Connexxion wil geen aandeel Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de OV-chipkaart. Het vervoersbedrijf wil zelfs geen belang als dat gratis is. Dat zegt bestuurder Richard Dujardin maandag in het Financieele Dagblad.
"Trans Link Systems is een bedrijf zonder regie of toezichthouder, dat de meerkosten afwentelt op de reiziger. Dan kun je wel aandeelhouder worden, maar dat verandert niets aan de situatie", aldus Dujardin. Hij wil dat de OV-chipkaart openbaar wordt aanbesteed. Zo kan dan bijvoorbeeld een it-bedrijf TLS beheren, waarbij een toezichthouder controleert of alles goed gaat.
De huidige vier aandeelhouders, de NS, RET, GVB en HTM, willen dat de overige vervoerders zoals Connexxion, Syntus en Arriva ook zeggenschap krijgen over de OV-chipkaart. TLS moet bovendien op de schop. Het bedrijf moet zich niet meer bezighouden met beleidsmatige beslissingen.
Connexxion was bij de start van het project wel even aandeelhouder. Het bedrijf haakte echter af toen de kosten steeds hoger opliepen.
(c) Novum / Foto: (c) Kialna Photography
This post was last modified on 7 januari 2019 22:11
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…