Dijksma bereid slechtere prestaties HSL te accepteren

Den Haag krijgt vanaf 2018 definitief niet meer dan vier treinen per dag naar Brussel. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Kamer laten weten. De stad Den Haag wilde meer treinen. Er zullen dagelijks twaalf treinen van Amsterdam naar Brussel rijden over de HSL.

Dijksma vindt deze 12/4-variant een goede balans tussen de belangen van verschillende groepen reizigers. NS heeft wel gewaarschuwd dat deze verdeling het risico op verstoringen groter maakt. Dit omdat er niet ieder uur met dezelfde dienstregeling gereden wordt. Daardoor zou de uitval van Intercity Direct met 1 procent kunnen toenemen en die van de IC Brussel met 4,5%. De staatssecretaris is bereid om verdere verslechtering te accepteren en de prestatiecijfers naar beneden aan te passen.

Ter vergelijking: de reguliere trein heeft in Nederland een uitval van minder dan 2%. Op de HSL zijn de prestaties nu al vele malen slechter. "Ooit was het de bedoeling dat de verwijtbare uitval voor alle HSL-treinen niet boven de 0,5% zou komen. Die verwijtbare uitval mag nu al veel hoger zijn en Dijksma is bereid de normen nog verder te versoepelen. Dat is nooit in het belang van de reiziger," stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren

Reizigers uit Den Haag zijn in de toekomst sneller in België als zij per intercity naar Breda reizen en daar overstappen op de Intercity naar Brussel. Dijksma gaat kijken hoeveel reizigers gebruik gaan maken van de rechtstreekse trein vanuit Den Haag naar de Belgische hoofdstad. Mogelijk geeft dit in de toekomst aanleiding tot een heroverweging van de huidige keuzes, aldus de staatssecretaris.

Dijksma kiest voor de 12/4-variant, omdat bijna 40 procent van de reizigers uit de regio Amsterdam/Schiphol komt en slechts 10 procent van de reizigers uit de regio Den Haag. De gemeente Den Haag is teleurgesteld. "We hadden ingezet op meer. Dat zou leiden tot een hoger gebruik van de verbinding. We zien nu dat reizigers voor alternatieven kiezen. We blijven ons bij volgende kabinetten inspannen voor meer treinen," zegt een woordvoerder. De hofstad wil in de toekomst ook een directe treinverbinding met Duitsland. In de oorspronkelijke plannen van de NS Dienstregeling 2007 zou die er ook komen. Het zou dan gaan om een trein Den Haag – Schiphol – Berlijn. Zover is het echter nooit gekomen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug