Foto Deutsche Bahn
Weer een nieuw diepterecord voor het geplaagde Deutsche Bahn (DB). In september reed slechts 55 procent van de intercity- en ICE-treinen in Duitsland op tijd (binnen zes minuten vertraging). En daarmee zijn er nog nooit zoveel treinen vertraagd geweest. Werkzaamheden, vandalisme en sabotage worden als oorzaak aangewezen.
DB meldt nu al ’dat het steeds duidelijker wordt dat de jaarlijkse punctualiteit onder de vorige doelstelling van 65 tot 70 procent zal liggen’. De stiptheid in het gehele langeafstandsverkeer bedroeg in september 61,9 procent. Vorig jaar was dit 67,9 procent en dat werd al als dramatisch gezien. De 55,3 procent punctualiteit van de IC- en ICE-treinen is ongeveer zeven procentpunten lager dan in september 2024.
De slechte punctualiteit heeft grote gevolgen voor reizigers op de lange afstanden. Voor treinreizen door Duitsland moeten reizigers ervan uitgaan dat ze hun geplande overstappen niet halen. Bij het het plannen van reizen is het aangeraden om alvast uit te kijken welke alternatieve verbindingen er gemaakt kunnen worden en tijdens de reis is het zaak de actuele stand via de reisplanner in de gaten te houden.
In het regionale treinverkeer in Duitsland arriveerde in september 87,2 procent van de treinen op tijd, en ook dat was minder dan in september 2024 (89,2 procent). Ter vergelijking: op het Nederlandse hoofdspoornet was 95,4 procent van de ritten van NS in september minder dan vijf minuten vertraagd.
DB staat aan het begin van een hervormingsproces. Op het spoor vindt een grote operatie plaats om achterstallig onderhoud weg te werken. Onder leiding van de nieuwe topvrouw Evelyn Palla moet het spoorbedrijf uit de rode cijfers raken en de dienstregeling weer betrouwbaar krijgen. Verkeersminister Patrick Schnieder heeft DB daarvoor onlangs lagere realistischere doelen gegeven. In 2029 moet minimaal 70 procent van de langeafstandstreinen op tijd rijden.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 7 oktober 2025 13:27
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…