Calamiteitenhospitaal onnodig ingezet na treinongeluk Voorschoten

Na het grote treinongeluk bij Voorschoten eerder dit jaar is het calamiteitenhospitaal in Utrecht in gebruik genomen terwijl dat achteraf niet nodig was. Dat gebeurde door miscommunicatie bij de hulpdiensten. Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid constateert dat in een evaluatie in opdracht van de veiligheidsregio Hollands Midden.

Code 50

Het ongeluk gebeurde in de vroege ochtend van 4 april. Bij Voorschoten werd toen aan een deel van het spoor gewerkt. Een goederentrein botste tegen een kraan op het spoor, en daar reed twee minuten later een intercitytrein tegenaan. Twee van de vier delen van de intercity kwamen in een weiland naast het spoor terecht. De man die de bouwkraan bediende, kwam om het leven.

De eerste hulp na het ongeluk verliep volgens de onderzoekers “professioneel, snel en in goede harmonie”, zowel van hulpdiensten als van omwonenden. De eerste mensen ter plekke zagen dat er gewonden uit de trein waren geklommen. Zij gaven daarom het signaal voor een ongeluk met mogelijk veel slachtoffers, ‘code 50’. Die code betekent dat het calamiteitenhospitaal, een noodziekenhuis, wordt geactiveerd. Dat gebeurt niet vaak.

Honderden medewerkers opgetrommeld

Twintig mensen hadden zulke ernstige verwondingen dat ze naar een ziekenhuis moesten worden gebracht, en tien van hen gingen naar Utrecht. De twee ziekenhuizen die het dichtst bij de plek van het ongeluk waren, het Leids Universitair Medisch Centrum in Leiden en het Alrijne in Leiderdorp, wisten niet dat dit zou gebeuren. Zij verwachtten vele tientallen gewonden en trommelden midden in de nacht honderden medewerkers op. Het Alrijne behandelde uiteindelijk vijf gewonden en het LUMC twee.

Daardoor “vroegen zorgmedewerkers zich af waarom zij waren opgeroepen en op stel en sprong naar het ziekenhuis waren gekomen”. Dat is niet goed voor het vertrouwen van medisch personeel in het ziekenhuis en kan de reguliere zorg verstoren, aldus de onderzoekers. Ook het inzetten van het calamiteitenhospitaal was volgens de evaluatie “welbeschouwd onnodig”.

Zelfredzaamheid

Ongeveer dertig mensen in de trein bleven ongedeerd. Zij werden opgevangen door omwonenden. De NS bracht ze daarna als “gestrande reizigers” met een bus naar station Den Haag Centraal, waar ze verder konden reizen. Ze kregen wel nazorg aangeboden, maar “veel werd overgelaten aan de zelfredzaamheid van de treinpassagiers en het is de vraag of zij de weg naar reguliere zorg hebben gevonden”, concludeert het rapport.

(c) ANP

This post was last modified on 13 oktober 2023 14:39

Share

Recent Posts

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

12 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

17 uur terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

4 dagen terug

Ook staatssecretaris kan niet zorgen voor terugkeer NS Jongerendagkaart

De Jongerendagkaart van NS komt niet terug. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar…

5 dagen terug