Treinreiziger kiest “Wesp”als bijnaam voor ICNG
07 apr 2020 16:33
De Wesp, dat blijkt de populairste bijnaam te zijn voor de nieuwe intercity’s die momenteel voor NS in Polen gemaakt worden. De afgelopen week hebben ruim vierduizend reizigers hun stem uitgebracht op de poll van Treinreiziger.nl. De Wesp blijkt met afstand de meest populaire bijnaam.
Zware Jongens
Dertig procent van de stemmers heeft “De Wesp” als bijnaam gekozen. Dat komt neer op 1314 stemmen. Daarna volgt “De Bij” met 756 stemmen, kort gevolgd door “De Wasbeer” (739 stemmen).
In eerste instantie konden lezers kiezen uit zes opties, maar eventuele andere bijnamen konden ook ingestuurd worden. Tientallen andere suggesties met bijnamen kwamen binnen. Opvallend vaak werden “De Zware Jongens” van Donald Duck genoemd. Daarom is die optie later nog toegevoegd aan de verkiezing. Duizend stemmers hebben de mogelijkheid gehad om op die naam te stemmen, 71 van hen kozen daarvoor.
De Bij
De gekozen bijnaam Wesp zal Treinreiziger.nl verwerken op een treinposter die op een later moment zal verschijnen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren stemde zelf op “De Bij”. Hij legt uit waarom: “Dat vind ik vriendelijker klinken. Die naam werd destijds ook direct genoemd bij de onthulling van de trein. De Wesp gold voor mij als de laatste keuze, haha. Maar de reiziger beslist.”
Andere bijnamen die werden ingezonden zijn onder andere “De Duizendpoot”, “De Cobra”, “Maya”, “De Railschaatser”, “De Nieuwe Hondekop” en “Gans”. Veel treinen in de Nederlandse geschiedenis zijn officieel of officieus vernoemd naar dieren. De Hondekop is daarvan de bekendste. Andere voorbeelden zijn “De Buffel”, “De Apekop”, “De Kameel” en de “Muizeneus”. Toch zijn er ook genoeg Nederlandse treinen die niet naar een dier zijn vernoemd, neem “De Koploper”, “De Wadloper”, “De Railhopper” en “De Blauwe Engel”.
ICNG
De tijd dat treinen een officieel een naam krijgen van NS ligt achter ons. Voor NS zal het dus blijven bij Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De tijd zal het leren in hoeverre “De Wesp” bij het grote publiek ingeburgerd raakt.
NS heeft in totaal 99 nieuwe intercity’s besteld: 79 voor binnenlandse treindiensten en 20 voor de treindienst Amsterdam – Brussel. Het is de bedoeling dat de treinen vanaf volgend jaar reizigers gaan vervoeren. Ze zullen als eerste instromen in de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam (- Breda). In een latere fase worden ze ook verwacht in Den Haag – Eindhoven en in de toekomstige treindienst Groningen / Leeuwarden – Schiphol – Breda.
Eerst maar zien dat we een trein op de Nederlandse rails kunnen waarnemen. Dat er op korte termijn één in de dienstregeling verschijnt is helemaal onwaarschijnlijk. December 2020 zal het niet worden.
NB en wesp wordt niet de bijnaam.
Eerder zal het in de volksmond een maja (de bij) worden. Of wat men bedenkt. In Rotterdam en Den Haag zijn de burgers daar goed in. In Amsterdam is men daar te zuur en ongeinteresseerd voor.
als er een zuur en ongeintresseerd is……..
Zoals het in sommige plaatsen nog het gesprek van de dag is als er een ambulance langsrijdt, vinden ze het in andere plaatsen belangrijk om voor alles een nauwelijks originele bijnaam te verzinnen. Zelfs in Amsterdam doen ze dat wel eens. De ‘kakkerlakken’ is daar een passend voorbeeld van.
dames toch,
ik ben altijd vrolijk, erg geïnteresseerd en motiverend. Ideeën aandragend.
Tja, die kakkerlakken lopen daar nog/weer in het het wild rond en dan is het voor de hand liggende de afgunst te kanaliseren door wat voor de hand ligt.
Nee december 2020 zal het zeker niet worden. De ICNG wordt in Katowice (Alstom Poland) in mekaar gezet. Maar de Alstom vestigingen in Salzgitter (Duitsland), Charleroi (België) en Frankrijk leveren ook hun aandeel. Vraag me of dat nu niet stil ligt.
Ik bedoelde eigenlijk testtreinen. Zodat we uit het keukenraam bij mijn moeder af en toe eens wat anders over de HSL voorbij kunnen zien rijden/vliegen.
Momenteel is het helemaal bar weinig. Geen Eurostar, een enkele Thalys en alleen wat donkere ICdirect treinen.
De vertraging in de fabriek zal er ook wel zijn hoewel het werk aan de trein zelf mij goed te doen lijkt. Het is meer een kantine en sociaal probleem in de assemblage en fabrieken.
Afgezien dat er mogelijk in Katowice niet gewerkt kan worden vanwege coronavirus verbaas
me niet dat er vertraging is. Zelfs op basis van de beproefde Coradia platform zijn al talloze goede betrouwbare treinen ontwikkeld.
Maar vergeet niet dat de Traxx locomotieven buiten de HSL prima doet. Alleen op de HSL raakt de Traxx overstuur van het vele omschakelen. En de ERTMS van Bombardier is ook niet de beste ERTMS in de trein wereld. Maar Alstom gaat Bombardier overnemen. Dus hopelijk een verbeterde software geleverd door Alstom in de Traxx locomotieven.
Het rijden op de HSL Zuid stelt specifieke eisen. 2 – 4 keer in 1 uur omwisselen van stroomsysteem en beveiligingssysteem doet geen enkele trein in Europa. Weet wel dat de AGV Italo, ETR 1000, ETR 500 ook regelmatig omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen. Ook de pendel trein Kopenhagen – Malmö schakelt ook intensief over.
NS heeft geleerd van de fouten in het verleden. Alstom past de Coradia Stream aan voor het rijden op de HSL Zuid.
Vraag me af hoe NS de IC Direct met de heilige 1,5 meter afstand weer laat rijden op de HSL Schiphol – Rotterdam. Ze kunnen die IC Direct niet vanaf 20.00 laten rijden. En de Thalys & Eurostar die in drie/vier landen rijden is nog complexer. Wordt vervolgd.
Software slijt niet bij frequent gebruikt. Het mechaniek van de pantograaf is ook robuust. Het probleem zit in de bediening door de machinist.
De sluis bij Hoofddorp schijnt boven op een fly-over te zitten wat niet handig is wanneer de trein met te weinig snelheid inzet.
Automatisch omschakelen zal toch met een stuursignaal vanaf de baan moeten gebeuren. Of is het nog de taak van de machinist dan een activering uit te voeren?
Eigenlijk zou je hopen dat bij automatisch de afnemer op blijft en na een dood stukje bovenleiding automatisch gevoeld wordt wat de spanning is en het juiste circuit wordt geactiveerd.
Voorlopig zijn we er niet vanaf. Heel Nederland aan de 25KV is niet nakende. Men zou al blij zijn als er op een termijn van 25 jaar een 3KV spanning zou zijn.
Het simpelste is geloof ik meer onderstations of meer capaciteit in de bestaande. Zoals bij Zandvoort. Die voorlopig onbenut blijft. HEt zou mij verbazen wanneer het er dit jaar nog van komt in de F1
Bij de Ns Hadden ze al gezegd dat het pas in het jaar 2023 de 1e Nieuwe Trein ( De Bij ) bij ons op het Spoor komt te Rijden het was alleen nog niet bekend Waar ie zal beginnen ik Denk eerst in de Wei van Bloem naar Bloem en dan naar de korf dan gaan ze Honing maken dus we moeten gewoon Rustig afwachten hij/Zij komt heus wel te voorschijn en ik zal zelf zeggen Liever laat dan Nooit want dan is ie voor Niks gemaakt.
De wesp is inderdaad een goede bijnaam voor deze trein. Dat zie je aan de neus met de zwart gekleurde koplampen.
Helaas zal de nieuwe ICNG voorlopig nog niet te zijn. Teveel personeel in de testtrein zal niet toegestaan zijn.
Reken ergens in 2021 voordat de ICNG daadwerkelijk getest gaat worden. En in de dienstregeling 2022 gaat rijden.
In ieder geval kan het wel in Velim getest worden. Beter een trein waar alle kinderziektes eruit gehaald is dan een trein die te snel naar Nederland wordt gestuurd.
Het Interregiomaterieel in 1994 kreeg ook de bijnaam Wesp.
MIJN BIJNAAM VAN DE ICNG HEET DE TROETELBEERTJE❤️🧡💛💚💙💜🖤🤍🤎🎁😆🤩🤓🤡😁😆😄😃😀😅😂🤣☺️😊😌😉🙃🙂😇😍🥰
Wasbeer zou inderdaad wel kunnen. Beter dan een naar steek-insect. Maar de wasbeer is ook niet zo aaibaar hoewel het maskerbandje wel ‘leuk’is om te zien voor de nietsvermoedende burger.
Een toepasselijke bijnaam voor de ICNG. Zal me ook niet verbazen dat de marketingnaam Intercity Direct ook vervangen gaat worden door een andere marketingnaam.
Intercity Direct staat voor een trein die direct en snel tussen Schiphol – Rotterdam – Breda via de HSL rijdt i.p.v. de omweg via Schiphol – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht – Breda/Roosendaal.
Maar op termijn zal de HSL steeds meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. En dan is de naam Intercity Direct niet meer van toepassing zijn. En het zal zowel op de klassieke spoorlijnen en HSL rijden. Als de ICNG zal rijden tussen Groningen/Leeuwarden – Breda via (Lelylijn?), Hanzelijn, OV SAAL en HSL lijk me goed als er dan weer een nieuwe poll komt. En de Intercity Direct als naam vervangen wordt door Intercity Plus/Intercity Maxima.
Steeds meer details over de plannen met ICNG wordt bekend. Hoe concreet het is valt nu nog lastig te zeggen vanwege de ontwikkelingen met de coronavirus:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/02/20/brief-inzake-uitvoering-motie-amhaouch-schonis-capaciteit-spoor-richting-2030
Zie je dat de ICNG mogelijk wordt ingezet tussen Rotterdam – Groningen/Leeuwarden/Enschede via HSL Rotterdam – Schiphol. De huidige route via Enschede – Utrecht – Rotterdam zal dan veranderd worden.
Zoals eerder gepleit. Nu een keer beginnen met ERTMS van Hoofddorp-Schiphol via Zuid-As naar Weesp en naar Zwolle via de polder. Dan kan het materieel tot het maximum benut worden en kan er op een flink stuk extra wat doorgereden worden.
Alleen de brug over de Vecht zit dan nog wat in de weg. Wellicht is het wat om een tunnel te maken/boren voor de doorgaande treinen. Of een heel nieuw verplaatst station en dan met een aquaduct. Hoewel het mij allemaal te krap lijkt.
Normaal had men honderden miljoenen per jaar over op VnW maar dat zal met de huidige crisis wel snel terug getrokken worden door MinFin.
Gok dat ERTMS tussen 2027 – 2032 uitgerold kan worden. Het is sterk afhankelijk van de modernisering van Amsterdam Zuid. Ga vanuit dat uitrol van ERTMS bij Amsterdam Zuid in combinatie met de modernisering van station Amsterdam Zuid.
Hanzelijn beschikt al over Alstom smartlock signalling. Dat houdt in dat zowel ATB en ERTMS treinen op de Hanzelijn kan rijden.
En dan kan de ICNG tussen Zwolle – Almere Oostvaarders zoal met 160 km p/u gereden worden.
Naar ik heb vernomen laat de ICNG nog even op zich wachten omdat er ook technische problemen met de treinstellen zijn. Iets met retourstromen. Maar goed, daar is de proefperiode voor.
Heb ook gelezen over technische problemen. Maar dat werd niet onderbouwd. Die van jou wel.
Net zo lang testen tot allerlei kinderziektes verholpen zijn. Ben vooral benieuwd welke oplossing Alstom heeft voor het rijden in spanningssluizen. Bepaalde bronnen zeggen dat de ICNG volautomatisch gaat omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten zelf die handelingen niet hoeft te doen.
Dat wil zeggen als de ICNG treinmachinist
vanaf opstelterrein Hoofddorp zelf niet om te schakelen van ATB naar ERTMS v.v. en 1500 volt naar 25 KV. v.v. En de pantografen gaan dan eerst omlaag. Waarna de ICNG in de spanningssluis zonder tractie door glijdt. En ter hoogte van station Nieuw Vennep de pantografen weer omhoog gaat. Deze handelingen gebeuren nu met de Traxx (treinmachinist).
Daarna versnelt de Traxx en trekt het op de HSL op naar 160 km p/u. De ICNG kan optrekken naar 200 km p/u. Maar in het begin zal de dienstsnelheid van 160 km p/u zijn vanwege de Traxx + ICR.
Bij de V250 was men niet zo begripvol. Het personeel liep al te hoop en lekte naar de pers vanwege een probleem met een toiletdeurlampje.
Ik weet niet of het klopt maar als de ICNG (wesp) volledig is ingevoerd dat er dan uiteindelijk een einde komt aan het koploper (icmm) tijdperk?
Nee. ICNG vervangt vooral ICR. Wat er met de oudste serie koplopers gebeurt, weet ik niet. Die zou wellicht in de nabije toekomst buiten gebruik kunnen komen. Maar een deel van de koplopers zijn uit de begin jaren negentig en zijn dus zeker nog niet afgeschreven.
Zou de oudste Koplopers/ICM-M al vervangen kunnen worden als de ICNG Breda – Groningen/Leeuwarden gaat rijden?
De verbinding Breda – Groningen/Leeuwarden is al voor een deel de huidige verbinding Breda – Amsterdam Centraal + IC Groningen/Leeuwarden – Den Haag. Tussen Schiphol – Amsterdam + Schiphol – Den Haag zal het wegvallen van de IC Direct/IC opgevuld worden.
Daar heb je al extra ICNG voor tussen Schiphol – Groningen/Leeuwarden.
Ik heb daar andere verhalen over gehoord dat de icmm per 2023 uit dienst gaat.
Ik ben 18 jaar werkzaam in de treinschoonmaak en heb het gehoor van betrouwbare bron.
Nee en ja. Deze twee orders van NS aan Alstom zijn:
– 49 vijfdelige en 30 achtdelige NS Coradia Stream (ongeveer totaal 25.000 zitplaatsen)
– 20 achtdelige NS Coradia Stream België (totaal 8200 zitplaatsen).
De nationale ICNG zal worden ingezet tussen Breda – Groningen/Leeuwarden, Den Haag – Eindhoven en IC Direct Rotterdam – Amsterdam. Alle IC Direct Rotterdam – Amsterdam zal volgens bepaalde bronnen omgeleid worden via Amsterdam Zuid. Zien wat het vervelende effect van de coronavirus is.
Verwacht niet dat de IC Direct bij Amsterdam Zuid gaat keren. Amsterdam Bijlmer is wel geschikt om te keren. Of desnoods Amersfoort.
De ICNG België zal vanaf 2025 alle huidige Beneluxtrein met NS Traxx serie 186/NMBS reeks 28 met NS ICR gaan vervangen.
De ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda zal al deels een aantal ICM-M/DDZ gaan vervangen. Maar om alle 94 driedelige en 50 vierdelige ICM – M te laten vervangen door ICNG zal een derde order aan Alstom nodig zijn.
Stientje van Veldhoven zou/zal in 2020/2021 een nieuwe OV concessie vanaf 2025 aan NS geven. Het is alleen niet bekend hoe die concessie voor NS gaat uitzien. NS zal waarschijnlijk eerst die concessie afwachten voordat het een nieuwe order aan ICNG geeft. En er waren ook plannen voor het dubbeldeksintercity. Alleen zal die niet op de HSL worden ingezet.
In ieder geval zal de ICM-M vanaf 2030 nog weinig te zien op de Nederlandse spoornet.
Al die IC-Direct’s via Schiphol naar Amsterdam Zuid kan station Schiphol niet aan. Je krijgt dan hordes overstappers op Schiphol naar Amsterdam Centraal.
Cora is natuurlijk de naam voor de ICng
Er is nog een Nederlandse treinserie geweest met een bijnaam, al zal vermoedelijk bijna niemand dat weten: de diesellocomotief serie 2600 (6 stuks) uit de jaren ’50 en was als gevolg van vele storingen geen lang leven beschoren. De bijnaam was: “Beelen” (naar een politicus/ minister uit die tijd; als Beel nu zou leven, zou het DDM1;DDM2/3 en DDZ die bijnaam kunnen krijgen).
Een andere treinserie die eveneens geen lang leven in Nederland had was de V250, alias de “FYRA” en had een geforceerde bijnaam “Albatros” en onofficiëel “Kruimeldief”.
Fyra was eigenlijk ook een productnaam, die dus ook werd gebruikt bij de traxx treinen. Albatros was een interne werktitel.
De V250 was wit gespoten bij de neus. Het gat toonde zo erg duidelijk. In Italië is de trein nu antraciet en valt het niet erg op.
NB wanneer de treinsamenstelling niet vaak wisselt zou men kunnen overwegen een kunststof dop te ontwerpen die de bol afdekt en die op de koppeling wordt gezet. Het is alleen een gedoe als er plots wel gekoppeld moet worden. Het ding is nog best omvangrijk en de vraag is natuurlijk waar je hem dan laat als hij er af is. Intessant is te zien wat de energiebesparing is bij de hogere snelheden.
bol = opening
De voormalige ex Fyra-treinen van Ansaldo Breda , tegenwoordig Hitachi Italy rijden sinds december 2019 ook gedeeltelijk over het Italiaanse hogesnelheidsspoor. Tussen Milano Centrale en Bologna Centrale rijden deze ETR 700 treinstellen met 250 km per uur tussen deze steden. Ten zuiden van Bologna gaat de reis via conventioneel spoor (onder 3000 Volt) verder naar Rimini, Ancona, Pescara, Bari of zelfs Lecce in het diepe zuiden van het Italiaanse vasteland. De treinen zijn geheel gemoderniseerd, zowel van binnen als buiten en er bevindt zich zelfs een bar in! Niet zo gek, want deze voormalige Albatrossen of Kruimeldieven, overbruggen in hun thuisland enorme afstanden.
De nieuwe Wespen, Bijen, Horzels of wat voor insecten het straks ook op het spoor hun kunsten mogen vertonen zien er fraai uit! Uiteraard zijn er vele testen nodig om alles zo probleemloos mogelijk in dienst te stellen. Misschien kan er met deze nieuwe treinen weer een echte Beneluxtrein ingesteld worden tussen Amsterdam, Brussel of via Maastricht en Luik naar Luxemburg-Stad. Hoeft niet dagelijks, misschien wel in het zomerseizoen zoals de Zon Thalys dat ook da doet tussen Amsterdam via Brussel naar Marseille in Frankrijk.
Hopelijk komt er in de IC Brussel Nieuwe Stijl of Vernieuwde Ardennen of Beneluxtrein ook een bar of catering onderweg. Deze voorzieningen zijn essentieel voor langere treinafstanden! Hopelijk wordt er met dit nieuwe en verder toekomstig Intercitymaterieel rekening mee gehouden. Toiletten waren ook ooit no way in Sprinters, maar daar is de kentering weer aan de gang! Alleen bij Arriva, Q Buzz en de Connexxionlijn ontbreken nog steeds toiletten. Noot: Arriva In Noord en Zuid- Nederland hebben treinen wel een toilet! Ook de twee FLIRT treinen van Connexxion (Valleilijn) kennen een toilet! Keolis en Arriva Blauwnet hebben in hun GTW;s of Florts en Linten wel een toilet!
We gaan naar Italië zodra het weer kan.
@hanzeboog: ‘ 2 – 4 keer in 1 uur omwisselen van stroomsysteem en beveiligingssysteem doet geen enkele trein in Europa. ‘.
Dus?
Gebeurt dat in Belgie niet, met hogesnelheidstreinen die vanaf Aachen naar Brussel via de HSL rijden? Dat zijn al twee omwisselpunten. Als dat ding ook nog eens doorrijdt naar Parijs dan er weer twee omwisselpunten, waarvan de eerste drie zeker binnen t uur.
Thalys Köln – Parijs schakelt om bij
Aachen (38 minuten): 15 KV naar 3000 volt. PZB (Duitse beveiligingssysteem) naar TBL.
Welkenraedt: Omschakeling van 3000 volt (klassieke spoorlijn Aachen – Welkenraedt) naar 25 KV (HSL
Welkenraedt- Luik). TBL naar ERTMS
Luik (61 minuten): ERTMS naar TBL. 25 KV naar 3 KV
Luik – Leuven: Omschakeling 3 KV naar 25 KV bij HSL Luik – Leuven. TBL naar TVM 430 (oudere HSL)
Leuven – Brussel Zuid (112 minuten) – Halle: 3 KV naar 25 KV. En TBL.
Halle – Parijs: TBL naar TVM 430. En 3 KV naar 25 KV.
Bij Gonesse (voorstad van Parijs) omschakelen van TVM 430 naar KVB (Franse beveiligingssysteem op klassieke spoorlijn).
De reistijd tussen Köln – Brussel heb ik gevonden via DB app. En die tijden wordt nu gereden met de ICE tussen Brussel – Köln – Frankfurt. Thalys rijdt niet tussen Köln – Brussel. Maar ICE en Thalys zijn ongeveer even snel tussen Brussel – Köln.
Ook Thalys schakelt bijzonder veel om tussen Köln – Parijs. 7/8 keer in ruim drie uur. Ook intensief. Maar tussen Breda – Amsterdam wordt relatief het meest omgeschakeld omdat in slechts 69 minuten 4 keer wordt omgeschakeld. Bij Breda en Amsterdam C/Watersgraafsmeer staat het op eventjes geparkeerd. Waarna het daarna gekeerd wordt en weer wordt ingezet voor de volgende rit. Dat is toch meer dan de Thalys tussen Amsterdam – Parijs.
Maar in ieder geval heeft Alstom veel ervaring met treinen die regelmatig omschakelen. Heb daarom vertrouwen dat ze hier een oplossing voor gaan vinden. En Alstom heeft ook een zeer goede reputatie met ERTMS. Ben daarom heel benieuwd hoe ze de specifieke eisen voor het rijden van treinen op de HSL Zuid gaan aanpakken.
Dan kiezen de meesten voor een beest waar ze het meeste een hekel aan hebben. Had nou massaal voor bij gekozen, dat klinkt een stuk romantischer, mensen zijn volslagen maf, dat moge wel duidelijk zijn! Of…. de uitslag moet gemanipuleerd zijn, dat zou ook nog kunnen, je weet immers maar nooit, ook niet in een land als Nederland!
Een geruststelling is wellicht dat de burgerij in de buitenwereld de oren niet naar een liefhebberswebsite zal laten hangen.
Wesp of bij. Ik dacht dat die zwart plus geel zijn, maar dat uiteindelijk alle zwarte folie dat we lang op de treinen in Velim hebben gezien (op fotos’s en internetbeelden) vervangen wordt door het NS-blauw van de blauwgele NS-kleurstelling.
Dan is bij of wesp minder als bijnaam voor de hand liggend of er zijn misschien dan toch nog andere soortgenoten van bij/wesp, die wel blauw-geel zijn. Dat laatste weet ik als niet-bioloog helaas niet.
Het zwart is een lak. Het geel en blauw is op de rijtuigen allemaal plakfolie. De kop is gespoten.
De rups lijkt mij meer op zijn lijf geschreven.
De “KOALA”
Ooit ben ik door een wesp gestoken en dat voelt niet prettig aan en van andere insecten zoals een Bij ga ik ook liever uit de weg. Dus waarom niet de “Koala” als bij of treinnaam, is geen insect en is bij veel mensen geliefd en aaibaar en men wordt er vrolijk van en de trein mag voorzien van het Koala – beer logo de reiziger een plezierige rit bezorgen. Bij de presentatie mogen de mensen dan met een Koala op de arm, als men die ergens nog kan vinden, een selfi voor de trein maken. Voor de zekerheid mag men een vliegenmepper meenemen voor als NS toch de naam Wesp of Bij wilt geven. De Koala als “knuffel” misschien wel een leuke “beestjes” naam voor een Hollandse trein…
De Kameleon
Zo veel kleuren en de kans dat na de eerste revisie er weer nieuwe kleuren bijkomen zou de naam Kameleon rechtvaardigen, de heren Klinkhamer zullen het zowizo met mij eens zijn.
Volgens mij was hier ook een suggestie ‘wielewaal’ gedaan. Die is niet meer te vinden en mijn waardering daarvoor ook niet.
Het is verreweg de mooiste gesuggereerde naam.
De Nederlandse inheemse vogel is beter dan aggresieve of onaangename beesten.