Eerste nieuwe intercity (ICNG) aangekomen in Nederland

Zaterdag aan het begin van de avond is de eerste nieuwe intercity van het type ICNG in Nederland aangekomen. Onder treinliefhebbers wordt de trein ook wel De Wesp genoemd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein in december vorig jaar zou aankomen. De komst liep echter vertraging op.

Opleiding

Voor de kenners: het gaat om treinstel 3108, een vijfdelig treinstel. Het treinstel kwam bij Oldezaal de grens over en reed vervolgens via Zwolle naar de Watergraafsmeer in Amsterdam. Het treinstel zal gebruikt worden om monteurs en trainers op te leiden voor het toekomstige materieel. Helemaal klaar is de trein nog niet, zegt NS: de trein rijdt weliswaar in NS-kleuren, maar heeft nog niet het volledige interieur. Daarom gaat de trein later terug naar de fabriek in Polen om afgebouwd te worden. Volgende maand wordt de volgende trein verwacht die gebruikt zal worden als testtrein.

Treinreizigers zullen nog geduld moeten hebben voordat ze in de nieuwe trein kunnen instappen. De trein zal op z’n vroegst in de loop van 2021 worden ingezet. De oorspronkelijke planning om de treinen al per einde van dit jaar in te zetten, wordt niet gehaald. Van vertraging is formeel echter geen sprake, omdat NS in de concessie heeft afgesproken dat de treinen pas in 2021 in gebruik genomen zou worden.

De InterCity Nieuwe Generatie (ICNG) rijdt achter de RXP 9901 Nederland binnen via Oldenzaal.

33.000 zitplaatsen

Het is de eerste van in totaal 99 treinstellen; 79 treinen zijn bedoeld voor de binnenlandse dienstregeling, 20 voor de treindienst naar België. In totaal zullen de treinen zo’n 33.000 zitplaatsen bieden. Het gaat om 50 vijfdelige treinen, en 49 achtdelige treinstellen. De treinen die naar België kunnen zijn uitsluitend achtdelig.

De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur en zullen voornamelijk via de hogesnelheidslijn gaan rijden. Niet alleen op de bestaande routes, maar in de toekomst ook tussen Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda. De ICNG is het sluitstuk van het Fyra-alternatief, de trein die in 2013 van de rails werd gehaald.

This post was last modified on 19 december 2020 11:05

Bekijk reacties

  • Leuk dat mijn filmpje wordt getoond in dit artikel! (die tweede, genomen in Wierden)

  • "Helemaal klaar is de trein nog niet: de trein rijdt weliswaar in NS-kleuren, maar heeft nog geen interieur."

    Op de foto's van Stefan zie ik toch een interieur? Of het nog niet compleet, want bij de twee klasse achterin mist een stoel?

  • Mooie trein die in de Corona-tijd ons land binnenrijdt! Positief puntje in deze huidige bizarre tijd! Komen hier straks ook de groene stickers op de ramen?
    Het huidige NS-materieel heeft deze stickers al! Ben benieuwd hoe lang deze met deze speciale plakkers blijven rondrijden!
    Ziet er ondanks alles best aardig uit hoor, nu we over een week allemaal met muilkorf om in het OV gaan reizen! Geeft ook weer een tijdsbeeld op van reizen anno 2020 in de komende filmpjes en foto's!

    • Tegen de tijd dat de eerste in dienst komt (loop van 2021) zijn we hopelijk allang weer verlost van het virus. Dus nee, er komen geen groene stickers op de ramen.

      • In een You tube filmpje van een vlogger hoorde ik dat de ICNG vanaf december 2021 echt in de reguliere dienstregeling gaat rijden. Dat lijk me heel aannemelijk. Eerst zal uitgebreid getest moeten worden. En de treinmachinisten moeten opgeleid worden. En dat is waarschijnlijk een behoorlijk pool aan HSL treinmachinisten.

        Belooft wat als de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Breda wordt ingezet. Die moeten dan ook wegbekendheid krijgen tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Weesp - Schiphol. Daar heb je een behoorlijk hoeveelheid treinmachinisten voor nodig.

        En zal de ICNG dan op de Hanzelijn gaan rijden met 160 km p/u met behulp van ingeschakelde ERTMS? Of gebruikt het toch gewoon nog ATB waardoor het met 140 km p/u rijdt?

        Ga niet uit van december 2022 dat de ICNG wordt ingezet tussen Groningen/Leeuwarden - Breda. Eerder december 2023.

        • NS heeft alleen gezegd dat hij straks "tenminste 160" zal rijden via de Hanzelijn, of het 200 wordt is nog allerminst zeker. (En gezien die onzekerheid verwacht ik zelf van niet. We kennen het spoorbedrijf inmiddels een beetje.)

        • Had op een site van NS en de Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelezen dat de dienstsnelheid 160 km p/u wordt.

          Maar betekent dat de ICNG ook altijd 160 km p/u rijdt? Technisch is het mogelijk om met 200 km p/u te rijden.

    • 49 vijfdelige (serie 3100) en 30 achtdelige (serie 3200) voor de verbindingen Amsterdam - Rotterdam, Den Haag - Eindhoven en Breda - Groningen/Leeuwarden. Verbinding Breda - Amsterdam Centraal zal omgebogen worden via Amsterdam Zuid en verlengd worden naar Groningen/Leeuwarden via Almere en Zwolle.

      20 achtdelige serie 3300 (410 zitplaatsen) tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag. Opvolger van de huidige Benelux trein.

      • Het is sneller ingetypt dan dat ze in bedrijf komen. Het kan wel wat jaartjes gaan duren. Zaak is om de Belgische bestemmingen eens goed te gaan bedienen. De lange lijn naar het Noorden lijkt mij ook wel wat. Alleen vraag ik mij af of er wel genoeg zitplaatsen zullen zijn. Als per ongeluk in het studentenuurtje terecht komt ben je de klos. Een lange VIRM neemt wel 800-1200. Bij deze ICng zou dat met twee keer 8 wagons moeten en dan worden de perrons te kort. Bij een kopstation moet je dan flink aan de wandel.

        • Aan een aantal reacties van o.a. vloggers en spoorwegkenners uit de spoorwereld zal het op zijn vroegst december 2021 worden. Ook door corona? Maak niet uit want de treinen zijn toch nog matig bezet.

          De ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda kan tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad makkelijk af met enkeldekstreinen. Tot voor de opening van de Hanzelijn tot december 2012 reden vooral de ICM - M tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Schiphol/Rotterdam/Den Haag. Vanaf Amersfoort werden de ICM - M en een aantal V - IRM - M aangevuld.

          2 gekoppelde achtdelige ICNG met een lengte van 330 meter passen ook op Lelystad Centrum en Almere Centrum. Maar het wordt hoog tijd dat die perrons verlengd worden tot 400 meter zodat een achttiendelige ICNG (385 meter) ook er op past. Heb je totaal ongeveer 940 zitplaatsen.

          De ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda kan vanaf Lelystad tot Schiphol goed aangevuld worden met vele andere dubbeldeksintercity's DDZ/V-IRM-M. Tussen Lelystad - Dordrecht via Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden, Den Haag en Rotterdam C worden de V- IRM-M ingezet. De grootste drukte is tussen Almere - Schiphol. Daar zijn die dubbeldeksintercity's vooral voor nodig.

          Op de HSL kunnen de huidige Intercity Direct met Traxx + ICR de vervoersstroom in de spitsuren moeilijk aan. De samenstellingen van de IC Maxima zal langer worden. Daardoor zijn er meer zitplaatsen.

          Verwacht dat het nodig zal zijn omdat de nieuwe IC sneller, comfortabeler en waarschijnlijk betrouwbaarder zal zijn en de punctualiteit hoger zal zijn de bezettingsgraad in de ICNG hoger zal zijn dan bij de huidige IC Direct. De frequentie op de HSL met 5 keer p/u zal mogelijk niet voldoende zijn.

          Voor België zijn 20 ICNG België. Veel meer zitplaatsen dan de huidige Benelux trein met 11 stammen. In Gazet van Antwerpen was te lezen dat NMBS twee keer p/u een trein wil laten rijden tussen Antwerpen - station Noorderkempen. En dan willen verlengen naar Eindhoven via de HSL Antwerpen - Breda. Maar voorlopig is dat nog niet concreet.

        • Maak er net als Amsterdam-Rotterdam een IntercityDirect van met toeslag.Dat zal veel studenten schelen. Studenten kunnen dan zonder toeslag gebruik maken van de trein via Amersfoort en Zwolle.

  • Heel zonde van de bestickeringen van de zijkanten, ziet er cheap uit. de blauwe banden rond de deuren had ook niet gehoeven, geeft afbreuk aan het ontwerp... Vind de uitlijning van de kleuren sowieso al rommelig en niet gestroomlijnd.

    • Die blauwe banden zijn verplicht. Er moeten contrasterende kleuren zijn tussen de randen van de deuren en de randen van de deuropening.

  • Mag ik even aangeven dat ik het asociaal vind, ook van treinreiziger.nl, om foto's te maken op een station en dan ook nog te gaan publiceren. De treinen en stations zijn voor mensen die niet anders kunnen. Dan doe je als treinreiziger.nl de oproep alleen noodzakelijke reizen te maken, maar publiceer je wel twitterverhalen van idioten die voor fotootjes treinen achterna racen. Schande! Je maakt je zo ook als media belachelijk als er straks een artikel komt waarin weer wordt gezegd geen plezierreisjes te maken.

    • Zie het probleem niet. Als het nou om honderden mensen ging. Je kunt het overdrijven. Het is slechts een paar mensen. Die namens de media werken.

    • O.a. deze website en vele andere treinregelateerde sites en apps bestaan dankzij die ‘idioten’. Als je spoorliefhebbers op deze manier bestempelt vraag ik me oprecht af wat je in hemelsnaam op deze site te zoeken hebt.

      Plus: je kent de mensen die deze opnames hebben gemaakt niet persoonlijk en hun leefomstandigheden. Niet iedereen ‘reist een trein achterna’, maar wonen toevallig vlakbij een station waardoor ze gemakkelijk een spot kunnen maken en daarbij mede dankzij de rust nu gemakkelijk de regels in acht kunnen nemen.

      Lekker makkelijk oordelen, maar ja...dat is ook ‘het nieuwe normaal’ dankzij het internet. Bel de rijksoverheid maar als je zo boos bent.

      • Het nieuwe normaal is niet normaal. In het ene land is de afstand tussen twee mensen een meter en in het andere twee meter > volstrekte willekeur. Door een mondkapje te dragen krijg je minder zuurstof binnen en meer CO2; tel uit je winst!

    • 1) Onze fotograaf is niet naar het station gegaan.
      2) Hij moet ook gewoon brood verdienen
      3) Met name de capaciteit in het voertuig is beperkt, vandaar de oproep om het ov te gebruiken voor alleen essentiële reizen. Door op station te staan is er echt meer dan genoeg ruimte over voor essentiële reizigers. Getuige de beelden is er meer dan voldoende afstand gehouden. Of de spotters per fiets, bus, of lopend naar station zijn gekomen is bij mij niet bekend. In mijn ogen kan dit niet asociaal genoemd worden.
      4) Gisteren is ook bekend geworden dat het virus zich buiten amper verspreid.
      5) NS presentator Arjan Spoormans op Twitter: "Daar is ie! De eerste nieuwe @NS_online Intercity is aangekomen in Nederland! 💙💛
      En gelukkig zijn er mensen als Bart die dat gaan filmen 😀👍🏻" NS ziet dus ook niet als een probleem. https://twitter.com/Arjan_Spoormans/status/1264272182018019330?s=19

      Dus wellicht tijd om dit mee te wegen en je mening te herzien.

      • Het is "geld verdienen" en "er moet brood op de plank komen". "Brood verdienen" is iets wat niet kan.

      • Je vergeet er nog bij te zetten dat het perron waar de ICNG voorbij kwam uiteraard op dat moment niet door reizigers werd gebruikt, want de ICNG rijdt nog niet in reizigersdienst.

    • Ach ach, komt u dit speciaal posten. En u heeft de foot's en films dan ook bewust niet gekeken?

    • Volgens mij is het juist beter dat er slechts enkelen op het perron foto's maken en met ons delen dan dat alle liefhebbers ter plaatse zouden zijn gegaan.

      Daar moet toch ook jij het mee eens zijn..? Toch..?

  • Wat een negatieve insteek van Jo, is er eindelijk iets leuks te publiceren in deze toch al zeer beperkte reis mogelijkheid, waar we met z'n allen toch op hebben zitten wachten, waarom dan gelijk de publicatie in een negatief daglicht te plaatsen. Onbegrijpelijk.

    • Is toch juist wél begrijpelijk, J.?
      Jo uit gewoon zorgen om gezondheid ed. en dat soort dingen zijn belangrijk en kunnen emotioneel liggen.

      Net zoals het begrijpelijk is dat NS PR-man blij twittert dat mensen de nieuwe trein filmen, en jij blij bent met positief nieuws.

      Is verwarrende tijd, en regels zijn bijv. niet eenduidig.

      Jo's zorg is terecht, woordkeuze wat emotioneel maar logisch. Hij heeft het niet over de fotograaf van treinreiziger (die inderdaad voor werk foto's maakt), maar over "twitterverhalen van idioten die voor fotootjes treinen achterna racen".

      Natuurlijk weet Jo niet of de fotos/filmpjes allen van spotters komen die er speciaal naartoe gereisd zijn. Andersom weet niemand dat.

      Ik zie Jo's uiting in lijn met Ruttes advies: 'mensen blijven aanspreken, we doen het samen'. Dank daarvoor, Jo!

      En dank Hildebrand voor je reactie!
      Goed dat je speciaal een fotograaf stuurt, teken van kwaliteit, en respect voor je werk/lezers in deze financieel lastige tijd voor treinreiziger.nl. Petje af.

      • Het is prima om aan te spreken en discussie te voeren. Maar om direct te spreken van asociaal vind ik wel wat ver gaan.

        • Dat snap ik Hildebrand, ben het zeker met je eens bij gebruikelijke onderwerpen. Hoewel dat woord ook dan al gauw op de lippen ligt als mensen het gevoel hebben benadeeld te worden (bijv. als kaartjes duurder worden: 'asociaal!').

          Dit is echter een uitzonderlijk onderwerp Covid19. Omdat hierbij letterlijk mensenlevens afhangen van het collectieve gedrag, en omdat het een black box is (mensen kunnen zonder dat ze het doorhebben corona hebben en iemand doden , en iemand infecteren).

          Sociaal/asociaal is dus letterlijk waar Covid19 om draait. Dus Jo kan niet echt een ander, minder pijnlijk woord kiezen bij zijn boodschap, lijkt me. En Jo is lijkt me geen journalist, klantenservice van NS of politicus Hugo de Jonge (die elke gebeurtenis onschadelijk kunnen verwoorden)
          Snap wel dat je je onterecht aangesproken voelt, en dat het pijn doet (als iemand weinig asociaal gedrag vertoont lijk jij/treinreiziger.nl het me...)

          Ik pleit altijd (ook) voor begrip, JUIST als iets niet respectvol is uitgedrukt. Niet iedereen is immers op alle momenten communicatief vaardig, vooral niet in onderwerpen die hun aan het hart ligt. Terwijl iedereen de mond vol heeft van 'respect'.

          Dit soort onbewuste mechanismes leiden onbedoeld tot buitensluiting, zo ontstaat bijv. de pijnlijke kloof hoogopgeleiden - laagopgeleiden. Met hun eigen taal/betekenissen, compleet in hun eigen wereld, en niet bewust ervan.

          Waarom reageer je bijv niet op de neerbuigende sneer van Dries naar Jo (zonder enige inhoudelijke toelichting), en wel op het woord 'asociaal' richting jou (de website-eigenaar zelve, en wel met inhoudelijke toelichting)?

          Snap het wel, zo gaat het menselijkerwijs, dat je je aangevallen voelt. En geregeld wijs je ook sneren onder de gordel terecht. Dat doe je dan jaloersmakend eloquent vind ik.

          Evenwel heb de indruk dat je bij vaste reageerders (nagenoeg) niet meer wijst op disrespectvol gedrag.

  • Ook een paar foto's gezien van de deuren van de ICNG. En dat deed me sterk denken aan de deuren van veel oudere Zweedse Arlanda Express:

    https://www.youtube.com/watch?v=qpqeglYydIY

    Waarschijnlijk zijn het ook 1300 mm brede deuren. Zie je dat de Coradia platform een beproefde platform is.

  • De NS liep met de Fyra/Traxx + ICR tegen de volgende problemen op:

    - omschakelen in spanningssluizen van ATB naar ERTMS v.v. en 1500 volt naar 25 KV. Volgens berichten zal omschakelen automatisch gaan gebeuren. Waardoor het aantal storingen zal verminderen
    - deuren sloten heel soms niet. Dit probleem is een paar voorgekomen bij de Intercityrijtuigen. Zat er een keer zelf in. Waardoor het teruggereden moest worden. Met de enkele deuren van Alstom lijk me dit geen probleem
    - hoge geluidsniveau. De Intercityrijtuigen en Traxx locomotieven zijn lawaaiig. Dat hoor je. Ook inwoners in Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk horen de Traxx + ICR meer dan de Thalys & Eurostar. Ondanks de hogere snelheid van de Eurostar & Thalys
    - soms wegvallen van communicatie tussen Traxx locomotief en HSL baan. De zgn. loss of communication. Waardoor de trein soms stil stond.
    - treinmachinist moest soms gaan resetten.

    Zien hoe Alstom al deze problemen gaan oplossen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen in spanningssluizen. Zie de TGV. Maar er is bijna geen spoorlijn waar zo intensief omgeschakeld moet worden als de HSL Zuid. Dat maakt het rijden op de HSL Zuid zo specifiek.

    • Technisch geneuzel. Natuurlijk bouwt Alstom goed werkende treinen. Het is geen b-merk die wat loopt aan te klooien. Het is trouwens ETCS. ERTMS is de aanduiding voor het totale systeem, waar bv GSM-Rail en de oude systemen zoals ATB, Indusi/PZB e.d. ook onder vallen.

      • Ja dat weten we nu wel. Geef je dat ook even door aan NS en ProRail? Die blijven het steevast ERTMS noemen. Heb je ook je verklaring waarom iedereen het zo blijft noemen. Graag gedaan.

        • De reden dat NS en ProRail het steevast over ERTMS als geheel hebben ligt in het feit dat dit een ‘management systeem’ is waarin voor bedrijfsvoering interessante zaken zitten. Denk aan communicatie met personeel of onderhouds/storingsinformatie.
          Mensen op de werkvloer hebben het vaker over ETCS, dit is het controle- en bedieningssysteem tussen trein en baan waar zij mee te maken hebben.
          ETCS vormt samen met GSM-R (GSM for Railways), ERTMS.

      • Ing. ACF Sierts:

        Bombardier was ook geen B merk. Maar moest de bestaande locomotieven wel aanpassen aan het rijden op de HSL met zijn specifieke eigenschappen.

        Bombardier beloofde NS dat ze locomotieven konden leveren die op de HSL konden rijden.

        Inmiddels zijn we al ruim 10 jaar verder. En weten we wel beter.

        Maar de ICNG kan gebouwd worden met de juiste specificaties.

  • Gefeliciteerd! Blij dat er wat beweging is. Nu maar hopen hem af en toe eens over de HSL te zien mogen rijden. Dat geeft weer wat nieuws zo uit het keukenraam te zien.
    Laten we maar hopen de wesp niet de bijnaam wordt. NS doet er beter aan zelf wat pakkends te verzinnen en niet via een publieksactie.

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

4 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug