Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de vervoerder kan de reiziger hier veel geld mee besparen, omdat thuis de cv-ketel uitgaat. Met de campagne doet het bedrijf een poging om meer reizigers het openbaar vervoer in te trekken.

Thuiswerken

De campagne is opmerkelijk omdat ov-bedrijven deel uitmaken van de Anders Reizen-coalitie. Die coalitie stimuleert juist thuiswerken. “Thuis- of flexibel werken verbetert de efficiency, reduceert de uitstoot van CO2 en bespaart tijd en geld. Laten we dit doorzetten” stelt de coalitie bijvoorbeeld in een infographic.

De oproep van Connexxion is nu echter om minder thuis te werken en vaker naar kantoor te gaan. Waarom richt het bedrijf zich specifiek op deze groep en niet op automobilisten? “Veel thuiswerkers zijn voornamelijk mensen die voor corona bijna altijd op kantoor werkten (abonnementhouders)” antwoordt woordvoerder en regiomarketeer Rick de Vries kort en bondig op vragen van Treinreiziger.nl.

Tot 4,5 kuub minder gas

Op social media wordt kritiek geuit op de campagne. “De duurzaamste kilometer is degene die je niet maakt” twittert Christian Nobel, die de campagne averechts noemt. De Vries vindt die kritiek niet terecht: “De bus rijdt toch” reageert hij. Hij wijst erop dat veel bussen van de vervoerder elektrisch zijn en er sprake is van zero emission. “En thuis moet je de kachel opstoken.”

In een PR-artikel over de campagne wijst de woordvoerder er verder op dat op kantoor vaak de verwarming toch wel aangaat, ongeacht het aantal mensen dat aanwezig is. Volgens De Vries kan een thuiswerker 4,5 kuub gas per werkdag besparen door naar kantoor te gaan.

Minder reizigers

De ov-sector vervoert door de coronaperiode nog altijd gemiddeld 20 à 25 procent minder reizigers dan in 2019. Door thuiswerkers weer naar kantoor te trekken, hoopt het bedrijf dat die cijfers kunnen verbeteren. De campagne loopt tot het einde van het jaar.

This post was last modified on 29 november 2022 09:05

Share
Tags: Connexxion

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug