreef:

          Gezien jou reacties hier zou ik haast gaan denken dat je lid van de fnv bent, een beetje respect voor de mening van een ander mag je ook wel hebben kerel..

  54. Mar schreef:

    Goedemorgen,
    Wij hebben tickets gekocht naar schiphol maandag gaan we daar komen met de trein?
    Komen vanuit Hoogezand

    1. Erwin Wessels schreef:

      Op de site van Arriva (https://www.arriva.nl/consumenten/over-arriva/nieuws/landelijke-ovstaking-vanaf-maandag-25-juni.htm) staat het volgende:

      “Uitzonderingen
      Onderstaande gebieden vallen onder de cao multimodaal, waarvoor de aangekondigde staking niet van toepassing is:
      Regionale treinen in Groningen
      Regionale treinen in Friesland
      Regionale treinen Achterhoek-Rivierenland
      Regionale treinen Blauwnet
      MerwedeLingelijn Dordrecht-Geldermalsen
      Busvervoer Achterhoek-Rivierenland, met uitzondering van de vestiging Tiel”

      Bovenstaande ARRIVA-treinen en -bussen rijden dus wel.

      Dit betekent dat jouw reis van Hoogezand naar Schiphol gewoon gemaakt kan worden (vanaf Groningen reis je immers met de NS en die staken niet).

      1. Jur schreef:

        De bussen in Rivierenland (behalve Tiel) worden gereden door Juijn en hun personeel valt onder de CAO Touringcarbedrijf.

  55. Ivo schreef:

    Vooral van Arriva Limburg snap ik de eis voor een plaspauze niet, de bussen aldaar stoppen om de paar haltes voor 4-5 minuten.
    Tip voor mensen op de lijn Heerlen-Maastricht: rij met de NS via Sittard. Wel een half uur langer en iets duurder, maar je komt er tenslotte.

  56. Jan schreef:

    Een loonsverhoging van 8,5% is niet genoeg, elke 150 minuten een plaspauze?? Volgens mij heb je dan een cao nodig maar een arts, zeker als je om pakweg 2 uur een plaspauze moet hebben, fnv… word het niet eens tijd om water bij de wijn te doen want dit komt de neusgaten uit. Zit er zelfs aan te denken om een advocaat in te schakelen voor een schadeclaim richting de fnv voor het nemen van mijn vakantiedagen door dat gestaak.. FNV shame on you!!!! Weet je wel hoeveel fnv leden door jullie gedupeerd worden??? Eens kijken of de FNV eind van het jaar onze cao ook zo behandeld!!

  57. Dustin schreef:

    Hoi allemaal jullie moeten lekker in het weekend gaan staken en niet door de weeks jullie duperen alleen de mensen hier mee gr dustin

  58. De Bevrijder schreef:

    Poesiewoes! Ik wil mijn zielige euro’s aan de bus uitgeven maar ik KAN het niet uitgeven! De tijd is rijp.. tijd voor revolutie! Pak je hooi vorkjes maar en we gaan de gouden koets kantelen!!!! Daarna massaproduceren we jetpacks en delen we die aan iedereen uit!

    Viva La Resistance!

    Vriendelijke groenten,

    De Bevrijder

  59. De Bevrijder schreef:

    Welkom! ik ben terug! de BEVRIJDER!
    Na support te hebben van ongeveer 5 miljoen Nederlanders is het tijd voor revolutie!
    PAK DIE POKEMON KAARTJES MAAR WANT HET IS TIJD OM NEDERLAND OVER TE NEMEN! WE GAAN GVD ELKE TREIN KANTELEN DIE WE KUNNEN VINDEN!

    Vriendelijke fruit,

    De Bevrijder

  60. karin schreef:

    CJ, inderdaad, beter een auto.
    Mar, je kunt met de trein van de NS naar Schiphol komen. Gewoon via de trein naar Amsterdam.
    Jan, misschien is het mogelijk om met alle gedupeerde reizigers die vrije dagen op moeten nemen, taxikosten moeten betalen en andere schade, een schadeclaim in te dienen met een gezamenlijke advocaat.

  61. Ebeline Stielstra schreef:

    Ik heb alle begrip voor het opkomen van je rechten, maar ik ga met plezier naar mijn werk, maar kan daar nu niet komen dankzij deze geplande staking. Misschien een idee om een manier van protest te bedenken dat wel de baas raakt, maar niet de mensen die afhankelijk zijn van het OV.

  62. Peter de Poëter schreef:

    Ik zie ik zie wat jij niet ziet, waarschijnlijk een bus of trein van Arriva want die rijdt niet

  63. De Haan schreef:

    Solidarieit!

    Al diegenen die zo boos zijn: ga klagen bij de werkgevers. Wij reizigers zijn de dupe, ja, maar dat is niet de schuld van de werknemers. Die doen wat ze kunnen, maar ze worden meer en meer uitgeknepen.

    Richt je woede op de juiste personen. Toon solidariteit met de stakers.

    1. Jan schreef:

      Klagen bij de werkgevers?? Volgens mij hadden deze werkgevers een loonsverhoging voorgesteld voor de komende 3 jaar en dat word zowat weggeveegd door de FNV, omdat deze vrouw misschien een frustratie heeft opgelopen van het ov in haar studentenleven, want je maakt mij niet wijs dat dit nog normaal is om steeds de boel maar plat te gooien zonder water bij de wijn te doen. Het is geven en nemen van beide kanten en daar schort het volgens mij aan.

    2. Opa schreef:

      Ik weiger solidair te zijn met mensen die 20% verhoging eisen. Dat is je reinste chantage.

  64. emanuel van dam schreef:

    ik vind dit niet normaal !!!!!!!

  65. P.Heesakkers schreef:

    Massaal alle kosten en dervingen hieraan verbonden declareren bij het FNV. De werkgevers zijn zeer coulant geweest in hun voorstellen en tegemoetkomingen. De werkgevers denken tenslotte aan de klanten en reizigers. Zonder inkomsten is er geen vervoer mogelijk. Of ga als boycot {veel} minder met de bus. De klant is een wapen als dit in handen gespeeld en is vele malen machtiger hiermee dan de busmaatschappijen. En kom bij mij nooit meer zaniken over te volle wegen en luchtvervuiling en zo meer. Maar opvallend ook, het blijft erg stil in “Den Haag”.

    1. Jan schreef:

      @Heesakkers, het zal Den Haag worst zijn hoe mensen reizen, zelf zitten ze in een dikke bolide met vaak een privéchauffeur de krant te lezen, juist deze dames en heren die in de politiek zitten hebben er een zootje van gemaakt met hun liberalisering en privatisering.

  66. Peter schreef:

    Blijkbaar wordt in gebieden waar de Cao Multimodaal van toepassing is niet gestaakt.

    Oplossing voor deze staking- en misschien nog meer stakingen in de toekomst – is deze Cao ook voor het streekvervoer van toepassing te verklaren.

    De concessieverleners – en dat zijn toch echt de provinciale overheden, m.a.w. de provincies – en de regionale vervoerders als concessiehouders kunnen een dergelijk voorstel van “de bemiddelaars” onmogelijk afwijzen.

    En wie zijn deze twee bemiddelaars eigenlijk? Vallen hun namen onder de categorie staatsgeheimen? Of maken deze deel uit van (provinciale) “achterkamertjes”?

    Nederland is als overheid, als staat, overigens gebonden aan het uitgangspunt van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van de OESO. Commerciële bedrijven worden geacht dit uitgangspunt toe te passen bij hun commerciële activiteiten, maar als provincies als lagere overheden Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan hun laars lappen bij HUN activiteiten – en dat is in het openbaar vervoer nu duidelijk het geval – dan mogen commerciële bedrijven dat ook.

    Dat betekent overigens wel, dat Nederlandse overheden zich niet houden aan een internationaal verdrag – waar het Koninkrijk der Nederlanden haar handtekening onder gezet heeft – en dat betekent een schending van het internationale recht!

    Wellicht kunnen de reizigersorganisaties zich ook met dit aspect bezighouden bij het verdedigen van het openbaar vervoer als nuts – en als basisvoorziening en bij de belangenbehartiging ten behoeve van de ov – reiziger.

    PS. De politiek laat inderdaad een oorverdovend stilzwijgen horen; niet alleen vanuit Den Haag, maar ook vanuit de provinciale hoofdsteden. WAAROM?

    1. Ruud schreef:

      De CAO Multimodaal is al lang rond.

  67. Peter Nouws schreef:

    Wat dacht je ouderwets met de fiets, duurt misschien wel wat langer, maar je komt er ook en je bespaart een dure fitness uit

    1. Perez schreef:

      Ik woon 60 km van mn werk vandaan en mag niet autorijden. Dus dat even fietsen dat gaat een beetje moeilijk.

  68. Harry en Piet schreef:

    staken de breng bussen ook??

  69. Perez schreef:

    Heel leuk hoor. Dus door deze acties kans op baan verlies omdat ik niet op mn werk kan komen. Mag geen autorijden. Dus dan val ik weer terug naar een uitkering wat jullie dan allemaal weer moeten gaan betalen 🙄 en zo weinig verdient een buschauffeur nou ook weer niet.

  70. Peter van Lieshout schreef:

    Natuurlijk begrijp ik de frustraties van ov – reizigers – ik ben zelf een ov reiziger – maar in plaats van deze frustraties alleen te ventileren op de site van treinreiziger.nl (die eerder de Blije Reizigersprijs heeft gewonnen) heeft het meer zin “de politiek” dit rampzalige ov onder de neus te wrijven met massale emails, brieven, telefoontjes, etc. bijvoorbeeld:

    – de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer (die gaat namelijk over het openbaar vervoer);
    – de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (die gaat helemaal over het openbaar vervoer);
    – Gedeputeerde Staten (GS) van uw/jouw provincie (want die zijn namelijk als concessieverlener verantwoordelijk voor de slechte staat van het openbaar vervoer in uw/jouw provincie;
    – Provinciale Staten (PS) van uw/jouw provincie die bestaan uit politieke partijen die Gedeputeerde Staten moeten controleren en – waar nodig – corrigeren. En bij het openbaar vervoer moet heel wat gecorrigeerd worden, of niet soms?;
    – het college van B & W en de gemeenteraad van uw/jouw gemeente. Deze doen alsof ze niks te vertellen hebben over het ov, maar dan moeten ze maar zorgen, dat ze daar WEL iets over te zeggen hebben, bijvoorbeeld via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

    Bovendien zitten heel veel dezelfde politieke partijen én in de colleges van B & W én de gemeenteraden én in Gedeputeerde Staten én in Provinciale Staten én in de Tweede Kamer en al deze politici zijn ingehuurd/worden betaald om o.a. op te komen voor de belangen van ov – reizigers en als ze dat niet doen, doen ze hun werk niet goed of gewoon SLECHT!

    – De reizigersorganisaties – die helemaal geacht worden op te komen voor onze belangen als ov – reizigers – maar die ik tot nu ook helemaal niet gehoord heb.

    GEWOON DOEN, ANDERS VERANDERT ER NOOIT IETS!

    Het heeft overigens geen zin om contact op te nemen met de regionale vervoerders ( = de werkgevers van de werknemers die nu gaan staken), want die hebben alleen maar oog voor de winstcijfers en zijn niet geïnteresseerd in de ov – reizigers en – volgens mij – ook niet in hun personeel.

    Hopelijk vindt iedereen op ma 25 juni oplossingen voor afspraken (tentamens/examens/ziekenhuisbezoeken, sollicitatiegesprekken, etc.)!

    1. Jur schreef:

      Er is niet onbeperkt geld voor loonsverhogingen al lijkt U dat te denken. Ik hoef bij mijn baas ook niet aan te komen met een eis van 20%. En met die winsten valt het wel mee. 60% van alle kosten wordt uit subsidies betaalt. In feite is het busvervoer een hopeloos failliete bedrijfstak.

      1. Peter schreef:

        Eerlijk gezegd ben ik op dit moment alleen maar geïnteresseerd in de reacties en de acties van onze “politieke besluitvormers”: de leden van de Tweede Kamer, Gedeputeerde Staten (de ov – concessieverleners!)en Provinciale Staten van de provincies en ook de gemeenten in Nederland.

        PS De regionale vervoerders willen graag een (grotere) rol gaan spelen in het regionale spoorvervoer. Je hoeft geen verkeers – of vervoerskundige te zijn om te kunnen constateren, dat ze eerst maar eens het regionale busvervoer op orde moeten brengen. Én ontevreden klanten én ontevreden personeelsleden. Er zijn bedrijven die om minder failliet zijn gegaan!

  71. Hermen schreef:

    De chauffeurs hebben nu wel de sympathie van het publiek verspeeld. Degenen die GEEN invloed kunnen uitoefenen (De reizigers zonder alternatief) zijn de dupe.
    Laat de reizigers gratis meerijden. Dan kost het de bedrijven nog meer geld!

    1. Bryan schreef:

      Dat zou ideaal zijn, maar als de chauffeurs dat doen, dan mogen de vervoerders de chauffeurs korten op hun salaris (in het verleden al gebeurd en daar zijn toen rechtzaken over gevoerd.)

      Binnen grenzen van redelijk moet iemand die naar de wc moet gewoon kunnen gaan. Maar jammer dat de vakbond voor werkend Nederland zoveel mensen, waaronder werkenden gaat duperen…

      1. henk schreef:

        Als de Fnv dan toch zoveel geld heeft,laat ze de chauffeurs dan compenseren.

  72. Peter schreef:

    De consensus – politiek, het poldermodel, werkt steeds minder. Wellicht zouden de reizigersorganisaties ook maar eens in staking moeten gaan en geen adviezen meer uitbrengen om “een grotere vinger in de pap” af te dwingen in het openbaar vervoer.

    Adviezen kunnen overgenomen worden, maar kunnen ook genegeerd worden door de concessieverleners en – houders.

    1. Karel schreef:

      Goh, als ik jou was zou ik in de politiek gaan, je geeft vaak reacties wat alleen maar ovder de politiek gaat, je geeft het in een stukje al zelf aan dat alleen de politiek je interesseert, waarom reageer je dan? Hier staan reacties van mensen die gedupeerd worden en jij zeurt alleen maar over de politiek.. Politiek interesseert mij totaal niets, maar wel hoe ik van a naar b moet komen.

  73. Anoniem schreef:

    EN NU BEN IK HET HELEMAAL ZAT!!!😡🤬
    HOU OP MET DIE STAKING!!!😡🤬😫😩
    WE KUNNEN NIET AAN DE GANG BLIJVEN OM ALTERNATIEF VERVOER TE MOETEN REGELEN!!!😡🤬😖😔😭

  74. Franc schreef:

    Als actieve scootmobiel gebruiker kan ik zo wie zo niet met bussen mee. Als arriva regionale treinen ook niet rijden kan ik dus nergens meer heen. Alternatief? Taxibus? Wie gaat dat betalen? Ach ja natuurlijk ikzelf. En dat voor plaspauzes en 0,75procent extra loonsverhoging? Ga u nou eens diep, heel diep schamen chauffeurs en machinisten.

  75. Ziekenhuisbezoekster schreef:

    Is bekend of in Utrecht er wél stadsbussen van het CS naar het UMC (ziekenhuis) rijden? Bij de vorige staking reden er een paar, las ik ergens.

    Ik heb een tijd op de wachtlijst gestaan en mag volgende week eindelijk iedere dag, maandag tot en met vrijdag, naar het UMC ziekenhuis voor een onderzoek.
    5 dagen maal 2 ritten Über kan ik niet betalen. Staan in de trein of stadsbus kan ik fysiek niet meer.

    Heeft het sowieso zin om die dagen met een auto van Amsterdam naar UMC-Utrecht te gaan of doe je er dan vijf uur over? Ik ben totaal niet bekend in Utrecht en weet niet of op stakingsdagen al het verkeer rond het middaguur vast staat.

  76. Hans schreef:

    Fijn geregeld weer.
    Ik moet a.s. woensdag naar het UMC in Leiden voor een afspraak met een cardioloog,echt niet omdat ik zo gezond ben.
    Ik ben wel aangewezen op de streekbus,heb niks anders.
    Ik heb door dit gedoe al eerder deze afspraak moeten opschuiven.
    Mijn hart wordt er niet beter mee op deze manier.

  77. Trisha schreef:

    Ik ben afhankelijk van het OV. Nu ga ik donderdag naar Boedapest, hoe kom ik bij het vliegveld van Eindhoven?
    Ik reis tussen Hoogezand en Groningen en van station Eindhoven naar het vliegveld.
    Indien ik mijn reis moet annuleren: Een OV vergoeding is tot daar aan toe maar hoe zit het met mijn vliegticket?

    1. Erwin Wessels schreef:

      De treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden gewoon, dus daar hoef je geen problemen te verwachten. Betreffende het stukje van Eindhoven naar het vliegveld, misschien een taxi? Dan hoef je in ieder geval de reis niet te annuleren.

  78. Heidi schreef:

    Rijden de treinen tussen Nijmegen en Venlo wel????

    1. Erwin Wessels schreef:

      Wat ik kan opmaken uit de site van Arriva is dat die trein niet rijdt tijdens de staking. Die trein staat namelijk niet genoemd bij het vervoer dat wel rijdt.
      Zie https://www.arriva.nl/consumenten/over-arriva/nieuws/landelijke-ovstaking-uitgesteld-tot-woensdag-27-juni.htm

  79. JP schreef:

    Allen,

    Nog 6 maanden en de dienstregeling wordt voor de helft wegbezuinigd.
    Loonkosten moeten terugverdiend worden door de reizigers te vervoeren, minder personeel is minder loonkosten.
    Met dank aan de marktwerking met steeds lagere prijzen, gevolg steeds minder dienstverlening en uiteindelijk geen dienstverlening.

  80. Anoniem schreef:

    Ik heb ook alle begrip voor alle buschauffeurs,dat ze d.m.v.
    staken duidelijk willen maken,dat het zo niet verder kan voor hun,m.b.t.de werkdruk en de plaspauzes;heel terecht,maar je kunt op een gegeven moment ook wel te ver gaan…ik vind dat 27,28,29 juni genoeg is om te staken!
    Die bonden en weet ik veel,moeten niet zo moeilijk doen en iets bedenken!
    Je kunt hiermee niet een eeuwigheid aan de gang blijven!
    Ik mag toch hopen,dat ik 7 juli kan reizen met de bus!😖😓

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.