youtube treinreiziger zoeken zoeken

OV-staking onbepaalde tijd uitgesteld tot woensdag 27 juni

Maandag en dinsdag zal het openbaar vervoer nog niet staken. De eerder aangekondigde staking voor onbepaalde tijd vanaf maandag 25 juni is twee dagen uitgesteld tot woensdag. De vakbonden hebben besloten om de bemiddelaars extra tijd te geven. Als er dinsdag aan het einde van de dag nog geen akkoord is, zal er vanaf woensdag 27 juni alsnog gestaakt worden. Volgens de vervoerders is er echter sprake van een procedurele fout.

  • Update: De ov-staking gaat definitief door vanaf woensdag 27 juni.

ov-staking gaat door vanaf 27 juni: dit zijn de gevolgen

Volgens de FNV naderen de vakbonden en de vervoerders elkaar. “Er is een opening om verder te praten. Belangrijkste is, dat er perspectief lijkt om tot afspraken te komen”, aldus de bond. Volgens de vervoerders is de staking uitgesteld omdat er een procedurefout is gemaakt. “Bonden geven aan dat bemiddelaars nu twee dagen extra hebben, dat is mooi, maar het opschorten van de staking komt door een procedurele fout die bij de vakbonden is gemaakt. Dit staat los van de bemiddeling”, reageert Fred Kagie namens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). De werkgevers vinden dat de vakbonden nu verwarring en chaos veroorzaken. Ze willen dat de staking wordt uitgesteld, om de bemiddelaars een eerlijke kans te geven.

De vakbonden stelden eerder dat het onwil van de vervoerders is dat er geen afspraken zijn gemaakt over het aanpakken van de hoge werkdruk en een loonsverhoging. Fred Kagie: “Wij zijn het daar oprecht niet mee eens. We hebben een loonbod gedaan van gemiddeld 2,75% per jaar voor drie jaar. Dat ligt boven wat nu marktconform is. In alle bedrijven zorgen we ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan.”

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz. De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 ov-medewerkers, met name buschauffeurs.

106 gedachten over “OV-staking onbepaalde tijd uitgesteld tot woensdag 27 juni”

  1. Leeuw schreef:

    Het wordt tijd dat de politiek zorgt dat de wet zo wordt aangepast dat de rechter publieksvriendelijke acties als gratis vervoer niet meer kan/zal verbieden.

    1. BiggerNub schreef:

      Leuk Leeuw. Dus als het mensen niet uitkomt dat andere mensen voor hun recht staken moet de politiek zich er maar mee bemoeien.
      Dan kunnen we net zo goed cao’s afschaffen en vakbonden ook. Dus als bakkers een betere cao willen bijvoorbeeld moeten ze ook maar open blijven en gratis taart aan iedereen geven. Dan mogen ze voor mij wel bij de media markt zo een actie gaan voeren.

      1. Scorp schreef:

        BiggerNub, heel leuk die voorbeelden, maar daar tref je niet honderden, al niet duizenden mensen mee. Mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Studenten die examens hebben, beperkte mensen die geen auto kunnen/mogen rijden, mensen zonder auto die naar werk moeten. Hoe wil je het dan oplossen als het zo makkelijk is? Kom maar op met die oplossing. Met een staking zijn grotendeels de reizigers de dupe. Groetjes, net afgestuurde student die nog afhankelijk is van het ov.

        1. busguy schreef:

          Hier een reactie van een buschauffeur.
          Ik lees continue dat er andere mensen onder onze stakingen lijden. maar het hypocriete aan deze situatie is dat we staken omdat onder andere de werkdruk te hoog is. Zou u het leuk vinden als ik uw zoon tegen een boom aan zou parkeren omdat ik maar gewoon door moet werken en mn bek moet houden.
          Of zou u het leuk vinden als u dochtertje van 4 jaar even niet oplet bij het oversteken en ik die even plat rijd. want ja, ik heb haast en ik krijg van ongeveer elke reiziger een scheef gezicht als ik 1.5 minuut te laat bij een halte kom.
          Ik hoop dat u mijn punt begint te snappen maar ik vermoed zomaar dat dat niet zo is want u bent natuurlijk enkel slachtoffer van de stakingen.

          Maja lang verhaal kort.. als het aan u ligt moet ik gewoon mn werk blijven doen (ondanks dat ik al meerdere keren op kantoor heb moeten verschijnen omdat ik te laat bij halte (of beginstation) wegrijd.. Natuurlijk is dit allemaal mijn schuld en moet ik mn bek houden.. ga ik dan weer staken dan kunnen mensen niet naar school en werk en dat is ook mijn probleem dus nu mag ik weer mn bek houden..
          Dat mijn gezin er onder lijdt is niet erg. Als ik mn bek maar hou en door werk.

          Naja u kunt uit mn reactie wel merken dat ik in ieder geval gewoon mijn recht om te staken ga gebruiken.

          en ondanks dat het indirect ook heel veel voor de reiziger goed moet maken.. het kan mij in ieder geval geen reet interesseren dat jullie niet met ov kunnen. want het draait om ons en niet om jullie.
          U zou zich ook beschermen als u op uw werk onrecht aan wordt gedaan.

          Maar als ik in de afgelopen maanden de reacties allemaal lees dan vinden mensen het wel heel erg dat kinderen in China hun schoenen maken maar als ze erachter komen dat dat ze dan hun merk niet meer kunnen komen dan moeten die zelfde kindjes toch maar doorgaan met die schoenen maken anders dan kunnen ze hun schoenen niet meer kopen..
          Kortom. ik staak niet voor jullie maar voor mij en mijn gezin.
          Jullie reacties dat het kut is voor jullie dat het ov wegvalt geeft mij alleen maar meer reden en zin om te staken. want wij willen van al het gezeik af.. we zijn niet jullie sloofjes en dat wordt echt heel vaak gedacht door sommige mensen die al eisend binnen komen lopen zonder je maar aan te kijken of gedag te zegggen.

          Tevens werken jullie zelf mee aan vertragingen.
          Als je vervoersbewijs niet correct is dan wordt daar mijn probleem van gemaakt.. mensen gaan op reis ergens naartoe maar weten niet waarnaartoe en opeens is het mijn probleem en ben ik een slechte chauffeur want ik heb hun reis niet voor hun gepland. die zelfde mensen roepen 3 minuten voor het station of je door kan rijden want ze missen hun trein.. en kut ov.. en bla bla bla..

          Ik blaat er maar op los.. maar om mijn frustatie te kunnen tonen nodig ik je uit om een dagje mee te rijden en te oordelen.. want er zijn al wat chauffeurs letterlijk jankend de deur uit gelopen vanwege de werkdruk en straks volgen er zoveel dat de helft van het ov niet meer rijdt, zonder dat er zelfs stakingen zijn.. want overal zijn chauffeurs te kort.
          Denk daar maar allemaal over na

          groet,

          Busdriver

        2. BiggerNub schreef:

          Scorp. Vroeger deden we alles op fiets.
          Ik fietste uur naar school
          Ik fietste uur naar werk
          Dus afhankelijk van OV hoef je niet te zijn.
          En verder raken de stakingen mij ook.
          Ik sta op een stakingsdag 15 tot 30 minuten langer in file.
          Maar het grondrecht om te staken en lid te zijn van een vakbond respecteer ik. Ik kan elke 5 minuten op me werk naar de wc als ik zou moeten. Een buschauffeur niet. En te lang inhouden is ook niet goed. Kun je in de ergste gevallen prostaatkanker van krijgen. Dus laat deze mensen hun recht halen en alles plat gooien. Zodat we gezonde en vrolijke chauffeurs in de bus hebben. En niet gestressde chauffeurs. Is ook voor jullie veiligheid goed denk ik.

        3. Kees schreef:

          Reactie naar Busguy,
          Als het allemaal zo kut is, dan stop je er toch mee? Je hebt zelf voor die baan gekozen dus om er nou op los te klagen en te zeiken….
          Ach ja, Nederlanders.

      2. Jolanda schreef:

        Ik weet het niet, maar jouw antwoord slaat als een … op een slagroomtaart. Als er gratis gereden wordt dan tref je de werkgevers( en dit is toch ook de bedoeling?) en niet de passagiers.

        1. Lili schreef:

          @biggernurp, jou reactie slaat echt totaal nergens op. tuurlijk zijn er wel mensen afhankelijk van het openbaar vervoer. als je in een stad die 50KM verderop ligt naar school moet kun je toch niet zomaar even op de fiets stappen? en wat dacht je van mensen die wellicht lichamelijk beperkt zijn of de ouderen die kunnen ook niet zomaar gaan fietsen.

        2. Anne schreef:

          Helaas is dat verboden en anders komt het uit het loon van de chauffeurs zelf. Dus nee, gratis reizen is geen oplossing. Ik snap dat ze liever voor plat gooien kiezen.

        3. J.H.J. Akkerman schreef:

          Ik snap je frustratie. Hopelijk komen ze nu tot een goed Cao-voorstel. Vraag me alleen af of je hier personeel mee wint. Maar in de zorg is het blijkbaar niet anders dan in het OV. Succes en hopelijk over een paar dagen met meer plezier je werk doen. Alhoewel de reiziger zal niet veranderen door jullie nieuwe Cao. Die blijft je behandelen zoals nu en je zult nog steeds op het matje moeten komen omdat je te laat bij de halte verschijnt. Niet heel opbeurend sorry. Maar hopelijk verminderd een loonsverhoging je frustratie.

        4. Anoniem schreef:

          Waarom is dat verboden? Waarom mag er geen gratis vervoer zijn bij een staking? Nee, serieus ik begrijp het niet. Wat is de reden?

      3. Eugene schreef:

        Het lijkt mij juist een goede actie als personeel niet meer controleertnen gratis vervoer aanbiedt als actie. Klanten blij, personeel blij. Bazen minder blij.

      4. Nikon-Herman schreef:

        Vind het erg vervelend dat er nadat er een akkoord was die afgewezen is door de achterban van de bond . Nu nog geen akkoord is . En dat de bonden de vervoerders de schuld geven en andersom . Ik vind de bond wel steken laten vallen overigens, eerst roepen we hebben een akkoord nu zogenaamd roepen dat de staking 2 dagen uitgesteld word om de onderhandelaars meer tijd te geven terwel dat niet de reden is . De reden is procedure fout bij de bond . Heel veel verwarring schopt de bond hier mee. Allemaal heel slecht voor de reizigers waaronder ik val maar ook slecht voor huispersoneel.

    2. vronie de boer schreef:

      Belagelijk weer geen bussen woensdag

      1. AJB schreef:

        U bent belagelijk!

    3. sonja schreef:

      vraagje hoelang uis dat dan toch geen week of 2 dagen staking

    4. F. schreef:

      Het is gewoon simpel om de werkgever te raken en de reiziger niet:
      Gewoon rijden alleen geen controle op vervoersbewijzen uitvoeren. Ligt het aan de reiziger of ie een kaartje koopt of niet. Je raakt dus de werkgever in zijn beurs. Een buschauffeur en/of een treinmachinist kan er nl niks aan doen als iemand zwart reist!

      1. BiggerNub schreef:

        Daar is dus weer iemand die het niet snapt.
        Publieksvriendelijke acties raken de werkgevers niet.
        Die krijgen dan geld van de vakbonden voor misgelopen inkomsten.

  2. Anoniem schreef:

    Wat een gedoe zeg..😓laat alsjeblieft die hele staking ophouden!!!😧
    En zorg,dat het conflict opgelost is!!niet zo moeilijk doen buschauffeurs,bonden enzovoort!kom op nou!
    👎🏻🤷🏻‍♀️😒😔(zucht…!)LOS HET OP!iedereen weer gelukkig!👍🏻😄
    P.s.:dit kan zo geen eeuwigheid doorgaan!☝🏻

  3. Herman Lelivelt schreef:

    De FNV moet zich om de zoveel tijd even laten gelden d.m.v. een staking.
    Volgevreten vakbondleiders die alleen maar roepen “Actie Actie”.
    Om de reizigers die maar moeten zien hoe ze op hun werk komen bekommeren ze zich niet.
    Hoezo openbare dienstverlening?
    Vooraf al een staking afkondigen terwijl de onderhandelingen nog lopen,slappe hap.

    1. busguy schreef:

      wij staken al voor problemen die in september vorig jaar zijn begonnen.. gaat wel lekker snel hè, die onderhandelingen..!

      Weer een goed voorbeeld dat je alleen maar je ongunst toont en dat je weet van toeten noch blazen.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Er is natuurlijk wel een eerder akkoord geweest, maar dat is door de leden verworpen, dat had de FNV kennelijk niet zo goed aangevuld. Ben wel benieuwd, mocht je staken, wat voor je het belangrijkste eis is. Werkdruk, plaspauze of beloning?

        1. Anoniem schreef:

          Mijn voornaamste eis is werkdruk verminderen aangezien dat duidelijk na september helemaal stuk is gelopen. Daar wil ik aan toe voegen dat wij onszelf er in eerste instantie weinig van aantrokken, totdat je opeens op kantoor zit en overal de schuld van krijgt (ondanks dat de tijden strakker zijn gepland door iemand anders). zelf ben ik heel servicegericht en ben bij mijn vorige werkgevers gestopt (in winkels of als monteur) omdat er ook daar steeds meer druk op ons uitgeoefend werd (dus snel geld verdienen en zo weinig mogelijk tijd besteden aan service). Nu komt het er sinds september weer op neer dat we eigenlijk geen tijd meer hebben om reizigers te informeren of beantwoorden maar als daar dan weer een klacht over binnenkomt hebben wij het wel weer gedaan.kortom: op kantoor hebben wij het gedaan, bij de reizigers hebben wij het gedaan, bij het ROV (regiecentrum openbaar vervoer) hebben wij het gedaan en door de planning worden we letterlijk helemaal plat gebeld (alsof we niet genoeg doen).

          Zal ik er ook eerlijk bij vertellen dat ik vanwege inflatie het ook niet erg vind om meer loon te ontvangen. maar dat is niet de reden van mijn staking (aangezien ik de laatste 4 stakingen uit eigen zak heb betaald en dat wel weer even duurt voordat ik dat dan eventueel terug heb verdient).

      2. Student schreef:

        Ik begrijp goed dat jullie gaan staken, ik vind wel dat het een verkeerd tijdstip is… maar ach, wanneer komt het wel uit 😉
        Ik loop nu zelf 5 dagen in de week stage maar volgende week zal het een 2 of 3 daagse week worden omdat ik niet op mijn plek kan komen. Ik baal hier van maar ik vind het zeker niet slecht dat ze gaan staken.
        Ik kan mijn uren inhalen, of ik kan thuis wat doen maar zij hebben elke dag weer een dag waarbij ze niet worden gerespecteerd, waarbij mensen boos op ze zijn en dat kan alleen over gaan door een staking.
        Ik hoop dat de mensen die tentamens en examens hebben er toch kunnen komen, voor jullie is het echt een slechte timing!
        Wat ik nog echt even kwijt moet, BUSGUY ik zou NOOIT met u mee willen, gaat u eerst eens GEDRAGEN! U mag ook echt wel iets aan uw TAALGEBRUIK gaan doen!! Voor mensen als u heb ik geen respect, en dat komt niet omdat u een buschauffeur bent, dat komt door HOE u bent.

        1. Student = snotneus schreef:

          luister dan, die man rijdt wel elke dag voor MENSEN ZOALS JIJ overal op de weg. wees hem dankbaar voor alles wat hij voor je doet. dat hij zo boos reageert komt omdat er al veelste lang problemen zijn tijdens hun werk! je moet dankbaar zijn dat hij zo hard werkt.. Busguy, het lijkt mij tof om een keer een dag mee te gaan! Ik vraag me echt af hoe erg het nou precies is

        2. Student schreef:

          Beste Student = snotneus,

          Ik heb veel respect voor buschauffeurs, echt waar. wat zij doen is ook erg belangrijk. ik vind echter wel dat Busguy op zijn taalgebruik moet letten, ik heb geen respect voor mensen die zich niet weten te gedragen, dat heeft niks te maken met wat die persoon als beroep doet.

        3. busguy schreef:

          @student=snotneus Bedankt voor je begrip! het valt mij onverwacht heel erg mee hoeveel mensen het nog wel begrijpen.

          @student ondanks dat ik weet dat ik vel kan reageren, vind ik dat mijn taal gebruik wel mee valt. Of je moet struikelen over de woorden: reet en bek. Dan excuses daarvoor. Het is inderdaad wat student=snotneus zegt. Het duurt allemaal te lang en wij voelen dit te lang. Buiten dat er chauffeurs te kort zijn, zijn er ook nog eens verschrikkelijk veel zieken. Ook teken ik wel elke maand mijn naam op een overlijdings-kaartje op mijn werk (niet dat dat met die stakingen te maken heeft). Het loopt dus eerder leeg dan dat er mensen bij komen. Ik zelf heb mij bij mijn huidige werkgever nog nooit ziek gemeld (maar dan ben ik echt een uitzondering). Heel veel collega’s hebben zich vaak ziek gemeld na september. Maar ondanks mijn “nooit ziekmelden” voel ik het elke maand erger worden. Ik kom Chagrijnig thuis terwijl ik op mijn werk echt een knop omzet. Dus thuis krijgt mijn gezin de nasleep van een stress dag terwijl die er helemaal niks mee te maken hebben. en die willen ook dat ik het leuk heb op mijn werk en dat ik vrolijk thuiskom zoals ik altijd deed.
          Als mensen dus aan mijn gezin of mijn gezondheid komen dan word ik heel vel en in dit geval geldt dat ook voor deze topic, op mensen die totaal geen begrip lijken te hebben. Ik zal me in t vervolg minder op laten jutten 😉

        4. Student schreef:

          Busguy,

          Ik blijf het erg goed vinden dat jullie gaan staken, hier heb ik ook bewondering voor. Ik denk dat ik dat erg moeilijk zou vinden als ik in jullie schoenen zou staan. Dat laat ook zien hoe ver jullie er al mee zijn.
          Ik hoop dat alles goed gaat tijdens de staking en dat men er dan eindelijk uit kan komen over hoe het nu verder moet gaan.
          Succes, en ik hoop dat je er nog een paar leuke collega`s bij krijgt

      3. Jan schreef:

        Staken voor een plaspauze om de pakweg 2,5 uur? Sorry dan heb je geen cao nodig maar een arts en als jij je werk niet meer leuk vind vanwege dat je commentaar krijgt zoek dan iets anders, er zijn genoeg mensen/werknemers die bakken vol stront over zich krijgen en toch hun werk blijven doen zonder te morren, politiemensen, brandweermannen, ambulancemedewerkers, denk je dat die het zo makkelijk hebben na alle ellende die ze dagelijks meemaken en staken die zoals de chauffeurs?? Niet dus!!

        1. Anoniem schreef:

          En dat is terecht? dat deze mensen hun werk doen terwijl ze gezeik over zich heen krijgen. Mogen de buschauffeurs niet van zich laten horen, omdat andere mensen dat niet doen of kunnen. Ik zeg niet dat het terecht is dat andere werknemers zo behandelt worden, maar het is ook niet terecht dat buschauffeurs zo behandelt worden.

      4. Paul schreef:

        @busguy het gaat wel om ons. Zonder ons heb je sowieso geen werk. Als ik komende week niet vanuit Harlingdn naar Leeuwarden kan reizen neem ik recht in eigen hand. Werk kan je dan vergeten, laat staan een goed cao.

        1. Erwin Wessels schreef:

          Van Harlingen naar Leeuwarden kan je met de trein, en de Arriva-treinen in Friesland (en Groningen) rijden gewoon tijdens de staking. Zie de site van Arriva: https://www.arriva.nl/consumenten/over-arriva/nieuws/landelijke-ovstaking-uitgesteld-tot-woensdag-27-juni.htm
          Tenzij je in Harlingen en/of Leeuwarden nog per se een stuk met de bus moet reizen, zal je weinig of geen hinder ondervinden.

  4. Eric Jan schreef:

    Het maakt dus ook niets uit, als een bus in opdracht van een provincie rijdt, maar het staat wel mooi

  5. Lya schreef:

    Ja, a.u.b. gratis busvervoer of staken alleen op zondag. Daar tref je de passagiers niet mee, want die kunnen er ook niets aan doen.
    Groet, Lya

    1. Anoniem schreef:

      En mensen die op zondag werken dan?

  6. Insider schreef:

    Gestage toename van privatesering in de publieke transportsector hebben geleid tot hebberige werkgevers van kleine en grote (buitenlandse) transportbedrijven die als vliegen op stront afkomen op de mogelijkheid het Nederlands spoor- en wegennet te exploiteren. Als werknemer bij de NS, die verlegeken met Syntus, Arriva en Keolia de meest gunstige CAO voor uitvoerend werknemers heeft, zie je hoe slecht werkgevers het in deze bedrijven voor elkaar hebben. Met name chauffeurs en machinisten in deze private ondernemingen lijden onder slechte arbeidsvoorwaarden, vooral omdat de Nederlandse overheid (lees: VVD) een zogenaamd ‘vrije-markt’principe willen toepassen op openbaar vervoer.
    Dit ging al eerder fout in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, waardoor er heftige chaos op het wegennet is ontstaan en niemand de verantwoordelijkheid neemt om rails te onderhouden.

    Pure onzin, die privatisering. Pak het probleem bij de kern aan in plaats van het tussenmannetje (de werkgevers Arriva enz). Het veilen van de publieke transportsector was de grootste fout van de overheid en daar ligt de kern van het probleem.

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Helemaal mee eens!
      Maar het is nog veel erger: in het Nederlandse openbaar vervoer is er sprake van een hybride en schizofrene vermenging van de publieke en de private sector.

      Slechts twee voorbeelden:

      Het commerciële bedrijf Arriva is eigendom van de Deutsche Bahn (DB). Deutsche Bahn is eigendom van de Duitse staat.

      Breng, Hermes en Connexxion zijn als commerciële bedrijven eigendom van Transdev S.A. Transdev is een gigantische staatsmultinational in handen van de Franse overheid. (S.A. staat voor NV (Naamloze Vennootschap)en een NV is – als ik me niet vergis – een rechtsvorm uit het (commerciële) handelsrecht.

      De regionale vervoerders krijgen ov – concessies van – voor het merendeel – de provinciale overheid, waardoor regionale vervoerders ov – monopolisten worden in hun eigen concessiegebieden. Hoezo marktwerking? Ook in Nederland is er in het regionale openbaar vervoer sprake van een – in mijn ogen – ontoelaatbare vermenging van “publiek en privé”

      (De NS is – als ik me niet vergis – ook een NV, maar de Nederlandse overheid – de minister van Financiën als aandeelhouder en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat als verantwoordelijke ov – bewindspersoon – houdt een gezonde afstand t.o.v. de NS als bedrijf. Dit verdient wel een compliment van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), zeker als je dat vergelijkt met de relatie tussen de provincies en de regionale vervoerders als Arriva, Breng/Hermes/Connexxion, e.a.)

      Even terzijde: in zuidoost Brabant – waar ik woon – rijdt Hermes rond. Niet altijd trouwens, want in mijn woonplaats Helmond – een stad van een dikke 90.000 inwoners met een belangrijk regionaal ziekenhuis – rijden ‘s avonds na +/- 19.00 u. en op zondagen al jaren geen stadsbussen meer, waardoor dit ziekenhuis op die momenten bijvoorbeeld niet bereikbaar is met het ov voor ziekenbezoek, terwijl ik nog altijd veronderstel, dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is (waar ov – reizigers overigens voor betalen via hun ov – chipkaart of ov – abonnement).

      Maar goed. Hermes is eigendom van Connexxion. Connexxion staat volgens de Volkskrant in de Top 100 van de grootste bedrijven van Nederland, terwijl Hermes en Connexxion veelvuldig VRIJWILLIGERS inzetten! Welk bedrijf in Nederland komt hiermee weg? Zelfs Unilever, Shell en Philips niet! En de provincie Noord Brabant (= een overheidsorgaan) als ov – concessieverlener vindt dit wel best. Sterker nog: stimuleert het inzetten van vrijwilligers bij een commercieel bedrijf, dat alleen maar geïnteresseerd is in omzet en winstcijfers ten koste van haar klanten – wij als ov – reizigers – en ja, ook ten koste van haar personeel.

      Hoog tijd, dat “de politiek” ingrijpt in het perverse systeem van de aanbestedingen in het openbaar vervoer (die trouwens volgens Europese wet – en regelgeving, en dus ook volgens Nederlandse wet – en regelgeving niet eens verplicht zijn). En dit wordt ons – het publiek, ov – reizigers, kiezers – verkocht met de boodschap: “Dat moet van Brussel”.
      Voor alle duidelijkheid: “Dat moet helemaal niet van Brussel”!

      1. Ivo schreef:

        Goede bijdrage. Aanbestedingen en marktwerking hébben weinig met elkaar te maken, aangezien de winnende partij voor een aantal jaar zeker is van de concessie en zich dan als een monopolist gaat gedragen.

  7. Roel schreef:

    Blijft dat een staking juist en vrijwel alleen degenen treft die part noch deel hebben aan dit conflict, namelijk de passagiers en de zwakkeren in de samenleving die geen automobiel bezitten.

  8. Michel schreef:

    Als de FNV haar zin niet krijgt dan gaan ze staken. Ik denk dat ze beter moeten onderhandelen. In de tijd dat ik zelf werkzaam ben geweest zijn er ettelijke stakingen door het openbaar vervoer gehouden. Dat geeft te denken. In de jaren dat ik werkte, is er nog nooit een staking in de sector geweest, terwijl niet iedere CAO soepeltjes tot stand kwam.

  9. henk schreef:

    Je merkt duidelijk waar t busdriver omgaat,hy wil wel met een bus ryden,maar passagiers die een deel van zyn salaris ophoesten zyn maar lastig en irritant,maar busdriver,staak maar lekker door,eerdags zit er niemand meer in omdat t vervoer zo onbetrouwbaar is geworden,dat men wel andere wegen zoekt.
    Staken moet de trouwens voor t provinciehuis of stadsregiokantoor doen,die geven immer de concessies uit.
    Gratis vervoer zou ook wel kunnen,dan wordt de chauffeur gekort,nou dat vult de fnv dan maar aan.
    over en sluiten.

    1. Anoniem schreef:

      Als je in een winkel werkt wordt je loon ook door klanten betaald.. beetje kortzichtig weer..!

    2. Anoniem schreef:

      om even je opmerking te ontkrachten.. Ik ben al 10 jaar buschauffeur en heb nooit klachten of problemen gehad. Deze zijn pas eind vorig jaar begonnen. Daarvoor heb ik dus ook nooit hoeven staken en dat ook nooit gedaan.

      En even over het feit dat mensen een andere weg zoeken. succes! Ik denk dat ze volgend jaar wel mensen-vervoerende drones hebben kan je daar mooi een abbo op nemen!

      1. Anoniem schreef:

        Kwestie van tijd voordat bussen geautomatiseerd worden 🙂

        1. Karel schreef:

          Dan zijn we ook gelijk af van de stakingen!!!

  10. Erwin Wessels schreef:

    Volgens mij doen (vrijwel) alle buslijnen wel één of meerdere busstations aan en heeft elk ‘beetje busstation’ wel een toiletvoorziening. En is die er niet, dan moet die er gewoon komen. Heeft de buschauffeur vanwege de krappe dienstregeling geen tijd om naar de WC te gaan? Pech gehad, dan vertrekt de bus maar een paar minuten later. Bussen hebben wel vaker vertraging. Daar moeten de werkgevers niet moeilijk over gaan doen, en ik denk dat de meeste reizigers er ook wel begrip voor hebben als toiletbezoek de reden van die kleine vertraging is.
    (En betreffende de buslijnen die geen busstation aandoen: gewoon zorgen dat aan iedere buslijn ergens een toilet is.)

    Een buschauffeur moet, net als iedereen, tijdens werk voldoende mogelijkheden hebben om naar het toilet te kunnen gaan.

    Pas bovenstaande toe, inclusief de loonsverhogingen die de werkgevers al hebben toegezegd, en iedereen mag best wel tevreden zijn.

  11. Astrid Blokdijk schreef:

    Ik snap het wel maar ik kan nu nergens heen fysiek!! hoe kom ik nu bij sporten hoogkamp fietsen gaat niet en ik rij geen auto. Loop met kruk en ik baal dat ik nergens kom ,ik zit al veel thuis en nu afhankelijk van anderen die mij weg moeten brengen.Dat is ook lastig en daarom hoop ik dat er geen staking komt.

  12. Karin schreef:

    Henk, dat wilde ik net zeggen. Busdriver heeft schijt aan de passagiers. Misschien kan hij t.z.t., als hij geluk heeft, als de meeste passagiers de bussen negeren en ander vervoer hebben gevonden, een taxibusje (ook van o.a. connexxion) gaan rijden voor invalide en ouderen, omdat dat de enigen zijn die van ov afhankelijk zijn.

    1. Anoniem schreef:

      ik vermoed dat ik één van de vriendelijkste chauffeurs ben die je rond zal zien rijden.
      Mijn opmerking over dat het mij geen reet interesseerd of jullie OV kunnen gebruiken komt omdat mensen zoals jij juist schijt aan mij heeft. Wij moeten maar rijden en ons bek houden.
      Want je bent zielig als je gehandicapt bent en niet met het ov kan.. maar het is niet zielig als mijn zoontje mij in het ziekenhuis op mag zoeken omdat mijn hart niet meer lekker werkt omdat ik jaren moet stressen voor jullie want anders ben ik maar een zeikerd. Het is hier heel duidelijk dat je niet weet waar je over praat en je kan je beter weer bezig gaan houden met je bloemschikken.
      Mijn reactie is omdat ik eerst voor mijzelf en gezin kies en dan pas voor mijn passagiers. mensen zoals jij denken dat ik leef om jullie service te bieden en door het stof moet kruipen.. en daar is die staking juist voor. zodat ik lekker werk en zodat reizigers optijd op je bestemming komen.
      Voor de rest hoef ik me gelukkig niet aan jou te bewijzen.

      1. Karin schreef:

        Als je in de zorg werkt, doe je dat omdat je mensen o.a. graag wilt helpen. Als je als chauffeur werkt, doe je dat o.a. om mensen service te verlenen. Kan of wil je dat niet (los van de stakingen) dan mag je je afvragen of je niet het verkeerde beroep hebt gekozen.

        1. Anoniem schreef:

          Je werkt in eerste instantie voor je geld, om je gezin te onderhouden. Ik wel in ieder geval.

  13. gedupeerde student schreef:

    lekker staken omdat je niet genoeg plaspauzes krijgt.. leuk man. neem je plaspauzes dan gewoon in plaats van te gaan staken. of neem je plaspauzes als vorm van staking. ik kan volgende week mijn tentamens niet bereiken, maar daar wordt niet aan gedacht.

    1. Anoniem schreef:

      Als wij onze plaspauze zouden gebruiken als staking dan worden we ontslagen omdat je dan werk weigert.. Maja daarom ben je ook nog student (nog veel te leren over de wereld)!

      1. wetboek schreef:

        werkgevers mogen je niet ontslaan om dat je staakt of dat je naar de wc gaat onder werktijd. dat is dus zware onzin. Volgens mij hebben jullie ook een contract getekend waarin staat hoeveel uur je werkweek is en je uurloon. Het kan dus nooit zo zijn dat je een staking uit eigen zak betaalt, want staken is wettelijk arbeidstijd. Het zijn de reizigers die uiteindelijk het verlies van de staking moeten betalen in vorm van verhoging van het vervoersbewijs aangezien ze jullie lonen niet omlaag kunnen en wettelijk gezien mogen verlagen.

        1. Janet schreef:

          Beste wetboek, een werkgever mag dat niet. Een werkgever mag zoveel niet en toch gebeurd het; stelselmatig weigeren van verlofdagen en geen alternatief bieden. Structureel overwerken voor iedere zomer- en kerstvakantie ( na een aantal medewerkers te hebben ontslagen). Een medewerker wil een weekje vakantie na een zware operatie; reactie directie: dan regelen we toch je ontslag, heb je lekker lang vakantie! Wil je nog meer voorbeelden? Ik heb er genoeg!

        2. Janet schreef:

          Beste buschauffeurs, moedig van jullie dat jullie ondanks alle shit, durven te staken. Een hoop mensen durven niet meer, bang voor hun baan ( andere sectoren)).Jammeren hoop mensen zich niet realiseren, wie werkelijk de boosdoener is. Het komt de overheid wel lekker uit om jullie de ” negatieve piet” toe te spelen. Dat leidt lekker af van waar het werkelijk om gaat. Het OV gaat jaar in jaar uit achteruit. Minder diensten, langere routes. Iedereen zou een vuist MET elkaar moeten maken, naar de overheid, voor goed en betaalbaar vervoer. Dan heft de overheid maar weer vennootschap belasting voor buitenlandse multinationals/ hedgefondsen!

        3. busguy schreef:

          @wetboek je kan niet zomaar staken wanneer het je uitkomt.. En dan ook nog als enige. Dan mag ik op kantoor komen waarom ik niet op tijd wegrijd.
          aan een staking zitten wel regels verbonden natuurlijk. dus ik weiger simpelweg werk als ik zelf besluit om te staken door naar de wc te gaan. Voor de rest is dat voor mij niet de manier om te demonstreren want dat gaat mij echt niet helpen. ik zal me hiervoor ook nooit ziek melden. Maar dat terzijde

  14. Jeroen MW van Dijk schreef:

    De vervoersbedrijven hebben een zwaar probleem en de nederlandse toezichthouders ook, want er zit op hoog niveau iets mis. De chaos bij CXX is compleet. De dienstregeling zit zo strak in elkaar, dat CXX en andere busmaatschappijen boetes al zouden moeten krijgen omdat ze de rijtijdwet niet na komen. Maar handhaven daar hebben de toezichtshouders niet van gehoord. Ik ben geen voorstander van privatisering met deze losse regels.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ben wel benieuwd naar concrete voorbeelden en bronnen waaruit blijkt dat de rijtijdenwet geschonden wordt, dan is het te onderzoeken waard.

      1. henk schreef:

        Intressant inderdaad,lijnbussen hebben toch geenrijtijdenwet,alleen maar een arbeidstijdenwet,laat maar eens wat zien,als t echt zo is,is t schandalig,maar ik denk dat een Cxxn zich wel aan de regels houdt,dat t stuk rijdenlang is,ok.

      2. Anoniem schreef:

        Ik heb zelf ook geen bronnen maar heb zeker wel in de wandelgangen opgevangen dat er inderdaad zulke krappe diensten tussen schijnen te zitten dat ze niet meer voldoen aan de rijtijdenwet. het ergste hieraan is, dat bij een ongeval wij zelf schuldig zijn aan het verzuimen van de rijtijdenwet en niet de planning o.i.d. eigenlijk zouden wij dus om ons in te dekken, elke dag onze diensten moeten controleren.

  15. Eric Jansen. schreef:

    Busdriver heeft wel gelijk.
    De rijtijden zijn krap en dan hebben we ook nog eens te maken met passagiers die ondanks dat ze al ff staan te wachten bij de halte hun chipkaart moeten zoeken.
    Zelfde geldt bij de halte waar ze eruit moeten.
    Doen ze elke dag maar weer die chipkaart opzoeken.
    Ik ga gewoon naar de wc als ik moet.
    Ik help de klant met de rolstoel of kinderwagen.
    Dan maar wat minder op tijd.

    Een buschauffeur.

  16. Monique schreef:

    Ik kan me de reactie van busdriver wel voorstellen, nadat ik al die egoïstische met onbegrip gevulde reacties heb gelezen! Waarom zou hij zich ook maar iets van de “getroffen” passagiers aantrekken? Hoe moeilijk is het om alternatief vervoer te vinden wanneer het echt moet? Juist, net zo moeilijk als een plaslocatie of plastijd! Als je moet dan moet je….
    Voor je eigen belangen opkomen en kan het na al die tijd niet goedschiks, dan doen waar het zeer doet! Niet kunnen plassen is ook zéér pijnlijk!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik vraag mij echt af voor hoeveel chauffeurs die plaspauze een belangrijk ding is. Ik wil daar nog onderzoek naar doen. De enkele chauffeur die ik nu gesproken heb, vond het loon belangrijker. PLaspauze verkoopt wel lekker.

      1. henk schreef:

        Ik ben ook benieuwd naar hoeveel chauffeurs op deze manier willen staken,t is net als met voetbalsupporters,de een jut de ander op en gaat mee in die flow(de fnv),Nu is t een kwestie vd fnv om zn poot styf te houden anders hebben ze gezichtsverlies.

  17. Autorijder schreef:

    Toevallig moet ik volgende week een keer zelf met het openbaar vervoer, althans dat had ik zo gepland. Nu moet ik waarschijnlijk toch de auto nemen. Voor diegenen die geen auto hebben: wellicht kan men voor 1x met een ander mee rijden, een taxi bestellen, of eventueel zelf een auto huren? Er moet toch een mouw aan te passen zijn?

    Ik snap wel dat de chauffeurs van het openbaar vervoer gaan staken. Een tijdje terug las ik een stukje in de krant over een buschauffeur die niet eens tijd had om te plassen! Dat is toch een basisbehoefte? Hij moest even voordat hij de 1e halte aandeed, zijn bus stil zetten en achter een boom plassen!?

    En dan de ‘shit’ die de chauffeurs hele dagen over zich heen krijgen! Als ze te laat zijn, of als iemand zonder geldig vervoersbewijs mee wilt reizen. Je leest zo vaak over agressie in het openbaar vervoer! En dan heb ik het niet alleen over het busvervoer, maar ook over de trein. Hoe vaak hoor je niet dat er weer een conducteur in elkaar geslagen is door de een of andere zwartrijder? We vergeten wel eens dat de mensen in het OV ook gewoon mensen zijn, die gezinnen hebben en normaal hun werk proberen te doen.

    Hopelijk wordt er snel een akkoord bereikt. Ik denk dat het niet eens zo zeer over extra salaris gaat. Die werkdruk moet naar beneden (dus meer chauffeurs aannemen tegen een normale vergoeding) en mensen moeten elkaar eens wat meer respect tonen. Dat mis ik in deze reacties: respect richting elkaar. Bovendien wordt het altijd een stuk makkelijker om te begrijpen als je zelf een keer in iemand anders’ schoenen staat!

  18. Anoniem schreef:

    Nou snap de chauffeurs maar al te goed maar hoe moet ik nu in het ziekenhuis komen vrijdag dat gaat niet lukken zo kan geen autorijden kan ook niet fietsen dus ja gewoon vette pech

    1. Autorijder schreef:

      @ Anoniem: misschien iemand anders lief aankijken om je te brengen? …. en anders een taxi (helaas wel duur).

  19. Me schreef:

    Erg. Ze kunnen staken en wij? Als we het even proberen? Krijgen gewoon ontslag. Maar ze hebben invloed op ons. Er zijn mensen met beperkingen en kinderen die mogen en kunnen zelf niet rijen. En fietsen gaat ook niet makkelijk. We zitten niet gratis in de bus, we betalen eerlijk ervoor maar ze hebben gewoon schijt aan ons! Neem maar ontslag dan en doe iets anders, zoek betere plek. Uiteindelijk snapt werkgever iets als niemand komt werken.

    1. Anoniem schreef:

      Ook erg kortzichtig.. ikke ikke en de rest kan stikken. en als je niet in de bus zit dan hoef je er natuurlijk ook niet voor te betalen hè!

  20. redhead schreef:

    Het gaat inderdaad in ons geval, mijn man is buschauffeur, niet over het salaris. Het gaat hem voornamelijk om de krappe rij tijden. Het daardoor in de spits met name missen van cruciale aansluitingen voor passagiers. Het gezeur wat je dan krijgt.
    Het automatisch inleveren van een deel van je pauze. Die dingen, die je voorheen met de oude roosters wel gewoon wel haalde. Een rolstoel passagier in de bus helpen. Wat iedereen heel normaal vindt past eigenlijk niet meer in het rooster. Te krap. Daar ligt voor velen de frustratie. En ja soms staat een bus ergens 5 minuten op een buffer, maar is het toilet al 5 minuten lopen, dus dat haal je niet.

    Ik vind het heel vervelend voor alle passagiers, maar ik gun mijn man ook nog 15 jaar prettig werken. Al is hij meestal nog goedgemutst.

    1. busguy schreef:

      precies dat!
      Dat er klanten zijn die zeuren of langzamer zijn was vroeger (vorig jaar) het probleem helemaal niet, want daar had je gewoon ruim de tijd voor. Dat hoort dan dus gewoon bij je werk en dan is er ook geen frustratie.
      De laatste tijd lever je gewoon (zoals je al zei) een deel van je pauze in omdat je met bepaalde ritten altijd 3 minuten te laat aankomt of iemand heeft zn betaalmiddel niet in orde en maakt daar het probleem van van de chauffeur. Dat kost je dus je pauze. Als die verplichte pauze maar 18 minuten duurde en je bent 5 minuten later binnen, dan moet je dus wettelijk later vertrekken anders is het in geval van een ongeval, de schuld van de chauffeur.
      Chauffeur komt vervolgens weer te laat bij de haltes en heeft het weer gedaan, wat dan weer een verdere vertraging oplevert.

      1. Peter schreef:

        Ik ben benieuwd als de problemen echt opgelost worden: minder krappe tijden voor de chauffeurs, meer loon…..een beter roulerend systeem voor bus chauffeurs, als dan alles daadwerkelijk opgelost zal zijn……..ik denk aan: overvolle bussen, nauwelijks info voorziening als er problemen zijn, verkeerde info op de vertrektijden borden(trein)….ik geloof eigenlijk zelf van niet

    2. Kees schreef:

      Een rolstoelgebruiker helpen om in de bus te komen? Ik moet de eerste chauffeur nog tegenkomen die dit doet, de keren dat ik meemaak dat een rolstoelgebruiker met de bus gaat zijn het wel de medepassagiers die deze mensen ermee helpt want de chauffeurs blijven zitten! Niet 1 keer meegemaakt, maar verschillende malen en bij verschillende chauffeurs..

      1. redhead schreef:

        Nou, er zijn dus wel chauffeurs die dat doen. Ik weet niet waar jij woont, maar mijn man helpt. Niet omdat het in de tijd past. Want hij is te laat dan. Hij heeft vaste mensen met een beperking in de bus.
        Regelmatig en ook haltes waar hij de mensen net wat verder zelfs moet brengen. Die mensen hebben niet om deze krappe tijden gevraagd.
        Hij geeft keurig door dat er vertraging ontstaat en waarom. Tot nu heeft dat gelukkig nog nooit tot problemen met de werkgever geleid. Wel tot gemiste (trein) aansluitingen voor passagiers.

        1. Jan schreef:

          @Redhead, ik zou zeggen, ga eens een tijdje in Tilburg met de bus, dan zal je schrikken denk ik, passagiers die de kans niet eens krijgen om te gaan zitten en vervolgens met een rotvlucht op de schoot van een ander belanden en niet eens een excuus krijgen van de chauffeur. Daarbij de onbeschoftheid als mensen goedemorgen zeggen en niet eens antwoord terug krijgen, maar goed chagrijnig aangekeken te worden.

  21. Norah schreef:

    Ik vind het best wel vervelend dat de bussen staken. Ik moet namelijk bijna een uur reizen om naar school te komen. Op mijn leeftijd (14 jaar) fietst eigenlijk iedereen maar mijn school ligt 25,6 km van mij vandaan dus moet ik met de bus. Ik heb volgende week proefwerkweek en vind het dus best vervelend want ik kan voor één dag geen vervoer regelen dus dan moet ik gaan fietsen. Dat is balen. Maar voor de buschauffeurs heb ik dit zeker over.

    Ik snap ook echt wel waarom de buschauffeurs gaan staken. Ik pak namelijk wel eens de bus op het station en daar zie ik dat buschauffeurs echt maar heel kort de tijd hebben om pauze te nemen. Dit vind ik niet kunnen. Ook verdienen ze ook nog te weinig. Ik hoop echt dat het beter voor ze word.

  22. Marrit schreef:

    Hee hallo chauffeurtjes van Nederland! Mag ik jullie eenbtip geven uit eigen ervaring? KOM UIT DIE SLACHTOFFERROL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    God ja moet ik er nog een megafoon bij pakken en deze boodschap nog eens herhalen?
    Ja, je hebt een hoge werkdruk. Wie niet? We leven niet meer in de relaxte jaren 70 maar in 2018! De werkdruk ligt hoog ja. Maar met staken verander je hier weinig aan. Hier volgen een paar tips.
    Ja, de werkdruk is hoog. Laat je hier niet door Leiden. Laat je niet opjagen. Neem vooral je (plas)pauze. Tja, dan kom je later aan bij een halte. Krijg je hier feedback op. Maar hiermee toon je al aan bij je leidinggevende dat de werkdruk te hoog ligt. So be it. Kun je weinig aan veranderen.
    Andere mogelijkheid: kijk eens kritisch naar je loopbaan. Als je niet meer tevreden bent met je werk zoek wat anders of laat je omscholen. Misschien had je altijd al wel onderwijzer willen worden of ICT medewerker. Bijvoorbeeld.
    Dus resumé: stap uit die slachtofferrol, kijk verder dan de bus. En maak wat van het leven. Daar maak jebjezelf niet alleen gelukkiger mee anderen ook. Want niemand zit te wachten op een chaggie buschauffeur 😉! Pfoe wat een wijze woorden op de zaterdagochtend. 🙃 Ik hoop dat ik niet bij jullie deze reactie opwek: 😲😬😭. Ik bedoel het goed. Maak iets van je leven! Met klagen en staken kom je nergens. Dit bericht is bedoeld als eyeopener en niet als blikopener. 😉 Veel succes en geniet van het leven!

  23. Peter van Lieshout schreef:

    (Uit OVPRO Vakblad voor het stads – en streekvervoer) van 28 mei 2018:

    “Vervoerder Qbuzz eist dat de provincie Friesland vervoerder Arriva straft omdat deze zich niet zou hebben gehouden aan concessie-afspraken. Qbuzz wil dat de provincie de concessie intrekt of Arriva een boete van enkele miljoenen oplegt. Arriva won eind 2015 de Friese concessie, maar heeft dat volgens Qbuzz met een onhaalbare bieding gedaan”.

    (Met dank aan OVPRO!
    De rest van het artikel kunt u vinden op OVPRO)
    —————————————-
    Uit bovenstaand bericht blijkt, dat de regionale vervoerders niet alleen overhoop liggen met de ov – reizigers en met de vakbonden CNV en FNV, maar ook met elkaar, met andere woorden: ze liggen zo ongeveer met iedereen overhoop.

    Het is al jaren zo, dat vervoerbedrijven elkaar “de tent uitvechten”; niet alleen tijdens aanbestedingsprocedures, maar ook daarna tot in de rechtbank toe.

    Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is dit niet erg, want dit is in het belang van de ov – reizigers.

    Dit is alleen in het belang van de ov – reiziger als de rekening hiervan niet terecht komt op het bordje van de ov – reizigers, maar op de persoonlijke bordjes van de CEO’s van de regionale vervoersbedrijven!

    Het zoveelste bewijs van het faillissement van de marktwerking in het openbaar vervoer en het falen van het systeem van aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer!

    Ik blijf het herhalen: het openbaar vervoer is een basisvoorziening en een nutsvoorziening (waarvoor de ov – reiziger via zijn/haar ov – chipkaart of ov – abonnement betaalt). En de regionale vervoerders leveren hier geen bijdrage aan!
    Integendeel!

  24. Aragorn schreef:

    Over 1 groep chauffeurs, een omvangrijke groep, de uitzendkrachten, lees ik hier niets. Vooral deze groep, waartoe ik gelukkig niet behoor (ik heb een vast contract), wordt uitgebuit door de OV-bedrijven. Betreffende chauffeurs willen graag een vast contract, maar: is hun punctualiteit beneden de norm, dan geen vast contract; laten ze ritten vervallen, dan geen vast contract; nemen zij hun wettelijke pauze, terwijl er geen tijd voor is, dan geen vast contract; hebben ze overgewicht, dan zijn ze een gezondheidsrisico, dus geen vast contract; leeftijd te hoog, dan geen vast contract. Dat noem ik uitbuiting.

    Ik, met mijn vaste contract, ga gewoon naar het toilet als dat nodig is. Als de vertraging te ver oploopt, laat ik een rit vallen. De OV-bedrijven kunnen de pot op! Mijn laatste functioneringsgesprek had ik 4 jaar terug. Ze waren zeer te spreken over mij. Ik vroeg me af hoe dat kon. Ik zei: “Maar ik laat steeds ritten vallen. Hoe kun je dan tevreden zijn over mij? Dan moeten jullie toch boetes betalen aan de provincie?” Het antwoord luidde: “Maar dat is overmacht en dan hoeven we geen boetes te betalen.” De OV-bedrijven kunnen dus gewoon weg komen met een veel te krappe dienstregeling. Als de tijden niet gehaald worden, schuift men het dus af op overmacht.

    Nu gebeurt het regelmatig dat wij 4 uur achter elkaar moeten rijden. Veilig Verkeer Nederland zegt het volgende met betrekking tot de rij en rusttijden: “Iemand die niet uitgeslapen op reis gaat, loopt grote kans dat zijn waarnemings- en reactievermogen minder scherp wordt. Maar ook degene, die fris en monter van huis is gegaan, moet op z”n tellen passen. Want gedurende een lange rit vermindert, zonder dat men het merkt, het concentratievermogen. Om dat te voorkomen het volgende recept: Rust na elke twee uur rijden (minstens) een kwartier.” Door chauffeurs wordt heel vaak veel langer achter elkaar gereden dan 2 uur, waarmee de OV-bedrijven dus een onveilig situatie creëren. De veiligheid van zowel de reizigers als de chauffeurs is in het geding. Kan het de OV-bedrijven iets schelen? Nee, die zijn alleen geïnteresseerd in het kostenplaatje. Als er iets mis gaat, zeggen ze doodleuk: “Wij hebben niet gezegd dat je de regels moet overtreden.” Dat is vooral een dooddoener voor onze uitzendkrachten. Tegen hen, maar ook tegen vaste chauffeurs, heeft de centrale bij vertragingen in verschillende gevallen gezegd: “Sla je pauze maar over,” of “Haal snel even bekertje koffie en dan meteen weer door.” Als uitzendkracht kun je je vaste contract wel vergeten, als je dan je wettelijke pauze neemt. En wat te denken van de keertijd op eindstations: 0, 1 of 2 minuten. In die tijd moeten de mensen uitstappen, moeten wij keren en rijden naar de beginhalte en mensen weer laten instappen.

    En voor de grappenmakers die vinden dat chauffeurs maar ander werk moeten gaan zoeken als het werk niet bevalt het volgende: niet iedereen verkeert in de luxe positie zulks te kunnen doen (geen andere diploma’s, kinderen, alleenverdieners). En waar het mij betreft, ik hou van mijn werk. Ik vind het leuk om mensen van dienst te kunnen zijn (zelfs als ze niet het fatsoen hebben om hun gastheer een blik waardig te keuren) en om zo’n groot voertuig zonder brokken door het drukke verkeer te loodsen. Mijn vader deed het werk en zodra ik oud genoeg was, deed ik het ook (ruim 25 jaar inmiddels) en nog steeds met plezier. Door mijn ervaring kan ik veel naast me neerleggen, maar niet alles. De werkdruk is torenhoog en met de laatste keuring was mijn bloeddruk veel te hoog. Door spanning ben ik thuis tegenwoordig vaak een chagrein naar mijn vrouw en kinderen, om van de deels spanningsgerelateerde klachten als rug, nek en schouderproblemen maar te zwijgen. Het werk is leuk, maar niet de onmenselijke omstandigheden waaronder het werk moet worden uitgevoerd. Dat moet anders. Dat geld kan mij niet schelen. Mijn vrouw en ik hebben samen ruim voldoende inkomen. Het gaat om de arbeidsomstandigheden. Efficiënter kan het niet meer, dus nu wordt de winst behaald over de rug van de chauffeurs. Dat moet stoppen. Het is genoeg zo. Daarom staken we. Als dienstverleners gaat het ontstane leed voor onze klanten ons aan het hart. Maar we hebben geen andere opties meer om onze werkgevers te bewegen tot een menselijkere bedrijfsvoering. De reizigers zijn overigens geen klanten van de OV-bedrijven; de provincies zijn de klanten van de OV-bedrijven. Het gaat nu alleen maar om getalletjes en statistieken. Dus als reiziger hoef je ook niet veel te verwachten, zeker niet als het geld kost. Vervoer uit het hart… Ha!

    Ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is zo. Staken is niet alleen in het belang van de chauffeurs, maar ook in dat van de reizigers.

    Met vriendelijke groeten,

    Aragorn

    1. John schreef:

      Dat heb je nou eens haarfijn uit de doeken gedaan.
      Ov bedrijven hebben recht op zoveel procent uitval, dus dat is ook gewoon in het rooster meegenomen.
      Dus dames en heren maak hier ook gewoon gebruik van, natuurlijk wel vervelend voor de reiziger die voor niets bij de halte staat. Vertaal het altijd naar mezelf wat als je er zelf staat of je kind en er komt geen bus??
      Maar deze gaat jouw boete niet betalen als je weer eens te hard of te lang moet rijden.wat natuurlijk niet te bewijzen is omdat ov vrijgesteld is van Tachograafplicht onbegrijpelijk want deze is ooitin het leven geroepen om chauffeurs te beschermen tegen uitbuiting van werknemers??
      Er is nog genoeg te doen voor provicie’s, begin vooral eerst eens te kijken waar de winst naartoe gaat??
      Ov bedrijven hebben nog nooit zoveel binnen gehaald als dat ze nu met de veel te dure ov-chipkaart doen. Helaas wordt er van deze winst onvoldoende geïnvesteerd om een goede dienstregeling en een goede werksfeer te creeeren kijk alleen maar eens naar het ziekte verzuim???
      Maar helaas vloeit de winst naar het buitenland en staan de chauffeurs met hun rug tegen de muur.
      En zijn in de ogen (beetje kortzichtig) van de reizigers de zeikerds.

    2. Peter van Lieshout schreef:

      U stipt een belangrijk punt aan: de abominabele positie van uitzendkrachten in het openbaar vervoer.

      De regionale vervoerders – gesteund door de (provinciale) aanbesteders – willen op alle fronten “voor een dubbeltje op de eerste rang zitten”. Hiervan is en wordt iedereen de dupe: de ov – reiziger (voor alle duidelijkheid: ik ben zo’n ov – reiziger), het personeelslid in vaste dienst, de uitzendkracht.

      De lachende derde is de aandeelhouder – de Franse, Duitse en ook de Italiaanse overheid (sinds kort is Qbuzz eigendom van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato (FS).

      Het zou zo maar kunnen, dat deze ook profiteren van de vrijstelling van dividendbelasting van 1,4 miljard Euro ( = 1,4 met een heleboel nullen).

      Niet alleen de bankensector kent overigens bonusregelingen. Ook in de openbaar vervoersector worden bonussen verstrekt aan de regionale vervoersbedrijven door de provincies als concessieverleners. Eigenlijk wel vreemd: als een bedrijf op een normale manier zijn werk doet, wordt dat beloond met een bonus. (En dat gaat dan niet om een cadeaubon van 25 Euro!) Dan zou er op zijn minst sprake moeten zijn van een BONUS – MALUS – systeem voor de vervoerders!

      Krijgen buschauffeurs volgens de CAO trouwens ook wel eens bonus?

      En de Autoriteit Consument en Markt (ACM) “kwispelt” als “waakhond” alleen maar richting de provincies en de regionale vervoerders/buitenlandse staatsbedrijven. De ACM “bijt” niet. De ACM “blaft” niet eens!

  25. johan freriks schreef:

    Nou laat ik ook maar een reactie plaatsen
    Vorige week stapte ik op lijn 324 en wilde inchecken maar de vrouwelijke chauffeusse zij ze doen het niet dus gratis ritje stapte uit bij de rotaanlaan laten ze woensdag 27th juni al die incheckapparaten uitzetten dan tref je de mensen niet die afhankelijk zijn van het o.v
    ik stap s, morgens op de Heezerweg op de bus lijn 12 naar het station toe en daar stap ik in de bedrijfsbus die mij naar mijn werkplek brengt als er woensdag wordt gestaakt dan zie ik wel hoe ik op mijn werk kom en tussen 2 haakjes die chauffeur die ook heeft gereageerd sta volledig achter zijn standpunt en gelijk heeft hij….

  26. John schreef:

    Hierbij wil ik natuurlijk niemand persoonlijk de schuld geven hoor. Ben er namelijk zelf ook schuldig aan en zodoende de reiziger dus ook.
    Denk dat de grootste fout is dat het ov geprivatiseerd is, natuurlijk wil je best winst halen uit een ander land.
    Kijk naar Schiphol deels Frankrijk gaat het ook niet goed mee??
    Ov denk inmiddels 80-90% buitenland gaat het ook niet goed mee, en maar geld in blijven pompen(overgrens wel ons aller geld) want dat gebeurt er met het geld dat straks weer uit de staking gaat komen??
    Even een opfrisser dacht dat ov er de vorige grote staking iets van 12 tot 17 miljoen bij heeft gekregen. Tot op de dag van vandaag nog geen dubbeltje geïnvesteerd, nee sterker nog we gaan alles wegbezuinigen wat geld kost
    Eindpuntvoorzienigen??? Weg er mee moet je schoonhouden, onderhoud alleen als de bus niet meer rijdt. Kijk eens hoe de bussen er tegenwoordig uit zien.
    Service punten voor reizigers met vragen over chipkaart bus tram trein??
    Probeer maar ergens info te krijgen?? 9292 kun je bellen, internet raadplegen.
    Je zult hier maar als buitenlander komen en ff van het ov gebruik maken. Die is in een dag zijn budget kwijt en kan de rest van de vakantie gaan lopen. Erg uitnodigend is dit denk ik niet.
    Nee sorry hoor begrijp best dat er winst gemaakt moet worden, maar dat gaat alleen met een goed product en daar moet je dus je dus een deel van je winst in stoppen.

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Die was ik nog vergeten: de buitenlandse toerist!

      Het lijstje van slachtoffers van de marktwerking in het ov, van de aanbestedingen in het ov, van de regionale vervoerders als concessiehouders en de provincies als concessieverleners wordt steeds langer:
      – de ov – reizigers (bestaande uit forenzen, scholieren, studenten, ouderen, recreatieve reizigers, met andere woorden: alle ov – reizigers);
      – het personeel in vaste dienst;
      – de uitzendkrachten;
      – de toeristen uit het buitenland.

      Het is wel duidelijk, dat concessiehouders en – verleners niks willen weten van het begrip “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)”! En geen boodschap hebben aan al deze “stakeholders”!
      Foei!

      En alle provincies (die bestaan uit Gedeputeerde Staten (GS) en Provinciale Staten (PS)):Foei!

      En het Interprovinciaal Overleg (IPO), waar alle provincies in zitten: Foei!

      En de reizigersorganisaties (die tot nu toe opvallend zwijgzaam zijn gebleven): Foei!

      En de Autoriteit Consument en Markt is een “waakhond” die “tandeloos” is!
      Ook foei!

  27. Zoee schreef:

    Tja, uitleg is zeer uitgebreid, goed onderbouwd, plausibel en helder. Ik begrijp het ook. Maar ik blijf van mening dat ik staken erg egoïstisch vind. Je dupeert hier niet alleen reizigers mee, maar ook instellingen zoals ziekenhuizen, bedrijven. De hele maatschappij.
    Heb ik nog een goede casus om tijdens jullie staking eens over na te denken en te bespreken.
    Hier komt de casus vooral goeie voor mensen met kinderen: stel jouw kind wordt geopereerd. Jullie hebben hier nogal lang op moeten wachten. Die operatie is belangrijk. Dan krijg je op de dag zelf te horen dat de operatie niet doorgaat omdat er te weinig personeel aanwezig is vanwege de OV staking. De operatie wordt daarom met 3 weken uitgesteld. Hoe zouden jullie reageren? Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord hierop. Denk daar maar eens over na tijdens a dull moment tijdens de staking. Succes!

  28. Hans schreef:

    De zekerheid van R-net
    We staken……

  29. Anoniem schreef:

    Ik vind wel dat de buschauffeurs gelijk hebben alleen is de datum van de staking verschrikkelijk, ik ga elke dag met de bus en nu is mijn proefwerkweek begonnen. Door de staking kan ik niet met de bus en ik heb geen andere mogelijkheid om op deze dagen bij mijn school te komen.

  30. Bella schreef:

    Ik vind die staking helemaal top. Het is een schande dat bus bestuurders niet naar de wc mogen en worden behandeld als vee. Die salaris verhoging is ook terecht omdat OV en Connexxion gewoon hun eigen zakken vult met geld.

    Zo zien ze maar dat hun bedrijf niet kan bestaan zonder personeel en ze moeten stoppen met het onderdrukken!

  31. Eldridge schreef:

    Dit is een cruciale discussie hier en meteen ook een goede weerspiegeling van de problematiek hier. Eén ding wil ik wel voorop stellen: Ik snap (ook al ben ik geen buschauffeur/ noch student by the way) dat het frustrerend kan zijn wat jullie elke dag meemaken. Maar probeer, hoe moeilijk het ook is, toch het respect op te brengen en uitingen zoals “kan mij geen reet schelen” of dat je je bek maar moet houden te voorkomen. Respect komt helaas tegenwoordig niet meer zomaar uit de lucht vallen; als je het geeft, krijg je het ook vaak terug.

    Dat gezegd hebbende 😉
    Jullie mogen van mij gerust staken. Dat recht heeft een ieder in dit land, ongeacht het beroep. Een staking is nooit, maar dan ook nooit goed qua timing. Maakt niet uit wie er staakt en waarom. Helaas zijn er sommigen die dat niet inzien, niet willen inzien of gezien de harde maatschappij er gewoon lak aan hebben.
    Maar gelukkig, gezien de reacties, zijn er ook mensen die jullie steunen. Er zijn vriendelijke passagiers, er zijn ook behoorlijk asociale! Er zijn zeer vriendelijke buschauffeurs, maar ook daar zijn er inderdaad wat rotte appels tussen.

    We leven nu eenmaal in een gestresste maatschappij, waar alles snel, maar liefst nog sneller moet gaan. Sneller rijden in jullie geval, kortere pauzes als het kan, ow en zeker geen brokken maken of ongelukken!! Te bizar voor woorden. Maar geloof me bus chauffeurs en bedenk: het is echt niet alleen bij jullie zo hoor. Veel van jullie passagiers hebben ook targets, deadlines, reorganisaties, ontslagen, meer uren maken dan contractueel en CAO vastgelegd zijn. En ja ook bij mij is het: klaag je? Nou voor jou 10 anderen. Kan me niet voorstellen dat het gros van de mensen zin heeft om tegen de organisatie/bestuur in te gaan ook al staan ze in hun recht. Negen van de 10 keer helpt het ook niks, behalve zorgen dat men een hekel aan die “te mondige” collega krijgt.

    Wat de oplossing is: geen idee. Die is niet zo simpel voor elkaar te krijgen, wat het ook is of wie het ook bedenkt.
    Maar waar wij allemaal wel mee kunnen beginnen, is in ieder geval proberen minder ikke, ikke, de rest kan stikken;)
    En dat is niet om over te komen als een brave padvinder; ook ik vloek regelmatig op het OV. Maar ik zal dat nooit tegen een vervoerder doen tenzij het zo’n rotte appel was die bv keihard voorbij reed zonder te stoppen (waarschijnlijke vanwege de te strakke planning haha).
    Maar ik denk wel dat we daarmee (begrip), al een super goede stap in de juiste richting doen.

    Dus reizigers: Even wat begrip voor de niet al te plesante situatie. Maar de eerste chauffeur die het leuk vindt om deze irritatie over zich heen te krijgen, moet ik nog tegenkomen.
    Chauffeurs: Duizenden mensen moeten gedurende enkele dagen een hele planning gaan verzinnen om soms op heel belangrijke afspraken alsnog te kunnen verschijnen. Hopelijk ook wat begrip voor die frustraties.

    Een fijne week u allen!

  32. ALEX schreef:

    gwoon lekker stakken doen wat goed voelt doen wat je recht is doen wat jij denkt dat goed is en laat de reiserger het maar ff lekker uit zoeken ja ik ben er ook 1 ik moet elke dag met de bus en de trein om naar mijn werk tekommen ik heb al tegen mijn baas gezegt als ze gaan stakken is dat niet mijn fout door dat ik een ligamlijk probleem heb kan ik niet op de fiets kommen dus kanik niet kommen pech voor mijn werkgever. het gaat om onse veiligheid en niet omdat wij zo graag optijd willen zijn dan had je wel een rijbewijs voor de motor gehaald want dan kun je tussen de file door rijden maar als mensen maar van elkaar blijven vinden dat de andere ongelijk heeft heb je het echt mis iedereen heeft gelijk op zijn eigen manier want uiteindelijk doen de mensen van het OV ook voor hun zelf. EN DAT MOETEN ZE OOK ZEKER DOEN GA ER VOOR ZORG DAT JULLIE WERKYIJDEN WORDEN AAN GEPAST ZORG VOOR JUISTE PAUSES ZOTRG VOOR MEER VEILIGHEID OP STRAAT DOOR MINDER STRESS!!!!!!!!!!!!!!!!!

  33. Geweten NL schreef:

    Als ik dit hier zo allemaal lees en iedereen het zo vervelend vind dat ze een dag of wat geen O.V. hebben door en staking, wat de buschauffeurs echt niet voor de lol doen maar omdat de werkdruk en ook de veiligheid van het vervoeren van passagiers in het geding is.

    Lijkt het mij dat je deze boosheid niet moet richten op de stakende buschauffeurs maar op hun werkgevers, die steeds meer de werkdruk verhogen en er zo min mogelijk voor willen betalen zodat ze zelf hun zakken lekker kunnen vullen denk daar maar eens over na.

    Verder word er ook ergens aangehaald dat er andere beroepen zijn die ook een heleboel rottigheid mee maken en over zich heen krijgen zoals Brandweerlieden, politiebeambte en ambulancepersoneel, dat is ook allemaal waar maar die kunnen wel geregeld pauzes houden en naar he toilet als dat nodig is.

    Wat ik hier zie is wat je overal ziet is dat het mag als andere er maar geen last van hebben dat is net zo als staken op zaterdag en een manifestatie in den haag dat ook is gebeurd in de metaal, ja ja daar tref je de werkgevers echt mee hoor, een staking heeft pas zin als het ook gevolgen heeft dat is het nut van een staking.

    Dit is de maatschappij waar wij nu in leven de IK MAATSCHAPPIJ alles mag als ik er maar geen last van heb, wat een slap gedoe is dat toch en je zo krijg je nergens wat voor elkaar, lekker alles zo laten als het is en alleen maar klagen als je er zelf last van heb en niet het begrip hebben voor een ander, er is ook een ander woord voor volgens mij dat is geloof ik asociaal als ik het goed heb.

    IK ZOU ZEGGEN BUSCHAUFFEURS GA GEWOON STAKEN ALS DAT NODIG IS, en laat die opmerking dat het niet kan of niet goed is voor wat het is en kom op voor een betere werksfeer, en laat die boze passagiers hun boosheid maar neerleggen bij jullie werkgevers, want die zijn de oorzaak in dit geheel, niet jullie.

    PS. wilde ik ook nog kwijt de staking wordt meestal ruim van te voren aangekondigt zodat denk ik de meeste tijd genoeg hebben om een oplossing voor het vervoersprobleem te zoeken,
    (ow ja klagen is makkelijker was ik even vergeten).

  34. een reiziger schreef:

    waarom die staking niet in het weekend ??? en wel door de weeks om zoveel mogelijk de reizigers te duperen ?????
    ik ben totaal afhankelijk van de bus om op mijn werk te komen .
    doordat de bus geen goede aansluiting heeft met de trein , kost mij dit 40 min pauze op mijn werk . en heb maar 2 x 10 min pauze per dag .
    ik ben per dag zn 3 uur kwijt om te reizen
    die staking kost mij een hele hoop gedoe om toch op mijn werk te komen .

  35. henk schreef:

    Hopelijk zet een chauffeur eens zn dienstrooster op deze pagina,eventueel in overleg met hildebrand,kunnen we zien hoe schrynend t is

  36. Marco schreef:

    Als passagier die afhankelijk is van het openbaar vervoer om naar zijn werk te gaan wil ik even zeggen dat ik volledig achter de staking sta. Mensen die hierover zeuren moeten zich eens verplaatsen in de medewerkers die staken. Staken doe je niet zomaar en in zo’n streng gereguleerd land als Nederland komt er aardig wat bij kijken voordat zo’n staking mogelijk is. M.a.w. er zijn dus goede redenen voor. Steun de stakers i.p.v. je in een slachtofferrol te gooien. De stakers zijn de slachtoffers, maar uiteindelijk ligt de schuld bij onze regering. Hou dat in je achterhoofd en wees boos op de juiste mensen!

  37. Marrit schreef:

    En masse je zo drukke dienstrooster op deze pagina zetten kan. Ik denk alleen dat dit niet zoveel zin heeft. Ik begrijp dat jullie in een lastig parket zitten. Wat ik niet begrijp is dat jullie niet veel eerder al actie hebben ondernomen. Dit soort situaties zie je ver van tevoren al aankomen. Het schrijnende vind ik dat jullie hier zelf voor kiezen. Als je het niet naar je zin hebt dan zoek je toch ander werk? Om even terug te komen op eerdere reacties: als je graag een groot voertuig door een stad wil loodsen, laat je omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Rijd een bus voor vakantiegangers naar Schiphol. Word taxichauffeur als het je zo’n goed gevoel geeft om mensen op weg of thuis te brengen. Of nog leuker begin je eigen taxibedrijf. Ben je eigen baas. No more streaking aan Of vertrek met je hele gezin naar de Costa del Sol in Spanje en ga daar bij een reisorganisatie aan de slag als chauffeur. Hoe leuk is dat! Altijd vrolijke mensen in de bus (over het algemeen dan hè 😉). Lekker weer. Goede bijkomstigheid: meer manjana manjana dan in Nederland. Kortom wat wil je van je leven maken? Nu zijn jullie duidelijk ongelukkig. Hoge werkstress wat zijn weerslag heeft op je privéleven. Dan kun je gaan staken. Dan wordt het hopelijk beter. Maar dan over 2 jaar of wat gebeurt weer precies hetzelfde. Ik begrijp niet dat jullie ervoor kiezen om in deze sfeer en dit werk te blijven hangen. Er is zoveel meer! En echt zoveel moeite kost het niet om je om te laten scholen. En als dit financieel niet haalbaar is kun je met je bus rijbewijs nog zoveel meer dan alleen stad streekvervoer.
    Het klinkt hard wat ik ga zeggen maar eigenlijk kiezen jullie hier zelf voor. Jullie kiezen ervoor buschauffeur te zijn met een hoge werkdruk. Na talloze kansloze pogingen tot verbetering van werksituatie had ik voor mezelf gekozen en omgeschoold of gekozen voor een andere baan.
    Resume: de situatie kun je niet veranderen ook niet met een staking. Deal with it of verander het zelf door voor iets anders te kiezen. Je bent regisseur van je eigen leven. Het mooie hieraan is dat je voor en groot deel kunt bepalen of je in een slechte of goede film speelt.
    Keuze: werk met veel stress en om het jaar een staking. Of kies voor een baan met prettiger werkschema. Kies voor jezelf!

  38. Nikon-Herman schreef:

    Vind het erg vervelend dat er nadat er een akkoord was die afgewezen is door de achterban van de bond . Nu nog geen akkoord is . En dat de bonden de vervoerders de schuld geven en andersom . Ik vind de bond wel steken laten vallen overigens, eerst roepen we hebben een akkoord nu zogenaamd roepen dat de staking 2 dagen uitgesteld word om de onderhandelaars meer tijd te geven terwel dat niet de reden is . De reden is procedure fout bij de bond . Heel veel verwarring schopt de bond hier mee. Allemaal heel slecht voor de reizigers waaronder ik val maar ook slecht voor het personeel.

  39. peter schreef:

    Kun je nagaan wat voor psychische problemen een staking in het openbaar vervoer veroorzaakt bij een heleboel mensen – ik schat dat aantal zo op een stuk of dertig – en dan ook nog bij een staking die nog niet eens is begonnen en waarvan niemand weet of die überhaupt wel doorgaat.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Als je eind deze week iets heel belangrijks hebt en je weet niet eens of je daar überhaupt kan komen vanwege de mogelijke staking, kan ik me wel voorstellen dat dat nu al stress geeft.

      Maar je hebt het goed geschat, het waren er precies 30, en allemaal van één en dezelfde afzender.

  40. CB schreef:

    Goed zo opkomen voor je recht!
    Veiligheid van anderen spelen ook mee.
    recht van pauze om te eten en niet achter het stuur even snel een boterham naar binnen.
    Heel goed dat nu voet bij stuk gehouden word!
    Blijkt dat een CAO ook niet waterdicht kan zijn en een hiaat zoals deze kan bevatten.
    Daarin tegen kan ik de vervoerders niet snappen dat de pauze erbij in schiet. Uiteindelijk worden er zelfs chauffeurs met ontslag bedreigd als ze tijden niet halen.

  41. Marrit schreef:

    Een stuk of dertig?????? Nee, eerder een persoon met het syndroom van 30 persoonlijkheden. 😂😂😂

    1. Erwin Wessels schreef:

      Klopt, het waren er precies 30, allemaal van dezelfde persoon.

  42. j ten hoope schreef:

    wie raak jullie eigenlijk? n.m.l. de portomonee van die dagelijks reizen, naar katoren, en zij die hun werkplek tever is, met fiets of ander eigen vervoer. wat heeft een abonnement eigenlijk nog voor zin? nu ik met eigen auto onze zoon op het werk tekrijgen? kan nik de kilometers en brandstof declameren aan connextion? of moeten wij die personen naar hun wekplek zelf maar busjes laten rijden? want zo wordt al gedacht, en ons gevraagd.als dit doorgaat behoeft straks connextion helemaal niet meer de weg op. die kans zit er dik in, dat dit gebeuren gaat. Oo Nederland let op uwe saek.

  43. Marrit schreef:

    Aha dus alleen de reizigers die naar Katoren reizen, zijn de dupe. De rest gaat dus niet staken. Misschien de Koning van Katoren eens vragen om deze acties te remmen. Dit kan echt niet jongens!

  44. Aragorn schreef:

    Marrit, het is heel leuk bedacht van je dat buschauffeurs zelf gekozen hebben voor dit werk zoals het nu is. Toen ik ruim 25 jaar geleden in dienst kwam, waren de OV-bedrijven sociale bedrijven met prima arbeidsomstandigheden. Het was de keuze van de overheid en de OV-bedrijven om de arbeidsomstandigheden te laten verworden tot wat ze nu zijn, middels aanbestedingen. Maar Marrit, zo geef je wel een mooie stok om mee terug te slaan. Er is niemand die zegt dat je met het openbaar vervoer moet reizen. Mensen kiezen daar zelf voor. Als de stakingen nu en in de toekomt je niet bevallen, dan ga je toch gewoon ergens anders werken, ergens waar je lopend naartoe kunt, of op de fiets. Geen passend werk in de buurt? Dan laat je je gewoon omscholen. Heel eenvoudig toch? Je hebt helemaal gelijk. Alles komt neer op de keuzes die je zelf maakt.

    Groeten, Aragorn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.