De Deutsche Bahn wil op een aantal trajecten treinen volautomatisch gaan inzetten. De topman van DB denkt dat het Duitse spoorbedrijf in 2021, 2022 of 2023 zo ver kan zijn. Dat zegt CEO Rüdiger Grube tegenover de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Voor snelle treinen verwacht Grube dat autonoom rijden niet direct mogelijk zal zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld goederentreinen. Sinds 2008 is er in Nürnberg al een metro (U-Bahn) die zonder bestuurder rijdt. Ook buiten Duitsland zijn er al metrolijnen zonder bestuurder, bijvoorbeeld in Parijs.
De FNV liet recent in de Tweede Kamer weten niet bang te zijn dat de rol van machinist in Nederland gaat verdwijnen. Andries van den Berg wees erop dat daar ruim 10 jaar geleden ook al over gesproken werd. "Maar treinreizigers zullen niet in een trein stappen zonder machinist," stelde hij. ProRail-topman Pier Eringa liet in de Tweede Kamer weten dat hij verwacht dat de rol van machinisten zal veranderen, omdat er straks meer automatisch kan. Hij gaat er echter vooralsnog niet van uit dat de machinist in Nederland gaat verdwijnen.
This post was last modified on 14 februari 2017 14:49
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…