Eerste nieuwe intercity (ICNG) aangekomen in Nederland
23 mei 2020 16:49
Zaterdag aan het begin van de avond is de eerste nieuwe intercity van het type ICNG in Nederland aangekomen. Onder treinliefhebbers wordt de trein ook wel De Wesp genoemd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein in december vorig jaar zou aankomen. De komst liep echter vertraging op.
Opleiding
Voor de kenners: het gaat om treinstel 3108, een vijfdelig treinstel. Het treinstel kwam bij Oldezaal de grens over en reed vervolgens via Zwolle naar de Watergraafsmeer in Amsterdam. Het treinstel zal gebruikt worden om monteurs en trainers op te leiden voor het toekomstige materieel. Helemaal klaar is de trein nog niet, zegt NS: de trein rijdt weliswaar in NS-kleuren, maar heeft nog niet het volledige interieur. Daarom gaat de trein later terug naar de fabriek in Polen om afgebouwd te worden. Volgende maand wordt de volgende trein verwacht die gebruikt zal worden als testtrein.
Treinreizigers zullen nog geduld moeten hebben voordat ze in de nieuwe trein kunnen instappen. De trein zal op z’n vroegst in de loop van 2021 worden ingezet. De oorspronkelijke planning om de treinen al per einde van dit jaar in te zetten, wordt niet gehaald. Van vertraging is formeel echter geen sprake, omdat NS in de concessie heeft afgesproken dat de treinen pas in 2021 in gebruik genomen zou worden.
33.000 zitplaatsen
Het is de eerste van in totaal 99 treinstellen; 79 treinen zijn bedoeld voor de binnenlandse dienstregeling, 20 voor de treindienst naar België. In totaal zullen de treinen zo’n 33.000 zitplaatsen bieden. Het gaat om 50 vijfdelige treinen, en 49 achtdelige treinstellen. De treinen die naar België kunnen zijn uitsluitend achtdelig.
De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur en zullen voornamelijk via de hogesnelheidslijn gaan rijden. Niet alleen op de bestaande routes, maar in de toekomst ook tussen Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda. De ICNG is het sluitstuk van het Fyra-alternatief, de trein die in 2013 van de rails werd gehaald.
De eerste ICNG is er! Foto’s 1&2 in Bad Bentheim met een BR111, foto 3 bij de eerste overweg na de grens (99% zeker dat ik als eerste een ICNG in NL heb geklikt!) En foto 4 op thuisbasis Borne. #ICNG #nieuweIntercity #NS @ns_online @treinreiziger pic.twitter.com/ENcfLXCOVN
— Juliën Otten (@JulienOtten98) May 23, 2020
De #ICNG wat verder in detail. Van binnen nog helemaal ingepakt maar ziet er al erg mooi uit! Erg mooie trein met eigen identiteit. Dit wordt een klassieker van @NS_online! pic.twitter.com/ZnQwGBVK6J
— Bart Kromwijk (@desbarts) May 23, 2020
Leuk dat mijn filmpje wordt getoond in dit artikel! (die tweede, genomen in Wierden)
“Helemaal klaar is de trein nog niet: de trein rijdt weliswaar in NS-kleuren, maar heeft nog geen interieur.”
Op de foto’s van Stefan zie ik toch een interieur? Of het nog niet compleet, want bij de twee klasse achterin mist een stoel?
Mooie trein die in de Corona-tijd ons land binnenrijdt! Positief puntje in deze huidige bizarre tijd! Komen hier straks ook de groene stickers op de ramen?
Het huidige NS-materieel heeft deze stickers al! Ben benieuwd hoe lang deze met deze speciale plakkers blijven rondrijden!
Ziet er ondanks alles best aardig uit hoor, nu we over een week allemaal met muilkorf om in het OV gaan reizen! Geeft ook weer een tijdsbeeld op van reizen anno 2020 in de komende filmpjes en foto’s!
Tegen de tijd dat de eerste in dienst komt (loop van 2021) zijn we hopelijk allang weer verlost van het virus. Dus nee, er komen geen groene stickers op de ramen.
In een You tube filmpje van een vlogger hoorde ik dat de ICNG vanaf december 2021 echt in de reguliere dienstregeling gaat rijden. Dat lijk me heel aannemelijk. Eerst zal uitgebreid getest moeten worden. En de treinmachinisten moeten opgeleid worden. En dat is waarschijnlijk een behoorlijk pool aan HSL treinmachinisten.
Belooft wat als de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden – Breda wordt ingezet. Die moeten dan ook wegbekendheid krijgen tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Lelystad – Weesp – Schiphol. Daar heb je een behoorlijk hoeveelheid treinmachinisten voor nodig.
En zal de ICNG dan op de Hanzelijn gaan rijden met 160 km p/u met behulp van ingeschakelde ERTMS? Of gebruikt het toch gewoon nog ATB waardoor het met 140 km p/u rijdt?
Ga niet uit van december 2022 dat de ICNG wordt ingezet tussen Groningen/Leeuwarden – Breda. Eerder december 2023.
Hoezo 160 onder ERTMS? Je bedoelt 200 onder ETCS, neem ik aan…
NS heeft alleen gezegd dat hij straks “tenminste 160” zal rijden via de Hanzelijn, of het 200 wordt is nog allerminst zeker. (En gezien die onzekerheid verwacht ik zelf van niet. We kennen het spoorbedrijf inmiddels een beetje.)
Had op een site van NS en de Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelezen dat de dienstsnelheid 160 km p/u wordt.
Maar betekent dat de ICNG ook altijd 160 km p/u rijdt? Technisch is het mogelijk om met 200 km p/u te rijden.
Hoeveel Wespen heeft de NS besteld?
49 vijfdelige (serie 3100) en 30 achtdelige (serie 3200) voor de verbindingen Amsterdam – Rotterdam, Den Haag – Eindhoven en Breda – Groningen/Leeuwarden. Verbinding Breda – Amsterdam Centraal zal omgebogen worden via Amsterdam Zuid en verlengd worden naar Groningen/Leeuwarden via Almere en Zwolle.
20 achtdelige serie 3300 (410 zitplaatsen) tussen Brussel – Rotterdam – Amsterdam/Den Haag. Opvolger van de huidige Benelux trein.
Het is sneller ingetypt dan dat ze in bedrijf komen. Het kan wel wat jaartjes gaan duren. Zaak is om de Belgische bestemmingen eens goed te gaan bedienen. De lange lijn naar het Noorden lijkt mij ook wel wat. Alleen vraag ik mij af of er wel genoeg zitplaatsen zullen zijn. Als per ongeluk in het studentenuurtje terecht komt ben je de klos. Een lange VIRM neemt wel 800-1200. Bij deze ICng zou dat met twee keer 8 wagons moeten en dan worden de perrons te kort. Bij een kopstation moet je dan flink aan de wandel.
Aan een aantal reacties van o.a. vloggers en spoorwegkenners uit de spoorwereld zal het op zijn vroegst december 2021 worden. Ook door corona? Maak niet uit want de treinen zijn toch nog matig bezet.
De ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda kan tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Lelystad makkelijk af met enkeldekstreinen. Tot voor de opening van de Hanzelijn tot december 2012 reden vooral de ICM – M tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Amersfoort – Schiphol/Rotterdam/Den Haag. Vanaf Amersfoort werden de ICM – M en een aantal V – IRM – M aangevuld.
2 gekoppelde achtdelige ICNG met een lengte van 330 meter passen ook op Lelystad Centrum en Almere Centrum. Maar het wordt hoog tijd dat die perrons verlengd worden tot 400 meter zodat een achttiendelige ICNG (385 meter) ook er op past. Heb je totaal ongeveer 940 zitplaatsen.
De ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda kan vanaf Lelystad tot Schiphol goed aangevuld worden met vele andere dubbeldeksintercity’s DDZ/V-IRM-M. Tussen Lelystad – Dordrecht via Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden, Den Haag en Rotterdam C worden de V- IRM-M ingezet. De grootste drukte is tussen Almere – Schiphol. Daar zijn die dubbeldeksintercity’s vooral voor nodig.
Op de HSL kunnen de huidige Intercity Direct met Traxx + ICR de vervoersstroom in de spitsuren moeilijk aan. De samenstellingen van de IC Maxima zal langer worden. Daardoor zijn er meer zitplaatsen.
Verwacht dat het nodig zal zijn omdat de nieuwe IC sneller, comfortabeler en waarschijnlijk betrouwbaarder zal zijn en de punctualiteit hoger zal zijn de bezettingsgraad in de ICNG hoger zal zijn dan bij de huidige IC Direct. De frequentie op de HSL met 5 keer p/u zal mogelijk niet voldoende zijn.
Voor België zijn 20 ICNG België. Veel meer zitplaatsen dan de huidige Benelux trein met 11 stammen. In Gazet van Antwerpen was te lezen dat NMBS twee keer p/u een trein wil laten rijden tussen Antwerpen – station Noorderkempen. En dan willen verlengen naar Eindhoven via de HSL Antwerpen – Breda. Maar voorlopig is dat nog niet concreet.
Er zal vanaf december 2021 twee keer p/u gereden worden tussen Antwerpen – station Noorderkempen:
https://pvmagazine.nl/pas-in-december-2021-elk-halfuur-een-trein-tussen-noorderkempen-brecht-en-antwerpen/
Verlenging naar Breda/Eindhoven is nog niet concreet.
Maak er net als Amsterdam-Rotterdam een IntercityDirect van met toeslag.Dat zal veel studenten schelen. Studenten kunnen dan zonder toeslag gebruik maken van de trein via Amersfoort en Zwolle.
Heel zonde van de bestickeringen van de zijkanten, ziet er cheap uit. de blauwe banden rond de deuren had ook niet gehoeven, geeft afbreuk aan het ontwerp… Vind de uitlijning van de kleuren sowieso al rommelig en niet gestroomlijnd.
Die blauwe banden zijn verplicht. Er moeten contrasterende kleuren zijn tussen de randen van de deuren en de randen van de deuropening.
Mag ik even aangeven dat ik het asociaal vind, ook van treinreiziger.nl, om foto’s te maken op een station en dan ook nog te gaan publiceren. De treinen en stations zijn voor mensen die niet anders kunnen. Dan doe je als treinreiziger.nl de oproep alleen noodzakelijke reizen te maken, maar publiceer je wel twitterverhalen van idioten die voor fotootjes treinen achterna racen. Schande! Je maakt je zo ook als media belachelijk als er straks een artikel komt waarin weer wordt gezegd geen plezierreisjes te maken.
Zie het probleem niet. Als het nou om honderden mensen ging. Je kunt het overdrijven. Het is slechts een paar mensen. Die namens de media werken.
O.a. deze website en vele andere treinregelateerde sites en apps bestaan dankzij die ‘idioten’. Als je spoorliefhebbers op deze manier bestempelt vraag ik me oprecht af wat je in hemelsnaam op deze site te zoeken hebt.
Plus: je kent de mensen die deze opnames hebben gemaakt niet persoonlijk en hun leefomstandigheden. Niet iedereen ‘reist een trein achterna’, maar wonen toevallig vlakbij een station waardoor ze gemakkelijk een spot kunnen maken en daarbij mede dankzij de rust nu gemakkelijk de regels in acht kunnen nemen.
Lekker makkelijk oordelen, maar ja…dat is ook ‘het nieuwe normaal’ dankzij het internet. Bel de rijksoverheid maar als je zo boos bent.
Het nieuwe normaal is niet normaal. In het ene land is de afstand tussen twee mensen een meter en in het andere twee meter > volstrekte willekeur. Door een mondkapje te dragen krijg je minder zuurstof binnen en meer CO2; tel uit je winst!
1) Onze fotograaf is niet naar het station gegaan.
2) Hij moet ook gewoon brood verdienen
3) Met name de capaciteit in het voertuig is beperkt, vandaar de oproep om het ov te gebruiken voor alleen essentiële reizen. Door op station te staan is er echt meer dan genoeg ruimte over voor essentiële reizigers. Getuige de beelden is er meer dan voldoende afstand gehouden. Of de spotters per fiets, bus, of lopend naar station zijn gekomen is bij mij niet bekend. In mijn ogen kan dit niet asociaal genoemd worden.
4) Gisteren is ook bekend geworden dat het virus zich buiten amper verspreid.
5) NS presentator Arjan Spoormans op Twitter: “Daar is ie! De eerste nieuwe @NS_online Intercity is aangekomen in Nederland! 💙💛
En gelukkig zijn er mensen als Bart die dat gaan filmen 😀👍🏻” NS ziet dus ook niet als een probleem. https://twitter.com/Arjan_Spoormans/status/1264272182018019330?s=19
Dus wellicht tijd om dit mee te wegen en je mening te herzien.
Het is “geld verdienen” en “er moet brood op de plank komen”. “Brood verdienen” is iets wat niet kan.
Je vergeet er nog bij te zetten dat het perron waar de ICNG voorbij kwam uiteraard op dat moment niet door reizigers werd gebruikt, want de ICNG rijdt nog niet in reizigersdienst.
Ach ach, komt u dit speciaal posten. En u heeft de foot’s en films dan ook bewust niet gekeken?
Volgens mij is het juist beter dat er slechts enkelen op het perron foto’s maken en met ons delen dan dat alle liefhebbers ter plaatse zouden zijn gegaan.
Daar moet toch ook jij het mee eens zijn..? Toch..?
Wat een negatieve insteek van Jo, is er eindelijk iets leuks te publiceren in deze toch al zeer beperkte reis mogelijkheid, waar we met z’n allen toch op hebben zitten wachten, waarom dan gelijk de publicatie in een negatief daglicht te plaatsen. Onbegrijpelijk.
Is toch juist wél begrijpelijk, J.?
Jo uit gewoon zorgen om gezondheid ed. en dat soort dingen zijn belangrijk en kunnen emotioneel liggen.
Net zoals het begrijpelijk is dat NS PR-man blij twittert dat mensen de nieuwe trein filmen, en jij blij bent met positief nieuws.
Is verwarrende tijd, en regels zijn bijv. niet eenduidig.
Jo’s zorg is terecht, woordkeuze wat emotioneel maar logisch. Hij heeft het niet over de fotograaf van treinreiziger (die inderdaad voor werk foto’s maakt), maar over “twitterverhalen van idioten die voor fotootjes treinen achterna racen”.
Natuurlijk weet Jo niet of de fotos/filmpjes allen van spotters komen die er speciaal naartoe gereisd zijn. Andersom weet niemand dat.
Ik zie Jo’s uiting in lijn met Ruttes advies: ‘mensen blijven aanspreken, we doen het samen’. Dank daarvoor, Jo!
En dank Hildebrand voor je reactie!
Goed dat je speciaal een fotograaf stuurt, teken van kwaliteit, en respect voor je werk/lezers in deze financieel lastige tijd voor treinreiziger.nl. Petje af.
Het is prima om aan te spreken en discussie te voeren. Maar om direct te spreken van asociaal vind ik wel wat ver gaan.
Dat snap ik Hildebrand, ben het zeker met je eens bij gebruikelijke onderwerpen. Hoewel dat woord ook dan al gauw op de lippen ligt als mensen het gevoel hebben benadeeld te worden (bijv. als kaartjes duurder worden: ‘asociaal!’).
Dit is echter een uitzonderlijk onderwerp Covid19. Omdat hierbij letterlijk mensenlevens afhangen van het collectieve gedrag, en omdat het een black box is (mensen kunnen zonder dat ze het doorhebben corona hebben en iemand doden , en iemand infecteren).
Sociaal/asociaal is dus letterlijk waar Covid19 om draait. Dus Jo kan niet echt een ander, minder pijnlijk woord kiezen bij zijn boodschap, lijkt me. En Jo is lijkt me geen journalist, klantenservice van NS of politicus Hugo de Jonge (die elke gebeurtenis onschadelijk kunnen verwoorden)
Snap wel dat je je onterecht aangesproken voelt, en dat het pijn doet (als iemand weinig asociaal gedrag vertoont lijk jij/treinreiziger.nl het me…)
Ik pleit altijd (ook) voor begrip, JUIST als iets niet respectvol is uitgedrukt. Niet iedereen is immers op alle momenten communicatief vaardig, vooral niet in onderwerpen die hun aan het hart ligt. Terwijl iedereen de mond vol heeft van ‘respect’.
Dit soort onbewuste mechanismes leiden onbedoeld tot buitensluiting, zo ontstaat bijv. de pijnlijke kloof hoogopgeleiden – laagopgeleiden. Met hun eigen taal/betekenissen, compleet in hun eigen wereld, en niet bewust ervan.
Waarom reageer je bijv niet op de neerbuigende sneer van Dries naar Jo (zonder enige inhoudelijke toelichting), en wel op het woord ‘asociaal’ richting jou (de website-eigenaar zelve, en wel met inhoudelijke toelichting)?
Snap het wel, zo gaat het menselijkerwijs, dat je je aangevallen voelt. En geregeld wijs je ook sneren onder de gordel terecht. Dat doe je dan jaloersmakend eloquent vind ik.
Evenwel heb de indruk dat je bij vaste reageerders (nagenoeg) niet meer wijst op disrespectvol gedrag.
Dank voor je begrip, ik ben het met je eens.
Ook een paar foto’s gezien van de deuren van de ICNG. En dat deed me sterk denken aan de deuren van veel oudere Zweedse Arlanda Express:
https://www.youtube.com/watch?v=qpqeglYydIY
Waarschijnlijk zijn het ook 1300 mm brede deuren. Zie je dat de Coradia platform een beproefde platform is.
De NS liep met de Fyra/Traxx + ICR tegen de volgende problemen op:
– omschakelen in spanningssluizen van ATB naar ERTMS v.v. en 1500 volt naar 25 KV. Volgens berichten zal omschakelen automatisch gaan gebeuren. Waardoor het aantal storingen zal verminderen
– deuren sloten heel soms niet. Dit probleem is een paar voorgekomen bij de Intercityrijtuigen. Zat er een keer zelf in. Waardoor het teruggereden moest worden. Met de enkele deuren van Alstom lijk me dit geen probleem
– hoge geluidsniveau. De Intercityrijtuigen en Traxx locomotieven zijn lawaaiig. Dat hoor je. Ook inwoners in Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk horen de Traxx + ICR meer dan de Thalys & Eurostar. Ondanks de hogere snelheid van de Eurostar & Thalys
– soms wegvallen van communicatie tussen Traxx locomotief en HSL baan. De zgn. loss of communication. Waardoor de trein soms stil stond.
– treinmachinist moest soms gaan resetten.
Zien hoe Alstom al deze problemen gaan oplossen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen in spanningssluizen. Zie de TGV. Maar er is bijna geen spoorlijn waar zo intensief omgeschakeld moet worden als de HSL Zuid. Dat maakt het rijden op de HSL Zuid zo specifiek.
Technisch geneuzel. Natuurlijk bouwt Alstom goed werkende treinen. Het is geen b-merk die wat loopt aan te klooien. Het is trouwens ETCS. ERTMS is de aanduiding voor het totale systeem, waar bv GSM-Rail en de oude systemen zoals ATB, Indusi/PZB e.d. ook onder vallen.
Ja dat weten we nu wel. Geef je dat ook even door aan NS en ProRail? Die blijven het steevast ERTMS noemen. Heb je ook je verklaring waarom iedereen het zo blijft noemen. Graag gedaan.
De reden dat NS en ProRail het steevast over ERTMS als geheel hebben ligt in het feit dat dit een ‘management systeem’ is waarin voor bedrijfsvoering interessante zaken zitten. Denk aan communicatie met personeel of onderhouds/storingsinformatie.
Mensen op de werkvloer hebben het vaker over ETCS, dit is het controle- en bedieningssysteem tussen trein en baan waar zij mee te maken hebben.
ETCS vormt samen met GSM-R (GSM for Railways), ERTMS.
Inderdaad ETCS. Is gewoonte.
Ing. ACF Sierts:
Bombardier was ook geen B merk. Maar moest de bestaande locomotieven wel aanpassen aan het rijden op de HSL met zijn specifieke eigenschappen.
Bombardier beloofde NS dat ze locomotieven konden leveren die op de HSL konden rijden.
Inmiddels zijn we al ruim 10 jaar verder. En weten we wel beter.
Maar de ICNG kan gebouwd worden met de juiste specificaties.
Gefeliciteerd! Blij dat er wat beweging is. Nu maar hopen hem af en toe eens over de HSL te zien mogen rijden. Dat geeft weer wat nieuws zo uit het keukenraam te zien.
Laten we maar hopen de wesp niet de bijnaam wordt. NS doet er beter aan zelf wat pakkends te verzinnen en niet via een publieksactie.
NB waarom hangen er drie van die grijze wagons achter de binnenkomende trein?
Dat is voor de remkracht, aangezien de remmen van het nieuwe treinstel niet gebruikt kunnen worden als deze gesleept wordt.
En hoe kan de locomotief de remmen van deze wagons activeren wanneer er doorverbinding is?
De hulpkoppelingen tussen de automatische koppelingen van het treinstel en de haken op de goederenwagens zijn ook voorzien van pneumatische verbindingen zodat het geheel pneumatisch wordt geremd met de doorgaande rem, zoals iedere goederentrein.
Het treinstel wordt meegezonden als ‘ongeremde wagen’ zoals Annemiek hierboven al schreef.
Aardig maar als er een luchtleiding zou zijn zou de ICng ook geremd worden. Ik zie ook geen buizen of slangen op de koppelstukken.
Die nieuwe bakken hebben toch minder zitplaatsen dan de huidige coupes in de ic-dienst? Een huidige coupe heeft 10 ramen met 4 stoelen per raam. Dat maakt 80 zitplaatsen per coupe. 9 bakken in de dienst dan haag – eindhoven maakt 720 zitplaatsen ex de balkons. Dat zie ik die nieuwe trein nog niet bieden. Iemand meer detail informatie?
De Traxx + ICR bestaat uit twee samenstellingen:
2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 5 tweede (400 zitplaatsen) en 2 eerste klas (118 zitplaatsen) + klapstoeltjes. Deze samenstelling wordt ingezet tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda/Brussel en Den Haag HS – Brussel (4 keer per dag)
– 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 7 tweede (560 zitplaatsen), 2 eerste klas ICR (118 zitplaatsen) + klapstoeltjes.
De vijfdelige ICNG (110 meter) zal volgens de laatste gegevens 256 zitplaatsen krijgen. De achtdelige ICNG (165 meter) 417 zitplaatsen.
2 gekoppelde vijfdelige ICNG zal totaal 512 zitplaatsen. Dit is nu nog prognose gebaseerd op een PDF van Alstom Coradia Stream.
In daluren was de bezetting van de IC Direct laag. Zelfs voor de uitbraak van de coronavirus. Een vijfdelige ICNG was dan al voldoende. En dan te bedenken dat de bezetting voorlopig nog niet op het niveau van 2019 zal zijn.
Een dertiendelige ICNG is qua aantal zitplaatsen vergelijkbaar met de huidige 9 ICR tussen Den Haag – Eindhoven.
Maar de ICNG zal flexibeler zijn qua inzet. Het kan eenvoudiger verlengd of verkort worden. Daarbij heeft NS ook meer mogelijkheden omdat het (tijdelijk) meer treinmaterieel kan hebben als ze besluiten de Traxx + ICR nog langer te houden. Die kunnen ze bijvoorbeeld inzetten tussen Groningen/Leeuwarden – Den Haag.
Ik vind het jammer dat, door de vreemde bestickering, de eigenlijke fraaie vorm niet tot uitdrukking komt. Maar het zal wel wennen zijn.
Belangrijk is of het ding het straks gewoon gaat doen.
Hildebrand proficiat met je vernieuwde nieuws lay-out, werkt verfrissend en laten we ook eens positief kijken naar leuke berichten zoals de nieuwe ICNG trein. Ben laatst weer door een wesp gestoken, was niet prettig, dus a.u.b. géén stekende insecten- of beestennaam voor een trein waar men hopelijk comfortabele treinreizen hoopt te maken. Positief aan de kleurstelling is dat, net als de van te koude airco voorziene VIRMm dubbeldekkers de deuren een afwijkende en gele kleur hebben. Waarom vraagt men zich af omdat de praktijk geleerd heeft dat men zeker op een druk perron sneller de deuren ziet en optisch ook beter opvalt. Ik hoop wel dat NS niet de tendens gaat volgen van 2 + 2 in de Tweede- én óók Eerste klas stoelindeling zoals nu te zien is in de SLT, FLIRT en SNG stoptreinen. De oudere generatie had nog 2 + 2 in de 2e klas en 1 + 2 in de 1 e klas met in dat laatste bredere stoelen, zodat mensen die een eerste klas ticket kopen of de toeslag betalen waar voor hun geld krijgen en dat men in de ICNG géén koude en te frisse airco hanteert. Geriefelijk en veilig en gezond reizen is een aspect maar dan niet in een rijdende “koelbox”. Over de hoge snelheid gesproken. Op een you-tube filmpje van een Thalys trein Amsterdam naar Rotterdam gaf de snelheidsmeter aan 250 km/u te rijden terwijl op de noordelijke HSL deel 300 km/u mogelijk is dan is een maximum ICNG snelheid van 200 km/u zo gek nog niet vooral omdat de Hanzelijn wel geschikt is, maar nog niet operationeel benut wordt. Kortom hoe dit “insecten ICNG” trein ook moge heten, “bienvenue” in Holland.
Voor de Thalys maakt het amper uit of het 250 km p/u of 300 km p/u rijdt op de HSL Schiphol – Rotterdam. De tijdswinst op een afstand van pakweg 50 km is te verwaarlozen. Hooguit 1 minuut.
Het verschil in snelheid tussen ICNG – Thalys/Eurostar wordt alleen gemaakt tussen Nieuw Vennep – Rotterdam Noord, Barendrecht – Zevenbergse Hoek en Breda Zuid (vanaf knooppunt Princeville) – Antwerpen Noord.
Als de trein op dezelfde plek stopt komen de deuren ook dezelfde plek. In Japan heeft men gewoon markeringen op het perron. Of er zijn zelfs hekken langs het spoor met openingen voor de deuren. Dan moet de trein wel op de goede plek staan. De tolerantie is iets van 20cm.
Ombemande metro’s stoppen achter puien met schuifdeuren. Ook daar moet op de goede plek gestopt worden 🙂
Mooie trein, de Benelux stellen wel niet afstellen in België wand dan staan ze na een half uur al vol graffiti en dat zou zonde zijn!
Het zou echter wel mooi zijn als ze die 20 Benelux stellen in het geel met Bordeaux rood doen, ondanks dat dit volledig NS stellen zijn.
Tja, die Benelux Traxx-en zitten er vaak flink onder.
Wat een vreselijk lelijk gedrocht die Wesp met al die potten en pannen op het dak. Bepaald geen stroomlijn, die doet denken aan hoge snelheden. Ik weet wel een betere naam: noem hem de Pottenbakker.
Wen er maar aan. Vroeger zat al die zooi onder de treinvloer, nu schroeven ze het op het dak. Heeft te maken met de gelijkvloerse instap dus lagere vloer van tegenwoordig. De onderkant is nu mooi strak 😎
Toch zie ik op de foto’s juist onder de trein veel ruimte, zonder enig obstakel. Zie kopfoto van het artikel.
Waarom kan die ‘zooi’ niet tussen de wielen?
Kan heus makkelijk mooi strak 😎 weggewerkt worden, zodat onderkant (én bovenkant) strak is. Scheelt relevant in stroomlijn/stroomverbruik, zoals Lambiek zegt.
Of zie ik iets over het hoofd?
‘Die zooi’ kan niet onder de vloer, omdat de Coradia Stream er ook in een laagvloerse uitvoering is, voor de landen die lage perrons hebben. Overigens gaat het hier over een opgevoerde regionale trein, niet over een (hoge snelheids-)intercity. De NS leert nu eenmaal niet van haar fouten en zocht na het Fyra-debacle opnieuw een goedkope prutsoplossing.
Hoe dan laagvloerse uitvoering voor lage perrons? Kan alleen met kleinere wielen bereikt worden, en dat lijkt me sterk. Heb je een linkje waarop die versie zichtbaar is?
En mocht het zo zijn: voor de NLse situatie met de hoge perrons gewoon de zooi tussen de wielen plaatsen. Wakker worden NS/treinenbouwers.
Van Stoffelen:
Waarom bashen op NS? Vergeet niet dat Alstom het design levert. Kijk maar eens naar de Coradia Liner van SNCF. Daar is het enigszins van afgeleid.
Ik bash NS omdat ik het echt een gemiste kans vind, dat er nu wéér voor een goedkope oplossing gekozen wordt. Ons land heeft één van de drukste spoornetten ter wereld en na Zwitserland en de UK ook de duurste treinkaartjes. Als er ergens op de wereld een net is, waar het de moeite loont om goed, degelijk, comfortabel en snel intercitymaterieel in te zetten, dan is het wel het Nederlandse net. Die Coradia Stream is misschien geschikt voor wat sprinter-achtig gependeld tussen Amsterdam en Rotterdam, maar op de lange(re) trajecten naar België en Groningen hoort gewoon iets RailJet-achtigs te rijden. En dat kost nou eenmaal geld.
That being said – Laten we dus alsjeblieft niet doen alsof ‘De Wesp’ een volwaardige je-van-het supertrein is, het is hooguit een soort Regio-Expres.
Nederland is dan ook gewoon niet veel meer dan een grote regio. Dus deze treinen zijn goed op maat. Doe nou niet alsof er hier grote afstanden zoals in Frankrijk zijn te overbruggen… Prima keuze dus van NS.
In Frankrijk zit ook niet iedere intercity-passagier 8 uur in de trein, van beginpunt naar eindpunt. De regiotreinen zijn bedoeld om aan te sluiten op de intercity’s, waar je dan 2 of 3 uur in zit. Soms maar anderhalf uur. Ik blijf bij mijn punt: voor reizigers van Zwolle naar Rotterdam of van Amsterdam naar Brussel (dat laatste duurt via de HSL trouwens net zo lang als 40 jaar geleden over normaal spoor, alweer zo’n gemiste kans) hebben met de prijs van onze treinkaartjes gewoon recht op beter materieel.
Smaken verschillen. Maar vindt het zelf een mooi design. Zeker het neusje en daarna de raam die wigvormig is gebouwd. Niks mis mee.
De zijkanten van de trein is strak gebouwd. Ramen en deuren zijn naadloos geïntegreerd in de chassis. Heel modern. De ICNG is gewoon een degelijke trein. Niet bijzonder. Maar zeker niet lelijk.
“Onder treinliefhebbers wordt de trein ook wel De Wesp genoemd.” –> Wie zegt dat? Het persbericht van de NS? Of het nieuwsbericht van het ANP? Op basis van welke bronnen? Ik ken heel veel treinliefhebbers, daar is er niet één bij die deze trein ‘de Wesp’ noemt…
Beter zou zijn: “De marketingafdeling van NS heeft de naam Wesp bedacht en wil graag dat heel Nederland die naam gaat gebruiken.”
Persoonlijk sluit ik me bij Dries en Hanzeboog aan: Ik hoop van harte dat iemand een leukere bijnaam verzint. Pottenbakker is misschien wat vergezocht, maar ik doe bij deze al wel de oproep om ‘de Wesp’ alvast te boycotten.
NS heeft de naam Wesp niet bedacht. ANP ook niet. Wij hadden De Bij bedacht (klinkt wat liever), maar op o.a. Twitter deed De Wesp, Zorro, Boefje de ronde. Wij hebben toen een peiling gedaan. Onder “de Wesp” staat ook een link. In totaal hebben vierduizend bezoekers meegedaan. https://www.treinreiziger.nl/treinreiziger-kiest-wespals-bijnaam-voor-icng/
Aha, dat haar ik gemist. Dank voor de uitleg.
Associatie met de naam Wesp vind ik treffend. Kijk maar naar een wesp met die gele tinten rondom de zwarte ogen. Vind die bijnaam heel logisch.
Wel had ik suggesties gedaan voor een nieuwe marketingnaam. De marketingnaam Intercity Direct is nu toepasselijk. Maar straks als de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden – Breda gaat rijden is er specifiek geen sprake van een snellere IC tussen Schiphol – Rotterdam. Dan profiteert een groot deel van Nederland van de HSL.
En de Intercity Direct wordt toch geassocieerd met de Traxx + ICR. Wel populair omdat er tijdswinst wordt geboekt en de toeslag niet te hoog is. Maar technisch niet optimaal.
Nieuwe marketingnaam kan bijvoorbeeld IC +/IC 200/IC Maxima op de monitoren, smartphone, informatieborden, toeslagpaaltjes kunnen zijn. Maar die discussie is nu voor NS nog te vroeg. Eerst zorgen dat de IC vanaf december 2021 op de HSL gaat rijden.
Hopelijk met meer comfort dan sommige van de huidige intercities. Met die blauwe harde banken zijn echt vreselijk. Na 2,5 uur ben je gebroken als je op de eindbestemming aankomt (Amsterdam-Maastricht) En hopelijk meer ruimte voor bagage!!
Verwacht niet dat de ICNG tussen Amsterdam – Maastricht zal worden ingezet vanwege de grote vervoersstroom. Waarschijnlijk zal de nieuwste dubbeldeksintercity worden ingezet. En ICNG kan daar geen 200 km p/u rijden.
Er zal waarschijnlijk meer ruimte voor bagage komen. Er is al geëxperimenteerd met het toekomstige interieur:
https://www.treinreiziger.nl/trein-toekomst-tribunes-en-kantoortafels/
Oordeel zelf. Maar waarschijnlijk zal het geen ICE interieur worden. In Nederland zijn de afstanden niet zo groot als in Duitsland.
Maar als de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden – Breda (ongeveer 180 minuten) gaat rijden zal het comfort redelijk moet zijn. Vergelijkbaar met de ICM – M. Veloursbekleding waar je het 3 uur kan volhouden. De bekleding van de stoelen van de DDZ en V-IRM-M is onvoldoende. Niet verassend omdat dit van oorsprong regionale treinen zijn.
Zorg alstublieft voor veiligheid van de machinist!
Jij denkt aan die treinmachinist in de SNG die omkwam?
Zo ziet een ICNG aan de voorkant uit als de chassis er niet omheen zit:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/11/30/ns-en-alstom-openen-productielijn-icng-in-polen/
Met de ICNG Breda-Groningen/Leeuwarden via de HSL en de Flevo-Hanzelijn krijgt Rotterdam Centraal een snellere verbinding dan via Utrecht en Amersfoort. Gaan er dan nog IC’s Den Haag Centraal-Groningen/Leeuwarden blijven rijden? Waarom geen Benelux Brussel via de HSL en Flev0-Hanzelijn naar Groningen/Leeuwarden eenmaal per uur? Hiermee komt met bovengenoemde punten IC direct te vervallen.
Vermoed dat dan juist de IC Den Haag – Groningen/Leeuwarden gaat rijden. Maar via Utrecht, Amersfoort en Zwolle. De IC Enschede – Amersfoort – Den Haag kunnen ze ombuigen naar Rotterdam Centraal.
ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda is grotendeels een koppeling van IC Direct Breda – Amsterdam Centraal en IC Groningen/Leeuwarden – Den Haag. Bij Schiphol valt het deel tussen Schiphol – Amsterdam Centraal en Schiphol – Den Haag weg. Daar kunnen de NS planners verschillende oplossingen voor bedenken. Bijvoorbeeld IC Enschede/Amersfoort – Schiphol doortrekken naar Leiden C en Den Haag C. En tussen Schiphol – Amsterdam C Airport Sprinters.
Heeft iets vrolijks die voorkant van deze trein succes NS volgend jaar ik persoonlijk vind het trein gebeuren wel redelijk in Nederland alleen het in uit checken bij verschillende vervoerders zou anders moeten zeker in dit kleine landje
België…
Zou het niet handig zijn om de 20 achtdelige voor België bestemde ICNG treinstellen te voorzien van een R O D E kleur langs de ramen i.p.v. het NS blauw zoals eertijds ook gebeurde met de ICR rijtuigen en 1100 serie elok’s naast het herkenbare geel voor de rest van de trein ? Voordeel is dat ze dan beter herkenbaar zijn wat wel en niet naar onze Zuiderburen gaat en welke voor binnenlands gebruik én gaan ze straks ook gekoppeld rijden, bijvoorbeeld Amsterdam tot Rotterdam – als extra spitstrein – met de Belgische en NS variant en vanaf de Maasstad in z’n uppie naar Antwerpen. In Duitsland noemt men dat “vleugeltreinen” als ik het goed heb ? Het woord Beneluxtrein is hierop echter niet van toepassing, hooguit de “Combi IC” of zo…
NMBS huisstijl is tegenwoordig vooral wit. Zie Ik – 11, AM 96, Desiro, dubbeldeksrijtuigen, locomotieven reeks 18 en 13.
Die roodbruine kleur had bij de locomotieven reeks 11.
Zie ICNG België niet gekoppeld rijden. NS is al een tijd geleden afgestapt van gekoppeld rijden omdat het de punctualiteit negatief beïnvloedt.
NMBS kan zelf treinen kopen. Dan kunnen ze die zelf rood geel maken. Zij weten zo goed hoe dat moet. Bijna niemand doet nog zaken met ze.
NMBS moet locomotief reeks 18 en I – 11 rijtuig voorzien van ATB en ETCS. Dan kan het rijden tussen Antwerpen (Berchem) – Breda.
De NMBS is bezig met de oplevering van 445 dubbeldekker rijtuigen die dit jaar in dienst komen (en overigens ook in NL kunnen rijden). Deze worden gebouwd door Bombardier en Alstom. Dus hoezo niemand wil met hen zaken doen? Er valt veel te klagen over de NMBS, maar kom hier nu geen onzin verkopen.
> Maar betekent dat de ICNG ook altijd 160 km p/u rijdt?
> Technisch is het mogelijk om met 200 km p/u te rijden.
Ja, maar waarschijnlijk enkel op de HSL Zuid – dwz Hoofddorp – Rotterdam en Rotterdam Lombardijen – Breda afslag.
Dwz (nog?) niet op Almere Oostvaarders – Lelystad – Kampen Zuid
Denk je dat je gelijk hebt. 200 km p/u op de HSL. De Hanzelijn is geëlektrificeerd met 1500 volt. Tex
Dat ging fout. De Hanzelijn is geëlektrificeerd met 1500 volt. Technisch kan er met 200 km p/u gereden worden. Zie testrit met ICE.
Maar met 200 km p/u rijden vraagt meer energie. In Frankrijk reed de TGV vele jaren met 200 km p/u op de klassieke spoorlijn Bordeaux – Tours in combinatie met vele andere treinen. Misschien meer onderstations voor de extra energievoorziening?
De Flevolijn moet dan opgepiept worden naar ERTMS. Het tracé is al geschikt. De Hanzelijn is al ERTMS. Van Kampen zou dan tot Almere 200km/h gereden kunnen worden. Zonder stop in Lelystad. Daar is toch weinig aanbod.
Door daar met moderne sprinter te rijden kunnen die dan ook naar de 160km/h.
Zoals eerder al gezegd zou men ook nog wel van Almere tot Weesp kunnen activeren. En dan de Zuid-As of tot Muiderpoort. Niet alles met 200km/h maar wel wat vlotter. Ook de Vechtbrug opheffen.
@Dries: probeer het vanaf nu gewoon effe ETCS te noemen. ETCS is het Europese treinbeinvloedings/cabinesignaleringssysteem, en dat is waar we het over hebben. ATB en GSM-R zijn ook onderdeel van het ERTMS, dat ligt overal al, dus dat hoeven we niet meer in te voeren.
Uitrol van ETCS tussen Weesp – Lelystad gaat gebeuren. Het is alleen afwachten wanneer. Dan kan de snelheid verhoogd worden naar 160 km p/u.
De Hanzelijn is in principe geschikt voor 200 km p/u qua ondergrond, bogen, afstand tussen de sporen, beveiligingssysteem e.a. Maar of de spoorlijn het kan trekken om treinen met 200 km p/u te laten onder 1500 volt is afwachten. Het lijkt sterk op de situatie tussen Meppel – Leeuwarden een aantal jaren geleden. Toen kon slechts 2 treinen p/u rijden op dat spoortraject omdat er te weinig onderstations waren. De overheid investeerde in extra energievoorziening met extra onderstations waardoor 3 treinen p/u rijden. En mogelijk straks 4 treinen p/u. Kenmerkende kruideniersmentaliteit in Nederland.
Zo is het ook met de Hanzelijn. Het is een politieke beslissing om de reistijd tussen Noord Nederland – Randstad v.v. te willen versnellen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-920022.pdf
Zien of die 30 minuten tijdswinst tussen Noord Nederland – Randstad v.v. er komt. De overheid maakt altijd een kosten – baten afweging. Het moet zo min mogelijk kosten. En zoveel mogelijk opleveren.
> De Hanzelijn is in principe geschikt
> voor 200 km p/u qua ondergrond,
> bogen, afstand tussen de sporen,
> beveiligingssysteem e.a. Maar of de
> spoorlijn het kan trekken om treinen
> met 200 km p/u te laten onder 1500
> volt is afwachten.
En we zitten in elk geval nog met de VIRM treinen Dordrecht – Almere Lelystad, die “maar” 140 km/h kunnen.
Die zijn wat minder makkelijk aan te passen aan 160 of hoger.
Quote:
Ook de Vechtbrug opheffen.
Mee eens. Het is toch niet meer van deze tijd dat een beweegbare brug is op een traject waar vele treinen van/naar Almere/Hilversum/Utrecht overheen rijden. Ook al heeft ProRail ervoor gezorgd dat deze brug sneller open en dicht gaat. Maar het blijft een lapmiddel.
Wel zijn er plannen. Hoe concreet het is zal afwachten zijn:
https://www.weesp.nl/document.php?m=31&fileid=157580&f=4f5069fd61a204a988166991d1d0b280&attachment=1&c=81205
Klaarblijkelijk wordt er al 17 jaar over geschreven. De gemeente Weesp wil natuurlijk van die bult af zodat de Noord kant wat meer verbonden wordt met de nieuwe wijken.
Ik begrijp niet waarom het rapport op Engelse voorbeelden gebaseerd moet worden. Genoeg civiele techniek in eigen land. En met de brexit, waar je niemand over hoort, is het natuurlijk helemaal afgelopen.
Dat een oplossing van station en brug voor minder dan een miljard zal kunnen lijkt mij onwaarschijnlijk. Overigens zal het eerder een aquaduct worden met tunnelbak in Weesp worden. Lastig is natuurlijk dat het verkeer moet blijven rijden. Ik reken niet dat er binnen 10 jaar aan begonnen wordt. Zeker niet nu we net 90 miljard aan schuld zullen opgebouwd hebben waarvan een deel eerst zal moeten worden afgelost.
NB men maakt plannen voor een viersporige situatie. OP dit moment is Weesp 4 perronsporen en twee doorgaande sporen voor de ICs, Berlijn en goederentreinen. Zonder zal het bijna niet kunnen. Dat Weesp een IC station zal worden lijkt mij bespottelijk.
Hier zijn nog wat varianten uit 1977.
Het zal helaas niet meer mogelijk zijn de nu betere daarvan te verwezenlijken. Heel jammer. Het is nog een wonder dat de boog naar Naarden er nog is gekomen. Bizar dat op zijn minst de onderdoorgangen daarvoor niet gelijk werden gebouwd.
Net zo stom als het bij de drooglegging niet viersporig maken van het cuvette en talud van het tracé in Almere. Nu lijkt het bijna onmogelijk met alle beperkingen van ruimte en regelgeving. Hoewel Muziekwijk-Centrum en Centrum-Parkwijk wel zouden kunnen. Een langer stuk bij Oostvaarders is wellicht ook wel voor om nog te kunnen passeren voor het het lange stuk naar Lelystad.
Nu eerst maar de ICng waarvan hopelijk de levering niet vertraagd zal gaan worden omdat er wellicht geen passagiers meer zullen zijn.
Een van de eerste video van ICNG.
https://www.youtube.com/watch?v=7h1_rQp8FWg
CHEETA , met of zonder -h- , jachtluipaard zou als alternatieve naam voor de 200 km/u snelle ICNG genoemd kunnen worden. Volgens Wikipedia kan dit dier een snelheid van 105 km/u gedurende 60 seconden halen en is een van de snelste landdieren ter wereld. Ook de naam jaguar zou een optie zijn.
De ICNG wordt straks de snelste trein voor binnenlands (Nederlands) gebruik en verdient dus een toepasselijke naam waar het begrip snelheid tot uitdrukking komt.
Een trein met de afbeelding van een cheeta op de romp kan de attentiewaarde verhogen, het is een ideetje…
Goed idee, cheetahs hebben ook een zorro bandje. Alles beter dan een steekdier/insect.
Als ik het wist was ik er heen gegaan ik was daar heel dicht bij. Jammer.
Heeft imand nog infomaatie wanner die weer lans oldenzaal komt? Dank al vast
Die berichten achteraf heb je niet veel aan. Er is schijnbaar een incrowd circuit waar men wel van te voren weet dat er een bijzonder transport zal zijn.
Oke dus ik moed bij biezonder vervoer kijken.