SNCF wil fusie Thalys en Eurostar

1 jaar terug

De Franse Spoorwegen SNCF wil Thalys en Eurostar samenvoegen. Het zal anderhalf tot twee jaar duren voordat de fusie zal zijn afgerond. Hoe het nieuwe bedrijf straks gaat heten is onduidelijk, maar voorlopig worden de plannen uitgewerkt onder de naam ‘project Green Speed’.

SNCF grootste aandeelhouder

Dat melden de Franse krant Le Monde en de Belgische krant de Standaard. Eurostar is nu voor 55 procent in handen van de SNCF en verzorgt de treindiensten vanuit Parijs, Brussel en Amsterdam naar Londen en vice versa. Ook Thalys is grotendeels in handen van de SNCF (60%) en verzorgt met name treindiensten vanuit Nederland, België en Duitsland (Ruhrgebied) naar Parijs.

Eén treinvloot

De fusie moet ervoor zorgen dat het spoorbedrijf efficiënter wordt, met bijvoorbeeld één ticket en op elkaar afgestemde dienstregelingen. De insteek is dat het fusiebedrijf beter de strijd aan kan met het vliegtuig en de auto. Het fusiebedrijf krijgt straks één treinvloot. Toch zullen niet alle treinen straks op alle routes ingezet kunnen worden. Dat is nu al zo bij Thalys en Eurostar. Sommige treinen zullen niet geschikt zijn voor de kanaaltunnel, terwijl andere treinen weer niet geschikt zullen zijn voor het Nederlandse of Duitse spoorsysteem.

Ambitie: van 18,5 naar 30 miljoen reizigers

“Onze doelstelling is een Europese onderneming te creëren die het vervoer van stad naar stad tussen landen kan vergemakkelijken en die de concurrentie aangaat met het vliegtuig en de auto”, vertelt SNCF-topman Guillaume Pepy tijdens een perspresentatie. Het gecombineerde bedrijf heeft een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro en vervoert 18,5 miljoen passagiers, op basis van de cijfers over 2018. De ambitie van het samengevoegde bedrijf zou zijn om tegen 2030 ongeveer 30 miljoen reizigers per jaar te vervoeren.

Eerdere fusieplannen

De afgelopen jaren waren er al eens eerder plannen om de twee bedrijven samen te voegen, maar die werden toen opgeschort omdat het aantal passagiers daalde vanwege de aanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016.

Aandelen nieuwe fusiebedrijf

In het nieuwe fusiebedrijf zal ook de SNCF een meerderheidsbelang krijgen, vertelt SNCF-topman Guillaume Pepy. De rest wordt gedeeld door de Belgische spoorwegen (NMBS) en een paar investeerders. NMBS is nu ook al in beide bedrijven betrokken. In Thalys heeft NMBS tegenwoordig 40% van de aandelen, in Eurostar 5%.

Nieuwe naam onduidelijk

Eurostar, opgericht in 1994, telt 1650 werknemers. Thalys, dat in 1995 werd gecreëerd, heeft 641 mensen aan het werk. De twee samen hebben 55 treinstellen. Waar het hoofdkantoor komt, is nog niet bekend. Dat van Eurostar is nu in Londen en Thalys zit in Brussel. Het is ook niet duidelijk of er op termijn een enkele naam komt, als de twee zijn samengegaan.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on oktober 2, 2019 8:39 am

Bekijk reacties

  • Lijkt mij logisch deze fusie, maar van belang is meer treinstellen om vanuit Amsterdam vaker te rijden op Londen en Luchthaven Charles de Gaulle/Marne-la-Vallée.
    Verder vanuit Nederland rechtstreekse verbindingen naar Lyon (mogelijk ook Marseille), Rennes, Nantes en Bordeaux. Wellicht wil Air France-KLM als partner participeren en combitickets verkopen voor trein en intercontinale vlucht.

    • Spoorgebruikstarieven dienen drastisch verlaagd te worden in EU verband zodat er vanuit NL bijv. partikuliere initiatieven de baan op kunnen richting Lyon/Marseille/Bordeaux een nachttrein is dat een idee?

      • @Treingraag. Parijs - Bordeaux is met de TGV slechts iet meer 2 uur. Er gaat een TGV om 6:42 van Parijs. Ben je voor 9:00 uur al in hartje Bordeaux. Daar kan een nachttrein nooit tegenop.

    • Eurostar consortium (SNCF, NMBS en London Continental Railways) hebben gezamenlijk 17 Eurostar 320. Eurostar wil de frequentie van Eurostar Amsterdam - Londen v.v. naar 4 - 5 keer per dag verhogen als controle bij Brussel Zuid is vervallen.

      Denk dat de rechtstreekse treinverbindingen naar Lyon, Rennes, Nantes en Bordeaux met de huidige aantal Thalys niet mogelijk is. Daarvoor moet de nieuwe gefuseerde treinmaatschappij nieuwe HST aanschaffen.

      Wel kan een paar Eurostar worden ingezet tussen Parijs - Brussel zodat 2 - 4 Thalys TGV niet hoeven te worden ingezet tussen Parijs - Brussel. Die kunnen dan worden ingezet tussen Amsterdam - Parijs/Marne la Vallée Chessy.

      Tussen Köln - Brussel ontlast DB de Thalys al met 8 slagen per dag.

      Ze hebben over betere afstemming tussen de Thalys TGV en Eurostar. Moet de beheerders in Engeland, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland het goed afstemmen. Een hele puzzel.

  • Het hoofdkantoor komt in ieder geval niet in Londen. De winst moet komen uit personeelsvermindering in directie, staf en verkoop. De inkoop zal niet veel winnen want dat ging waarschijnlijk toch al via de relaties van SNCF. Alleen zal men straks geen Valero's meer kopen.

  • Behalve gezinnen onderweg naar Disneyland vind ik Marne-la-Vallee compleet irrelevant; niet nog meer lege treinen daarnaartoe ter subsidie van een pretpark en luchthaven (we hebben ook geen ICE's naar Legoland...). Want er zijn vanuit die halte relatief weinig andere TGV's verder naar het zuiden en vooral: je kunt er niks doen. Geen (leuke) hotels, geen binnenstad, geen restaurants, helemaal niks te doen behalve je verloren te voelen tussen beton, snelwegen en landingsbanen.

    Met directe verbindingen vanuit NL naar Lyon en verder, daar zit ik (en vast vele anderen) wel heel erg op te wachten, dan skip je tenminste Parijs en dat scheelt minimaal 2 uur op je reistijd als je naar Zuid Frankrijk of verder wilt: 30 minuten metro-transfer + 2x20 minuten langzaam treinen + 60 minuten zekerheidsmarge voor overstap. Diverse directe verbindingen zijn er wel elke dag vanaf Brussel en Lille naar Lyon, Marseille en Bordeaux, maar waarom dan niet vanaf Amsterdam? (op een hand vol overgepromote en supervolgeboekte 'ZonThalys' en 'WinterThalys' diensten PER JAAR na dan.)

    • Het zou inderdaad mooi zijn als de politiek zich inzet voor het doortrekken van de (niet-Thalys) TGVs in Brussel naar Nederland, bijvoorbeeld tot in Rotterdam. De overstap in Parijs is te doen maar niet echt handig en kan dan omzeilt worden. Hopelijk durft iemand in Den Haag het aan.

        • Half waar. Er zijn TGV stellen die onder de Nederlandse spanning kunnen rijden. In 1989 is dat ook gebeurt. Ze hebben echter geen ATB.

        • @gerben de Vos. Als het alleen maar om ego gaat. De naam van de luchthaven van Rotterdam is Rotterdam-The Hague. Geef dan ook Rotterdam Centraal de naam Rotterdam-The Hague International. Alle gekheid op een stokje, maar Rotterdam Centraal biedt voldoende overstapmogelijkheden voor dat kleine stukje naar Den Haag. Onzin om daarvoor een afwijking te maken in de dienstregeling. De vier afwijkende Benelux-treinen van een naar Den Haag zijn ook geen succes.

        • @Bert:

          De vier Intercity Direct Den Haag - Brussel is inderdaad geen succes. Als het aan de NS ligt wordt de Benelux Den Haag - Brussel afgeschaft.

          Maar dat kan alleen de overheid.

    • @Roland Kager. Marne-la-Vallée is niet alleen maar Disneyland, maar ook een belangrijk overstapstation voor de de TGV.Treinen die om Parijs heen gaan komen er langs.

      • Dat is vooral de theorie. In praktijk zijn er weinig echt goede aansluitingen en is het al snel een poos wachten.

        • Er is een redelijk aanbod aan TGV's op Charles de Gaulle en Marne-la-Vallee. Ze sluiten alleen vaak niet aan op die ene Thalys die 's morgens vanaf Amsterdam vertrekt. Met meer treinen kun je dat verbeteren.

        • Aardig zou zijn de Thalys uit Amsterdam om en om naar Gare du Nord en Marne la Vallée te rijden. Uit Marne la Vallée ben je ook snel genoeg bij je bestemming in Parijs. Niemand moet op Gare du Nord zijn. Erg luxe is het er ook niet in vergelijk met London St Pancras International

    • Het eindpunt Marne-la-Vallée is niet zo belangrijk. Veel belangrijker is de halte Aéroport Charles-de-Gaulle 2 TGV die vlak daarvoor wordt bediend.

      Vanaf Charles-de-Gaulle heb je aansluiting op het vliegtuignetwerk van Air France (belangrijk voor de vele verbindingen naar Afrika)en de TGV-treinen richting Strasbourg en de rest van Oost-Frankrijk.

      Dat doorgereden wordt naar Marne-la-Vallée is enerzijds vanwege Disneyland maar vooral omdat daar naast twee normale perronsporen een extra perronspoor/keerspoor aanwezig is waar je gerust een uurtje kunt staan om b.v. een trein schoon te maken alvorens een volgende rit uit te voeren.

      • Op de LGV Interconnexxion zijn beide stations belangrijk. Maar Aeroport Charles de Gaulle TGV is vanwege de vele luchtvaartreizigers belangrijker. Air France werkt nauw samen met SNCF om luchtvaartreizigers op de HST te laten overstappen. Iets wat KLM pas volgend jaar gaat doen met Thalys.

        • Aantal kortere vluchten tussen Schipholen diverse Franse luchthavens die worden uitgevoerd door Air France-KLM
          12 heen en 12 retourvluchten tussen Amsterdam en Parijs CDG.
          4 heen en 4 retourvluchten tussen Amsterdam en Lyon
          3 heen en 3 retourvluchten tussen Amsterdam en Nantes
          1 heen en 1 retourvlucht tussen Amsterdam en Rennes
          3 heen en 3 retourvluchten tussen Amsterdam en Bordeaux
          In totaal gaat het dus om dagelijks 46 starts en 46 landingen.

        • @Bert Sitters. Er zijn ook nog vluchten van/naar bijvoorbeeld Nantes (3x), Montpellier (2x), Marseille (3x), Paris Orly (2x), Straatsburg (3x), Nice (6x) en Toulousse (4x). Dat zijn 20x2=40 vliegbewegingen extra. En als je het Zwitserse Basel (6x) meetelt, wat ook een groot deel van Frankrijk bedient, zijn het er zelfs 52. Tezamen met de 46 die jij noemt, zijn het er 98.

        • @Annemiek. De luchthaven EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg ligt in Frankrijk. Wel dicht tegen de Zwiterse grens. Er is een Zwiterse kant, met een "Zollfreie Strasse" naar de Zwiterse grens
          Mijn lijstje is niet compleet Transavia vliegt bijvoorbeeld van Rotterdam op Bergerac, Easy Jet vliegt bijvoorbeeld ook van Amsterdam op Bordeaux en nog wat andere bestemmingen in Frankrijk. Je zou ook Genève mee kunnen nemen, dat bijna ingesloten is door Frankrijk.
          Ik heb echter alleen de vluchten geteld van Air France/KLM naar steden die ook redelijk te doen moeten zijn met een rechtstreekse trein over bestaand HSL-spoor. Overigens stond Nantes al op mijn lijstje.

    • Marne la Vallée is veel drukker dan u zegt. Dat TGV tot Brussel rijden wil niet zeggen dat ze ook naar Rotterdam kunnen. Er zijn bovendien niet genoeg passagiers te verwachten. U kunt gewoon met de TGV naar Brussel en daar uw gelieve bestemmingen bereiken door een overstap.

      • Kijk eens naar het succes van de ZonThalys. Het ligt niet aan het passagiersaanbod, dat deze trein niet dagelijks rijdt, maar er zijn geen voldoende treinen.
        Kijk eens naar al die vluchten. Daar vast best wel aardig wat te halen. Alleen voor deze mensen die nu vliege nis iedere extra overstap met hun hun koffers een barriere om nu de trein te nemen.
        Wat wel nodig is:
        -marketing op maat;
        -samenwerking met Air France/KLM;
        -samenwerking met andere partners, zoals reisorganisaties, hotelketens (zo heeft de Accor hotelgroep veel hotels in de buurt van stations in diverse prijsklassen), autoverhuurders, venues en organisatoren van congressen voor pakketten op maat. Zo zijn Bordeaux, Lyon en Nantes belangrijke congressteden. De venues liggen niet ver van de stations.

        • Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik n.a.v. het eerdere artikel van verschillende mensen hoorde dat de Zon-Thalys in Nederland een beperkte bezetting heeft, maar dat het pas echt druk wordt in Brussel, en vanaf dan wordt er ook met twee stellen gereden. Het is natuurlijk wel zo dat Nederlanders niet kunnen boeken als de Belgen dat al gedaan hebben.

  • Als dit betekend dat er daarna echte concurrentie komt op de verbindingen tussen deze steden, dan ben ik helemaal voor

  • Quote:

    Eurostar, opgericht in 1994, telt 1650 werknemers. Thalys, dat in 1995 werd gecreëerd, heeft 641 mensen aan het werk. De twee hebben samen 55 treinstellen.

    55 treinstellen? Als me niet vergis (corrigeer me indien nodig) zijn er de volgende treinstellen:

    9 Thalys PBA: Frankrijk - België - Nederland
    17 Thalys PBKA: Frankrijk - België - Duitsland/Nederland
    17 Eurostar 320: Engeland - Frankrijk - België/Nederland. Kan worden aangepast voor het rijden op Duits spoornet.
    31 Eurostar TMST: Engeland - Frankrijk/België.

    Totaal 26 Thalys en 48 Eurostar. Of zijn er 55 treinstellen nodig. Weet niet de verdeling van treinstellen van SNCF, NMBS en London Continental & Railways (40% aandeelhouder van Eurostar) met treinen. Behalve dat SNCF zoal beschikt over de 9 Thalys TGV PBA.

  • @Mart:

    Daar wist ik niks van. Waar zijn die andere 20 Eurostar TMST gebleven?

    Maar dat verklaart dus die 55 treinstellen.

  • Alle TGV's kunnen onder de Nederlandse spanning rijden want in Frankrijk heeft men 2-spanningen nl. 1500 volt DC + 25 kV AC, het probleem it in België met 3000 volt DC,