ICNG presteert nog niet beter dan oud materieel, maar NS ziet ‘stijgende lijn’

De nieuwe intercity’s van NS presteren door ‘kinderziektes’ nog niet significant beter dan de oude treinen op de hogesnelheidslijn in de afgelopen jaren deden. Wel zit er volgens de NS een stijgende lijn in en dat stemt het spoorbedrijf tevreden. In de eerste maanden reed zo’n 60 procent van de ICNG’s punctueel, inmiddels is dat gestegen tot 80 procent, vertelt programmamanager Maarten Bakker aan het ANP. Zo’n 3 procent van de treinen valt uit.

“We lopen tegen een aantal problemen aan die om software-updates vragen”, verklaart Bakker. “Sommige daarvan zijn simpel, andere ingrijpender.” Zo krijgen machinisten soms ten onrechte meldingen van het systeem, bijvoorbeeld over de remmen, terwijl die gewoon goed werken. Daarmee gaat tijd verloren.

8,1 van reizigers

Als alle updates zijn gedaan, moet de ICNG opnieuw worden beoordeeld. Daartoe zal de NS in de loop van volgend jaar weer een dossier moeten inleveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De treinen kunnen in de tussentijd blijven rijden. Een eerder probleem met de deuren is opgelost. Van reizigers zelf krijgt de ICNG volgens NS alvast een ruime voldoende: die beoordelen het materieel met een 8,1 gemiddeld.

Een volgende set updates wordt eind november uitgevoerd. “De trein zou hierdoor steeds beter moeten worden”, zegt Bakker. “Onze machinisten doen in de tussentijd meer ervaring op, ook dat helpt. Onze ambitie is dat de prestaties van de trein straks beter zijn dan die van de huidige treinen op de hsl.” NS vervoert nu met tien ICNG’s reizigers en onlangs zijn er nog twee geleverd. Met fabrikant Alstom is afgesproken dat die er vanaf dit najaar één per week levert. Begin 2026 moet de laatste van 99 treinen arriveren.

Beter dan Fyra

De ICNG vervoerde in april voor het eerst reizigers en rijdt nu op twee lijnen: de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Den Haag en Eindhoven, waaronder het hsl-traject tussen Rotterdam en Breda. Op de hsl spelen al jaren problemen, waardoor reizigers daar vaker vertraging hebben dan gemiddeld. Het dieptepunt was de Fyra, die in 2013 na enkele maanden van het spoor werd gehaald. Daarna kwamen treinen met een losse locomotief. Die hebben soms moeite met het overschakelen tussen het conventionele spoornet en de hsl. Dat kan de ICNG volgens NS beter.

Brussel

Deze week is NS een testprogramma begonnen tussen Amsterdam en Brussel. Daar gaat volgend jaar een speciale ICNG-variant rijden. In 2025 wil de NS de snelheid er opvoeren, wat 45 minuten tijdwinst moet opleveren.

This post was last modified on 23 december 2023 23:09

Share

Recent Posts

Werk Amsterdam Centraal begint dag eerder – vrijdag al hinder van en naar Schiphol

Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…

3 uur terug

Deutsche Bahn denkt goede weg te hebben gevonden – wel weer stevig verlies

Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…

7 uur terug

‘Bezuinigingen dreigen ov onherstelbaar te beschadigen’

Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…

11 uur terug

Advies Locov: ‘NS moet Weert beter bedienen in dienstregeling 2026’

Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…

1 dag terug

Nieuwe NightJet vanaf 28 mei tussen Amsterdam en Wenen

De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…

1 dag terug

Waardering ov blijft hoog maar branche luidt noodklok over bezuiniging

Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…

2 dagen terug