Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
De drielandentrein die Maastricht vanaf december dit jaar zou gaan verbinden met zowel Luik als Aken, loopt vertraging op. De eerste treinen zullen nu pas in de eerste helft van 2024 gaan rijden, meldt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer.
De vertraging komt door “onvoorziene, technische uitdagingen” bij het geschikt maken van de treinen van vervoerder Arriva voor de verschillende beveiligingssystemen die in de drie landen gebruikt worden. Daardoor kon later dan voorzien de aanvraag voor toelating worden ingediend bij het Europese spoorwegagentschap ERA.
“Ik betreur deze vertraging zeer”, schrijft Heijnen. Zij benadrukt dat alle betrokkenen hun uiterste best hebben gedaan om deze voor de regio belangrijke spoorverbinding op tijd klaar te krijgen. De staatssecretaris verwacht voor het einde van het jaar te kunnen zeggen wanneer de drielandentrein precies voor het eerst zal rijden.
De huidige drielandentrein, tussen Maastricht en Aken, liep bij de indiensttreding in 2019 ook vertraging op. Waar de aanvang in eerste instantie voor december 2018 was berekend, reed de eerste trein pas op 27 januari 2019.
This post was last modified on 5 oktober 2023 13:46
Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola – Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…