fbpx

Eerste Sprinter (SNG) met nieuwe frontkleuren

De eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is voorzien van nieuwe frontkleuren en wordt vanaf nu ingezet tussen Den Haag en Leiden. In de komende periode worden alle huidige 150 treinstellen voorzien van een vernieuwd kleurfront.

Update: De SNG met geel front in Beeld

Hooghalen

NS wijzigt de kleur naar aanleiding van het ongeluk in Hooghalen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de treinen nu soms niet voldoende zichtbaar zijn. De onderzoekers adviseerden de kleurstelling aan te passen. NS heeft dat advies overgenomen.
NS benadrukt dat de oude kleurstelling wél voldeed aan alle Europese normen. De donkerblauwe baan aan de voorkant van de trein wordt nu vervangen door een gele kleur. Daardoor moet de trein meer opvallen.

206 treinstellen

NS kleurt zelf de fronten van zo’n 150 treinstellen om. Naar verwachting zal die operatie aan het einde van het jaar afgerond zijn. Daarnaast heeft het spoorbedrijf nog meer SNG-treinen besteld bij het Spaanse CAF. Deze treinen zullen door fabrikant CAF direct geleverd worden met de gele kop. Uiteindelijk zullen er straks 206 SNG sprinters zijn.

Bij toekomstige treinen belooft NS ook rekening te zullen houden met de zichtbaarheid van de trein. De vernieuwde kleurstelling van de SNG maakt onderdeel uit van een reeks van eerder aangekondigde maatregelen. Zo werden er in maart al maatregelen genomen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen,

49 gedachten over “Eerste Sprinter (SNG) met nieuwe frontkleuren”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Leuke frontkleuren. Staat prima bij deze SNG.

    Toch is het een merkwaardige discussie. Een trein moet je mits je goed oplet toch van tevoren zien aankomen. Als je oversteekt bij een weg kijk je links, rechts en links. En dan steek je over.

    Nu gaan ze aanpassen op basis van bepaalde incidenten in Dalfsen en Hooghalen. Maar op zich kan het niet kwaad.

    ICNG aanpassen met andere frontkleuren? Bijvoorbeeld oranje kleur op de neus.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Geel front was voorheen in verschillende landen de standaard vanwege de zichtbaarheid. Ik meen dat dit gold bij het Verenigd Koninkrijk en ook meespeelde bij NS.

      1. Amy schreef:

        In het VK zijn ze juist van de gele fronten af aan het gaan! Kijk maar eens naar de treinen van TPE bijvoorbeeld en de RailAdventure class 43’s. Juist omdat ze daar zeggen dat sterke koplampen goed genoeg zijn.

    2. Dennis schreef:

      Vast best mee zelfs een gele tram van u of wordt al 3 maanden achter 1 geraakt door een auto, mensen zijn te druk met hun smartphone tegenwoordig zelfs in het verkeer helaas.

  2. Bert Sitters schreef:

    Beter is wat aan de onbeveiligde overwegen te doen. Die zijn echt niet meer van deze tijd.

    1. Jo schreef:

      Een wat doen aan mensen die niet uit hun doppen kijken. Veel ongelukken blijven komen van mensen die niet goed uitkijken. Vroeger ging het bij de wel een stuk beter en toen waren er meer overwegen zonder slagbomen. De maximumsnelheid is toch bij veel van deze plaatsen niet toegenomen.

      1. dries molenaar schreef:

        We zullen u maar geen ontwerpfunctie geven. Of helemaal geen functie van belang. Dit soort oude mannen praat is van 1870. Ontwerpers moeten zoveel mogelijk hun best doen om ongelukken te helpen voorkomen en dat betekent aan twee kanten. Voor u is een valbescherming of veiligheidsriem ook maar onzin.

        1. Gwyddion MacNeill schreef:

          Jij behoort zeker tot de moderne generatie, die met een “smart”phone in zijn hand geboren is?
          In onze tijd kreeg je van je vader een pak rammel als je niet oplette in het verkeer. Je had geen helm op brommer, geen gordels, geen drempels en aanzienlijk minder ongelukken. OOK verhoudingsgewijs, want er waren minder inwoners, dus minder verkeer.
          Ik zeg op mijn beurt: “Boetes FORS verhogen, pakkans FORS verhogen en de eisen voor een rij-examen ook veel harder maken. Daarbij moeten rij- en theorielessen 15 keer zo duur worden”.
          Ja, ik heb een rijbewijs, ben zelfs beroepschauffeur, en erger me mateloos aan die hersenlozen, die zich, als kippen zonder kop, op de openbare weg begeven en verplaatsen.

          Eerst maar eens de hand in eigen boezen steken, VERKEERSREGELS LEREN en OPLETTEN!!! Scheel een hoop geld, ongevallen en ergernis!

        2. dries molenaar schreef:

          Mevrouw Gwydion, zit u nu vanuit de USA deze flauwkul uit kramen. Een volkomen geschift idee over hoe mensen en de maatschappij werken. Duidelijk dat uw vader u nog niet hard genoeg slagen heeft.
          En in de USA werkt ook niet zo.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar is toch aandacht voor?

  3. Baardstaart schreef:

    Gele voorkant is iets wat al in de UK en België al een feit is, is een goed idee om de zichtbaarheid van treinen te vergroten. En qua uiterlijk van de trein vind ik het ook niet verkeerd uit zien.

    1. Dick schreef:

      In UK is geel niet meer verplicht voor moderne treinen met felle frontverlichting.

  4. Rudy schreef:

    Dit probleem is zo oud als de weg naar Rome. Materieel ’24, de Blokkendozen, was al voorzien van beige vlakken en een rode balk om de zichtbaarheid te verhogen. Bijna 100 jaar later loopt de NS weer tegen hetzelfde probleem aan. Kennelijk leren organisaties niet van hun eigen verleden.

  5. 2N2 schreef:

    Hopelijk is daardoor ook het idee voor een blauwe front voor de VIRM van de baan. Dat is dan ook niet voldoende zichtbaar. En lelijk.

  6. Arjan schreef:

    Eigenlijk zou het meer iets Europees moeten worden. Tot iets van 10 jaar geleden was het in Nederland ook verplicht om een witte of gele voorkant te hebben, uitzondering van museumtreinen. Daardoor kon je in Duitsland heel goed aan de BR232 (Ludmilla) en BR189 zien welke treinen er in Nederland mochten rijden. Ze waren DB rood, met een grote witte vlak aan de voorkant. Die Niederländer, zoals deze locomotieven dan genoemd werden, waren gewild bij de fotografen in Duitsland.

    1. Brabo schreef:

      O hemel, we gaan het weer Europees regelen. Dat gaat een eeuwigheid duren en kapitalen kosten.

      1. Johan schreef:

        Het kost juist een eeuwigheid en kapitalen dat technische eisen per land verschillen. Als een trein twee landsgrenzen over moet, moet’ie eerst drie keer gekeurd worden.

        1. Anoniem schreef:

          Dat heeft niet zo zeer met regelgeving te maken als met protectionisme. Geen buitenlandse treinen op mijn rails.

      2. dries molenaar schreef:

        Dode mensen zijn er voor de eeuwigheid.

  7. Erik schreef:

    Was 0ranje geen betere keuze geweest want
    Geel zie bij felle zonlicht ook haast nïet.?

  8. Asjemenou schreef:

    Vlaflip treintjes. 🙂

    1. Huh? schreef:

      Wat is er blauw in een vlaflip?

      1. Puck schreef:

        De Blue Curaçao 😉

  9. Brabo schreef:

    Vreemd dat SLT dan geen gele kop krijgt. Overigens denk ik niet dat dit ook maar iets helpt.

  10. Gwyddion MacNeill schreef:

    Ik zeg op mijn beurt: “Regel het op z’n Amerikaans”. Knipperlichten op de trein, ‘ijscomanbellen’ èn luid typhonerend op zo een overweg afrijden, op de max. snelheid. Komen ze er dan nig onder… JAMMER DAN! Moeten ze maar uit hun stomme doppen kijken!!!

    1. Barend schreef:

      “op zijn amerikaans” = gemiddelde snelheid personentreinen = 80 km/h, 1 trein per dag (als je geluk hebt 😉

      1. Realist schreef:

        Spoorwegen kunnen zich beter richten op goederenvervoer, daar is geld mee te verdienen. Reizigersvervoer slurpt alleen maar belastinggeld.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Kun je dat onderbouwen? NS is winstgevend. De infrastructuur niet. Maar dat is dezelfde infrastructuur die wordt gebruikt voor goederentreinen, die dan dus ook niet kostendekkend zijn.

        2. Bert Sitters schreef:

          De realiteit is dat ik niet kan reizen in een goederentrein

    2. dries molenaar schreef:

      Ga lekker in USA wonen, en blijf weg. En oppassen wanneer u een collega pest en deze later met een autmatisch geweer naar het werk komt.

      1. Gwyddion MacNeill schreef:

        Jij spoort echt niet, autofreak!

  11. Nieuwwester schreef:

    Een schoolvoorbeeld van symptoombestrijding…

    1. Maurice schreef:

      Ze zien er wel mooier uit net dat gele front.

  12. Bert Sitters schreef:

    Een knalroze Front?

    1. Gwyddion MacNeill schreef:

      Eh, mallerd.

  13. Realist schreef:

    Je kunt beveiligen wat je wil, sommige mensen trekken zich toch nergens iets van aan. Accepteer dat gewoon.

  14. Stokbosveen schreef:

    Ik heb de expositie bezocht van oude RP-porches en de allereerste exemplaren waren geheel wit. Daar bleek een probleem voor te doen met zichtbaarheid, zowel bij felle zon, mist en miezerige regen, alsook bij sneeuw. De latere versies kregen dan ook de bekendere kleurstelling met een brede oranjerode streep over de voorkant en grote zwarte cijfers erop.
    De zichtbaarheid bleek vanaf toen veel beter te zijn. Maar ja, toen had men nog geen mobieltjes, navigatiekastjes en muziekspelers met oortjes…

    Op zich kan ik begrijpen dat de spoorwegen de zichtbaarheid van hun railvoertuigen willen verbeteren. En het opheffen van spoorwegovergangen past daar ook bij, al kan je op dit punt ook wel erg ver gaan. Zoals een voetpad die een spoorbaan kruist, of toegangsweg tot een (boeren)erf.

    Het echte probleem zit naar mijn overtuiging toch echt bij diegene die heeft plaatsgenomen tussen bestuurdersstoel en autostuur. Wellicht zou een mogelijke oplossing zijn om bij iedere verlenging van het rijbewijs een vrijwel volledig rijexamen (praktijk en theorie) te laten plaatsvinden. Voor elke categorie waarvoor het rijbewijs verlengd gaat worden.

    1. Brabo schreef:

      Wat betreft dat laatste: er zijn mensen die binnen één week nadat ze voor hun rijbewijs zijn geslaagd door de politie van de snelweg worden geplukt omdat ze 170 kmh reden.

  15. JanN schreef:

    Een geel voorfront is wel erg saai. Je kunt het nog beter zichtbaar maken aan de hand van reeds bestaande lichtgevende bestickering op politie-, brandweer- of ziekenauto’s. Een idee: een horizontale balk en/of twee verticale langs de raamstijlen. Ook zou je ouderwetse snor uit de eerdere treinseries met lichtgevende bestickering kunnen herintroduceren. Het is een gedachte van mij, maar wie weet kan men hier wat mee.

  16. Frans Eekhout schreef:

    1) Goed idee om de zichtbaarheid van de SNG met “gele frontkleuren” te verbeteren, nu de rest van het treinmaterieel nog en men is nog aan het uitzoeken of de VIRM-serie 2/3 i.p.v. donkerblauw niet geel of wit kan worden staat in Railmagazine 380. Citaat : “Het voeren van een wit of geel contrastvlak is sinds 2010 niet meer nodig” staat in dit blad. En waarom niet deels het Amerikaanse systeem overnemen met “bellen” en lichtflitsen én gele én oranje strepen. Er wordt trouwens relatief weinig en soms maar heel kort getoeterd door Nederlandse treinbestuurders valt mij op als ik naar o.a. Cabview Holland kijk, in het buitenland heb je bijna oordopjes nodig als zo’n trein voorbij dendert, weet je wel dat ie eraan komt !
    2) We hebben het steeds over treinen, maar is er geen wet of regelgeving ten aanzien van (snel)trams die in de binnensteden soms ook met 50 – 70 km/u op sommige stukken rijden. De Nederlandse trams, op de Uithoflijn na, hebben géén gele voorkanten, zou dat ook niet moeten veranderen en ja de mobiel mania heeft behalve voordelen ook voor het gebruik op de openbare weg zeker véél nadelen.
    3) Wie aan het verkeer deelneemt moet niet gaan klooien met dat mobieltje en dat geldt niet alleen voor auto’s maar ook voor alle weggebruikers en op het troittoir zelfs voor menige voetganger…!
    Alle kleine beetjes helpen, als NS en co nu van die knalgele of oranje “pijlstrepen” op de neus zetten zou dat dan helpen ?
    4) Onbewaakte overwegen, laten ze daar prioriteit van maken om dat op te heffen en alleen met bewaakte liefst hele overwegbomen, de spoorwegovergangen of tunnels veiliger maken. Voorkomen is beter dan genezen geldt ook voor dit onderwerp.

    1. Rudy schreef:

      In Nederland heerst een compleet doorgeschoten veiligheidsdenken. Bij verkeer horen doden, het gaat er alleen om wat een aanvaardbaar risico is en tegen welke prijs. Je kan het spoorwegverkeer een stuk veiliger maken als alle treinen stapvoets rijden, maar dat is een idiote prijs in vergelijking tot het geringe aantal ongelukken.

      Een geel frontje kost haast niets en als het helpt dan moet je dat niet laten.

      Het afsluiten of ombouwen van alle onbewaakte overwegen is maatschappelijk te duur. We moeten hier leven met een aanvaardbaar risico. Het is wel zinvol om de gevaarlijkste overwegen op drukke trajecten te verwijderen of om te bouwen.

      Als we niet uitkijken, belanden we straks in een perronhekjes discussie omdat mogelijkerwijs iemand van het perron voor de trein kan vallen. Dat een trein op een halve meter afstand langs het perron rijdt is ook een aanvaardbaar risico.

  17. Kees schreef:

    Esthetisch vind ik de gele kop wel een vooruitgang voor dit materieel.

    Ik vraag me af of het veel zal helpen om de mensen die overwegen op een ongeoorloofde manier passeren er iets van aan zullen trekken. Als men de trein ziet is men immers al te laat.

    1. dries molenaar schreef:

      Er is niets ongeoorloofds aan. Men kruist en neemt de trein niet duidelijk waar. Dit helpt om zulke problemen te voorkomen.

  18. Luc van Vessem schreef:

    Ongeveer 50 jaar geleden werden de botsneus en de geleneus geïntroduceerd, dit naar aanleiding van een aantal aanrijdingen met voertuigen die niet goed afliepen voor de machinist (waar ik nog steeds aan terug denk), en het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat men de veiligheid voor de machinist al jaren van ondergeschoven belang vind.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat kunt u wel vinden maar het is helemaal niet zo.

  19. dries molenaar schreef:

    Een goed idee en snel uitgevoerd tegen geringe kosten.

  20. Arjan Krabbenbos schreef:

    Gele fronten op treinstellen is een goed idee, niet alleen vanwege onbewaakte overwegen ook bij weersomstandigheden! In een donkere avond, met mist of zware regenval ben je soms minder alert bij het passeren van een gelijkvloerse overweg! Als SNG nu ook wat minder hardere banken krijgt, zal dat een hoop reizigers een plezier doen! Ook de Flirts en SLT- Sprinters verdienen deze fraaie gele koppen. SGMm is niet meer noodzakelijk, omdat deze toch allen eind dit jaar uit dienst genomen wordt. Het donkere geel op DDZ en VIRMm treinstellen zijn ook vel beter waar te nemen dan de nog nog niet gereviseerde VIRM-treinstellen. De Duitse ICE treinstellen , IC Berlijn-rijtuigen en de gemoderniseerde Belgische treinstellen zijn daarom wit gespoten als hoofdkleur. Dit valt meer op in donkere tijden, maar moeilijker tijdens sneeuw en op mistiger perioden. Ook een probleem van dat wit is dat ze gauw bruin verkleuren, wat men ook veel ziet bij de SLT treinstellen. Misschien moet dat wit weer verlaten worden door geel, zodat je geen roestige kleuren meer ziet op het huidige sprinter-materieel! SLT, Flirt NS en SNG Sprinters dus! Flirt NS Gouda -Alphen aan den Rijn zijn Grijs-Rood in de speciale R Net huisstijl!

  21. Bert Bus schreef:

    Een witte kleur is ook niet zaligmakend. Het trammaterieel van GVB is inmiddels voorzien van een geel-oranje “schrikband” sticker op de neus. Voor de R-NET kleuren van het nieuwe CAF Urbos materieel (lijn 25) heeft het GVB gepresteerd om onder de gestandaardiseerde R-NET huisstijl uit te komen door een mistige lichtgrijze kopkleur te introduceren i.p.v. het tomaatrode zoals het trammaterieel van HTM dat gelukkig wel heeft.Het voormalige BN “Amstelveenlijn” sneltrammaterieel heeft GVB ,conform de modekleuren,zelfs een pikzwart R-NET snoetje toebedeeld,maar die rijdt nu dan gelukkig wel op een autovrij traject (Isolatorweg-Station Zuid-Centraal Station).Ik ben benieuwd hoe het toekomstige R-NET busmaterieel van GVB (Lijn 369 Sloterdijk-Schiphol Plaza) er uit komt te zien.

  22. Marc de Wit schreef:

    Geel front blauw front het is de meest oncomfortabel trein waar ik ooit in gereisd heb. Spartans onding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.