DB: proef witte rails tegen hitte veelbelovend
25 sep 2019 16:52
De Duitse spoorwegen willen kijken of spoorrails beter bestand zijn tegen hitte als die wit zijn geverfd. Op de hogesnelheidslijn van Hannover naar Würzburg wordt daar een proef mee gedaan, meldde de regionale zender NDR woensdag.
Veelbelovend
De resultaten van de proef zijn vooralsnog veelbelovend, aldus de ‘chef natuurgevaren’ van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, Karoline Messenzehl. Haar collega’s in Oostenrijk en Zwitserland proberen ook witte spoorrails uit.
Fun fact: spoorstaven zijn in Italië wit geverfd/gespoten tegen uitzetten door hitte. #italiepertrein @treinreiziger pic.twitter.com/IdIlPWcICR
— Stefan Verkerk (@Stefanuzz) June 16, 2019
Spoorspatting
Ook in Italië komen witte rails tegen de hitte al langer voor. De temperatuur van spoorstaven bij hitte oplopen tot boven de 70 graden. Het spoor gaat bij warm weer uitzetten. Bij enorme hitte kan het spoor soms niet meer uitzetten, waardoor er spoorspatting kan optreden. Er ontstaan dan kronkels of slingers in het spoor. Treinverkeer is dan niet mogelijk.
Zonlicht weerkaatst
De spoorwegen gaan ervan uit dat de witte verf het zonlicht wat weerkaatst en dat het spoor daardoor minder heet wordt, waardoor de rails minder snel uitzetten. Daarmee moet spoorspatting voorkomen worden.
Voor degene die zich afvragen wat de warmte doet met het spoor en/of wat spoorspatting is: pic.twitter.com/RsLerXkiEm
— Jelle (@Jellraiser) June 29, 2015
© ANP / Treinreiziger.nl
Inderdaad liggen in Italië al jaren – ik kwam ze in 1995 daar al tegen – wit geverfde rails. Opmerkelijk dat het zo lang duurt voordat zo’n eenvoudige oplossing elders wordt toegepast. Wellicht doordat spoorwegen zo lang – concurrentieloze – staatsbedrijven zijn (geweest)?
Goed idee. De staven worden zo heet van de straling.
Niet van de buitentemperatuur, de eerste paar jaar is het nog nergens 70 graden Celsius.
Eigenlijk kun ze net zo makkelijk verf of bitumen met aluminium nemen wat ook op daken gerold kan worden.
Probleem is het schoonhouden maar het zou goed met een speciale reinigingswagons kunnnen. Net zo goed als het eerste aanbrengen.
Dat is zeker een goed idee. Om dezelfde reden zijn een jaar of 12 geleden ook de daken van de DM’90 buffels (die nu in het nieuws zijn) ook wit geschilderd, zodat de temperaturen in de treinen minder heet oplopen.
Menig persoon kent vast nog wel de aflevering van het ‘clownsduo’ Geer en Goor nog wel, die deze klus uitvoerde. Hoe het afliep mag zich wel raden…. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=utd4GLNtdIg
Zal alleen wel andere kleur dan wit moeten worden. Als je in Nederland wit gebruikt, dan kan je er op wachten tot er iemand een klacht indient omdat er alleen witte en geen zwarte (of andere kleuren) sporen zijn. 🙁
Groeten van witte piet! 😂👋 Kunnen we weer on topic?
Gezien alle verpreutsing in ons land heeft Löwe wel een punt 😉
Maar wit is inderdaad een goeie oplossing, ik heb mijn werkschuur om warmte reden ook wit gemaakt, scheelt heel veel.
Noem het maar verpreutsing, ik noem dit verzuring.
Voor het dak moet je bitumen met aluminium gebruiken. Na het stollen trekt het aluminium naar de oppervlak en wordt het reflecterend. Zie Bouwmaat.
Rose is ook licht. Appeltje geel of groen.
zo kan blijkbaar ook een discussie ontsporen…
Als het alleen om de rails gaat, hoe zit het dan met de airco in de treinen die in Nederland bij 35 tot zelfs 40 graden (!) de brui aan gaven. Zal daar voor de komende – warme en hete – zomers nog structureel een oplossing gevonden worden en men o.a. bij de vernieuwde dubbeldekkers genoodzaakt zijn de noodramen te openen ? Witte rails, één van de vele mogelijke oplossingen, of zijn er meerdere te bedenken om op het goede spoor te blijven. Hoe zit het dan met stationsgebouwen, wordt daar al voldoende rekening gehouden met de “opwarming van het klimaat”, wie het weet mag het zeggen…