KPN hoopt op mobiel bereik HSL-tunnels vanaf 2019
12 feb 2018 10:00
Tien jaar na de ingebruikname van de hogesnelheidslijn krijgen reizigers in de HSL-tunnels waarschijnlijk eindelijk mobiel bereik. De grootste telecomprovider van Nederland, KPN, hoopt het mobiel bereik in de HSL-tunnels vanaf 2019 stapsgewijs te realiseren. Dat zegt de provider tegenover Treinreiziger.nl.
Jaarlijks reizen inmiddels 7 miljoen treinreizigers via de hogesnelheidslijn. Door de vele tunnels en de hoge snelheid (Thalys) valt het mobiel bereik op de HSL-zuid vaak weg. Vervelend, omdat juist treinreizigers hun reistijd vaak gebruiken om te bellen of te internetten. Waarom hebben de spoortunnels dan nog geen bereik? KPN-woordvoerder Stijn Wesselink legt het uit: “De realisatie van mobiele dekking in spoortunnels is complex. Bovendien betreft het hoge investeringen vanuit de providers.” Dat beaamt ook T-Mobile. “Om dit te realiseren wordt de tunnel meerdere keren buitendienst gesteld. Een goede samenwerking van verschillende partijen en alle mobiele providers is daarbij essentieel,” vertelt T-Mobile-woordvoerder Kathleen Loods.
Noord/Zuidlijn
Hoe hoog de kosten zijn om het mobiel bereik in bestaande tunnels te realiseren willen de mobiele providers niet zeggen. Voor nieuwe tunnels hebben de operators inmiddels goede afspraken gemaakt. Loods: “Dankzij deze afspraken is het 4G-netwerk van alle providers op de Noord-Zuidlijn al geactiveerd én getest.”
Vanaf 2019
Maar voor de hogesnelheidslijn is dat geen oplossing. Het staat al jaren op de agenda, maar vooralsnog is het vraagstuk niet opgelost. T-Mobile durft nog niet te zeggen wanneer de tunnels voorzien worden van dekking. “Er worden inderdaad gesprekken gevoerd, waar ook T-Mobile bij betrokken is. Wanneer het netwerk aangelegd en geactiveerd wordt is op dit moment nog niet duidelijk,” zegt de provider. KPN wil zich ook nog niet vastleggen op een datum, maar wil wel wat meer duidelijkheid verschaffen. Wesselink: “We kunnen daar nog niet op vooruitlopen, maar we hebben goede hoop dat we hier op termijn (2019) stapsgewijs mobiele dekking kunnen realiseren.” Wesselink tekent daarbij aan mede afhankelijk te zijn van onder andere ProRail en InfraSpeed als faciliterende partijen.
Andere tunnels
Overigens spreken de providers niet alleen over de HSL-tunnels. Wesselink: “Met ProRail voeren de providers sinds enkele jaren constructieve gesprekken om te komen tot mobiele communicatiemogelijkheden. Niet alleen voor de HSL-Zuid. Ook andere tunnels zijn onderwerp van gesprek.”
In de drontermeertunnel zou mobiel signaal ook erg welkom zijn. Duurt altijd na de tunnel ook een minuut voordat het signaal weer is opgepakt wat niet erg lekker werkt
Drontermeertunnel is slechts 790 meter lang. De trein rijdt tussen 100 – 140 km p/u in deze tunnel. Dan is 1 minuut wel relatief erg lang.
In de Thalys is dit geen overbodige luxe want op de 125 km lange traject tussen Amsterdam – Belgische grens rijdt het in Schipholtunnel (5900 meter), Groene Hart tunnel (8500 meter), Rotterdam Noord tunnel (4000 meter), Willemsspoortunnel, overkapte kap Barendrecht (1500 meter), tunnel Oude Maas (2500 meter), tunnel Dordtse Kil (2500 meter) en tunnelbak knooppunt Galder.
Je rijdt inderdaad niet 1 minuut lang door de tunnel. Maar het kost ook wat tijd om de verbinding te herstellen als je de tunnel verlaten bent.
Thalys doet ongeveer 1,5 minuten over de Groene Hart Tunnel 😀
In de Kanaaltunnel heb je zelfs bereik, dus kom maar op met dat netwerk!
De treinen zullen de zenders wel dragen en die halen het signaal van bakens in de tunnel. Dat zal voor de HSL ook het beste zijn.
Het signaal in lange tunnels wordt verzocht door een kabel te trekken door de tunnel, waarvan de buitenschil niet volledig geïsoleerd is. Dit heet in goed Nederlands “lekkende coax” en wordt bijvoorbeeld toegepast in de A2 tunnel in Maastricht. Deze kabel wordt verbonden aan zenders die het signaal door de tunnel dragen. Voordeel van deze methode is goed bereik in de hele tunnel. Het nadeel is dat de tunnel compleet dicht moet om deze kabel te kunnen bevestigen.
Het hoeft niet in één keer aangelegd te worden. Men zal wel een paar maanden bezig zijn in de nachtelijke uurtjes tussen laatste en eerste trein. Die lekkende coas kan met langs het hele traject hangen. Dan is de GSM-R dekking ook gelijk optimaal en uiteindelijk krijgt het WiFi treinnetwerk zijn data toch ook van GSM/UTMS/G4