Eerste Sprinter (SNG) met nieuwe frontkleuren

De eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is voorzien van nieuwe frontkleuren en wordt vanaf nu ingezet tussen Den Haag en Leiden. In de komende periode worden alle huidige 150 treinstellen voorzien van een vernieuwd kleurfront.

Update: De SNG met geel front in Beeld

Hooghalen

NS wijzigt de kleur naar aanleiding van het ongeluk in Hooghalen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de treinen nu soms niet voldoende zichtbaar zijn. De onderzoekers adviseerden de kleurstelling aan te passen. NS heeft dat advies overgenomen.
NS benadrukt dat de oude kleurstelling wél voldeed aan alle Europese normen. De donkerblauwe baan aan de voorkant van de trein wordt nu vervangen door een gele kleur. Daardoor moet de trein meer opvallen.

206 treinstellen

NS kleurt zelf de fronten van zo’n 150 treinstellen om. Naar verwachting zal die operatie aan het einde van het jaar afgerond zijn. Daarnaast heeft het spoorbedrijf nog meer SNG-treinen besteld bij het Spaanse CAF. Deze treinen zullen door fabrikant CAF direct geleverd worden met de gele kop. Uiteindelijk zullen er straks 206 SNG sprinters zijn.

Bij toekomstige treinen belooft NS ook rekening te zullen houden met de zichtbaarheid van de trein. De vernieuwde kleurstelling van de SNG maakt onderdeel uit van een reeks van eerder aangekondigde maatregelen. Zo werden er in maart al maatregelen genomen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen,

This post was last modified on 31 mei 2021 21:28

Bekijk reacties

  • Leuke frontkleuren. Staat prima bij deze SNG.

    Toch is het een merkwaardige discussie. Een trein moet je mits je goed oplet toch van tevoren zien aankomen. Als je oversteekt bij een weg kijk je links, rechts en links. En dan steek je over.

    Nu gaan ze aanpassen op basis van bepaalde incidenten in Dalfsen en Hooghalen. Maar op zich kan het niet kwaad.

    ICNG aanpassen met andere frontkleuren? Bijvoorbeeld oranje kleur op de neus.

    • Geel front was voorheen in verschillende landen de standaard vanwege de zichtbaarheid. Ik meen dat dit gold bij het Verenigd Koninkrijk en ook meespeelde bij NS.

      • In het VK zijn ze juist van de gele fronten af aan het gaan! Kijk maar eens naar de treinen van TPE bijvoorbeeld en de RailAdventure class 43's. Juist omdat ze daar zeggen dat sterke koplampen goed genoeg zijn.

    • Vast best mee zelfs een gele tram van u of wordt al 3 maanden achter 1 geraakt door een auto, mensen zijn te druk met hun smartphone tegenwoordig zelfs in het verkeer helaas.

  • Beter is wat aan de onbeveiligde overwegen te doen. Die zijn echt niet meer van deze tijd.

    • Een wat doen aan mensen die niet uit hun doppen kijken. Veel ongelukken blijven komen van mensen die niet goed uitkijken. Vroeger ging het bij de wel een stuk beter en toen waren er meer overwegen zonder slagbomen. De maximumsnelheid is toch bij veel van deze plaatsen niet toegenomen.

      • We zullen u maar geen ontwerpfunctie geven. Of helemaal geen functie van belang. Dit soort oude mannen praat is van 1870. Ontwerpers moeten zoveel mogelijk hun best doen om ongelukken te helpen voorkomen en dat betekent aan twee kanten. Voor u is een valbescherming of veiligheidsriem ook maar onzin.

        • Jij behoort zeker tot de moderne generatie, die met een "smart"phone in zijn hand geboren is?
          In onze tijd kreeg je van je vader een pak rammel als je niet oplette in het verkeer. Je had geen helm op brommer, geen gordels, geen drempels en aanzienlijk minder ongelukken. OOK verhoudingsgewijs, want er waren minder inwoners, dus minder verkeer.
          Ik zeg op mijn beurt: "Boetes FORS verhogen, pakkans FORS verhogen en de eisen voor een rij-examen ook veel harder maken. Daarbij moeten rij- en theorielessen 15 keer zo duur worden".
          Ja, ik heb een rijbewijs, ben zelfs beroepschauffeur, en erger me mateloos aan die hersenlozen, die zich, als kippen zonder kop, op de openbare weg begeven en verplaatsen.

          Eerst maar eens de hand in eigen boezen steken, VERKEERSREGELS LEREN en OPLETTEN!!! Scheel een hoop geld, ongevallen en ergernis!

        • Mevrouw Gwydion, zit u nu vanuit de USA deze flauwkul uit kramen. Een volkomen geschift idee over hoe mensen en de maatschappij werken. Duidelijk dat uw vader u nog niet hard genoeg slagen heeft.
          En in de USA werkt ook niet zo.

  • Gele voorkant is iets wat al in de UK en België al een feit is, is een goed idee om de zichtbaarheid van treinen te vergroten. En qua uiterlijk van de trein vind ik het ook niet verkeerd uit zien.

    • In UK is geel niet meer verplicht voor moderne treinen met felle frontverlichting.

  • Dit probleem is zo oud als de weg naar Rome. Materieel '24, de Blokkendozen, was al voorzien van beige vlakken en een rode balk om de zichtbaarheid te verhogen. Bijna 100 jaar later loopt de NS weer tegen hetzelfde probleem aan. Kennelijk leren organisaties niet van hun eigen verleden.

  • Hopelijk is daardoor ook het idee voor een blauwe front voor de VIRM van de baan. Dat is dan ook niet voldoende zichtbaar. En lelijk.

  • Eigenlijk zou het meer iets Europees moeten worden. Tot iets van 10 jaar geleden was het in Nederland ook verplicht om een witte of gele voorkant te hebben, uitzondering van museumtreinen. Daardoor kon je in Duitsland heel goed aan de BR232 (Ludmilla) en BR189 zien welke treinen er in Nederland mochten rijden. Ze waren DB rood, met een grote witte vlak aan de voorkant. Die Niederländer, zoals deze locomotieven dan genoemd werden, waren gewild bij de fotografen in Duitsland.

    • O hemel, we gaan het weer Europees regelen. Dat gaat een eeuwigheid duren en kapitalen kosten.

      • Het kost juist een eeuwigheid en kapitalen dat technische eisen per land verschillen. Als een trein twee landsgrenzen over moet, moet'ie eerst drie keer gekeurd worden.

        • Dat heeft niet zo zeer met regelgeving te maken als met protectionisme. Geen buitenlandse treinen op mijn rails.

  • Was 0ranje geen betere keuze geweest want
    Geel zie bij felle zonlicht ook haast nïet.?

  • Vreemd dat SLT dan geen gele kop krijgt. Overigens denk ik niet dat dit ook maar iets helpt.

  • Ik zeg op mijn beurt: "Regel het op z'n Amerikaans". Knipperlichten op de trein, 'ijscomanbellen' èn luid typhonerend op zo een overweg afrijden, op de max. snelheid. Komen ze er dan nig onder... JAMMER DAN! Moeten ze maar uit hun stomme doppen kijken!!!

    • "op zijn amerikaans" = gemiddelde snelheid personentreinen = 80 km/h, 1 trein per dag (als je geluk hebt ;-)

      • Spoorwegen kunnen zich beter richten op goederenvervoer, daar is geld mee te verdienen. Reizigersvervoer slurpt alleen maar belastinggeld.

        • Kun je dat onderbouwen? NS is winstgevend. De infrastructuur niet. Maar dat is dezelfde infrastructuur die wordt gebruikt voor goederentreinen, die dan dus ook niet kostendekkend zijn.

    • Ga lekker in USA wonen, en blijf weg. En oppassen wanneer u een collega pest en deze later met een autmatisch geweer naar het werk komt.

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug