Het treinverkeer tussen Zwolle en Lelystad is zondag na ruim drie maanden herstart. Sinds 2 september lag het treinverkeer stil, nadat er kortsluiting ontstond toen er een hoogspanningskabel op de bovenleiding terecht kwam.
Normaal gesproken moet de beveiliging ingrijpen, dat is vergelijkbaar met de aardlekschakelaar in de stoppenkast thuis. Die beveiliging deed het begin september niet, waardoor de schade enorm was. Over ruim zeven kilometer lengte is er ruim honderd kilometers aan kabels vervangen. Ook relaiskasten zijn vervangen.
Treinreizigers kunnen nu weer vanaf Zwolle via Lelystad naar Amsterdam en Schiphol reizen. Dit is een belangrijke intercityverbinding. De spoorlijn werd precies tien jaar geleden in gebruik genomen. De lijn is aangelegd voor tweehonderd kilometer per uur, maar vooralsnog rijden reizigerstreinen niet harder dan 140 kilometer per uur.
De bedoeling is dat in de toekomst de snelheid wel omhoog gaat, als de Intercity Nieuwe Generatie op de route Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda gaat rijden. De levering van de nieuwe intercity’s loopt echter twee jaar achter op schema, waardoor de start van deze treindienst ook is uitgesteld.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:33
Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…
De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…
De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…