Concurrentie en lagere prijzen stuwen recordgroei aantal reizigers in Spaanse snelle treinen

In Spanje groeit het aantal treinreizigers met recordaantallen. Uit recente cijfers van de Spaanse marktregulator CNMC blijkt dat vorig jaar alle hogesnelheidsdiensten in het land een recordaantal passagiers hadden en de nieuwe halfjaarcijfers van de nationale maatschappij Renfe laten alweer een nieuw record zien. Volgens de regulator is de spectaculaire groei vooral te danken aan lagere ritprijzen door toegenomen concurrentie.

Alle hogesnelheidstrajecten in Spanje zagen in 2024 een recordaantal passagiers. Alles bij elkaar maakten in 2024 bijna 40 miljoen passagiers gebruik van hogesnelheidstreinen. Dat was een stijging van 22 procent ten opzichte van 2023 en een toename van maar liefst 77 procent ten opzichte van de situatie voordat concurrenten zich meldden op hogesnelheidstrajecten.

Prijzen sterk gedaald

De prijzen van treinkaartjes daalden stevig sinds de komst van concurrentie op het spoor. Op het traject Madrid – Valencia gingen de prijzen met 42 procent omlaag en op de route Madrid – Barcelona ging de prijs 35 procent naar beneden.

Ook groei in andere treinen

Op het volledige Spaanse spoornet steeg het aantal passagiers in 2024 met 3 procent tot 549 miljoen. Dat is 5 procent meer dan in 2019. Volgens de regulator bestond het merendeel van die reizigers uit forenzen (82 procent).

Ondanks de concurrentie behield de nationale spoorwegmaatschappij Renfe een marktaandeel van 50 tot 73 procent op de trajecten met concurrenten. Iryo, dat in Italiaanse handen is, heeft een marktaandeel van 27 tot 28 procent op de spoortrajecten naar Andalusië en het Franse Ouigo heeft een even groot deel van de markt op de route Madrid – Alicante.

Groei zet zich dit jaar voort

Dat de groei ook dit jaar doorzet, blijkt uit de onlangs gepresenteerde halfjaarcijfers van Renfe. Met 277,4 miljoen passagiers in de eerste zes maanden van dit jaar vervoerde het spoorbedrijf nog nooit zoveel mensen. Ten opzichte van recordjaar 2024 groeide het aantal met 3 procent.

Het overgrote deel van de Renfe-passagiers maakt gebruik van de treinen die deel uitmaken van het reguliere openbaar vervoer. Met 259,5 miljoen passagiers steeg het aantal passagiers met 2,8 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2024.

Grootste groei in commerciële treinen

De commerciële hogesnelheids- en langeafstandstreinen van Renfe, die in open toegang rijden, zagen het aantal passagiers in het eerste halfjaar met bijna 11 procent toenemen naar 17,9 miljoen. Volgens Renfe komt dit door een verbetering van de service, nieuwe routes en verbeterde dienstregelingen. Sinds de intrede van concurrenten heeft de nationale maatschappij ook de prijzen verlaagd, onder meer door het oprichten van een eigen budgetmaatschappij.

Op 20 juni bereikte Renfe een recorddag op het spoor met 135.600 reizigers aan boord van de opentoegangtreinen. Volgens Renfe was dit een stijging van 5,58 procent in een maand tijd. Extra serviceopties op de lijnen Galicië – Castilië, Leon – Madrid en Extremadura – Madrid en een modernisatie van de vloot waren volgens Renfe de grote motor achter de groei hier.

Spanje kan voorbeeld zijn voor Nederland

De ontwikkelingen in Spanje kunnen ook relevant zijn voor het Nederlandse spoor. Eerder dit jaar bezocht een delegatie van de Tweede Kamer Spanje om te kijken hoe het land het spoor heeft ingericht. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de politiek zijn al begonnen met het maken van plannen hoe het Nederlandse spoor eruit komt te zien als de huidige concessie voor het hoofdrailnet van NS afloopt in 2033. Mogelijk zijn er eerder al wijzigingen nodig vanwege een komende rechtszaak bij het Europese Hof over de onderhandse gunning van die concessie.

Het aantal reizigers op de belangrijkste hogesnelheidsroutes in Spanje. Grafiek CNMC

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 8 augustus 2025 15:42

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

3 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

22 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug