youtube treinreiziger zoeken zoeken

Eerste vernieuwde Sprinter (SLT) met wc op het spoor

Reizigers kunnen ze vanaf donderdag 9 augustus tegenkomen: de eerste omgebouwde Sprinters (SLT) met schuiftrede en toilet. De komende jaren zullen de overige 129 treinstellen worden aangepast.

17 minuten

NS heeft de treinen zonder wc aangeschaft omdat de treinen worden ingezet op trajecten waar reizigers relatief kort in zitten. Zo stelde NS in 2014 dat een treinreis met de SLT gemiddeld 17 minuten duurt. Onder grote maatschappelijke druk heeft NS besloten om de Sprinters alsnog te voorzien van een wc. “Een Sprinter zonder wc, ooit leek dat een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we ‘hadden we niet moeten doen’”, blikt NS-woordvoerder Anita Middelkoop terug.

Blinden

De treinen hebben niet alleen een wc gekregen, maar ook een schuiftrede. Daarnaast komt er plek voor twee fietsen en komen er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop. Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (= voelbare) informatie aangebracht zodat zij zo goed mogelijk op de tast hun weg kunnen vinden, bijvoorbeeld bij het toilet.

Ervaring opdoen

Twee treinstellen zijn inmiddels aangepast, de derde trein volgt binnenkort. “Tot eind dit jaar gaan we ervaring opdoen met de nieuwe voorzieningen. Daarna is het de beurt aan de andere Sprinters van dit type. Per set van twee gaan de treinen naar de Werkplaats van Talbot Services in Aken, waar de helft van deze treinen destijds ook is gebouwd door Bombardier. Na een paar weken keren de treinen stuk voor stuk weer terug. Reizigers zullen dan steeds meer omgebouwde Sprinters tegenkomen”, legt Van Middelkoop uit.

Nieuwe bekleding

De treinen krijgen vanaf volgend jaar ook nieuwe bekleding. Per dag wil NS in 2019 één trein herbekleden. De bekleding komt daarmee in lijn met de Sprinter van het type FLIRT.

Foto’s vernieuwde SLT

Foto: NS

44 gedachten over “Eerste vernieuwde Sprinter (SLT) met wc op het spoor”

  1. Tim schreef:

    Weer 8 zitplaatsen minder voor een WC die niemand gebruikt.

    1. Irina schreef:

      Hoezo niemand? Niet iedereen is een jonge gezonde man.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het is kennelijk ook niet snel goed. Ze worden best gebruikt, maar niet continue.

      1. Ruud schreef:

        De sprinter is vergelijkbaar met de S-Bahn in Duitsland en die heeft ook geen toiletten. En nog nooit heeft iemand in Duitsland daar over geklaagd.

        1. EGrafland schreef:

          Ruud, Nederlandse sprinters worden vaak gebruikt als stoptreinen van de ene stad naar de andere (bijv. Zwolle-Groningen), dat is iets anders dan de sneltram-/lightrail-achtige S-Bahn die binnen een agglomeratie opereert (Berlijn, Dresden).
          En google maar even op “Hat die S-Bahn eine Toilette?” De S-Bahn Dresden e.o. rijdt met complete dubbeldekkers, reken maar dat daar toiletten in zitten. En er wordt wél geklaagd over de toiletten in de diverse S-Bahn-treinstellen, maar meestal omdat er te weinig toiletten in zitten.

        2. Annemiek schreef:

          @EGrafland. Tussen Groningen en Zwolle worden de Sprinterdiensten uitgevoerd door Intercitymaterieel. Dat wil zeggen ICM of DDZ en af en toe een VIRM.

        3. Bert Sitters schreef:

          @ Ruud, De Duitse S-Bahn rijdt alleen in een aantal grootstedelijke gebieden.
          Je kunt onze sprinter vergelijken met de Duitse regiotreinen

      2. EGrafland schreef:

        De echte azijnpisser heeft natuurlijk nóóit een toilet nodig. 😉
        Die “maatschappelijke druk” was er niet voor niets en de NS zegt ook niet zomaar “Dit hadden we niet moeten doen”, dat had te maken met de mensonwaardige taferelen toen er wc-loze sprinters langdurig stil moesten staan in het weiland. Hoe vaak die wc’s normaliter gebruikt worden doet er eigenlijk niet zoveel toe, sommige dingen moeten er gewoon zijn als mensen ze echt nodig hebben.
        Fijn dat er een keer een organisatie is die inziet dat ze iets fout heeft gedaan en daar dan naar handelt.

        1. dries molenaar schreef:

          Het is een mediahetze geweest. Er hebben nooit sprinters stilgestaan waarbij reizigers eventueel de plaszakken moesten gebruiken. Mensen geloven onjuist-nieuws graag wanneer het in hun waanidee aan sluit. Denk ook aan USA waar de werled weer plat is en iedereen het moet geloven.

      3. Gerrie schreef:

        Ik ben heel blij met toiletten in de trein. Maak regelmatig een reis van 3a 4 uur en dan heb je geen tijd om tijdens overstappen naar een stationstoilet te gaan. Nu maar hopen dat ‘men’ er netjes mee omgaat……

    3. Allan Kleiweg schreef:

      Als zestigplusser kan ik mij goed herinneren dat bij de komst van de eerste generatie Sprintertreinen (genummerd 2001-2020) in 1976 er behoorlijke heisa ontstond omdat de toiletten ontbraken. Bij de vervolgseries werd de toilet alsnog ingebouwd (in de middenbak). Exact veertig jaar later bleek de NS geheel niets geleerd te hebben van haar eerdere tekortschieten op dit punt, en kwamen er opnieuw Sprinter-treinstellen op het spoor zonder toiletten. De incrowd mag graag zeuren over haar bemoeizuchtige opdrachtgever, maar kennelijk is die onontbeerlijk in het verbeteren van het eindproduct; betrouwbaar en comfortabel vervoer. Nu heeft de Tweede Kamer de Minister opgedragen er voor zorg te dragen dat geen enkele materiaalopdracht passeert zonder toiletcheck. Kennelijk kan de NS niet worden toevertrouwd daar zelf alert op te zijn. Wat een trieste conclusie overigens.

      Eén van de onverwachte aspecten van mijn leeftijd is het ontstaan van een vergrootte prostaat. En in mijn omgeving ben ik zeker niet de enige met dit blijvende euvel. Die vergrote prostaat zorgt ervoor dat in niet meer lang met gevulde blaas kan rondlopen. Als er aandrang tot plassen ontstaat, MOET ik ook echt binnen een kwartier watermanagement plegen. Reizen per toiletloze Sprinter is dan ook echt een flink risico dat vervelend kan uitpakken. Soms laat ik dan ook een eerdere Sprinter schieten, om zeker(der) van een toilet met een IC-tje te reizen. Voor ouderdom (en ouderdomskwaaltjes) hoef je niets te doen. Gewoon afwachten, dan passeer je vanzelf op een gegeven moment dat station. Als het je gegeven is om wat ouder te worden.

      Mensen met empathie kunnen zich verplaatsen in het gezichtspunt van een ander. Zwangere vrouwen hebben het, zeker in de laatste maanden voor de bevalling, zeer zwaar. Acute plasbehoefte is dan vaak aan de orde en dus … Kleine kinderen hebben soms nog niet volledige controle over de blaasfuncties, en dus … Gehandicapteerden kunnen de meest verbazingwekkende lichamelijke afwijkingen hebben. Het niet optimaal functioneren van de blaas, een stoma of iets anders met blaaseffecten kan ontstaan en dus … Tenslotte hebben ook senioren vaak te maken met een haperende blaasfunctie. Denk eens aan incontinentie of een vergrote prostaat dus … Het is toch zeker niet redelijk om van reizigers te vragen zich qua onderlijf te hullen in een Tena Lady (of Gentlemen), alleen omdat jonge gezonde reizigers wèl over een sterke blaascontrole beschikken ? Volgens mij is het nog steeds in de contracten opgenomen dat de spoorwegbedrijven een betrouwbare en comfortabele dienstverlening aan de reizigers moeten bieden. Daar hoort dus een toilet dus gewoon bij. Okee Tim ?

    4. Bert Sitters schreef:

      Netto zeven zitplaatsen, want dankzij de W.C. komt er weer een zitplaats bij.

    5. Max schreef:

      Heb je de afgelopen jaren het nieuws niet gelezen man!!!!!

      Weet je wel niet hoeveel mensen die wc wouden (ouderen, zwangere vrouwen, conducteurs, machinisten).

      En doe jij moeilijk over 8 zitplaatsen.

      p.s. De sprinter is geen S-bahn, die rijden namelijk alleen maar korte afstanden, en geen ritje den haag – den bosch via utrecht.

    6. MA . Bervoets schreef:

      Bij overstap van sprinter naar sprinter kan je wel een paar uur in de trein zitten. Of in een sprinter van Krommenie naar Gouda oid.

  2. Frans Eekhout schreef:

    MOSTERD
    In het oorspronkelijke bestek c.q. plan was in de SLT wél een WC voorzien, maar was vanwege het gebrek een visie bij NS – zoals vaker gebeurd overigens – van dit plan afgeweken, omdat het slechts op “korte” afstand zal worden gebruikt, maar werd ook op relatief langere afstanden ingezet. Diverse reizigers, ouderen, mensen met medische redenen die bijvoorbeeld plastabletten gebruiken of genoten hebben van een goede consumptie, stellen de aanwezigheid van een WC ook op Sprinter achtige voertuigen zéér op prijs ! Diverse stations hebben of geen toilet of hanteren uiteenlopende criteria t.a.v. het gebruik ervan, daarom valt de installatie van een WC in een SLT trein en co, als mosterd na de maaltijd en beter laat dan nooit…! A propos, de WC aankleding had wel iets minder uitbundig kunnen zijn, kunst met een kleinere letter “k”…

    1. dries molenaar schreef:

      Gelukkig kunt u nu aan boord ook over kunst zeiken. In het toilet der kleingeestigen met kleine blaas.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        D. Molenaar zou, zo komt het mij voor, van een club kleingeestigen erelid kunnen zijn.

      2. dries molenaar schreef:

        Francien Beijerling is er weer bij. Gezien mijn opleidingen heb ik eerder een groot denkraam dan een klein wat je treft bij mensen die over kunst zeuren.

        1. Janneke 1 schreef:

          Dries Molenaar, wat een superieur geleuter.

  3. dries molenaar schreef:

    Is dit klein onderhoud of al reeds de midlife overhaul. Het lijkt wel gisteren dat de hetze over de toiletten gevoerd werd. Thalys zit ook al in de derde modernisering. De tijd gaat hard. Eerdaags mogen we uitkijken naar Thalys vervangers.

  4. Kim Verheijen schreef:

    Ik heb niet zozeer iets tegen toiletten in Sprinters. Tussen school en thuis is dat meestal de beste optie (of ik wil de trein missen omdat ik 50 cent bij elkaar moest vinden). Het grootste probleem is het formaat van die toiletten. Sprinters heben sowieso al weinig extra ruimtes en kleine balkons, en dan moet het nog rolstoelvriendelijk zijn. Plassen in de trein zie ik weleens, maar op mijn traject heb ik nog nooit een rolstoelgebruiker in de sprinter gezien (ik mag natuurlijk niet generaliseren). De wc’s in de SGMm’s voldoen uitstekend (al zijn ze wat goed verstopt achter de 1e klas). Ik ben ook bang dat ze die moderne knoppen erin hebben gezet, telkens weer hebben jong en oud geen flauw idee hoe je de wc-deur dicht krijgt…

  5. vrijgezel42 schreef:

    Opvallen dat alleen klachten zijn op NS op het ontbreken van wc’s in “Sprinters”.
    In de Achterhoek en op de Oostelijke Betuwelijn rijden ook treinen zonder WC (toen nog door Keolis voorloper “Syntus”, nu door Arriva), daar hoor je echter niemand over klagen!

    1. Puck schreef:

      Daar wordt wel degelijk over geklaagd en ook aan gewerkt. Overigens geldt wel dat Arriva (nog) geen langeafstandsverbindingen heeft, terwijl NS ook sprinterdiensten uitvoert die uren onderweg zijn van begin- tot eindpunt.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Precies, Uitgeest – Rotterdam Centraal bijvoorbeeld. Gemiddeld is een mooie term, maar een gemiddelde wordt bepaald door uitersten.Dus het zegt maar iets, want iedereen die geen gemiddelde reis maakt, en dat zijn heel veel mensen (of korter of langer), heeft mogelijk dus wel sneller behoefte aan een wc.

        1. Bert Sitters schreef:

          En juist veel kleinere station op deze lijn hebben geen W.C.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar wordt, zoals anderen aangeven wel over geklaagd, maar dat haalt niet de landelijke maar regionale media. En dat haalt niet de Tweede Kamer, die over het hoofdrailnet-gaat, maar de Provinciale Staten, die over het decentrale spoor gaat. Logisch dat een regionale lijn minder snel het NOS-journaal haalt, dan het hoofdrailnet.

    3. Willem schreef:

      Er is indertijd wel degelijk geklaagd over het ontbreken van toiletten in de regionale treinen in het oosten van het land. Feit was, dat de provinciale overheid die de treindiensten aanbesteedde (en nog steeds aanbesteed)een toilet in de trein niet nodig vond. Arriva heeft toen aangegeven dat ze best bereid waren een toilet in de aan te kopen treinen te plaatsen, maar dat de desbetreffende provinciale overheid daar geen geld voor over had.(“op een koopje” heet zoiets)Inmiddels zien ook de aanbestedende overheden wel dat het niet meer van deze tijd is om geen toilet in een trein te hebben. De lokale Arriva-treinen in het noorden hebben altijd al een toilet aan boord gehad.

  6. Loes schreef:

    Fijn dat de toiletten
    Terug zijn

  7. Sipke Helder schreef:

    Eindelijk,de toiletten komen terug.En naar ik dacht toch ook op de oostelijke regionale lijnen?

  8. geer schreef:

    Ah lekker poepen van heemskerk naar rotterdam

  9. W Goossen schreef:

    Als iemand de reis Uitgeest – Rotterdam met alle geweld in een sprinter wil maken, prima, maar dat is geen reden om over toiletten te gaan klagen, lijkt mij. Desondanks zijn de wc’s wel een uitkomst!

    1. Bert Sitters schreef:

      @ W.Goosen
      Als iemand van station Uitgeest naar station Gouda Goverwelle moet, dan is deze sprinter de beste reismogelijkheid.
      anders moet je via Utrecht en twee keer overstappen.

  10. J. Struijk schreef:

    Als ik met de trein reis, sta ik er op om op ieder ogenblik naar het toilet te kunnen.
    Als er van te voren beter over nagedacht was,en beter naar de behoefte van de reiziger had gekeken, dan had er nu heel wat geld bespaard kunnen worden. En veel negatieve reacties achterwegen kunnen blijven.

  11. Corneel schreef:

    Wel mooie nieuwe bekleding. Is ook nodig aan vernieuwing toe. Huidige bekleding is smerig en vaak stuk of versleten.

  12. Anoniem schreef:

    Degene die weer eens negatief reageert op t plaatsen van toiletten,het zou eens moeten zijn dat die n koekje van eigen deeg krijgt en wel zo ongelooflijk naar t toilet moet voor n grote boodschap en dat die er dan niet is
    Misschien dat dit soort mensen dan eens tot inkeer komen.spreekwoord zolang t mij maar niet overkomt
    Vanaf dec 2018 SNG op Zl-Gn/Lw..Ut-Zl

  13. G. van der Zwaag schreef:

    Zelf gezond? Wees blij!Geen walgelijke opmerkingen maken, als je je niet in al die anderen kunt verplaatsen.

    Wees ook eens een keer positief en wees blij met de vernieuwde treinen MET WC en ook met de nieuwe stellen MET WC.

    Met een psoitief geluid komen we veel verder in de wereld, hoor! Formuleer je woorden eens wat fraaier en blijf opmerken, dat er gelukkig ook positief ingestelde mnensen bestaan!
    Wanneer je later toch een wc in de trein nodig zult hebben zal je hier nog eens aan denken en dan met VELEN eindelijk ook eens blij worden.

    IK BEN ECHT BLIJ MET DE WC IN DE TREIN!!!

  14. Ben Honders schreef:

    Er zijn 2 Spoorlijnen omgebouwd naar Metro nl. de Hofpleinlijn en de Hoekselijn.
    Daar reden bij NS sprinters type SGM “met Toilet”, dadelijk Metro’s “zonder Toilet”, daar hoor je binnen de Randstad niemand over en deze ritten duren toch ± 30 min.

    1. Erwin Wessels schreef:

      In stads- en streekbussen heb je ook geen toilet. En vooral de streekbussen maken doorgaans langere ritten dan een half uur. Bij een trein gaan we ervan uit dat er een toilet aanwezig is, bij metro, tram en bus niet. En als je dan snel een trein wilt halen met de gedachte: ik ga daar wel naar het toilet, dan is het wel verrekte irritant als blijkt dat daar geen toilet aanwezig is.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Verontwaardiging is vaak selectief en richt zich bij voorkeur op partijen waarvan bekend is dat die onder controle staan van partijen die graag deugen. Zoals NS die voortdurend door de politiek en mediahetzes achterna gezeten wordt om maar te doen wat die partijen denken wat nodig is. Genderneutraal, toilet voor zeikers, fietsvoorzieningen ten koste vanzitplaatsen enz. Bij RET haalt men de schouders op want de gemeente raad speelt niet mee. Bij GVB is het trekken aan een dood paard en begint men er niet aan.

  15. René schreef:

    Genoeg gezeikt nu!

  16. M.Bervoets schreef:

    Ik moet wel eens een sprinter overstap voorbij laten gaan, om op een station te plassen. Fijn die toiletten, maar hoe weet ik nu of ze er ook zijn?

  17. wim schreef:

    Twee plaatsen voor een fiets, hoera!
    Wil dat zeggen dat de conducteur nu voor de derde fiets kan zeggen: neem de volgende trein maar? Die wellicht om één voor vier gaat zodat je tot halfzeven mag wachten voor je verder kan met je reis? Ooit was er een actie “fiets en trein op één lijn”, maar die lijn lijkt inmiddels wel weer te worden getrokken…

    1. Frenkel schreef:

      En als men 4 plaatsen had gehad was de vijfde fiets weer een probleem en zo kun je blijven zeuren,…maar als jij daar voldoening uit haalt, be my guest.

      In de praktijk zal de conducteur natuurlijk niet moeilijk doen over een extra fiets, mits het niet te druk is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.