Eurlings: iedere vijf minuten een trein

Op de drukste trajecten van Nederland gaan niet alleen meer intercity´s rijden, maar ook meer Sprinters. Dat heeft minister Eurlings vrijdagmiddag na afloop van de ministeerraad bekend gemaakt. KNV Spoorgoederen en EVO zijn blij met het resultaat en feliciteren het kabinet.

De bewindsman maakt zich al langer hard voor een ´metroachtige´ verbinding tussen de grote steden in de Randstad. Er was al besloten om zes intercity´s en vier stoptreinen per uur te laten rijden. Dat worden nu zes intercity´s en zes sprinters per uur. Voor het plan was 4,5 miljard euro gereserveerd. De extra sprinters kunnen vanuit datzelfde budget gerealiseerd worden. 

Megavoordeel
En dat is een ´megavoordeel´ voor de reiziger, beklemtoonde Eurlings. "Denk maar na, je gaat naar het station en je mist net je trein. Dan hoef je maar een paar minuten te wachten tot er een nieuwe is." De bewindsman zei er ´heilig´ in te geloven dat het openbaar vervoer het zo kan winnen van de auto: door de trein klantvriendelijker te maken.

Den Haag – Eindhoven 
Met het huidige besluit komen er ook meer intercity´s te rijden tussen Den Haag en Eindhoven. Deze zullen niet via de hogesnelheidslijn gaan rijden, zoals in 2008 werd voorgesteld in de variant 6/6, maar via het normale spoor route.

Goederenvervoer  
KNV en EVO hebben zich de afgelopen tijd sterk ingezet voor de belangen van het spoorgoederenvervoer in het Programma Hoogfrequent Spoor. KNV en EVO willen dat zoveel mogelijk spoorgoederenvervoer via de veilige Betuweroute wordt afgewikkeld en waar mogelijk stadskernen kunnen worden gemeden. Het kabinetsakkoord voorziet in deze wens. Op verschillende plaatsen wordt nieuwe infrastructuur aangelegd om de aansluiting op en daarmee het gebruik van de Betuweroute te stimuleren. 

Kostendekkende exploitatie
Het gaat in totaal ongeveer tien jaar duren voordat op alle trajecten om de vijf minuten een trein rijdt. In die periode zal er stapje voor stapje een stap vooruit worden gezet. Volgens het ministerie hebben vervoerders aangegeven het Programma Hoogfrequent Spoor kostendekkend te kunnen uitvoeren. De Nederlandse Spoorwegen nuanceren die uitspraak enigsinds. "We achten de kans reëel dat we een kostendekkende exploitatie voor deze variant kunnen opzetten" laat een woordvoerder weten.

This post was last modified on 7 februari 2017 19:54

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug