Eerste nieuwe intercity (ICNG) aangekomen in Nederland

Zaterdag aan het begin van de avond is de eerste nieuwe intercity van het type ICNG in Nederland aangekomen. Onder treinliefhebbers wordt de trein ook wel De Wesp genoemd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein in december vorig jaar zou aankomen. De komst liep echter vertraging op.

Opleiding

Voor de kenners: het gaat om treinstel 3108, een vijfdelig treinstel. Het treinstel kwam bij Oldezaal de grens over en reed vervolgens via Zwolle naar de Watergraafsmeer in Amsterdam. Het treinstel zal gebruikt worden om monteurs en trainers op te leiden voor het toekomstige materieel. Helemaal klaar is de trein nog niet, zegt NS: de trein rijdt weliswaar in NS-kleuren, maar heeft nog niet het volledige interieur. Daarom gaat de trein later terug naar de fabriek in Polen om afgebouwd te worden. Volgende maand wordt de volgende trein verwacht die gebruikt zal worden als testtrein.

Treinreizigers zullen nog geduld moeten hebben voordat ze in de nieuwe trein kunnen instappen. De trein zal op z’n vroegst in de loop van 2021 worden ingezet. De oorspronkelijke planning om de treinen al per einde van dit jaar in te zetten, wordt niet gehaald. Van vertraging is formeel echter geen sprake, omdat NS in de concessie heeft afgesproken dat de treinen pas in 2021 in gebruik genomen zou worden.

De InterCity Nieuwe Generatie (ICNG) rijdt achter de RXP 9901 Nederland binnen via Oldenzaal.

33.000 zitplaatsen

Het is de eerste van in totaal 99 treinstellen; 79 treinen zijn bedoeld voor de binnenlandse dienstregeling, 20 voor de treindienst naar België. In totaal zullen de treinen zo’n 33.000 zitplaatsen bieden. Het gaat om 50 vijfdelige treinen, en 49 achtdelige treinstellen. De treinen die naar België kunnen zijn uitsluitend achtdelig.

De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur en zullen voornamelijk via de hogesnelheidslijn gaan rijden. Niet alleen op de bestaande routes, maar in de toekomst ook tussen Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda. De ICNG is het sluitstuk van het Fyra-alternatief, de trein die in 2013 van de rails werd gehaald.

This post was last modified on 19 december 2020 11:05

Share

Recent Posts

Vakbond VVMC gaat weer praten met NS – acties opgeschort

De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…

1 dag terug

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

2 dagen terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

2 dagen terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

3 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

4 dagen terug