Archief / Foto: Daniël de Ruig
Het treinverkeer tussen Zwolle en Lelystad is zondag na ruim drie maanden herstart. Sinds 2 september lag het treinverkeer stil, nadat er kortsluiting ontstond toen er een hoogspanningskabel op de bovenleiding terecht kwam.
Normaal gesproken moet de beveiliging ingrijpen, dat is vergelijkbaar met de aardlekschakelaar in de stoppenkast thuis. Die beveiliging deed het begin september niet, waardoor de schade enorm was. Over ruim zeven kilometer lengte is er ruim honderd kilometers aan kabels vervangen. Ook relaiskasten zijn vervangen.
Treinreizigers kunnen nu weer vanaf Zwolle via Lelystad naar Amsterdam en Schiphol reizen. Dit is een belangrijke intercityverbinding. De spoorlijn werd precies tien jaar geleden in gebruik genomen. De lijn is aangelegd voor tweehonderd kilometer per uur, maar vooralsnog rijden reizigerstreinen niet harder dan 140 kilometer per uur.
De bedoeling is dat in de toekomst de snelheid wel omhoog gaat, als de Intercity Nieuwe Generatie op de route Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda gaat rijden. De levering van de nieuwe intercity’s loopt echter twee jaar achter op schema, waardoor de start van deze treindienst ook is uitgesteld.
This post was last modified on 11 december 2022 22:33
Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…
European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…
Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…
NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…
In de provincie Noord-Holland en grote delen van Overijssel en Gelderland rijdt donderdag een kwart…
Het huidige spoor in Nederland kan twee tot drie keer zoveel internationaal treinverkeer aan. Dat…