De Deutsche Bahn wil op een aantal trajecten treinen volautomatisch gaan inzetten. De topman van DB denkt dat het Duitse spoorbedrijf in 2021, 2022 of 2023 zo ver kan zijn. Dat zegt CEO Rüdiger Grube tegenover de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Voor snelle treinen verwacht Grube dat autonoom rijden niet direct mogelijk zal zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld goederentreinen. Sinds 2008 is er in Nürnberg al een metro (U-Bahn) die zonder bestuurder rijdt. Ook buiten Duitsland zijn er al metrolijnen zonder bestuurder, bijvoorbeeld in Parijs.
De FNV liet recent in de Tweede Kamer weten niet bang te zijn dat de rol van machinist in Nederland gaat verdwijnen. Andries van den Berg wees erop dat daar ruim 10 jaar geleden ook al over gesproken werd. "Maar treinreizigers zullen niet in een trein stappen zonder machinist," stelde hij. ProRail-topman Pier Eringa liet in de Tweede Kamer weten dat hij verwacht dat de rol van machinisten zal veranderen, omdat er straks meer automatisch kan. Hij gaat er echter vooralsnog niet van uit dat de machinist in Nederland gaat verdwijnen.
This post was last modified on 14 februari 2017 14:49
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…