ICNG presteert nog niet beter dan oud materieel, maar NS ziet ‘stijgende lijn’

De nieuwe intercity’s van NS presteren door ‘kinderziektes’ nog niet significant beter dan de oude treinen op de hogesnelheidslijn in de afgelopen jaren deden. Wel zit er volgens de NS een stijgende lijn in en dat stemt het spoorbedrijf tevreden. In de eerste maanden reed zo’n 60 procent van de ICNG’s punctueel, inmiddels is dat gestegen tot 80 procent, vertelt programmamanager Maarten Bakker aan het ANP. Zo’n 3 procent van de treinen valt uit.

“We lopen tegen een aantal problemen aan die om software-updates vragen”, verklaart Bakker. “Sommige daarvan zijn simpel, andere ingrijpender.” Zo krijgen machinisten soms ten onrechte meldingen van het systeem, bijvoorbeeld over de remmen, terwijl die gewoon goed werken. Daarmee gaat tijd verloren.

8,1 van reizigers

Als alle updates zijn gedaan, moet de ICNG opnieuw worden beoordeeld. Daartoe zal de NS in de loop van volgend jaar weer een dossier moeten inleveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De treinen kunnen in de tussentijd blijven rijden. Een eerder probleem met de deuren is opgelost. Van reizigers zelf krijgt de ICNG volgens NS alvast een ruime voldoende: die beoordelen het materieel met een 8,1 gemiddeld.

Een volgende set updates wordt eind november uitgevoerd. “De trein zou hierdoor steeds beter moeten worden”, zegt Bakker. “Onze machinisten doen in de tussentijd meer ervaring op, ook dat helpt. Onze ambitie is dat de prestaties van de trein straks beter zijn dan die van de huidige treinen op de hsl.” NS vervoert nu met tien ICNG’s reizigers en onlangs zijn er nog twee geleverd. Met fabrikant Alstom is afgesproken dat die er vanaf dit najaar één per week levert. Begin 2026 moet de laatste van 99 treinen arriveren.

Beter dan Fyra

De ICNG vervoerde in april voor het eerst reizigers en rijdt nu op twee lijnen: de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Den Haag en Eindhoven, waaronder het hsl-traject tussen Rotterdam en Breda. Op de hsl spelen al jaren problemen, waardoor reizigers daar vaker vertraging hebben dan gemiddeld. Het dieptepunt was de Fyra, die in 2013 na enkele maanden van het spoor werd gehaald. Daarna kwamen treinen met een losse locomotief. Die hebben soms moeite met het overschakelen tussen het conventionele spoornet en de hsl. Dat kan de ICNG volgens NS beter.

Brussel

Deze week is NS een testprogramma begonnen tussen Amsterdam en Brussel. Daar gaat volgend jaar een speciale ICNG-variant rijden. In 2025 wil de NS de snelheid er opvoeren, wat 45 minuten tijdwinst moet opleveren.

This post was last modified on 23 december 2023 23:09

Share

Recent Posts

NS wil van Nightjet naar Oostenrijk twee aparte treinen maken

NS heeft zich bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gemeld om de Nightjet van…

1 dag terug

Sarah bedacht ideale boekingswebsite voor treintickets: ‘Onervaren reiziger weet niet waar hij aan toe is’

Spoorwegmaatschappijen kunnen veel meer vanuit het perspectief van de reiziger denken als het aankomt op…

1 dag terug

Met de trein naar de zon? Treinvakantie Kroatië

Meer Nederlanders zoeken lastminute naar een reis naar de zon, melden verschillende media. Reisorganisaties TUI,…

2 dagen terug

Transdev en Keolis verzorgen vanaf eind 2025 ov in Utrecht

Vanaf eind 2025 verzorgen Transdev en Keolis het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Gedeputeerde…

4 dagen terug

Rotterdamse metro’s botsen tegen omgewaaide boom, geen gewonden

Twee Rotterdams metrostellen zijn maandagavond tegen een omgewaaide boom gebotst. Bij het ongeluk raakte niemand…

4 dagen terug

150 jaar Oosterspoorlijn gevierd met historische treinen

150 jaar geleden opende het eerste deel van de Oosterspoorlijn tussen Amsterdam en Amersfoort en…

7 dagen terug