fbpx

Bussen gaan weer rijden: staking (voorlopig) voorbij

Vanaf maandag 2 juli zullen alle bussen in Nederland weer gewoon rijden: de OV-staking wordt opgeschort. Dat heeft vakbond FNV zondagavond laat bekendgemaakt. De vakbonden hebben een onderhandelingsakkoord bereikt met de werkgevers. De vakbondsleden moeten nog wel akkoord gaan met het akkoord.

Voor CNV en FNV is het onderhandelingsakkoord reden om de staking (voorlopig) op te schorten. Eerder was er al een onderhandelingsakkoord, maar dat werd door de leden van de vakbonden weggestemd. Sinds 30 april voeren de bonden volop actie. Vakbond FNV had zelfs sinds woensdag 27 juni een staking voor onbepaalde tijd aangekondigd, aan die staking komt dus nu een einde. Eerder kondigden de bonden al aan dat de bussen in de spits weer zouden gaan rijden.

De nieuwe cao heeft een looptijd van 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot en met 31 juli 2020. De loonsverhoging is gemiddeld 3% per jaar, in totaal 7,5%, en 650 euro eenmalig.

Volgens de vakbonden was de werkdruk ook te hoog. Er is afgesproken dat er extra pauzes komen. Bij minimaal 82,5% van alle diensten komt iedere 2,5 uur een doorbetaalde plaspauze. In de overige situaties komt de plaspauze binnen 3 uur. Als de dienstregeling daaraan niet voldoet, zullen de vakbonden de dienstregeling verwerpen.

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer is blij met het onderhandelingsresultaat. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We zijn bijzonder verheugd dat we een goed resultaat hebben bereikt. Dit is ongelooflijk mooi nieuws voor onze medewerkers, onze reizigers en onze bedrijven. We hebben goede afspraken gemaakt over de beloningsparagraaf, de werkdruk en het toekomstbestendig houden van onze sector. Vanaf dit punt gaan we verder werken aan het herstellen van de verhoudingen.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
6 jaren geleden

fijn waar kan ik mijn onkosten declareren?!

osinga
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

via de vervoeder waar u mee zou reizen normaal
en anders via rover of via de rechter

ANONYMOUS
6 jaren geleden

bij de werkgever die in jou provincie rijd

Max O.
6 jaren geleden

Ik ben erg blij dat de bussen weer normaal rijden!

Jan
6 jaren geleden

Het zou tijd worden, als de stakers dit aanbod weer naast zich neer gaan leggen mogen ze aan het volk uit gaan leggen waarom want dan valt een vervolg van de staking niet meer te verkopen.

Anoniem
6 jaren geleden

Wel sneu voor de studenten die afhankelijk zijn van de bus. Geeft veel stress voor de tentamens en dergelijke

Peter van Lieshout
6 jaren geleden

“Dit is ongelooflijk mooi nieuws voor onze medewerkers, onze reizigers en onze bedrijven”
(citaat uit bovenstaand artikel van de heer KAGIE).

Wat een arrogantie! De enigen die kunnen bepalen of “dit ongelooflijk mooi nieuws is” zijn de buschauffeurs en de ov – reizigers.
De heer KAGIE kan alleen spreken namens de bij de VWOV aangesloten regionale vervoerders (én de provincies!)

IK BEN VERBIJSTERD! om een van de vele VWOV – clichés te gebruiken.

Anoniem
6 jaren geleden

Fijn dat er een akkoord is en we weer normaal met de bus kunnen gaan.

Ps voor de redactie:
“FNV had zelfs sinds woensdag 27 mei een staking voor onbepaalde tijd aangekondigd”
27 juni was het toch 😉

Erwin Wessels
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klopt, dank je. Het is nu aangepast.

Petronelleke
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

De staking is voorbij, lees ik. Maar hier rijden nog steeds geen bussen (Arriva). Hoe zit dat?

Puck
6 jaren geleden
Antwoord aan  Petronelleke

In de meeste regio’s is het inmiddels tijd voor de vakantiedienstregeling. Wellicht dat het daarmee te maken heeft?

Tim
6 jaren geleden

De rekening van dit feestakoord mag naar de reizigers. Ik heb het gehad met het streekvervoer.

Jedrus Wilk
6 jaren geleden

Voor de reiziger is NU ( 2 juli ) totaal niet meer duidelijk of de stakingen nu helemáál of gedeeltelijk , of alleen tijdens of ná de spits van toepassing is. Op deze site wordt weer iets anders verteld dan op NU.NL , op NU.NL weer wat anders dan op de pagina’s van de verschillende vervoersmaatschappijen etc etc
Ik wordt er niet vrolijker van, als ik dat al was met al die stakingen!

Romano Petri donus
6 jaren geleden

Beste Arriva,

Ik moet elke dag naar mijn werk en dat is sowieso al erg vervelend. Mijn werk bij de empatec is erg belangrijk voor mij. Ik heb geen rijbewijs omdat ik niet mag rijden met de auto, omdat ik blijkbaar een gevaar ben ik het verkeer. Maarja, nu de bussen staken kan ik niet naar mijn werk.

De kans dat ik nu ontslagen wordt is groot. Nu vraag ik graag een volledige compensatie van €3500,- alsdus mijn maandelijkse maandloon!

Met vriendelijke groet,

Romano perridon

Opa Jansen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Romano Petri donus

Stakingen gelden sowieso als overmacht en dus kunt ook niets claimen. Daarnaast is de staking niet georganiseerd door Arriva maar door de vakbonden, misschien kunt U vragen of de FNV U wellicht vrijwillig toch wil compenseren.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Opa Jansen

Wellicht kunnen Arriva en de andere regionale vervoerders gratis dagkaarten ter beschikking stellen als compensatie voor het ongemak, waar Arriva en de andere vervoerders niet verantwoordelijk voor zijn (volgens u; ik denk daar anders over).

Zie hieronder (Met dank aan Metro)

“Paula Verhoef, van het FNV: „Deze afspraken komen bovenop het eerdere resultaat van 15 januari. We hebben extra afspraken kunnen maken over loon, werkdruk en aanpak van de uitwassen van marktwerking”.

Ik wijs met name op het laatste stukje: “… en aanpak van de uitwassen van marktwerking”. Want dat is volgens mij “het hele eieren eten” en dat al jarenlang, dankzij de provincies en de vervoerders zelf.
Vandaar die gratis dagkaarten (uiteraard op basis van vrijwilligheid). En wellicht met een financiële bijdrage van de provincies.

Joris
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Overal in het bedrijfsleven is concurrentie en marktwerking. Vakbonden en chauffeurs dromen nog steeds over het luilekkerland als ambtenaar van 25 jaar geleden toen alle rekening naar de belastingbetaler mochten.

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Ik denk niet dat de provincies ook maar één cent extra beschikbaar gaan stellen voor de rupjes-nooit-genoeg van de FNV.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

@Joris
Dat is nu juist “het hele eieren eten”: in het openbaar vervoer IS geen sprake van concurrentie en al helemaal niet van marktwerking – was het maar waar – omdat een specifieke vervoerder na een aanbesteding het ov – monopolie krijgt voor een specifiek concessiegebied en dat voor een periode van een jaar of 10. Dit is het gevolg van de hybride en schizofrene “mix” van de private en de publieke sector, waarbij de private sector gevormd wordt door de regionale vervoerders als commerciële bedrijven en de publieke sector door – hoofdzakelijk – de provincies als aanbesteders en als concessieverleners. En het zijn juist de ov – aanbestedingen die leiden tot “de uitwassen van de marktwerking” die geleid hebben tot de stakingen in het openbaar vervoer, die daardoor weer geleid hebben tot een hoop overlast – en dan druk ik me nog voorzichtig uit – voor een hoop ov – reizigers, dus een GRATIS ov – dagkaart ter compensatie vind ik wel het minste! Of twee!

Daarbij komt, dat de regionale vervoerders deel uitmaken van buitenlandse staatsbedrijven. In Brabant (waar ik woon) hebben Arriva en Hermes het monopolie voor het openbaar vervoer in hun eigen concessiegebied. Arriva is eigendom van Deutsche Bahn (DB), het Duitse staatsspoorbedrijf en Hermes is eigendom van Connexxion dat op haar beurt eigendom is van Transdev SA (SA staat voor NV), een gigantische staatsmultinational in handen van de Franse overheid. En Qbuzz – dat niet actief is in Brabant (want dat mag niet van het provinciebestuur en ook niet van Arriva en Hermes – is sinds kort eigendom van Ferrovie dello Stato (FS), het Italiaanse staatsspoorbedrijf.

(Even terzijde: de regionale vervoerders maken niet alleen ruzie met hun werknemers, met de vakbonden, met sommige ov – reizigers (zoals ik bijvoorbeeld), maar ook met elkaar. Ze “vechten elkaar de tent uit” tot zelfs voor de rechter toe. En dit allemaal voor het welzijn van de ov – reizigers? Dat gelooft u zelf toch niet!

Het derde voorbeeld van de zogenaamde marktwerking levert ook Connexxion.
Connexxion – dat volgens de Volkskrant deel uitmaakt van de top 100 van de grootste Nederlandse bedrijven – zet VRIJWILLIGERS in bij haar COMMERCIËLE activiteiten. Welk Nederlands bedrijf komt daarmee weg? Zelfs giganten als Shell, Unilever, AkzoNobel en Philips niet!

@Ruud
Volgens mij hebt u mijn bijdrage – en ook de voorafgaande bijdrage van “Opa Jansen” – niet goed gelezen.
En ik kan me zomaar voorstellen, dat ambtenaren van de provincies FNV – lid zijn (of CNV – lid, want het CNV doet ook mee).
Ik ben overigens geen vakbondslid; niet van het FNV en ook niet van het CNV. Ik ben trouwens wel een ov – reiziger.

Hoezo concurrentie? Hoezo marktwerking? Hoezo alles in het belang van de ov – reizigers?

Karel
6 jaren geleden
Antwoord aan  Romano Petri donus

Dan ben ik toch razend benieuwd wat jij voor een functie heb binnen dat bedrijf, €3500 ( per maand?????) lijkt me wel heel erg veel op het eerste oog, dat heb ik nog niets eens na 40 dienstjaren.

anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  Karel

3500 per maand veel? Als je een beetje een fatsoenlijke opleiding gehad hebt is dat heel realistisch

CR7
6 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

3500 per maand is inderdaad niet zo heel veel. Misschien maar net iets meer dan het gemiddelde in Nederland.
Maar als je dat verdient, neem ik aan dat je daarmee in ieder geval wel meer dan genoeg hebt om een auto te kunnen kopen/leasen (denk aan een Audi/Jaguar of iets van dat kaliber). En als je geen rijbewijs hebt, is dat ook meer dan voldoende om rijlessen en rijexamens te nemen.
Als je dat verdient en zo afhankelijk bent van OV en als gevolg daarvan zo bang bent om je baan te verliezen. Lijkt mij dat een logische keuze. Ik weet eigenlijk niet waar jij @Romano perridon (oorspronkelijke commentator) anders al je salaris aan zou moeten uitgeven (interesseert mij ook geen ene …). Maar denk er maar over na.

Puck
6 jaren geleden
Antwoord aan  Romano Petri donus

Als je door een OV-staking niet op je werk kan komen, is er sprake van overmacht en is er in principe geen grond voor ontslag. https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/help-het-ov-staakt-wat-nu

Joris
6 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Dat staat nergens in het artikel.

Anoniem
6 jaren geleden

Gelukkig is de onzin weer voorbij. Echt f*cking irrietant die stakingen.

Tonny Schonewille
6 jaren geleden

Hopelijk moet de dienstregeling nu aangepast worden op de plekken waar deze niet realistisch is. Dat zou alle ellende van de stakingen wel goed maken.

Opa Jansen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Omdat de dienstregeling daardoor flink duurder wordt zullen er ook een hoop diensten geschrapt moeten worden dat te compenseren want er komt geen extra geld beschikbaar.

Anoniem
6 jaren geleden

Ik hoop dat ik snel wordt overgeplaats.
Zodat ik niet meer afhankelijk ben van het ov!!

Brabo
6 jaren geleden

Eind dit jaar kan de reiziger zijn buik nat maken met deze feest-CAO.

In vrijwel alle conncessiecontracten is vastgelegd dat een stijging van de personeelskosten mag worden doorberekend in de tarieven en dat betekent al gauw zo’n 10% verhoging door de meer loon en extra pauzes. Daar komt vervolgens nog 2% inflatie plus 3% BTW-verhoging bij en dan gaat het richting 15%.

Zover zullen de provincies waarschijnlijk niet durven gaan en er liever voor kiezen om de verhoging te beperken en de kostenstijging deels op te vangen door de diensten in te krimpen. Lagere frequenties en het schrappen van lijnen vooral in de (qua personeelskosten) dure avonden en weekenden.

Voor de reiziger betekent het uiteindelijk: fors meer betalen voor minder diensten. Alvast een fijn 2019 toegewenst.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Terwijl ik er nog steeds van uit ga, dat het openbaar vervoer een basisvoorziening en een nutsvoorziening is, waarvoor – in dit geval – de provincies verantwoordelijk zijn, net als voor provinciale wegen en fietspaden, waarvoor je niet in en uit hoeft te checken.

Met andere woorden: alleen in het openbaar vervoer is er sprake van rekeningrijden, omdat de ov – reizigers voor het vervoer van A naar B betalen via hun ov – chipkaart, ov – abonnement of ov – studentenkaart in tegenstelling tot de automobilisten en de fietsers.

Mijn hypothese is dan ook, dat de ov – reiziger de “melkkoe” van de provincies is.

Ik ben voorstander van een “Dag van het Openbaar Vervoer”.

Welke provincie neemt het initiatief? Ik heb een lichte voorkeur voor de provincie Noord Brabant, omdat ik daar woon.

20 maart 2019 lijkt me wel een geschikte dag, want dat is namelijk de dag waarop – waarschijnlijk – de verkiezingen voor Provinciale Staten plaatsvinden.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Klopt, dat zit er nu aan te komen. Ergens moet het geld vandaan komen. Men vergeet dat zodoende nig meer mensen de bus de rug toe zullen keren en alleen de studenten-OVkaarthouders zullen overblijven. Ben benieuwd hoe het busvervoer er over 5 jaar uitziet. Het zal steeds minder worden.

Paul Lamote
6 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

De volledig uit de hand lopende personeelskosten bij het streekvervoer zullen de noodzaak om in te grijpen alleen maar versnellen. Te meer daar er ook nog geld moet worden vrijgemaakt om over te schakelen op (veel duurder) elektrisch vervoer.

Bij de regionale treindiensten is een en ander nog wel op te vangen door invoering van meer eenmansbediening maar bij het busvervoer is die optie er niet. Als je kijkt wat het kost om een bus te laten rijden dan moet je minimaal 25 man in de bus hebben wil het (zelfs met 60% subsidie) uit kunnen. Met name het stadsvervoer in de wat kleinere steden en het plattelandsvervoer komen daar op geen stukken na aan. En dan zwijgen we nog maar helemaal over de avonduren, het weekend en de schoolvakanties.

Provincies en busbedrijven zullen zich nog meer gaan richten op de sterke streeklijnen richting steden met onderwijsinstellingen (MBO/HBO/Uni) en op de spitsuren. De rest zal wegkwijnen, een bus voor 10 of 15 man kan gewoon niet meer bij de huidige personeelskosten. Oproepsystemen als Breng Flex en buurtbussen zullen dan wellicht nog een alternatief kunnen bieden voor wie echt geen ander vervoer heeft.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het is bekend, dat de regionale vervoerders grote aspiraties hebben voor de toekomst.

Op de eerste plaats willen ze een (grotere) rol in het regionale spoorvervoer. Het lijkt me, dat ze eerst maar eens het regionale busvervoer op orde moeten brengen – zie de afgelopen weken en maanden – voordat ze zich in allerlei avonturen gaan storten (voor zichzelf en zeker voor de ov – reizigers).
Ik wil er op wijzen, dat bij de NS de afgelopen maanden NIET is gestaakt.
Ik veronderstel, dat de CAO en alles wat daar mee samenhangt – werkomstandigheden, werksfeer – bij de NS beter is dan wat de regionale vervoerders te bieden hebben aan hun personeel.

Ze willen – blijkbaar – ook een rol gaan spelen in het stadsvervoer in de 4 grote steden – Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht – via aanbestedingen zoals die tot nu toe zijn toegepast “in de provincie”, aangestuurd door de landelijke overheid en provinciale overheden en onze nationale en provinciale politici.
Het is niet zo moeilijk om nu de conclusie te kunnen trekken, dat het systeem van aanbesteden voor het openbaar vervoer voor geen meter werkt.
Bovendien – ik zeg het niet voor de eerste keer – zijn aanbestedingen in het openbaar vervoer volgens Europese wet – en regelgeving niet verplicht en dus per definitie ook niet volgens onze eigen Nederlandse wet – en regelgeving? Waarom wordt hier dan zo krachtig aan vastgehouden? Uit hobbyisme van onze dames en heren politici? Of spelen er andere belangen mee die voor de gemiddelde “treinreiziger.nl” – lezer verborgen zijn en blijven?
Ik wil er ook hier wel even op wijzen, dat ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – Utrecht is blijkbaar een ander verhaal – de afgelopen maanden NIET is gestaakt. Ik veronderstel ook hier, dat de CAO en alles wat daarmee samenhangt – werkomstandigheden, werksfeer – daar beter is dan wat de regionale vervoerders te bieden hebben aan hun personeel.

Tot slot het zogenaamde “flexvervoer” (Brengflex van Breng in Nijmegen en Arnhem in de provincie Gelderland en Bravoflex van Hermes in mijn woonplaats Helmond in de provincie Noord Brabant). (Breng en Hermes zijn allebei van Connexxion, u weet wel: dat commerciële bedrijf, dat zoveel vrijwilligers in dienst heeft. (Hebben vrijwilligers trouwens ook een CAO? Maar dat even terzijde).

In Arnhem en Nijmegen functioneert Brengflex NAAST het reguliere openbaar vervoer. In mijn woonplaats Helmond functioneert Bravoflex IN PLAATS VAN het reguliere openbaar vervoer. Bravoflex is een gigantische mislukking geworden. In Helmond kun je op het busstation zonder problemen een kanon afschieten zonder het risico iemand te raken – er stoppen overigens wel een aantal regionale bussen – terwijl het op het naastgelegen NS – station erg druk is. OV – reizigers hebben hun eigen oplossingen gevonden, ze komen en gaan te voet of met de fiets of ze worden gebracht en opgehaald of ze blijven gewoon thuis (waar op zich niks mis mee is), maar in ieder geval NIET met Bravoflex – busjes, om de doodeenvoudige reden, dat een ritprijs van 3 Euro te duur is, zeker als je dat vergelijkt met de ritprijs via de ov – chipkaart al of niet met dalurenkorting, met de 65+-korting en al helemaal met de ov – studentenkaart.
Feitelijk levert Bravoflex alleen maar een doodgewone, ordinaire prijsverhoging op, waarvoor de meeste ov – reizigers passen.

Er bestaan plannen bij Hermes om later dit jaar Bravoflex te introduceren in Eindhoven
Eindhovenaren: JULLIE ZIJN GEWAARSCHUWD!

In Arnhem/Nijmegen – met een ritprijs volgens mij van 3,50 Euro – is een verdere uitbreiding van Brengflex tegengehouden door de gemeente Arnhem, de gemeente Nijmegen, door reizigersvereniging ROCOV Gelderland en “last but not least” de provincie Gelderland als concessieverlener.

Mijn punt na dit lange verhaal is:
– Bedrijven als Breng/Hermes/Connexxion bestaan bij de gratie van de ov – reizigers en niet andersom.
– Als de regionale vervoerders zich overbodig willen maken door een slechte service aan de ov – reizigers – het opheffen van buslijnen zoals in mijn woonplaats Helmond: geen bussen ‘s avonds en op zondag, waardoor bijvoorbeeld het plaatselijke/regionale Elkerliek – ziekenhuis niet meer met het ov bereikbaar is, Bravoflex waar geen behoefte aan is, slechte arbeidsomstandigheden voor hun personeel, dan moeten ze dat vooral doen. En dat is pas marktwerking!

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Als de overheid de diensten exploiteert komt er niet meer geld. En zoals de ervaring met het Zeeuwse fietsvoetveer hebben geleerd gaan dan wel de kosten flink omhoog.

In Brabant zijn toen de BBA nog een monopolie had op grote schaal lijnen opgedoekt of vervangen door buurtbussen. Bussen met betaalde chauffeurs voor een handjevol reizigers is financieel gekkenwerk. Een bus laten rijden kost inmiddels €130 per uur en dan kun je dus geen stadsbus in Helmond met gemiddeld 3 passagiers meer in stand houden.

Je vergelijking met NS en RET, GVB en HTM gaat ook niet op. Die doen allemaal grootschaliger vervoer met vooral treinen, metro’s en trams. Omdat je dan per personeelslid veel meer reizigers vervoert is dat veel makkelijk rendabel te maken. RET en HTM hebben daarnaast de laatste jaren de frequenties van hun busdiensten fors verlaagd omdat ook bij hen die bustak een slechte rentabiliteit had.

Het fundamentele probleem met het busvervoer is dat het te kleinschalig is gezien de extreem hoge personeelskosten in Nederland. En dat speelt het meeste in de wat kleinere steden en op het platteland.

Carles Wolterman
6 jaren geleden

En nu nog zporgen dat de elcytronische borden info geeft die klopt, Connexxion. Ik rende op zondagvond rond 23:45 geen en weer bij Concertgebouw A’dam tussen tram 5 naar A’veen en twee Connexxion-bussen die gewoon bleken te rijden, terwijl op hetzelfde moment volgens het reisinfo-bord alle bussen tussen 22:30 en 00.00 uur lieten ‘vervallen’. Heel klantvriendelijk allemaal!! Gelukkig was aardige chauffeur van de 347 naar A’veen bereid voor de halte voor mij (weer terugrennend!)te stoppen.Blessed be him!

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Men rijdt kennelijk liever met {te} lege bussen, dan dat men busgebruik populair maakt door aantrekkelijke tarieven en betere diensten. Een lege {re} bus kost meer dan een goed bezette of liefst volle bus. Leeg schijnen provincie en vervoerders te accepteren in plaats van beter bezette bussen. Wie kan dat nou goed keuren tenzij men meer actie tot bevordering van O.V. gebruik onderneemt?? Populaire prijzen dus.

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Peter van Lieshout: U schetst een absoluut beschamend en treurig beeld van het openbaar vervoer voor Helmond en omgeving, toch een stad van bijna 100.000 inwoners plus zijn regio als ik me niet vergis?

Peter van Lieshout
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Klopt helemaal!
Mijn hypothese: In vergelijking met vergelijkbare steden heeft Helmond naar mijn mening het slechtste openbaar (bus)vervoer – in en rond de stad – van de provincie Noord Brabant, zo niet van heel Nederland.

Ik heb het duidelijk niet over de trein: Helmond maakt deel uit van de NS Intercityverbinding Schiphol – Venlo v.v. en van de NS Sprinterverbinding Den Bosch – Deurne v.v.

Ik heb het college van B & W en de gemeenteraad van Helmond uitgedaagd aan te tonen, dat ik met mijn hypothese ongelijk heb. Er is geen enkele reactie gekomen!

Ov – reizigers die plannen hebben om naar Helmond te komen met een bestemming verder dan het NS station Helmond, raad ik dringend aan heel zorgvuldig ov9292 te raadplegen!