Home

Donderdag 14 juni: staking bussen Waterland, Zaanstreek en Almere

De stakingsgolf in het openbaar vervoer houdt aan. Dinsdag rijden er minder tot geen bussen in de regio Haaglanden, donderdag 14 juni zijn de regio’s Zaandam en Almere aan de beurt. Bussen in de regio’s Zaanstreek (Connexxion), Waterland (EBS) en Almere (Keolis) rijden donderdag niet.

De staking heeft effect op de volgende lijnen:

  • EBS rijdt niet in de regio Waterland. De stakingsoproep geldt dus voor alle chauffeurs van EBS.
  • De concessie Zaanstreek Connexxion omvat de bussen rondom Zaandam, Wormerveer en Koog aan Zaan (lijnen: 59, 64, 65, 67, 69,391, 392, 394, 395, 398 en enkele nachtbussen en buurtbussen)
  • De Keolis/Syntus-bussen rond Almere rijden niet. Het betreft de stadsbussen (Allgo, M1 t/m M7), lijn 22, 25, 322 t/m 328 (uitgezonderd 325) en 525.

De meeste vervoerders proberen ondanks de staking een beperkte dienstregeling uit te voeren. Dat lukt meestal alleen op de meest drukke lijnen, in een lagere frequentie dan normaal.

Sinds 30 april staken de chauffeurs met regelmaat. Op 30 april en 1 mei werd er landelijk gestaakt. Sindsdien roepen de vakbonden de chauffeurs één à twee keer per week op om te staken in wisselende regio’s.

This post was last modified on 12 juni 2018 11:44

Bekijk reacties

  • Schijtziek word je van die stakingen waarvan mn kids elke keer de dupe van zijn. Hoe moeten ze nu Donderdag op school komen ? Ik heb geen rijbewijs ... Verzin wat anders, maar breng mensen gewoon waar ze moeten zijn, reizigers kunnen er toch niks aan doen.
    Zie al dat wij van de zorg zeggen we komen een dag niet opdagen.
    Heb totaal geen begrip op deze acties waar je alleen onschuldige reizigers mee hebt.

    • Hopelijk lezen de provincies - want dat zijn namelijk de instanties die de openbaar vervoerconcessies verlenen aan Connexxion, EBS en Keolis en dus per definitie verantwoordelijk zijn - uw - en andere - reacties en stoppen ze met hun al jarenlang durende "struisvogelpolitiek" in het openbaar vervoer.

      Er komen bovendien op niet al te lange termijn verkiezingen voor Provinciale Staten.

      Politieke partijen die de ov - reizigers én het ov in hun provincie niet serieus nemen, dienen op een ongenadige manier afgestraft te worden!

      Risa: Hopelijk kunt u toch een oplossing vinden voor uw schoolgaande kinderen!

      • De concessieverleners zijn helemaal geen partij in dit arbeidsconflict. Wie afgestraft zouden moeten worden zijn de chauffeurs die hun baan kennelijk niet zo leuk meer vinden en dan maar reizigers gaan pesten in plaats van ander werk te zoeken dat ze wel bevalt.

        • De concessieverleners - en dat zijn voor alle duidelijkheid de provincies - zijn wel geen partij in dit arbeidsconflict, maar liggen wel aan de basis daarvan (wat eigenlijk nog veel erger is.

          Concessieverleners (de provincies) en - houders (de regionale vervoerders) zijn al jarenlang "twee handen op één buik", dus deze zijn allebei verantwoordelijk voor de ov - situatie in hun concessiegebieden (die overigens ook nog eens per provincie verschilt).

          In de provincie Noord Brabant zitten de concessieverlener - Gedeputeerde Staten - en de concessiehouders - Hermes (van Connexxion) en Arriva zo ongeveer bij elkaar op schoot, terwijl de provincie(s) - met de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten geacht worden en - niet onbelangrijk - betaald worden - om de belangen van hun inwoners te behartigen en niet de belangen van commerciële bedrijven (de vervoerders.

          Wat is de mening van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten in de verschillende provincies over deze acties? En wat willen de provincies eigenlijk met het openbaar vervoer nu en in de toekomst?
          Gedeputeerde en Provinciale Staten zeggen helemaal niks, maar niks zeggen is ook iets zeggen!

          Feitelijk had de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat met steun van de Tweede Kamer allang moeten ingrijpen!

          En wie alleen maar afgestraft worden zijn de kinderen van Risa die vandaag niet met het openbaar vervoer naar school kunnen!

        • De concessieverleners zyn wel party,zei eisen bv wifi in de bussen en dat er op tyd vertrokken moet worden,maar blijkbaar eisen ze niet dat t peroneel naar t toilet kan.

        • @Peter

          De Gedeputeerde Staten zijn een bestuursorgaan, geen volksvertegenwoordigers.

          En ook @henk
          Het belang van de Provinciale Staten is namens de inwoners van de provincie zorgen voor een balans tussen een goede dienstregeling en lage kosten. Waarom zouden die er voorstander van zijn om extra plasstops in de dienstregeling in te bouwen en daarbij ook nog eens de loonkosten te verhogen, waarvan de rekening uiteindelijk bij de provincie en/of de reiziger terecht komt? Dat is dubbel achteruitgang.

      • @Johan

        De leden van Provinciale Staten worden gekozen tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten, die op hun beurt uit hun midden Gedeputeerde Staten - in commerciële termen de (politiek verantwoordelijke) raad van bestuur, die over de "centjes" gaat - van de provincie - kiezen. Hierover zijn we het wel eens!

        Ik weet niet hoe het met het openbaar vervoer in uw provincie is gesteld, maar in mijn provincie Noord Brabant is er al een hele tijd sprake van een afbraak van het openbaar stads - en streekvervoer en deze afbraak gaat nog steeds door (waar ik als individuele ov - reiziger, maar ook als politiek geïnteresseerde burger ronduit VERNIETIGEND over ben):
        - buslijnen die verdwijnen;
        - in mijn woonplaats na 19.00 u. en op zondagen geen bussen meer (ook niet tijdens koopavonden en koopzondagen;
        - invoer van "flexvervoer" (in mijn ogen geen ov, maar een taxidienst) in plaats van het reguliere openbaar vervoer, dat ook nog eens veel duurder is dan het reguliere ov;
        - het ondermijnen van de ov - chipkaart, die iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer "door de strot heen is geduwd".

        Voor alle duidelijkheid: ik ben geen voorstander van gratis openbaar vervoer. Ov - reizigers betalen via hun ov - chipkaart of ov - abonnement voor het vervoer van A naar B., maar als het openbaar vervoer te duur wordt, haken ov - reizigers af - en die ontwikkeling is nu al gaande in Brabant! - waardoor het ov misschien wel helemaal gaat verdwijnen en dan kunnen Hermes/Connexxion en Arriva gaan "verkassen", bijvoorbeeld naar Noord Korea(waar ze dan misschien bussen aangedreven op kernenergie kunnen exploiteren!)

        Ik probeer de ov - ontwikkelingen elders in Nederland ook te volgen en ik ben ervan overtuigd, dat het in de andere provincies net zo dramatisch is gesteld met het openbaar vervoer als in Brabant.

        En hiervoor zijn de concessieverleners - de provincies - en de regionale busvervoerders (in Brabant Hermes en Arriva) en NIET de ov - reizigers en OOK NIET de buschauffeurs en de vakbonden - verantwoordelijk.

  • Ik vraag me af, of al die reacties van reizigers in het algemeen bij Treinreiziger.nl m.n., de betreffende bonden en stakers wel bereiken. Die meningen zijn duidelijk. Anders vrees ik dat de reagerenden tegen zoiets al de muren hun mening uiten. Of blijven die instanties als bonden en de chauffeurs zo stoìcijns??

  • Ik ben zelf chauffeur en als ik rij zit ik soms 4 uur achter het stuur, maar naar het toilet gaan zit er dan niet in?
    In een dienst van 9 uur zitten 2 pauzes van 20 minuten,moet ik geen vertraging krijgen. Maar ik moet wel kunnen eten en naar het toilet kunnen.
    Ik hoop dat een ieder die mogelijkheid heeft en daarom wil ik ook die mogelijkheid weer hebben en hoop dat de chauffeurs een beetje begrip van u krijgen en ja ik wil de passagiers veilig kunnen vervoeren!!!

    • Om de 2,5 uur plaspauze vinden de heren FNV nog niet voldoende en dus gaan ze weer staken.
      Als 2,5 te lang is, dan moet je niet staken, maar naar de dokter!
      Bij de meeste andere werkgevers heb je ook niet vaker (plas)pauze.

      • Bij de meeste werkgevers waar je niet in een continueproces zit kun je zo vaak naar het toilet als je zou willen. De tijd dat je bij een afdelingshoofd een sleutel moest halen is gelukkig al 60 jaar of meer geleden.

    • De vraag is alleen waarom de pauzes in het OV doorbetaald moeten worden en in het bedrijfsleven niet.

  • Nou,ik ben benieuwd wanneer die buschauffeurs eindelijk hun zin krijgen..🤷🏻‍♀️
    Dat duurt wel lang...🤷🏻‍♀️Zulke rare dingen als dit,en veel meer wat deze regering allemaal veroorzaakt,hebben we nog nooit meegemaakt in Nederland..😶
    Ik hoop,dat mensen die rechts stemmen in het stemhok,eindelijk eens gaan beseffen,dat al dat gestaak van die bussen,én allemaal bezuinigingen in de zorg en ergens anders overal,zo niet door kan gaan!!!mensen worden overal de dupe van!dat kan en mag niet!!!😠
    Ik heb gesproken!

  • Goede morgen, ondanks dat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer en tijdens de staking geen kant op kan, heb ik alle begrip voor de chauffeurs.
    Ik zie het niet dat ik de dupe ben, maar dat ik eigenlijk solidair ben met de chauffeurs.

    Dames, heren veel succes.

    Roberto te P.

  • Bussen in de regio’s Zaanstreek (Connexxion), Waterland (EBS) en Almere (Keolis) rijden donderdag niet.

    vogende kopje: EBS rijdt alleen in de regio Waterland

    Rijden ze nu wel of niet

    • Dank je. De bussen in de regio Waterland rijden donderdag NIET. Het artikel is aangepast.

  • Het is jammer dat bij elke jaarlijks cao conflict, de reizigers het dupe zijn en niet de verantwoordelijke partijen die "schuld" hebben in dit conflict. Zelf heb ik nog de mogelijkheid om thuis te werken maar dat geldt uiteraard niet voor schoolgaande kinderen, mensen in de welzijnszorg en nog vele andere. Ook de vakbonden zouden meer moeten denken aan de reizigers.

  • Het is al een maand mooi weer, a.s. donderdag regen en windkracht 5. Dan ben je echt een schoft als je juist dan gaat staken. Het is voor de kinderen al vervelend dat ze 23 km enkele reis naar school moeten fietsen (ik kan ze niet halen/brengen), maar nu moeten ze ook nog door weer en wind. Zou echt belachelijk zijn als ze juist op die dag gaan staken. Daar pak je alleen onschuldige kinderen mee, niet de beleidsmakers. Maar goed dat zal die ego-gasten van FNV achter hun bureautjes een worst zijn.

  • Eisen bonden
    De vakbonden eisen per 150 minuten 5 minuten extra betaalde pauze, ongeacht de situatie. Dat komt neer op een
    jaarlijkse kostenstijging voor de ov-bedrijven van zo’n 5%. Kagie: ‘Dat is echt niet haalbaar of betaalbaar en als
    maatregel is het ook niet nodig’. Bonden eisen bovendien nu bovenop het eerdere onderhandelingsresultaat nog
    een extra loonsverhoging. De vakbonden willen alleen aan tafel wanneer op voorhand alle eisen worden ingewilligd.
    Kagie: ‘We hadden al een deal met de bonden voor 8,3% loonsverhoging voor drie jaar, dat vinden ze nu toch niet
    genoeg. De gemiddelde leeftijd van een chauffeur is 55 jaar. Een fulltime-chauffeur van die leeftijd heeft nu 28
    vakantiedagen, 26 ATV dagen, doorbetaalde pauzes en verdient ruim 2300 euro netto. Daar doen wij met ons bod
    nog gemiddeld 2,75% per jaar bij de komende drie jaar.’

    Wow, zou ik ook wel willen. Ook maar staken?
    Gestoord.

    Oh en wie gaat die 5 % bovenop de 840,- per jaarabonnement per kind betalen? Juist; ik.

  • Als het alleen maar gaat om een plaspauze snap ik het probleem niet, de bussen staan geregeld in totaal zeker 5 minuten per rit stil om op schema te blijven. Verplaats die 5 minuten naar een halte waar ze naar het toilet kunnen en het probleem is opgelost, in Almere-haven kan dat op halte De Steiger.
    Als ik donderdag naar mijn werk wil, moet ik 13 euro betalen voor een treinkaartje, wie wordt nu benadeeld?, niet de werkgever van de chauffeurs!

Share

Recent Posts

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…

20 uur terug

Denkend aan Zwitserland of liever Reizend naar Zwitserland?

Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…

1 dag terug

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…

1 dag terug

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

2 dagen terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

3 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

3 dagen terug