De Eurostar van Amsterdam naar Londen zal mogelijk korter uit de running zijn dan de eerder aangekondigde zeven tot elf maanden. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) bevestigt vrijdag uitspraken hierover door topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar in een interview met het AD.
Door een verbouwing op het treinstation Amsterdam Centraal werd eerder duidelijk dat de Eurostar vanaf het voorjaar van 2024 dreigt te verdwijnen uit Nederland. Blijven rijden tijdens de renovatie is volgens ProRail onveilig. Bovendien is er geen ruimte voor paspoort- en bagagechecks.
“Samen met ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat hebben we een Zwitsers bureau deze zomer de opdracht gegeven naar oplossingen te kijken. Zij zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar-terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. Daar werkt ProRail nu aan”, zegt Cazenave. Ze vervolgt: “Er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar-terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen.”
Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat weten dat het onderzoek begin november naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Naar verwachting zal de Eurostar niet de volledige periode kunnen blijven rijden van en naar Amsterdam. “Het wordt wel echt lastig om de hele periode door te rijden, omdat er grote werkzaamheden zijn op Amsterdam Centraal. Maar we proberen met elkaar naar oplossingen te zoeken om de tijd dat ie niet rijdt zo kort mogelijk te maken” vertelt Heijnen aan het Algemeen Dagblad.
Het vooruitzicht dat de Eurostar elf maanden niet zou rijden leidde tot veel commotie, onder meer bij reizigersvereniging Rover en in de Tweede Kamer. In een brandbrief uitte Rover de zorg dat “reizigers voor hun plannen naar het vliegtuig zullen uitwijken”, wat niet in lijn zou zijn met “klimaatmaatregelen van het Rijk”, aldus de belangenorganisatie.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:41
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…