fbpx
(c) Stefan Verkerk

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

29 nov 2022 10:00

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de vervoerder kan de reiziger hier veel geld mee besparen, omdat thuis de cv-ketel uitgaat. Met de campagne doet het bedrijf een poging om meer reizigers het openbaar vervoer in te trekken.

Thuiswerken

De campagne is opmerkelijk omdat ov-bedrijven deel uitmaken van de Anders Reizen-coalitie. Die coalitie stimuleert juist thuiswerken. “Thuis- of flexibel werken verbetert de efficiency, reduceert de uitstoot van CO2 en bespaart tijd en geld. Laten we dit doorzetten” stelt de coalitie bijvoorbeeld in een infographic.

De oproep van Connexxion is nu echter om minder thuis te werken en vaker naar kantoor te gaan. Waarom richt het bedrijf zich specifiek op deze groep en niet op automobilisten? “Veel thuiswerkers zijn voornamelijk mensen die voor corona bijna altijd op kantoor werkten (abonnementhouders)” antwoordt woordvoerder en regiomarketeer Rick de Vries kort en bondig op vragen van Treinreiziger.nl.

Tot 4,5 kuub minder gas

Op social media wordt kritiek geuit op de campagne. “De duurzaamste kilometer is degene die je niet maakt” twittert Christian Nobel, die de campagne averechts noemt. De Vries vindt die kritiek niet terecht: “De bus rijdt toch” reageert hij. Hij wijst erop dat veel bussen van de vervoerder elektrisch zijn en er sprake is van zero emission. “En thuis moet je de kachel opstoken.”

In een PR-artikel over de campagne wijst de woordvoerder er verder op dat op kantoor vaak de verwarming toch wel aangaat, ongeacht het aantal mensen dat aanwezig is. Volgens De Vries kan een thuiswerker 4,5 kuub gas per werkdag besparen door naar kantoor te gaan.

Minder reizigers

De ov-sector vervoert door de coronaperiode nog altijd gemiddeld 20 à 25 procent minder reizigers dan in 2019. Door thuiswerkers weer naar kantoor te trekken, hoopt het bedrijf dat die cijfers kunnen verbeteren. De campagne loopt tot het einde van het jaar.

0 0 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Helaas de beste optie
1 jaar geleden

Zolang overheden geen maatregelen nemen om autorijden minder aantrekkelijk te maken, snap ik dat vervoerders zich richten op doelgroepen die makkelijker tot verandering te verleiden zijn. Beter zou het natuurlijk zijn wanneer autorijden en parkeren eerlijker geprijsd wordt, en wanneer binnensteden verlost worden van al dat ruimtevretende en onveilige blik. Daar hebben vervoerders echter geen invloed op, dat moet echt vanuit overheidswege.

Annemiek
1 jaar geleden

Een campagne waarvan je bij voorbaat weet dat het effect onmeetbaar klein zal zijn.

Ook met domheden als ‘en thuis moet je de kachel opstoken’, alsof er middels noeste arbeid kolen in dat ding moeten worden gestopt, terwijl iedereen weet dat de handeling niet meer inhoudt dan gewoon op een knopje drukken (vaak in een app).

En uit dat PR-artikel: “4,5 kuub gas neemt evenveel ruimte in als een kubus waarbij de lengte, breedte en hoogte ruim 1,75 meter is.” Is degene die dat getypt heeft zwakzinnig? Het is toch heel eenvoudig na te gaan dat dat 1,65 moet zijn?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

En ook de volgende logica uit het PR-artikel: “Ook een simpele rekensom laat het voordeel zien. Vijf minuten douchen is namelijk gemiddeld 0,2 kuub gas. Dus 4,5 kuub is iets minder dan twee uur douchen. Dat besparen werknemers toch maar weer door een extra dagje op kantoor te werken.” Die denkwijze houdt alleen stand als thuiswerkers twee uur per dag onder de douche zouden staan.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

En dan nog even over dat OV-marketingbureau dat bedacht heeft dat de besparing het beste (foutief) kon worden uitgebeeld met een kubus van 1,75³. Als het veel had moeten lijken, dan was het beter geweest om vier kubussen van een kuub en een eentje van een halve te maken. Dan lijkt het immers meer.

Ook is het me enigszins een raadsel wie hier moet worden aangesproken. Het gaat blijkbaar om alleenstaanden met een woning waar een flink gezin in past, want alleen dan zal je zo’n hoeveelheid gas verbruiken, laat staan besparen. Als het niet voor alleenstaanden bedoeld is, maar er ook nog anderen in het huis wonen, moeten die dan in de kou zitten tot Papa weer van kantoor komt of moeten die dan doelloos in de bus gaan zitten, omdat die toch wel rijdt?

Echt een campagne waarvan ik me afvraag of er iemand met enig verstand naar gekeken heeft. Wat een treurnis!

Realisme graag
1 jaar geleden

Tja, van die habbekrats die studenten betalen kun je ook het busvervoer niet overeind houden. De OV-bedrijven ondervonden nu de gevolgen van hun jarenlange minachting voor de niet-studenten onder hun reizigers.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Terwijl die niet-studenten wel de altijd de hoofdprijs moesten betalen.

Erno-Berk
1 jaar geleden

Thuiswerken moet juist gestimuleerd worden, want thuiswerken zorgt voor minder reisbewegingen en dus minder CO2-uitstoot, reistijdreductie voor werknemers zodat ze meer vrije tijd overhouden en bovendien is thuiswerken gezonder omdat de kans dat je in aanraking komt met luchtwegvirussen op kantoor of in het openbaar vervoer kleiner is bij thuiswerken. De onbelaste thuiswerkvergoeding moet juist fors omhoog naar minstens € 5 per dag (het liefst € 10 per dag) om werknemers aan het thuiswerken te krijgen.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Helaas kan het OV niet bestaan van studenten die bijna niks betalen. Zie daar het probleem.

Overigens is thuiswerken geen (millieu) doel op zich.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

In het artikel stelt de woordvoerder: ‘De bus rijdt toch’, wat maar weer eens aangeeft dat het OV niet weet af te schalen naar een capaciteit die past bij de huidige realiteit, waarin mensen vaker thuiswerken en de abonnementen in het openbaar vervoer daarop niet aansluiten, waardoor de auto voor velen de beste keuze is.

En het is allemaal ‘zero emission’, volgens de woordvoerder. Dat is natuurlijk de reinste onzin, want de energiemix binnen Nederland blijft gelijk, hoeveel groene certificaatjes Connexxion er ook voor inkoopt. Alleen als Connexxion er spaarzaam mee omgaat, heeft het effect en dat doet het niet door met lege bussen rond te blijven rijden en energie te verspillen. Hetzelfde geldt overigens voor NS, dat haar ‘groene’ stroom deels inkoopt met Noorse certificaten. Terwijl er van mei tot oktober dit jaar geen kWh aan stroom is geïmporteerd vanuit Noorwegen en alle treinen rondrijden op dezelfde (donker)grijze stroom die iedereen in Nederland gebruikt.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek Weet je wel hoe de Noorse certificatenhandel in elkaar steekt? In Noorwegen is nagenoeg alle electriciteit groen. Dus voor de Noren is electriciteit gewoon electriciteit en heb je geen certificaten nodig. In Noorwegen raak je groene stroom met certificaten niet aan de straatstenen kwijt, wat nagenoeg alle stroom is per definitie groen.

Dus uiteindelijk hou je certificaten zonder stroom over. Die certificaten kan je mooi aan Nederland verkopen voor Green Washing.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik was er nog één vergeten: het Pumpspeicherwerk. In de bergen wordt via het oppompen van water energie tijdelijk opgeslagen. De ideale methode om piekbelastingen in het net te voorkomen. Als je nou zwarte electiciteit gebruikt om het water omhoog te pompen, dan krijg je daarna weer witte electriciteit uit waterkracht terug. Ofwel een electriciteits wasmachine.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het OV is zeer begaan met het milieu zolang de eigen financiën en die van hun personeel maar niet in gevaar komen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Nog meer kromme redeneringen:

> Hij wijst erop dat veel bussen van de vervoerder elektrisch zijn en er sprake is van zero emission.

Ja, maar het meerdendeel van de stroom is nog steed grijs to diep zwart. Sorry, het is net als bij de NS, alle groene stroom zoekt het OV op.

> “En thuis moet je de kachel opstoken.”

Ja, ‘s ochtend bij het opstaan en ‘s avonds bij het thuis komen. Maar bij een goed geïsoleerd huis koelt het tussentijds nauwelijks af. Dus je kan beter thuis doorstoken en het halve kantoor de hele dag koud laten.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Doet denken aan Tesla dat in de VS demonstraties gaf met zero emission auto’s die reden op stroom die uit een kolencentrale 100km verder kwam.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Dankzij de TGV is een groot deel van het Franse spoorwegnet ernstig verwaarloosd.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Waar reageer je eigenlijk op? TGV’s zijn nergens genoemd namelijk.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Ik ben het PR artikel verder aan het lezen

> Want ook in het OV is het lekker warm. Rick: ‘Onze bussen worden tijdens de koude dagen verwarmd, zodat ondanks het openen en sluiten van de deuren er een aangename temperatuur in het voertuig is.’

Waar komt deze energie vandaan? En de isolatiewaarde van de wanden van het OV is niet bijster hoog.

> Op kantoor staat de verwarming aan, ongeacht of er vier, tien of dertig mensen rondlopen.

Dat is dan wel een erg dom kantoor. Geen individueel regelbare radiatoren? Als het te warm wordt op kantoor zetten we het raam open.

> Want, wie naar kantoor gaat in plaats van thuiswerkt bespaart tot wel 4,5 kuub gas per werkdag!

Dat geldt natuurlijk alleen voor alleenstaanden zonder kinderen. Anders moet thuis toch de verwarming aan voor de partner en de kinderen. En die 4.5 kuub moet gedeeld worden door het aantal bewoners van de woning.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Over die verwarming, vond ik nog de uitleg via onderstaande link. Daarin wordt uitgelegd dat elektrisch verwarmen helemaal niet zo handig is. In Eindhoven rijden/reden de bussen dan ook met een extra dieselmotortje voor de verwarming. Qua isolatie slaag ik er volgens mij beter in de warmte binnen te houden dan een buschauffeur. Als zowel de voor- als achterdeuren van een bus open staan, is de warmte direct verdwenen.

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/dieselkachel-in-e-bus-versnelt-transitie

C.
1 jaar geleden

Als de NS er voor zorg kan dragen dat ik vanuit Amsterdam richting Lelystad rond half 7 in de avond mijn aansluiting met de bus naar de NOP haal dan zie je mij niet meer in de auto maar helaas is het ieder keer raak. Vertraging waardoor ik een uur moet wachten. Zo zat van.

C.
1 jaar geleden

Als de NS er voor zorg kan dragen dat ik vanuit Amsterdam richting Lelystad rond half 7 in de avond mijn aansluiting met de bus naar de NOP haal dan zie je mij niet meer in de auto maar helaas is het ieder keer raak. Vertraging waardoor ik een uur moet wachten. Zo zat van.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Connexxion moet eerst maar eens zorgen, dat de busdienstregelingen uitgebreid worden in plaats van “uitgekleed”, zoals nu overal het geval is.
Het AANBOD creëert de VRAAG en niet andersom.

En Connexxion moet EERST EN VOORAL de ov – concessieverleners onder druk zetten om méér geld te investeren in het openbaar busvervoer in plaats van minder zoals nu het geval is.
En deze ov – concessieverleners zijn hoofdzakelijk de provincies (Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten, die bestaan uit politieke partijen die A)ook de Tweede Kamer en B)de gemeenteraden “bemensen”.

Ik hoor de provincies nooit over het openbaar busvervoer in hun eigen provincie! Zeker te druk met de uitbreiding + onderhoud van het provinciale wegennet! Of met hubs of met deelmobiliteitsprojecten – deelbakfietsen! – waar je als forens niks aan hebt.
Of het ligt aan de marktwerking (= ondertussen toch echt wel een zeer beladen term. Behalve op provinciaal niveau).

Reminder: begin volgend jaar zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten!

Connexxion is overigens eigenaar van busvervoerder BRENG in de PROVINCIE Gelderland en ook van HERMES in Zuidoost Brabant in de PROVINCIE Noord Brabant.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Het is een vicieuze cirkel. Minder reizigers betekent minder bussen en (nog) hogere tarieven. En dat betekent weer minder reizigers. De bus is een vervoermiddel voor uitsluitend studenten aan het worden.

Rens
1 jaar geleden

Het klinkt vooral als een noodkreet van Connexxion dat zijn door zijn financiële hoeven dreigt te zakken.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Onderstaand artikel is afkomstig uit het Eindhovens Dagblad – uiteraard met dank aan het ED – en is een weergave van een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Het PBL is een adviesorgaan voor de overheid en dan niet alleen voor de Rijksoverheid, maar ook voor de andere overheden in Nederland, bijvoorbeeld de provinciale overheden die verantwoordelijk zijn voor de ov – concessies binnen hun eigen provinciale grenzen én het ov -(bus)vervoer meefinancieren. Meefinancieren, omdat de ov – reizigers BETALEN voor hun reis van A naar B via hun ov – chipkaart, via hun abonnement, via hun los vervoersbewijs. Dat laatste is trouwens schrikbarend duur of zelfs onbetaalbaar geworden.

De provincie Noord Brabant – waar ik woon – financiert het openbaar vervoer elk jaar met een bedrag van 90 miljoen Euro voor DRIE concessiegebieden (twee van Arriva en een van Hermes. Connexxion is eigenaar van Hermes).

Het Brabantse provinciebestuur laat niet na om dit regelmatig op een huilerige toon te melden.

90 miljoen Euro voor het ov! Voor een provincie met +/- 2,5 miljoen inwoners! Nou en?

Bovenstaande bijdrage van Connexxion is verre van consistent: WEL thuiswerken versus NIET thuiswerken.

De provincie Noord Brabant is zo mogelijk nog een graadje erger: het PBL wijst er fijntjes op, dat niet alleen cruciale voorzieningen als ziekenhuizen en scholen slecht of zelfs niet bereikbaar zijn, maar ook werkplekken!

Het openbaar vervoer is een van de essentiële factoren in het mobiliteitsvraagstuk. En daarvoor is het nodig, dat de afbraak van het ov “in de provincie” – bushaltes die verdwijnen, busdienstregelingen die afgeschaald worden of zelfs helemaal verdwijnen – stopgezet wordt.

Connexxion is met haar opmerkingen aan het verkeerde adres. Eerst zijn de ov – concessieverleners – en dat zijn de provincies – aan zet door te investeren in hun openbaar vervoer.

Anders wint inderdaad de auto!
En bovendien zijn er hoopjes mensen die geen auto/rijbewijs hebben!
———————————–
(uit het ED)
Auto wint in grote delen van Nederland van trein, bus en fiets: ‘heilige koe’ blijkt onontbeerlijk

Planbureau Leefomgeving
Het ov en de fiets zijn voor miljoenen Nederlanders geen goed alternatief voor de auto. Buiten de Randstad en de grote steden zijn werk en voorzieningen zonder auto vaak lastig te bereiken, concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport dat vandaag verschijnt.

David Bremmer 31-10-22, 03:00 Laatste update: 31-10-22, 09:07

Onderzoekers van het PBL ontwikkelden nieuwe bereikbaarheidsindicatoren, waarmee toegang tot werk en voorzieningen beter in kaart gebracht kunnen worden. De conclusie is dat de auto verreweg het meest optimale vervoermiddel is, zelfs nog in de spits.

Drie op de tien ouderen in ons land kunnen binnen een halfuur geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek bereiken zonder auto, en ruim één op de tien niet binnen drie kwartier. Veel middelbare scholieren moeten lang fietsen om een havo- of vwo-school te bereiken. Dit belemmert de schoolkeuze van jongeren fors.

‘Mensen die gebruik (moeten) maken van openbaar vervoer en fiets ervaren een veel lager niveau van bereikbaarheid’, schrijft het PBL. ‘Vooral in veel stadsranden, in de suburbane kernen, en in landelijk gebied. Bovendien neemt de openbaarvervoerbereikbaarheid af in de daluren en het weekeinde wanneer servicefrequenties lager zijn.’

In de Randstad voldoet het openbaar vervoer doorgaans wél. ‘In de Randstad en in de steden weegt de grotere nabijheid van voorzieningen en banen duidelijk op tegen de gemiddeld lagere reissnelheden’, stelt het PBL.

Aanknopingspunten
Met het onderzoek hoopt het PBL het kabinet en de politiek betere aanknopingspunten te bieden voor mobiliteitsbeleid. ,,Door op buurtniveau inzicht te geven in de toegang tot banen, gezondheidszorg, onderwijs en winkels met verschillende vervoerswijzen, kunnen beleidsmakers betere afwegingen maken”, stelt PBL-onderzoeker Jeroen Bastiaanssen.

Volgens het PBL ligt de focus van kabinet en overheden bij mobiliteitsbeleid nu vaak te veel op filebestrijding en het bevorderen van de verkeersdoorstroming. ,,Een van de belangrijkste doelstellingen van vervoersbeleid is echter het faciliteren van de toegang van mensen tot banen, voorzieningen en sociale contacten”, zegt Bastiaanssen.

Naar aanleiding van het onderzoek zou de politiek kunnen nadenken over de wenselijkheid van een minimum-bereikbaarheidsniveau. De uitkomsten van het PBL-onderzoek kunnen verder bijdragen aan de evaluatie van vervoers- en ruimtelijk beleid.

Brabo
1 jaar geleden

“Meefinancieren, omdat de ov – reizigers BETALEN voor hun reis van A naar B via hun ov – chipkaart, via hun abonnement, via hun los vervoersbewijs. Dat laatste is trouwens schrikbarend duur of zelfs onbetaalbaar geworden.”

In een provincie als Brabant zijn 75% van alle reizigers scholieren studenten die vrijwel niets betalen. Slechts een klein deel van de reizigers reist op gewone vervoersbewijzen. Door de eenzijdige focus op scholieren en studenten hebben de OV-bedrijven zichzelf financieel onderuit gehaald en is het een bodemloze put geworden.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Rick de Vries, bedenker van de campagne en marketeer bij Connexxion moet zich niet bemoeien met onderwerpen waar hij niks mee te maken heeft en ook geen verstand van heeft.

De gemiddelde reageerder/lezer van “treinreiziger.nl is intelligent genoeg om verstandig om te springen met zijn/haar energiegebruik. En als dat niet zo is: jammer dan!
Ik heb niet de illusie dat ik daar veranderingen in kan aanbrengen. Sterker nog: dat wil ik niet eens! En het lijkt me verstandig als de heer De Vries van Connexxion deze illusie heel snel loslaat.

Deze campagne speelt zich hoofdzakelijk af in de Vervoerregio Amsterdam, waarvan het Plan Bureau voor de Leefomgeving (PBL) letterlijk zegt:
“In de Randstad voldoet het openbaar vervoer doorgaans wél en “in de Randstad en in de steden weegt de grotere nabijheid van voorzieningen en banen duidelijk op tegen de gemiddeld lagere reissnelheden”.

Nederland is groter dan de Vervoerregio Amsterdam en ook groter dan de Randstad.

Nog steeds volgens het PBL:
“Mensen die gebruik (moeten) maken van openbaar vervoer en fiets ervaren een veel lager niveau van bereikbaarheid” en “Vooral in veel stadsranden, in de suburbane kernen, en in landelijk gebied”.

Als autoloze ov – reiziger ondervind ik dit aan den lijve: in zuidoost Brabant – waar Hermes (dochter van Connexxion) verantwoordelijk is voor het lokale/regionale busvervoer – verdwijnen er steeds meer bushaltes en worden de dienstregelingen van de bussen van Hermes steeds meer afgeschaald. In mijn woonplaats Helmond met meer dan 90.000 inwoners is er sprake van een een complete ov – lockdown van vrijdagavond tot maandagochtend, waardoor – ik verwijs naar de conclusies van het PBL- “Drie op de tien ouderen in ons land kunnen binnen een halfuur geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek bereiken zonder auto, en ruim één op de tien niet binnen drie kwartier”.
Concreet: de lokale/regionale Elkerliek – ziekenhuizen in Helmond en Deurne zijn nauwelijks of zelfs niet bereikbaar met de Hermes – bussen!

Het Knippenberg – college (een grote middelbare school) is verhuisd naar een nieuwe locatie. Bij de oude locatie was een bushalte; bij de nieuwe locatie NIET! Toeval? Echt niet!
Voor de volledigheid: het PBL noemt ook de onbereikbaarheid van scholen.

Het is vervoerder Connexxion zelf die met deze campagne “de knuppel in het ov – hoenderhok” gooit.

Het is aan de verschillende Nederlandse provinciebesturen te stoppen met het openbaar vervoer alleen maar te zien als een kostenpost – dus alleen maar als iets negatiefs – en in plaats daarvan flink te investeren.
En natuurlijk ook het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving te lezen en daar lering uit te trekken. En dit is ook een duidelijk advies aan de heer De Vries van Connexxion. En aan zijn collega’s van Hermes.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

In Brabant is het marktaandeel van het busvervoer enkele procenten. Kun je dan gaan verlangen dat de Provincie bijv. een kwart van zijn hele begroting aan het busvervoer moet gaan uitgeven? Dat lijkt me nogal onrealistisch en het overgrote van de statenfracties zal daar ook gewoon tegen stemmen.

Daarnaast, wat doet de OV-sector eigenlijk zelf om meer reizigers te trekken? Ze zijn alleen maar bezig met de belangen van hun personeel.