Vanaf maandag 2 juli zullen alle bussen in Nederland weer gewoon rijden: de OV-staking wordt opgeschort. Dat heeft vakbond FNV zondagavond laat bekendgemaakt. De vakbonden hebben een onderhandelingsakkoord bereikt met de werkgevers. De vakbondsleden moeten nog wel akkoord gaan met het akkoord.
Voor CNV en FNV is het onderhandelingsakkoord reden om de staking (voorlopig) op te schorten. Eerder was er al een onderhandelingsakkoord, maar dat werd door de leden van de vakbonden weggestemd. Sinds 30 april voeren de bonden volop actie. Vakbond FNV had zelfs sinds woensdag 27 juni een staking voor onbepaalde tijd aangekondigd, aan die staking komt dus nu een einde. Eerder kondigden de bonden al aan dat de bussen in de spits weer zouden gaan rijden.
De nieuwe cao heeft een looptijd van 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot en met 31 juli 2020. De loonsverhoging is gemiddeld 3% per jaar, in totaal 7,5%, en 650 euro eenmalig.
Volgens de vakbonden was de werkdruk ook te hoog. Er is afgesproken dat er extra pauzes komen. Bij minimaal 82,5% van alle diensten komt iedere 2,5 uur een doorbetaalde plaspauze. In de overige situaties komt de plaspauze binnen 3 uur. Als de dienstregeling daaraan niet voldoet, zullen de vakbonden de dienstregeling verwerpen.
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer is blij met het onderhandelingsresultaat. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We zijn bijzonder verheugd dat we een goed resultaat hebben bereikt. Dit is ongelooflijk mooi nieuws voor onze medewerkers, onze reizigers en onze bedrijven. We hebben goede afspraken gemaakt over de beloningsparagraaf, de werkdruk en het toekomstbestendig houden van onze sector. Vanaf dit punt gaan we verder werken aan het herstellen van de verhoudingen.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:46
De NS schaart zich bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…