De drielandentrein die Maastricht vanaf december dit jaar zou gaan verbinden met zowel Luik als Aken, loopt vertraging op. De eerste treinen zullen nu pas in de eerste helft van 2024 gaan rijden, meldt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer.
De vertraging komt door “onvoorziene, technische uitdagingen” bij het geschikt maken van de treinen van vervoerder Arriva voor de verschillende beveiligingssystemen die in de drie landen gebruikt worden. Daardoor kon later dan voorzien de aanvraag voor toelating worden ingediend bij het Europese spoorwegagentschap ERA.
“Ik betreur deze vertraging zeer”, schrijft Heijnen. Zij benadrukt dat alle betrokkenen hun uiterste best hebben gedaan om deze voor de regio belangrijke spoorverbinding op tijd klaar te krijgen. De staatssecretaris verwacht voor het einde van het jaar te kunnen zeggen wanneer de drielandentrein precies voor het eerst zal rijden.
De huidige drielandentrein, tussen Maastricht en Aken, liep bij de indiensttreding in 2019 ook vertraging op. Waar de aanvang in eerste instantie voor december 2018 was berekend, reed de eerste trein pas op 27 januari 2019.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:46
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…