De Duitse spoorwegen willen kijken of spoorrails beter bestand zijn tegen hitte als die wit zijn geverfd. Op de hogesnelheidslijn van Hannover naar Würzburg wordt daar een proef mee gedaan, meldde de regionale zender NDR woensdag.
De resultaten van de proef zijn vooralsnog veelbelovend, aldus de ‘chef natuurgevaren’ van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, Karoline Messenzehl. Haar collega’s in Oostenrijk en Zwitserland proberen ook witte spoorrails uit.
Ook in Italië komen witte rails tegen de hitte al langer voor. De temperatuur van spoorstaven bij hitte oplopen tot boven de 70 graden. Het spoor gaat bij warm weer uitzetten. Bij enorme hitte kan het spoor soms niet meer uitzetten, waardoor er spoorspatting kan optreden. Er ontstaan dan kronkels of slingers in het spoor. Treinverkeer is dan niet mogelijk.
De spoorwegen gaan ervan uit dat de witte verf het zonlicht wat weerkaatst en dat het spoor daardoor minder heet wordt, waardoor de rails minder snel uitzetten. Daarmee moet spoorspatting voorkomen worden.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:42
Als zondag de nieuwe treindienstregeling in gaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…