Eerste HSL-tunnel met mobiel bereik (in 2023 volgt laatste)

Vanaf vandaag is de melding ‘géén mobiel bereik’ verleden tijd in een HSL-tunnel tussen Breda en Rotterdam. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben vanaf nu mobiele dekking in de Tunnel Oude Maas. Daarmee is dit de eerste tunnel op de hogesnelheidslijn (HSL) met een mobiel netwerk. Het streven is om medio 2023 in alle vijf HSL-tunnels bereik te hebben.

Lang gekoesterde wens

De langste tunnel op de HSL is de zeven kilometer lange Groene Hart Tunnel. Ook daar zullen reizigers in de toekomst bereik krijgen. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Het heeft langer geduurd dan oorspronkelijk gehoopt. In 2018 vertelde KPN tegenover treinreiziger.nl dat het de bedoeling was dat vanaf 2019 de tunnels stapsgewijs mobiel bereik zouden krijgen.

Complex project

Vorig jaar durfde KPN geen nieuwe planning meer vrij te geven. “De HSL-tunnels zijn middels publiek private samenwerking tot stand gekomen, en het is voor mobiele operators een bestuurlijk en operationeel complex traject waarbij meerdere partijen betrokken zijn” vertelde een woordvoerder toen.

Ook ProRail spreekt van een complexe klus. “De aanleg van mobiele installaties in HSL-tunnels vereist speciale montagetechniek, omdat treinen erg hard rijden. De systemen moeten bestand zijn tegen de druk die ontstaat bij snelheden van 300 km p/uur. Daarom zijn er windtunneltesten uitgevoerd met de antennes en zijn extra goed beveiligde kasten ontwikkeld voor technische apparatuur” legt ProRail uit. De voorbereidingen voor dit project lopen al sinds 2017.

2023

De ervaring die is opgedaan bij de werkzaamheden in de Tunnel Oude Maas wordt gebruikt om de andere HSL-tunnels in de toekomst sneller te kunnen voorzien. Het streven is dat reizigers in 2023 in alle vijf de tunnels bereik hebben.

This post was last modified on 24 februari 2021 15:14

Share

Recent Posts

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

14 uur terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

18 uur terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

2 dagen terug

NS trekt ook de stekker uit eigen platform NS Community

De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden…

2 dagen terug

Mat ’64: nostalgisch voor sommigen, een kwelling voor de rest

Hiep hiep hoera, Mat ’64 is terug in dienst! Weliswaar alleen op de Valleilijn en…

3 dagen terug

Ook de NS stopt nu met X

De NS stopt met social mediaplatform X, het voormalige Twitter. Vanaf 1 juni zal de…

3 dagen terug