Foto: ProRail/Stefan Verkerk
Vanaf vandaag is de melding ‘géén mobiel bereik’ verleden tijd in een HSL-tunnel tussen Breda en Rotterdam. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben vanaf nu mobiele dekking in de Tunnel Oude Maas. Daarmee is dit de eerste tunnel op de hogesnelheidslijn (HSL) met een mobiel netwerk. Het streven is om medio 2023 in alle vijf HSL-tunnels bereik te hebben.
De langste tunnel op de HSL is de zeven kilometer lange Groene Hart Tunnel. Ook daar zullen reizigers in de toekomst bereik krijgen. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Het heeft langer geduurd dan oorspronkelijk gehoopt. In 2018 vertelde KPN tegenover treinreiziger.nl dat het de bedoeling was dat vanaf 2019 de tunnels stapsgewijs mobiel bereik zouden krijgen.
Vorig jaar durfde KPN geen nieuwe planning meer vrij te geven. “De HSL-tunnels zijn middels publiek private samenwerking tot stand gekomen, en het is voor mobiele operators een bestuurlijk en operationeel complex traject waarbij meerdere partijen betrokken zijn” vertelde een woordvoerder toen.
Ook ProRail spreekt van een complexe klus. “De aanleg van mobiele installaties in HSL-tunnels vereist speciale montagetechniek, omdat treinen erg hard rijden. De systemen moeten bestand zijn tegen de druk die ontstaat bij snelheden van 300 km p/uur. Daarom zijn er windtunneltesten uitgevoerd met de antennes en zijn extra goed beveiligde kasten ontwikkeld voor technische apparatuur” legt ProRail uit. De voorbereidingen voor dit project lopen al sinds 2017.
De ervaring die is opgedaan bij de werkzaamheden in de Tunnel Oude Maas wordt gebruikt om de andere HSL-tunnels in de toekomst sneller te kunnen voorzien. Het streven is dat reizigers in 2023 in alle vijf de tunnels bereik hebben.
This post was last modified on 24 februari 2021 15:14
De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…
Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…
Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…
De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden…
Hiep hiep hoera, Mat ’64 is terug in dienst! Weliswaar alleen op de Valleilijn en…
De NS stopt met social mediaplatform X, het voormalige Twitter. Vanaf 1 juni zal de…