ProRail plaatst ‘flitscamera’s’ bij overwegen

ProRail gaat ‘flitscamera’s’ plaatsen bij overwegen. Volgens het spoorbedrijf rijden automobilisten en ander verkeer nog te vaak een spoorwegovergang over wanneer de rode lampen knipperen en de slagbomen sluiten omdat er een trein nadert.

Analyse camerabeelden

ProRail wil deze “levensgevaarlijke acties” een halt toeroepen. Weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden kunnen straks altijd een bekeuring verwachten, aldus ProRail. Bij de camera’s worden weggebruikers niet echt geflitst. Het camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op.

De camerabeelden worden vervolgens bekeken door buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen. Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag 250 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op 170 euro boete.

Eerste helft 2022

Het OM en ProRail hebben vanaf 2018 al proefgedraaid met soortgelijke camera’s op twee spoorwegovergangen in Hilversum, waar weggebruikers massaal in overtreding waren. Volgens ProRail is het aantal overtreders in 2020 met de helft gedaald. Er zijn nu voorbereidingen gestart om op 39 spoorovergangen in 22 gemeenten camera’s op te hangen. Dat zijn plekken waar de verkeersregels relatief vaak worden overtreden en het risico groter is op (bijna-)aanrijdingen. De bedoeling is dat de eerste camera in de eerste helft van volgend jaar wordt geplaatst.

(c) ANP

This post was last modified on 28 juni 2021 16:25

Bekijk reacties

  • Helaas pak je hier de voetgangers, fietsers en bromfietsers niet mee !

    • Klopt, maar....
      "Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen."

  • Wat is toch het probleem om uit de straat een wandje omhoog te laten komen. Eerst de inrijkantbomen naar beneden. Een paar seconden later het wandje omhoog. Ongeveer tegelijkertijd hetzelfde voor de uitrijkant. En de zijpaden natuurlijk.
    Het enige probleem blijft beklemde auto's, rolstoelen en bierfietsen.
    Uiteindelijk moeten er zo snel mogelijk tunnels komen.

    • Als dat overal in Nederland zou passen en er genoeg geld voor was, waren alle kruisingen in Nederland allang ongelijkvloers. Feit is dat aan die voorwaarden niet voldaan kan worden. Werken in volgorde van prioriteit, zoals nu gebeurt, is een prima manier om de boel aan te pakken. Maar dan nog zie ik niet in hoe op bijvoorbeeld de Valleilijn de overwegen ooit zullen verdwijnen.

      Hogere boetes helpen volgens mij niet veel. Lik-op-stuk, door overtreders daadwerkelijk staande te houden en te confronteren met hun gedrag (en hen vervolgens een boete te presenteren) lijkt me goed genoeg.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug