Luxe Oriënt Express komt aan in Nederland (en voortaan elk jaar)

In de nacht van dinsdag op woensdag is de eerste Oriënt Express met ongeveer 5,5 uur vertraging in Nederland aangekomen. Donderdag vertrekt de trein uit Amsterdam naar Venetië. Het bedrijf zegt 70 reizigers te verwachten.

Tot € 25.000 per cabine

De Venice Simplon Oriënt Express is één van de meest luxe treinen van Europa. Vanaf dit jaar is het de bedoeling dat de trein jaarlijks naar Nederland komt. “We breiden graag ons aantal bestemmingen uit als daar vraag naar is” legt Pascal Deyrolle, General Manager van de trein uit. Londen – Parijs- Venetië is nog steeds de belangrijkste route van de luxe trein, maar de trein komt incidenteel ook in Boedapest, Praag en Istanbul.

Waar het bij reizen steeds vaker draait om snel, sneller, snelst gaat het bij de Venice Simplon Oriënt Express juist om de beleving. Reizigers moeten daarvoor wel flink de portemonnee trekken. Een gewone cabine is beschikbaar vanaf circa € 3.000 per persoon, op basis van twee reizigers, dus € 6.000 voor een cabine. De prijs van een suite kan oplopen tot ruim € 25.000 per cabine. Wie een suite boekt heeft grote kans uit te komen in het bijna honderd jaar oude slaaprijtuig 3309, gebouwd in 1926. Dat biedt plaats aan zes reizigers (drie suites) en eventueel drie kinderen (elke suite één).

Beelden van Treinreiziger.nl bij de perspresentatie in Haarlem

Rijke geschiedenis

De rijtuigen hebben elk een rijke historie, zo ook het eerder genoemde slaaprijtuig 3309. “Dit rijtuig is onlosmakelijk verbonden met een aantal dramatische historische gebeurtenissen. Op 1 februari 1929 kwam de trein tien dagen vast te zitten in een sneeuwverschuiving op 60 mijl van Istanbul. Dit incident zou later de inspratiebron vormen voor Agatha Christie’s beroemdste roman, Murder on the Oriënt Express” herinnert exploitant Bellmond zich.

En dat is niet het enige bijzondere verhaal. Zo verwijst Bellmond bij slaaprijtuig 3425 naar de historie waarbij koning Carol van Roemenië in 1940 de trein gebruikte. Hij stapte samen met zijn maîtresse aan boord om Roemenië te ontvluchten.

Tot zeventien rijtuigen

Dat het om luxe en beleving draait blijkt ook uit het feit dat de tot zeventien rijtuigen tellende trein normaal slechts plaats biedt aan 156 reizigers. “Vanwege covid is het aantal beperkt tot 92” legt general manager Pascal Deyrolle uit. Met andere woorden: gemiddeld maximaal vijf à zes reizigers per rijtuig. Toch is die vergelijking niet helemaal eerlijk. De trein telt ook drie restauratierijtuigen en een barrijtuig. Bij het dineren worden de reizigers dus verdeeld over deze vier rijtuigen.

Dankzij de zeventien rijtuigen is de Venice Simplon Oriënt Express niet alleen één van de meest luxe treinen van Europa, maar ook één van de langste. De trein is meer dan 400 meter lang en dus langer dan de Eurostar. “Daarnaast is het ook één van de zwaardere reizigerstreinen van Europa” aldus Deyrolle. Meer rijtuigen dan de huidige zeventien is niet mogelijk: volgens Europese voorschriften heeft de trein de maximale lengte.

Naast de reizigers telt de trein ook 45 man personeel. “Dat is tijdens covid19 niet anders” legt de general manager uit. “Die hebben we allemaal nodig. Elk rijtuig blijft zijn eigen steward hebben en we hebben ook nog steeds technici, koks en dergelijke nodig.”

Tien reizigers

Bellmond spreekt van de eerste keer dat de Orient Express Nederland aandoet. In 2010 was de trein ook al in Nederland, maar toen was hij gecharterd door reisbureau Incento. Toen de trein dinsdag op woensdag aankwam in Amsterdam waren er volgens treinliefhebbers slechts tien reizigers aan boord. Deyrolle: “We hadden meer reizigers aan boord, maar die zijn vanwege de opgelopen vertraging in Brussel uitgestapt en hebben daar in een hotel overnacht.” De trein was namelijk circa 5,5 uur vertraagd; door slechte weersomstandigheden in de Alpen reed de trein via een andere route.

Donderdag vertrekt de trein om 9:27 uur uit Amsterdam en rijdt dan terug naar Venetië.

This post was last modified on 28 juni 2021 16:33

Bekijk reacties

    • Even met Bellmond contact opnemen of ons mailen, dan zoeken we het uit.

  • Quote:

    Londen – Parijs- Venetië is nog steeds de belangrijkste route van de luxe trein, maar de trein komt incidenteel ook in Boedapest, Praag en Istanbul.

    Groot vervoerspotentieel. Met o.a. steenrijke treinreizigers.

    Geef mij een HST tussen Amsterdam - Venetië. 😉 Dat zijn al hoge prijzen. Maar nog te betalen voor gewone mensen.

  • Ik boek wel een keer de nightjet. Dat is tenminste betaalbaar.

    Trouwens ik vraag me af of deze oude rijtuigen wel echt zo comfortabel zij . Ik zeg eens een documantaire over deze trein en daarin hoorde je alles rappelen wat maar kon rappelen.

    • Het zal wel goed onderhouden worden. Niettemin is het allemaal zeer oud en een beetje op. Een beetje nieuwbouw zou wel beter zijn. Zoals de luxe treinen in Japan. Het is dan jammer dat er maar één kop en één staart wagon is waar de mooie hoge panorama-ruit geplaatst kan worden.

      NB Duidelijk dat al het personeel ook ergens moet blijven. De stewards hebben en hokje in hun wagon maar de rest vult ook makkelijk een wagon. Van de 17 zijn er dan vier horeca en 1 personeelsverblijf.

  • 'Gewoon' met de trein naar Venetië kan ook leuk zijn hoor. Met de dagtrein naar München, daar lekker eten en drinken, dan de nachttrein in om 's ochtends voor het ontbijt Venetië uit de mist te zien opdoemen, dat was onze ervaring. Maar fijn dat dit ook (weer) mogelijk is voor wie het geld ervoor over heeft, ik wens ze veel succes.

  • Lijkt eerder op een rijdend spoorwegmuseum, want deze wagons stralen de stijl en luxe van weleer uit. Zelf reis ik het liefst wat simpeler en goedkoper. Ik denk dat je in zo een trein duur gekleed (3delig grijs) en stijf (met allerlei etiquette's zoals ze dit noemen) moet zijn. Niet mijn ding dus.

    • Heb op NS International gekeken hoe lang het duurt met de "gewone" dienstregeling. Vanaf Amsterdam Centraal naar Venetië met 4 keer overstappen in 18 uur en 56 minuten. Met 2 keer een ICE (Frankfurt Hbf en München Hbf) en 2 nachttreinen (Wenen en Padova). Zo'n Oriënt Express zal waarschijnlijk nog langer rijden.

      Als de HSL Lyon - Turijn ergens tussen 2030 - 2035 in gebruik is kan hét véél sneller. Parijs - Turijn wordt dan 3 uur. En tussen Turijn - Venetië is het 3,5 uur. En dat gaat sneller worden als het geheel met hoge snelheid bereden kan worden.

Share

Recent Posts

NS neemt afscheid van oude Sprinters: ‘Na 46 jaar uitgesprint’

De Nederlandse Spoorwegen nemen afscheid van de eerste generatie Sprinters. Na dit weekend (zaterdag) gaan…

12 uur terug

2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden

Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer…

2 dagen terug

Snelle trein naar Berlijn vertraagd: pas tussen 2026-2030 half uur sneller

Het gaat niet lukken om de trein naar Berlijn per 2024 een half uur te…

2 dagen terug

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

4 dagen terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

5 dagen terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

5 dagen terug