Reizigers kunnen ze vanaf donderdag 9 augustus tegenkomen: de eerste omgebouwde Sprinters (SLT) met schuiftrede en toilet. De komende jaren zullen de overige 129 treinstellen worden aangepast.
NS heeft de treinen zonder wc aangeschaft omdat de treinen worden ingezet op trajecten waar reizigers relatief kort in zitten. Zo stelde NS in 2014 dat een treinreis met de SLT gemiddeld 17 minuten duurt. Onder grote maatschappelijke druk heeft NS besloten om de Sprinters alsnog te voorzien van een wc. “Een Sprinter zonder wc, ooit leek dat een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we ‘hadden we niet moeten doen’”, blikt NS-woordvoerder Anita Middelkoop terug.
De treinen hebben niet alleen een wc gekregen, maar ook een schuiftrede. Daarnaast komt er plek voor twee fietsen en komen er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop. Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (= voelbare) informatie aangebracht zodat zij zo goed mogelijk op de tast hun weg kunnen vinden, bijvoorbeeld bij het toilet.
Twee treinstellen zijn inmiddels aangepast, de derde trein volgt binnenkort. “Tot eind dit jaar gaan we ervaring opdoen met de nieuwe voorzieningen. Daarna is het de beurt aan de andere Sprinters van dit type. Per set van twee gaan de treinen naar de Werkplaats van Talbot Services in Aken, waar de helft van deze treinen destijds ook is gebouwd door Bombardier. Na een paar weken keren de treinen stuk voor stuk weer terug. Reizigers zullen dan steeds meer omgebouwde Sprinters tegenkomen”, legt Van Middelkoop uit.
De treinen krijgen vanaf volgend jaar ook nieuwe bekleding. Per dag wil NS in 2019 één trein herbekleden. De bekleding komt daarmee in lijn met de Sprinter van het type FLIRT.
This post was last modified on 9 augustus 2018 18:17
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…