Dijsselbloem kritisch over boek van oud-NMBS-topman

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën is kritisch over het boek Dwarsligger van de vroegere topman van het Belgische spoorbedrijf NMBS, Marc Descheemaecker. Volgens Dijsselbloem probeert die "zijn straatje schoon te vegen´´.

In een Kamerdebat vroegen Kamerleden wat Dijsselbloem vond van het boek, waarin Descheemaecker onder meer schrijft dat de  Nederlandse Spoorwegen naïef waren over de Fyra-treinen van het Italiaanse AnsaldoBreda. Hijzelf had al veel eerder met de trein willen stoppen. VVD-Kamerlid Betty de Boer sprak van ´borstklopperij´ van de Belg en noemde zijn gedrag beneden alle peil. Duco Hoogland (PvdA) zei uit te zien naar de memoires van de voormalig topman van NS, Bert Meerstadt, om de andere kant van het verhaal te lezen.

Dijsselbloem zei dat hij het boek van Descheemaecker niet gaat lezen maar zich verheugt op het verhoor van de Belg, mocht hij komen, bij de parlementaire enquêtecommissie. "Twee woorden bekruipen mij: straatje en schoonvegen.´´

PVV-Kamerlid Machiel de Graaf was het niet eens met Dijsselbloem. Volgens hem hebben de Belgen NS op de knieën gekregen. "De Belgen hadden de regie en hebben gewonnen.´´

Ook staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maakte weinig woorden vuil aan het epos van de Belg. Zij liet weten nog geen tijd gehad te hebben om het boek te lezen, maar heeft een aantel ´interessante passages´ gezien. Mansveld deed de kritiek van Descheemaecker af als diens ´persoonlijke opvattingen´. "Ieder mens heeft stijlverschillen bij het vertellen van een verhaal. Laat ik het daarbij houden." Het is verder aan de parlementaire enquêtecommissie om een oordeel te vellen over de Fyra, zei Mansveld. "Ik zal daar niet op vooruitlopen."

Descheemaecker schreef dat NS tot enkele uren voordat de NMBS aan Mansveld liet weten dat het bedrijf de stekker uit de Fyra zou trekken heeft geprobeerd drie Fyra-treinen van de Belgen te kopen. Hij noemt het vertrouwen in de treinen ´naïef´. Ook deelde hij een sneer uit naar de Nederlandse technici van NS met wie hij samenwerkte. Die kregen het predicaat ´arrogant´.

Descheemaecker werkte tussen 2005 en eind 2013 als bestuurder van de NMBS. NS nam al afstand van diens uitlatingen, die werden betiteld als een persoonlijke mening. NS stelt dat het juist alle opties heeft opengehouden; het overnemen van drie treinen was één van de vele opties.

(c) ANP / Novum

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug