Eerste HSL-tunnel met mobiel bereik (in 2023 volgt laatste)

Vanaf vandaag is de melding ‘géén mobiel bereik’ verleden tijd in een HSL-tunnel tussen Breda en Rotterdam. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben vanaf nu mobiele dekking in de Tunnel Oude Maas. Daarmee is dit de eerste tunnel op de hogesnelheidslijn (HSL) met een mobiel netwerk. Het streven is om medio 2023 in alle vijf HSL-tunnels bereik te hebben.

Lang gekoesterde wens

De langste tunnel op de HSL is de zeven kilometer lange Groene Hart Tunnel. Ook daar zullen reizigers in de toekomst bereik krijgen. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Het heeft langer geduurd dan oorspronkelijk gehoopt. In 2018 vertelde KPN tegenover treinreiziger.nl dat het de bedoeling was dat vanaf 2019 de tunnels stapsgewijs mobiel bereik zouden krijgen.

Complex project

Vorig jaar durfde KPN geen nieuwe planning meer vrij te geven. “De HSL-tunnels zijn middels publiek private samenwerking tot stand gekomen, en het is voor mobiele operators een bestuurlijk en operationeel complex traject waarbij meerdere partijen betrokken zijn” vertelde een woordvoerder toen.

Ook ProRail spreekt van een complexe klus. “De aanleg van mobiele installaties in HSL-tunnels vereist speciale montagetechniek, omdat treinen erg hard rijden. De systemen moeten bestand zijn tegen de druk die ontstaat bij snelheden van 300 km p/uur. Daarom zijn er windtunneltesten uitgevoerd met de antennes en zijn extra goed beveiligde kasten ontwikkeld voor technische apparatuur” legt ProRail uit. De voorbereidingen voor dit project lopen al sinds 2017.

2023

De ervaring die is opgedaan bij de werkzaamheden in de Tunnel Oude Maas wordt gebruikt om de andere HSL-tunnels in de toekomst sneller te kunnen voorzien. Het streven is dat reizigers in 2023 in alle vijf de tunnels bereik hebben.

This post was last modified on 24 februari 2021 15:14

Bekijk reacties

Share

Recent Posts

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

23 uur terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

24 uur terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

4 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

1 week terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

1 week terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug