Luxe Oriënt Express komt aan in Nederland (en voortaan elk jaar)
23 jun 2021 20:00
In de nacht van dinsdag op woensdag is de eerste Oriënt Express met ongeveer 5,5 uur vertraging in Nederland aangekomen. Donderdag vertrekt de trein uit Amsterdam naar Venetië. Het bedrijf zegt 70 reizigers te verwachten.
Tot € 25.000 per cabine
De Venice Simplon Oriënt Express is één van de meest luxe treinen van Europa. Vanaf dit jaar is het de bedoeling dat de trein jaarlijks naar Nederland komt. “We breiden graag ons aantal bestemmingen uit als daar vraag naar is” legt Pascal Deyrolle, General Manager van de trein uit. Londen – Parijs- Venetië is nog steeds de belangrijkste route van de luxe trein, maar de trein komt incidenteel ook in Boedapest, Praag en Istanbul.
Waar het bij reizen steeds vaker draait om snel, sneller, snelst gaat het bij de Venice Simplon Oriënt Express juist om de beleving. Reizigers moeten daarvoor wel flink de portemonnee trekken. Een gewone cabine is beschikbaar vanaf circa € 3.000 per persoon, op basis van twee reizigers, dus € 6.000 voor een cabine. De prijs van een suite kan oplopen tot ruim € 25.000 per cabine. Wie een suite boekt heeft grote kans uit te komen in het bijna honderd jaar oude slaaprijtuig 3309, gebouwd in 1926. Dat biedt plaats aan zes reizigers (drie suites) en eventueel drie kinderen (elke suite één).
Beelden van Treinreiziger.nl bij de perspresentatie in Haarlem
Rijke geschiedenis
De rijtuigen hebben elk een rijke historie, zo ook het eerder genoemde slaaprijtuig 3309. “Dit rijtuig is onlosmakelijk verbonden met een aantal dramatische historische gebeurtenissen. Op 1 februari 1929 kwam de trein tien dagen vast te zitten in een sneeuwverschuiving op 60 mijl van Istanbul. Dit incident zou later de inspratiebron vormen voor Agatha Christie’s beroemdste roman, Murder on the Oriënt Express” herinnert exploitant Bellmond zich.
En dat is niet het enige bijzondere verhaal. Zo verwijst Bellmond bij slaaprijtuig 3425 naar de historie waarbij koning Carol van Roemenië in 1940 de trein gebruikte. Hij stapte samen met zijn maîtresse aan boord om Roemenië te ontvluchten.
Tot zeventien rijtuigen
Dat het om luxe en beleving draait blijkt ook uit het feit dat de tot zeventien rijtuigen tellende trein normaal slechts plaats biedt aan 156 reizigers. “Vanwege covid is het aantal beperkt tot 92” legt general manager Pascal Deyrolle uit. Met andere woorden: gemiddeld maximaal vijf à zes reizigers per rijtuig. Toch is die vergelijking niet helemaal eerlijk. De trein telt ook drie restauratierijtuigen en een barrijtuig. Bij het dineren worden de reizigers dus verdeeld over deze vier rijtuigen.
Dankzij de zeventien rijtuigen is de Venice Simplon Oriënt Express niet alleen één van de meest luxe treinen van Europa, maar ook één van de langste. De trein is meer dan 400 meter lang en dus langer dan de Eurostar. “Daarnaast is het ook één van de zwaardere reizigerstreinen van Europa” aldus Deyrolle. Meer rijtuigen dan de huidige zeventien is niet mogelijk: volgens Europese voorschriften heeft de trein de maximale lengte.
Naast de reizigers telt de trein ook 45 man personeel. “Dat is tijdens covid19 niet anders” legt de general manager uit. “Die hebben we allemaal nodig. Elk rijtuig blijft zijn eigen steward hebben en we hebben ook nog steeds technici, koks en dergelijke nodig.”
Tien reizigers
Bellmond spreekt van de eerste keer dat de Orient Express Nederland aandoet. In 2010 was de trein ook al in Nederland, maar toen was hij gecharterd door reisbureau Incento. Toen de trein dinsdag op woensdag aankwam in Amsterdam waren er volgens treinliefhebbers slechts tien reizigers aan boord. Deyrolle: “We hadden meer reizigers aan boord, maar die zijn vanwege de opgelopen vertraging in Brussel uitgestapt en hebben daar in een hotel overnacht.” De trein was namelijk circa 5,5 uur vertraagd; door slechte weersomstandigheden in de Alpen reed de trein via een andere route.
Donderdag vertrekt de trein om 9:27 uur uit Amsterdam en rijdt dan terug naar Venetië.
Toch nog een nachttrein Annemiek-waardig.
Waar is die vind-ik-leuk knop als je hem nodig hebt 😀
Dan zit je mis, want ik houd helemaal niet van dit soort luxe.
Gave beelden!
Fantastisch! Was Poirot ook aan boord?
Alleen wanneer er iemand vermoord werd.
Kan ik voor volgend jaar boeken?
Even met Bellmond contact opnemen of ons mailen, dan zoeken we het uit.
Wie neemt mij mee op deze trip?
Zoek een sponsor. 🤗
Dag Yorinde,
Ik wil je wel nemen, ik denk alleen niet op deze trip!
Quote:
Londen – Parijs- Venetië is nog steeds de belangrijkste route van de luxe trein, maar de trein komt incidenteel ook in Boedapest, Praag en Istanbul.
Groot vervoerspotentieel. Met o.a. steenrijke treinreizigers.
Geef mij een HST tussen Amsterdam – Venetië. 😉 Dat zijn al hoge prijzen. Maar nog te betalen voor gewone mensen.
Ik boek wel een keer de nightjet. Dat is tenminste betaalbaar.
Trouwens ik vraag me af of deze oude rijtuigen wel echt zo comfortabel zij . Ik zeg eens een documantaire over deze trein en daarin hoorde je alles rappelen wat maar kon rappelen.
Het zal wel goed onderhouden worden. Niettemin is het allemaal zeer oud en een beetje op. Een beetje nieuwbouw zou wel beter zijn. Zoals de luxe treinen in Japan. Het is dan jammer dat er maar één kop en één staart wagon is waar de mooie hoge panorama-ruit geplaatst kan worden.
NB Duidelijk dat al het personeel ook ergens moet blijven. De stewards hebben en hokje in hun wagon maar de rest vult ook makkelijk een wagon. Van de 17 zijn er dan vier horeca en 1 personeelsverblijf.
‘Gewoon’ met de trein naar Venetië kan ook leuk zijn hoor. Met de dagtrein naar München, daar lekker eten en drinken, dan de nachttrein in om ‘s ochtends voor het ontbijt Venetië uit de mist te zien opdoemen, dat was onze ervaring. Maar fijn dat dit ook (weer) mogelijk is voor wie het geld ervoor over heeft, ik wens ze veel succes.
Lijkt eerder op een rijdend spoorwegmuseum, want deze wagons stralen de stijl en luxe van weleer uit. Zelf reis ik het liefst wat simpeler en goedkoper. Ik denk dat je in zo een trein duur gekleed (3delig grijs) en stijf (met allerlei etiquette’s zoals ze dit noemen) moet zijn. Niet mijn ding dus.
Cruisen voor mensen zonder zeebenen. Hoe lang duurt de reis?
Heb op NS International gekeken hoe lang het duurt met de “gewone” dienstregeling. Vanaf Amsterdam Centraal naar Venetië met 4 keer overstappen in 18 uur en 56 minuten. Met 2 keer een ICE (Frankfurt Hbf en München Hbf) en 2 nachttreinen (Wenen en Padova). Zo’n Oriënt Express zal waarschijnlijk nog langer rijden.
Als de HSL Lyon – Turijn ergens tussen 2030 – 2035 in gebruik is kan hét véél sneller. Parijs – Turijn wordt dan 3 uur. En tussen Turijn – Venetië is het 3,5 uur. En dat gaat sneller worden als het geheel met hoge snelheid bereden kan worden.
Ik had een geweldige ervaring met de Trans Siberische Spoorlijn, die legde een afstand af van 9000 km.
Ik rijd graag met een trein, zou dez trip ook wel willen maken.
Alleen de stoomtractie ontbreekt nog…
In deze tijd zal stoomtractie op zo’n lange afstand niet voldoen aan de milieunormen.😉Een keertje een slag Apeldoorn – Dieren mag nog.
Je kan ook stoomtractie op gasbranders doen. Ik zag dat ze bij toeristisch tandradbanen voor de sier een beetje kolen stoken maar dat de echte power uit de gasflessen komt die toch ook duidelijk in de bunkerwagon staan.
De wolken uit de schoorsteen kun je ook wel met een beetje stoom maken.
Beste M.Funken, wij gaan deze reis ook maken vanaf Moskou naar Mongolie en door naar China. Je gaf aan het een geweldige reis te vinden en wij verheugen ons er erg op.
Heb je nog wat tips voor ons?
Jammer wanneer ze beter organiseren hoeft zo’n treinreis nietcsuur te zijn.
Er is een Oriënt Express treinreis met lokale treinen, dus veel goedkoper, ook te boeken via een reisorganisatie. Zie http://www.tiaratours.nl/treinreizen-europa/orient-express-reizen/