youtube treinreiziger zoeken zoeken
RNET bus in Noord-Holland

Donderdag 14 juni: staking bussen Waterland, Zaanstreek en Almere

De stakingsgolf in het openbaar vervoer houdt aan. Dinsdag rijden er minder tot geen bussen in de regio Haaglanden, donderdag 14 juni zijn de regio’s Zaandam en Almere aan de beurt. Bussen in de regio’s Zaanstreek (Connexxion), Waterland (EBS) en Almere (Keolis) rijden donderdag niet.

De staking heeft effect op de volgende lijnen:

  • EBS rijdt niet in de regio Waterland. De stakingsoproep geldt dus voor alle chauffeurs van EBS.
  • De concessie Zaanstreek Connexxion omvat de bussen rondom Zaandam, Wormerveer en Koog aan Zaan (lijnen: 59, 64, 65, 67, 69,391, 392, 394, 395, 398 en enkele nachtbussen en buurtbussen)
  • De Keolis/Syntus-bussen rond Almere rijden niet. Het betreft de stadsbussen (Allgo, M1 t/m M7), lijn 22, 25, 322 t/m 328 (uitgezonderd 325) en 525.

De meeste vervoerders proberen ondanks de staking een beperkte dienstregeling uit te voeren. Dat lukt meestal alleen op de meest drukke lijnen, in een lagere frequentie dan normaal.

Sinds 30 april staken de chauffeurs met regelmaat. Op 30 april en 1 mei werd er landelijk gestaakt. Sindsdien roepen de vakbonden de chauffeurs één à twee keer per week op om te staken in wisselende regio’s.

33 gedachten over “Donderdag 14 juni: staking bussen Waterland, Zaanstreek en Almere”

  1. Risa schreef:

    Schijtziek word je van die stakingen waarvan mn kids elke keer de dupe van zijn. Hoe moeten ze nu Donderdag op school komen ? Ik heb geen rijbewijs … Verzin wat anders, maar breng mensen gewoon waar ze moeten zijn, reizigers kunnen er toch niks aan doen.
    Zie al dat wij van de zorg zeggen we komen een dag niet opdagen.
    Heb totaal geen begrip op deze acties waar je alleen onschuldige reizigers mee hebt.

    1. Peter schreef:

      Hopelijk lezen de provincies – want dat zijn namelijk de instanties die de openbaar vervoerconcessies verlenen aan Connexxion, EBS en Keolis en dus per definitie verantwoordelijk zijn – uw – en andere – reacties en stoppen ze met hun al jarenlang durende “struisvogelpolitiek” in het openbaar vervoer.

      Er komen bovendien op niet al te lange termijn verkiezingen voor Provinciale Staten.

      Politieke partijen die de ov – reizigers én het ov in hun provincie niet serieus nemen, dienen op een ongenadige manier afgestraft te worden!

      Risa: Hopelijk kunt u toch een oplossing vinden voor uw schoolgaande kinderen!

      1. Johan schreef:

        De concessieverleners zijn helemaal geen partij in dit arbeidsconflict. Wie afgestraft zouden moeten worden zijn de chauffeurs die hun baan kennelijk niet zo leuk meer vinden en dan maar reizigers gaan pesten in plaats van ander werk te zoeken dat ze wel bevalt.

        1. Peter schreef:

          De concessieverleners – en dat zijn voor alle duidelijkheid de provincies – zijn wel geen partij in dit arbeidsconflict, maar liggen wel aan de basis daarvan (wat eigenlijk nog veel erger is.

          Concessieverleners (de provincies) en – houders (de regionale vervoerders) zijn al jarenlang “twee handen op één buik”, dus deze zijn allebei verantwoordelijk voor de ov – situatie in hun concessiegebieden (die overigens ook nog eens per provincie verschilt).

          In de provincie Noord Brabant zitten de concessieverlener – Gedeputeerde Staten – en de concessiehouders – Hermes (van Connexxion) en Arriva zo ongeveer bij elkaar op schoot, terwijl de provincie(s) – met de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten geacht worden en – niet onbelangrijk – betaald worden – om de belangen van hun inwoners te behartigen en niet de belangen van commerciële bedrijven (de vervoerders.

          Wat is de mening van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten in de verschillende provincies over deze acties? En wat willen de provincies eigenlijk met het openbaar vervoer nu en in de toekomst?
          Gedeputeerde en Provinciale Staten zeggen helemaal niks, maar niks zeggen is ook iets zeggen!

          Feitelijk had de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat met steun van de Tweede Kamer allang moeten ingrijpen!

          En wie alleen maar afgestraft worden zijn de kinderen van Risa die vandaag niet met het openbaar vervoer naar school kunnen!

        2. henk schreef:

          De concessieverleners zyn wel party,zei eisen bv wifi in de bussen en dat er op tyd vertrokken moet worden,maar blijkbaar eisen ze niet dat t peroneel naar t toilet kan.

        3. Johan schreef:

          @Peter

          De Gedeputeerde Staten zijn een bestuursorgaan, geen volksvertegenwoordigers.

          En ook @henk
          Het belang van de Provinciale Staten is namens de inwoners van de provincie zorgen voor een balans tussen een goede dienstregeling en lage kosten. Waarom zouden die er voorstander van zijn om extra plasstops in de dienstregeling in te bouwen en daarbij ook nog eens de loonkosten te verhogen, waarvan de rekening uiteindelijk bij de provincie en/of de reiziger terecht komt? Dat is dubbel achteruitgang.

      2. Peter schreef:

        @Johan

        De leden van Provinciale Staten worden gekozen tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten, die op hun beurt uit hun midden Gedeputeerde Staten – in commerciële termen de (politiek verantwoordelijke) raad van bestuur, die over de “centjes” gaat – van de provincie – kiezen. Hierover zijn we het wel eens!

        Ik weet niet hoe het met het openbaar vervoer in uw provincie is gesteld, maar in mijn provincie Noord Brabant is er al een hele tijd sprake van een afbraak van het openbaar stads – en streekvervoer en deze afbraak gaat nog steeds door (waar ik als individuele ov – reiziger, maar ook als politiek geïnteresseerde burger ronduit VERNIETIGEND over ben):
        – buslijnen die verdwijnen;
        – in mijn woonplaats na 19.00 u. en op zondagen geen bussen meer (ook niet tijdens koopavonden en koopzondagen;
        – invoer van “flexvervoer” (in mijn ogen geen ov, maar een taxidienst) in plaats van het reguliere openbaar vervoer, dat ook nog eens veel duurder is dan het reguliere ov;
        – het ondermijnen van de ov – chipkaart, die iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer “door de strot heen is geduwd”.

        Voor alle duidelijkheid: ik ben geen voorstander van gratis openbaar vervoer. Ov – reizigers betalen via hun ov – chipkaart of ov – abonnement voor het vervoer van A naar B., maar als het openbaar vervoer te duur wordt, haken ov – reizigers af – en die ontwikkeling is nu al gaande in Brabant! – waardoor het ov misschien wel helemaal gaat verdwijnen en dan kunnen Hermes/Connexxion en Arriva gaan “verkassen”, bijvoorbeeld naar Noord Korea(waar ze dan misschien bussen aangedreven op kernenergie kunnen exploiteren!)

        Ik probeer de ov – ontwikkelingen elders in Nederland ook te volgen en ik ben ervan overtuigd, dat het in de andere provincies net zo dramatisch is gesteld met het openbaar vervoer als in Brabant.

        En hiervoor zijn de concessieverleners – de provincies – en de regionale busvervoerders (in Brabant Hermes en Arriva) en NIET de ov – reizigers en OOK NIET de buschauffeurs en de vakbonden – verantwoordelijk.

  2. P.Heesakkers schreef:

    Ik vraag me af, of al die reacties van reizigers in het algemeen bij Treinreiziger.nl m.n., de betreffende bonden en stakers wel bereiken. Die meningen zijn duidelijk. Anders vrees ik dat de reagerenden tegen zoiets al de muren hun mening uiten. Of blijven die instanties als bonden en de chauffeurs zo stoìcijns??

  3. Jan schreef:

    Ik ben zelf chauffeur en als ik rij zit ik soms 4 uur achter het stuur, maar naar het toilet gaan zit er dan niet in?
    In een dienst van 9 uur zitten 2 pauzes van 20 minuten,moet ik geen vertraging krijgen. Maar ik moet wel kunnen eten en naar het toilet kunnen.
    Ik hoop dat een ieder die mogelijkheid heeft en daarom wil ik ook die mogelijkheid weer hebben en hoop dat de chauffeurs een beetje begrip van u krijgen en ja ik wil de passagiers veilig kunnen vervoeren!!!

    1. Manny schreef:

      Om de 2,5 uur plaspauze vinden de heren FNV nog niet voldoende en dus gaan ze weer staken.
      Als 2,5 te lang is, dan moet je niet staken, maar naar de dokter!
      Bij de meeste andere werkgevers heb je ook niet vaker (plas)pauze.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Bij de meeste werkgevers waar je niet in een continueproces zit kun je zo vaak naar het toilet als je zou willen. De tijd dat je bij een afdelingshoofd een sleutel moest halen is gelukkig al 60 jaar of meer geleden.

    2. Tim schreef:

      De vraag is alleen waarom de pauzes in het OV doorbetaald moeten worden en in het bedrijfsleven niet.

  4. Anoniem schreef:

    Nou,ik ben benieuwd wanneer die buschauffeurs eindelijk hun zin krijgen..🤷🏻‍♀️
    Dat duurt wel lang…🤷🏻‍♀️Zulke rare dingen als dit,en veel meer wat deze regering allemaal veroorzaakt,hebben we nog nooit meegemaakt in Nederland..😶
    Ik hoop,dat mensen die rechts stemmen in het stemhok,eindelijk eens gaan beseffen,dat al dat gestaak van die bussen,én allemaal bezuinigingen in de zorg en ergens anders overal,zo niet door kan gaan!!!mensen worden overal de dupe van!dat kan en mag niet!!!😠
    Ik heb gesproken!

  5. Roberto Haan schreef:

    Goede morgen, ondanks dat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer en tijdens de staking geen kant op kan, heb ik alle begrip voor de chauffeurs.
    Ik zie het niet dat ik de dupe ben, maar dat ik eigenlijk solidair ben met de chauffeurs.

    Dames, heren veel succes.

    Roberto te P.

  6. Reeker schreef:

    Bussen in de regio’s Zaanstreek (Connexxion), Waterland (EBS) en Almere (Keolis) rijden donderdag niet.

    vogende kopje: EBS rijdt alleen in de regio Waterland

    Rijden ze nu wel of niet

    1. Erwin Wessels schreef:

      Dank je. De bussen in de regio Waterland rijden donderdag NIET. Het artikel is aangepast.

  7. Rob de Vries schreef:

    Het is jammer dat bij elke jaarlijks cao conflict, de reizigers het dupe zijn en niet de verantwoordelijke partijen die “schuld” hebben in dit conflict. Zelf heb ik nog de mogelijkheid om thuis te werken maar dat geldt uiteraard niet voor schoolgaande kinderen, mensen in de welzijnszorg en nog vele andere. Ook de vakbonden zouden meer moeten denken aan de reizigers.

  8. Manny schreef:

    Het is al een maand mooi weer, a.s. donderdag regen en windkracht 5. Dan ben je echt een schoft als je juist dan gaat staken. Het is voor de kinderen al vervelend dat ze 23 km enkele reis naar school moeten fietsen (ik kan ze niet halen/brengen), maar nu moeten ze ook nog door weer en wind. Zou echt belachelijk zijn als ze juist op die dag gaan staken. Daar pak je alleen onschuldige kinderen mee, niet de beleidsmakers. Maar goed dat zal die ego-gasten van FNV achter hun bureautjes een worst zijn.

  9. Manny schreef:

    Eisen bonden
    De vakbonden eisen per 150 minuten 5 minuten extra betaalde pauze, ongeacht de situatie. Dat komt neer op een
    jaarlijkse kostenstijging voor de ov-bedrijven van zo’n 5%. Kagie: ‘Dat is echt niet haalbaar of betaalbaar en als
    maatregel is het ook niet nodig’. Bonden eisen bovendien nu bovenop het eerdere onderhandelingsresultaat nog
    een extra loonsverhoging. De vakbonden willen alleen aan tafel wanneer op voorhand alle eisen worden ingewilligd.
    Kagie: ‘We hadden al een deal met de bonden voor 8,3% loonsverhoging voor drie jaar, dat vinden ze nu toch niet
    genoeg. De gemiddelde leeftijd van een chauffeur is 55 jaar. Een fulltime-chauffeur van die leeftijd heeft nu 28
    vakantiedagen, 26 ATV dagen, doorbetaalde pauzes en verdient ruim 2300 euro netto. Daar doen wij met ons bod
    nog gemiddeld 2,75% per jaar bij de komende drie jaar.’

    Wow, zou ik ook wel willen. Ook maar staken?
    Gestoord.

    Oh en wie gaat die 5 % bovenop de 840,- per jaarabonnement per kind betalen? Juist; ik.

  10. Theo Almere schreef:

    Als het alleen maar gaat om een plaspauze snap ik het probleem niet, de bussen staan geregeld in totaal zeker 5 minuten per rit stil om op schema te blijven. Verplaats die 5 minuten naar een halte waar ze naar het toilet kunnen en het probleem is opgelost, in Almere-haven kan dat op halte De Steiger.
    Als ik donderdag naar mijn werk wil, moet ik 13 euro betalen voor een treinkaartje, wie wordt nu benadeeld?, niet de werkgever van de chauffeurs!

  11. j van dijk schreef:

    Schande !! Ga lekker in het weekend staken als je je punt wil maken, maar dupeer niet de (schoolgaande) mensen die er juist in deze periode zo afhankelijk van zijn. En in vele gevallen ook geen alternatief hebben !!!
    Alsof ze nog geen stress genoeg hebben.

  12. D. schreef:

    Volledig begrip voor de stakers. Protesten of stakingen op momenten waar niemand het ziet of er last van heeft hebben natuurlijk geen nut. Ik zal gewoon thuis werken in dit geval.

  13. Jur schreef:

    Gewoon lekker laten staken. Er gaat tegenwoordig behalve scholieren toch bijna niemand meer net de bus.

    1. henk schreef:

      Nee,als dat zo door blijft staken niet nee.

  14. Wim schreef:

    Plaspauze? Ik heb op mijn werk een pauze van een half uur in mijn eigen tijd dus onbetaald. Dat kan bij die chauffeurs toch ook in het rooster worden opgenomen, zijn we dan niet klaar?

  15. OV-Reiziger elke dag schreef:

    Heel goed die staking!

    Op mijn werk (onderwijs) is de werkdruk ook absurd.

  16. K-Jordan schreef:

    De buschauffeurs lekker hun (wc)pauzes geven en niet zo gierig doen. Hier hebben beide partijen in conflict alleen de reizigers mee. Heb nu al meerdere malen bijna mijn examens gemist door dit gezeur. Gaan jullie ook met mijn examencommissie praten als ik door de stakingen verhinderd word naar school te komen?! Staken doe je maar in protest voor het huis van de desbetreffende. Zou niet gekker moeten worden als met elk beroep straks zomaar gestaakt kan worden…

  17. Peter schreef:

    Wat de vervoerders waar nu gestaakt wordt – en hun concessieverleners (en dat zijn toch ECHT de provincies) – is kijken naar de CAO’s van de vervoerders waar niet gestaakt wordt en deze als leidraad gebruiken bij de onderhandelingen (die op dit moment blijkbaar stil liggen, waardoor de ov – reizigers ondanks hun betaalde ov – chipkaarten en betaalde ov – abonnementen hiervan de dupe worden. Hoezo positieve effecten van de marktwerking! Lijkt meer op diefstal!)

    Komt volgens mij de werving van nieuwe chauffeurs óók ten goede! Al moeten die af en toe óók plassen!

    En hoe zit het trouwens met de plaspauzes van de medewerkers van de afdeling Klantenservice van deze vervoerders? Mijn ervaring als ov – reiziger met hen is wel eens uitgedraaid op een hoop GEZEIK!

    1. Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Bij alle vervoerders wordt wel eens gestaakt. Ook bij de RET, HTM en GVB. Nu toevallig niet, omdat de CAO daar nu nog geldig is. Hier wat info over stakingen in het verleden bij de HTM: https://www.treinreiziger.nl/tag/staking-htm/

  18. Chris schreef:

    Peter, aan zo een reactie heeft Riza niets. De provincies doen het fout, dus daarvan is de burger een slachtoffer

    Maar wie neemt dan de schade van Rita op zich, ga jij dat doen? Als ik mijn buurman dwars wil zitten en daarbij iets van zijn kind zou stukmaken, hoe kan het kind dan genoegdoening krijgen? Huichelarij!

  19. Andre schreef:

    Goh! Ik wist niet dat er werkgevers bestonden buiten de vervoerders, waar je moet vragen of je naar het toilet mag. Wat een kolder! !Als je hoge nood hebt dan ga je. Er is geen werkgever die mij ervan weerhoudt om naar het toilet te gaan. Heren buschauffeurs, jullie hebben groot gelijk. We zitten niet meer op de lagere school.8

  20. marco schreef:

    Ja, dat staken, als moeten plassen gaan ze toch wel, en meer salaris ?? Welnee joh, is niet nodig ……

  21. Jan schreef:

    Toen plassen pissen werd is het gezeik begonnen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.