Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen

Het economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen. Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen en de werkloosheid in het omliggende gebied is met minstens 25 procent gestegen in plaats van gedaald. Maar mensen die met de Hanzelijn reizen, zijn wel tevreden over comfort en betrouwbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Windesheim, die vrijdag zijn gepresenteerd. Koningin Beatrix opende de Hanzelijn precies 1 jaar geleden. De aanleg van het 50 kilometer lange spoortraject met tunnel en brug kostte bijna 1 miljard euro.

De economische crisis zit de Hanzelijn flink dwars, stellen de onderzoekers. Het aantal arbeidsplaatsen dat door de spoorverbinding binnen een redelijk bereik van de aanwonenden kwam, is met meer dan 200 procent gestegen, maar desondanks nam de werkloosheid in Flevoland en de Kop van Overijssel fors toe.

Gemeenten langs de spoorlijn hebben fiks geïnvesteerd in de aanleg van bedrijventerreinen, die ook meer werk zouden opleveren. Maar die terreinen zijn nog vrijwel helemaal leeg. In Kampen en Dronten worden de plannen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid geheel herzien. Toen de bouw van de Hanzelijn in 2007 startte, was dat volgens de onderzoekers nog niet te voorzien.

Het aantal in- en uitstappers op de nieuwe stations in Dronten en Kampen blijft met duizenden achter bij de verwachting. De meeste reizigers gebruiken de trein om in een andere plaats te gaan winkelen. Daarna komt familiebezoek en pas op de derde plaats woon-werkverkeer.

(c) ANP

Share
Tags: Hanzelijn

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

2 uur terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug