fbpx
Foto: ProRail/Stefan Verkerk

Eerste HSL-tunnel met mobiel bereik (in 2023 volgt laatste)

24 feb 2021 13:07

Vanaf vandaag is de melding ‘géén mobiel bereik’ verleden tijd in een HSL-tunnel tussen Breda en Rotterdam. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben vanaf nu mobiele dekking in de Tunnel Oude Maas. Daarmee is dit de eerste tunnel op de hogesnelheidslijn (HSL) met een mobiel netwerk. Het streven is om medio 2023 in alle vijf HSL-tunnels bereik te hebben.

Lang gekoesterde wens

De langste tunnel op de HSL is de zeven kilometer lange Groene Hart Tunnel. Ook daar zullen reizigers in de toekomst bereik krijgen. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Het heeft langer geduurd dan oorspronkelijk gehoopt. In 2018 vertelde KPN tegenover treinreiziger.nl dat het de bedoeling was dat vanaf 2019 de tunnels stapsgewijs mobiel bereik zouden krijgen.

Complex project

Vorig jaar durfde KPN geen nieuwe planning meer vrij te geven. “De HSL-tunnels zijn middels publiek private samenwerking tot stand gekomen, en het is voor mobiele operators een bestuurlijk en operationeel complex traject waarbij meerdere partijen betrokken zijn” vertelde een woordvoerder toen.

Ook ProRail spreekt van een complexe klus. “De aanleg van mobiele installaties in HSL-tunnels vereist speciale montagetechniek, omdat treinen erg hard rijden. De systemen moeten bestand zijn tegen de druk die ontstaat bij snelheden van 300 km p/uur. Daarom zijn er windtunneltesten uitgevoerd met de antennes en zijn extra goed beveiligde kasten ontwikkeld voor technische apparatuur” legt ProRail uit. De voorbereidingen voor dit project lopen al sinds 2017.

2023

De ervaring die is opgedaan bij de werkzaamheden in de Tunnel Oude Maas wordt gebruikt om de andere HSL-tunnels in de toekomst sneller te kunnen voorzien. Het streven is dat reizigers in 2023 in alle vijf de tunnels bereik hebben.

5 gedachten over “Eerste HSL-tunnel met mobiel bereik (in 2023 volgt laatste)”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    In 2023 zal de ICNG waarschijnlijk al op de hele HSL rijden. De WiFi van Nomad Digital (overgenomen door Alstom) zal in ICNG zijn:

    https://nomad-digital.com/articles/nomad-provides-wifi-for-new-ns-intercity/

    1. dries molenaar schreef:

      Die zal het in de tunnel ook niet doen want de internet-aansluiting van het on-board wi-fi-net loopt via enkele 4g/5g antennes op de trein.

    2. dries molenaar schreef:

      NB eerst maar zien dat de treinen rijden. Of ze dan internet hebben is van minder belang.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Ze zijn wel wat laat met bereik in de HSL Zuid tunnels. Zelfs in de langste spoortunnel hebben ze bereik met 4 G:

    https://www.computerweekly.com/news/450297522/Gotthard-Base-Tunnel-opens-with-4G-coverage-throughout

    De Zwitserse treinen die door de Gotthardbasistunnel rijden modern. In tegenstelling tot de ICR die als overbrugging bedoeld was. Dat is inmiddels al ruim 11 jaar.

    1. dries molenaar schreef:

      Bij nieuwbouw is het allemaal wat makkelijker.
      Die buitendienststellingen zijn toch volkomen onacceptabel voor zoiets triviaals. Hoe zou men ooit met de luchtvaart kunnen concurreren wanneer er sluiting is voor dit soort flauwekul en dan ook nog voor bermbrand, schuurtje in brand langs spoor, wandelaars langs de baan enz. Ergens zuid van Brussel heb ik ook wel eens een 20 minuten langzaam moeten rijden vanwege melding mogelijk kinderen op het spoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.