Sprinters in de toekomst niet meer gedeeltelijk wit, maar alleen geel/blauw

De Nederlandse Spoorwegen zijn overgestapt op een vernieuwde huisstijl. De huisstijl is net als 50 jaar geleden ontwikkeld door Studio Dunbar, in samenwerking met NS. Opvallend is dat NS afstapt van een speciale Sprinter-huisstijl. In de toekomst zullen de Sprinters niet meer gedeeltelijk wit kleuren, maar net als de intercity’s volledig geel/blauw.

Meer herkenbaarheid

Sprinters rijden sinds 2003 gedeeltelijk in het wit. Destijds werd de huisstijl van de Sprinters aangepast om de treinen enerzijds een modernere uitstraling te geven en anderzijds het verschil tussen intercity’s en Sprinters te verduidelijken. Die filosofie wordt nu losgelaten. Alle treinen zullen in de toekomst volledig geel/blauw kleuren, met een groot logo op de trein. “We willen meer de nadruk leggen op onze merkbekendheid” legt Imre Jacobs namens NS uit. Hij is bij de vervoerder verantwoordelijk voor de huisstijl.

De keuze om de Sprinters in de toekomst ook dezelfde huisstijl te geven als Intercity’s is een hele bewuste. Ook veel regionale vervoerders, die anno 2021 op steeds meer spoorlijnen rijden, hebben deels witte treinen. Voor incidentele reizigers is het daardoor niet altijd duidelijk van wie de trein is. Door alle treinen eenduidig dezelfde huisstijl te geven wordt het voor reizigers duidelijker welke treinen van NS zijn, zo is de gedachte.

De Vectron heeft als eerste de nieuwe huisstijl gekregen, op de foto te zien met de eerste nachttrein Amsterdam – Wenen (Nightjet)

Nog jaren geduld

Ondanks het besluit om de huisstijl van de Sprinter en de Intercity gelijk te trekken zal dit in de praktijk voorlopig nauwelijks merkbaar zijn. Pas als er nieuwe Sprinters worden besteld of de huidige Sprinters een grote revisie krijgen, zullen de treinen een vernieuwd uiterlijk krijgen. Dat betekent concreet dat het nog wel twintig jaar kan duren voordat alle Sprinters een nieuw uiterlijk hebben.

Ook de meeste Intercity’s zullen voorlopig in de oude huisstijl te zien zijn. Zelfs de Intercity Nieuwe Generatie, die momenteel in Polen wordt gebouwd, zal nog niet voorzien worden van het nieuwe uiterlijk. Maar in alle andere uitingen wordt de nieuwe stijl al zoveel mogelijk toegepast. “In de nieuwe huisstijl zit een flow, die wordt nu overal in toegepast. Bijvoorbeeld bij commercials, maar ook in presentaties” legt Jacobs uit.

Eerdere wijzigingen

Het vertrouwde NS-logo heeft een nadrukkelijke rol gekregen in de nieuwe bedrijfsstijl. Niet alleen komt het logo groots op de trein, ook op andere plekken komen elementen uit het logo terug. Dat gebeurt op een manier dat het voor velen niet zal opvallen, bijvoorbeeld bij de wc’s in de trein.

Het patroon van het NS logo wordt bij de VIRM 2/3 bijvoorbeeld in het wc gebruikt als een vorm van kunst.

De afgelopen jaren waren er meerdere wijzigingen in de huisstijl. Zo werden Sprinters vanaf 2003 gedeeltelijk wit en stapte de vervoerder in 2006 over op een andere kleur geel. In 2016 werden specifiek bij de VIRM nog enkele kleine wijzigingen in de stijl doorgevoerd. Toch hoeven reizigers niet bang te zijn dat de stijl elke vijf jaar verandert. “We kunnen nog wel kleine wijzigingen aanbrengen, maar de stijl staat voor de komende jaren vast” legt Jacobs uit.

De eerste VIRM in de nieuwe huisstijl

This post was last modified on 2 juni 2021 17:42

Share

Recent Posts

Geen treinen van en naar Amsterdam Zuid in Hemelvaartweekend

In het Hemelvaartweekend van donderdag 29 mei tot en met zondag 1 juni is station…

1 dag terug

Nieuwe spoorlijn levert inwoners niet meer werk op – PBL onderzocht effecten van komst Hanzelijn

De aanleg van een nieuwe spoorlijn leidt er niet automatisch toe dat omwonenden meer en…

2 dagen terug

Politiek in Zuid-Holland wil af van Qbuzz

De problemen met het busvervoer van Qbuzz in Zuid-Holland zijn nog niet ten einde. Een…

2 dagen terug

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

3 dagen terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

3 dagen terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

4 dagen terug