Treinreizigers tussen Leeuwarden – Harlingen en Zwolle – Almere Oostvaarders krijgen te maken met forse hinder vanwege de introductie van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Maandenlang zullen er geen treinen maar bussen rijden. Dat heeft verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen bekendgemaakt.
De eerste testen zullen plaatsvinden tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. ¨Dit relatief eenvoudige baanvak zal ongeveer twee maanden buiten dienst gesteld worden terwijl ProRail en Arriva testen en oefenen¨ aldus de staatssecretaris.
Daarna start NS op het baanvak Zwolle – Lelystad een proefbedrijf. Niet alleen op de Hanzelijn, maar ook op het station van Lelystad en het emplacement. ¨ProRail en NS zullen hier gedurende drie tot vier maanden dag en nacht de operatie met ERTMS beproeven (zonder reizigers in de trein)¨ maakt de bewindsvrouw bekend.
Gedurende die periode zijn 29.000 treinreizigers aangewezen op bussen, dan wel alternatieve reisroutes. Omdat de testen ook rond station Lelystad plaatsvinden, zullen er eveneens geen treinen rijden tussen Lelystad en Almere Oostvaarders. Wanneer de testen zullen plaatsvinden is nog onduidelijk.
De Hanzelijn is ooit aangelegd met ERTMS. Er wordt nu gekozen voor de uitrol onder level 2. Langdurig testen is volgens de staatssecretaris nodig omdat ook de NS-treinen uitgebreid getest moeten worden. De treinen worden namelijk uitgerust met het European Train Control System, ETCS. 170 dubbeldekkers van het type VIRM moeten voor 2027 zijn omgebouwd.
De uitrol van het nieuwe beveiligingssysteem is omvangrijker dan gedacht, schrijft de staatssecretaris. Daardoor zijn er zorgen over de benodigde capaciteit en kennis. Dat komt vooral door het personeelstekort. Heijnen: ¨Zo kampt de spoorsector onder andere met tekorten aan monteurs. Voor NS is bijvoorbeeld het opleiden van personeel uit de operatie (zoals machinisten) een lastige puzzel. De winkel blijft namelijk wel open: de treinen moeten blijven rijden.¨
De bewindsvrouw meldt dat er in de spoorsector een breed gedragen inzicht is dat het niet haalbaar is om alle plannen voor de uitrol van ERTMS bijtijds uit te voeren. Ook dreigt de invoer mogelijk duurder te worden. De bedoeling was dat er nu een nieuwe planning zou komen, maar dat is niet gelukt. De staatssecretaris meldt nu zich in te spannen in het voorjaar van 2023 meer duidelijkheid te geven.
Testen met ERTMS op de Hanzelijn zijn niet nieuw. Voor de opening werd de lijn ook al getest. Toen reed er een ICE op de spoorlijn. Ook een snelle Intercity (Intercity Direct) heeft in 2019 met hogere snelheid over de lijn gereden, 160 in plaats van 140 kilometer per uur.
This post was last modified on 11 december 2022 13:55
Op Koningsnacht en Koningsdag gaan, naar verwachting, weer veel mensen met de trein. De NS…
De Rotterdamse museumtram Lijn 10 rijdt weer sinds zaterdag en is daarmee aan een speciaal…
Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola - Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…