In de nacht van dinsdag op woensdag is de eerste Oriënt Express met ongeveer 5,5 uur vertraging in Nederland aangekomen. Donderdag vertrekt de trein uit Amsterdam naar Venetië. Het bedrijf zegt 70 reizigers te verwachten.
De Venice Simplon Oriënt Express is één van de meest luxe treinen van Europa. Vanaf dit jaar is het de bedoeling dat de trein jaarlijks naar Nederland komt. “We breiden graag ons aantal bestemmingen uit als daar vraag naar is” legt Pascal Deyrolle, General Manager van de trein uit. Londen – Parijs- Venetië is nog steeds de belangrijkste route van de luxe trein, maar de trein komt incidenteel ook in Boedapest, Praag en Istanbul.
Waar het bij reizen steeds vaker draait om snel, sneller, snelst gaat het bij de Venice Simplon Oriënt Express juist om de beleving. Reizigers moeten daarvoor wel flink de portemonnee trekken. Een gewone cabine is beschikbaar vanaf circa € 3.000 per persoon, op basis van twee reizigers, dus € 6.000 voor een cabine. De prijs van een suite kan oplopen tot ruim € 25.000 per cabine. Wie een suite boekt heeft grote kans uit te komen in het bijna honderd jaar oude slaaprijtuig 3309, gebouwd in 1926. Dat biedt plaats aan zes reizigers (drie suites) en eventueel drie kinderen (elke suite één).
De rijtuigen hebben elk een rijke historie, zo ook het eerder genoemde slaaprijtuig 3309. “Dit rijtuig is onlosmakelijk verbonden met een aantal dramatische historische gebeurtenissen. Op 1 februari 1929 kwam de trein tien dagen vast te zitten in een sneeuwverschuiving op 60 mijl van Istanbul. Dit incident zou later de inspratiebron vormen voor Agatha Christie’s beroemdste roman, Murder on the Oriënt Express” herinnert exploitant Bellmond zich.
En dat is niet het enige bijzondere verhaal. Zo verwijst Bellmond bij slaaprijtuig 3425 naar de historie waarbij koning Carol van Roemenië in 1940 de trein gebruikte. Hij stapte samen met zijn maîtresse aan boord om Roemenië te ontvluchten.
Dat het om luxe en beleving draait blijkt ook uit het feit dat de tot zeventien rijtuigen tellende trein normaal slechts plaats biedt aan 156 reizigers. “Vanwege covid is het aantal beperkt tot 92” legt general manager Pascal Deyrolle uit. Met andere woorden: gemiddeld maximaal vijf à zes reizigers per rijtuig. Toch is die vergelijking niet helemaal eerlijk. De trein telt ook drie restauratierijtuigen en een barrijtuig. Bij het dineren worden de reizigers dus verdeeld over deze vier rijtuigen.
Dankzij de zeventien rijtuigen is de Venice Simplon Oriënt Express niet alleen één van de meest luxe treinen van Europa, maar ook één van de langste. De trein is meer dan 400 meter lang en dus langer dan de Eurostar. “Daarnaast is het ook één van de zwaardere reizigerstreinen van Europa” aldus Deyrolle. Meer rijtuigen dan de huidige zeventien is niet mogelijk: volgens Europese voorschriften heeft de trein de maximale lengte.
Naast de reizigers telt de trein ook 45 man personeel. “Dat is tijdens covid19 niet anders” legt de general manager uit. “Die hebben we allemaal nodig. Elk rijtuig blijft zijn eigen steward hebben en we hebben ook nog steeds technici, koks en dergelijke nodig.”
Bellmond spreekt van de eerste keer dat de Orient Express Nederland aandoet. In 2010 was de trein ook al in Nederland, maar toen was hij gecharterd door reisbureau Incento. Toen de trein dinsdag op woensdag aankwam in Amsterdam waren er volgens treinliefhebbers slechts tien reizigers aan boord. Deyrolle: “We hadden meer reizigers aan boord, maar die zijn vanwege de opgelopen vertraging in Brussel uitgestapt en hebben daar in een hotel overnacht.” De trein was namelijk circa 5,5 uur vertraagd; door slechte weersomstandigheden in de Alpen reed de trein via een andere route.
Donderdag vertrekt de trein om 9:27 uur uit Amsterdam en rijdt dan terug naar Venetië.
This post was last modified on 28 juni 2021 16:33
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…